Permalänk
Medlem

Peltier och Zalman CNPS7000B-AlCu

Hej!

Jag har haft lite funderingar på att bygga mig en minikyl, som jag sett att många andra har hållt på med. Jag har redan en bra kylare och en peltier och andra saker jag kan tänkas behöva hemma så det är nästan bara att sätta igång.

Men nu råkar det vara så att peltiern, som är 40mm*40mm, är något för stor för min kylare(Zalman CNPS7000B-AlCu) så kanske ungefär 5mm på två kanter av peltiern får ingen kontakt med kylflänsen. Min första tanke kring det är att det är väldigt obra för peltiern. Ett sätt att lösa det borde väl att klämma in en lagom stor koppar/aluminium-bit där mellan, tycker jag. Är det ett bra sätt att lösa det? Och var borde man kunna få tag i så små bitar koppar/aluminium billigt?

Edit: Hm, nu blev jag förresten väldigt osäker om placeringen av tråden, det kändes självklart att placera den här när jag tänkte att den skulle handla om ett eget bygge (min minikyl), men nu när jag tänker till lite så skulle jag tro att den passar minst lika bra i kylning - överklockning. Jag skyller på att det är för varmt och att jag inte kan tänka klart

Permalänk
Medlem

Vet om att det är en gammal tråd, men det här är något som jag undrar över också.. Alltså om man kan köra med en platta mellan peltier och kylfläns om flänsen är lite mindre än peltiern..

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paran0id
Vet om att det är en gammal tråd, men det här är något som jag undrar över också.. Alltså om man kan köra med en platta mellan peltier och kylfläns om flänsen är lite mindre än peltiern..

Jo det du skriver om är en såkallad coldplate en ca 1cm tjock kopparplatta

Permalänk
Avstängd

Helst tunnare än 1cm, 2-3mm skulle jag använda för att slippa värma dom extra 8-7mm

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.