Stationär eller bärbar dator - I valet och kvalet

Permalänk

Stationär eller bärbar dator - I valet och kvalet

Jo jag har funderat lite och kommit fram till att jag i stort sett inte spelar ett enda datorspel längre, och att jag har tröttnat på stationära datorer som sjunker i värde likt en sten mot havets botten. Lösningen måste ju då vara en laptop.

Egentligen var det inte så att jag först tröttnade på stationära datorer och började leta laptops, utan jag snubblade över en laptop och försökte komma på varför jag inte gillar stationära datorer. Det var inte så svårt.

Laptopen jag hittade är föga förvånande en Macbook. Jag har länge tyckt att Mac tillverkar stilrena och snygga datorer, men varit fundersam eftersom jag är helt ovan vid Mac OSX och inte vet om jag klarar mig utan Windows/PC.

Lite frågor om detta:
- Är det svårt att sätta sig in i Mac OSX och i hur Mac-datorer är i allmänhet?
- Är det någon som kan säga något om att gå från stationär dator till bärbar? Vad saknar man och hur kan det åtgärdas?

Vidare har jag tidigare spelat olika spel. Förvisso har jag inte varit särdeles kräsen med grafikinställningar och dylikt, men jag vill ändå att spel ska flyta.
- Går det överhuvudtaget att spela någonting på en Macbook? Måste man installera Windows XP om man ska göra det?

En av de få saker jag gillar med Microsoft är MSN, även om det har blivit mer reklam och skit på sistone.
- Kan man använda någon motsvarande klient till OSX? Mina kompisar byter ju inte till Mac för att jag gör det...
- Hur är det med Windowsprogramvara i allmänhet? Finns det substitut till OSX? ( T ex IRC-klient, Adobe Photoshop, Macromedia Flash, och liknande vanliga program.)

Sist men inte minst undrar jag om rekommenderad minnesmängd till Macbooken. Den säljs ju med 512 MB minne, och alla snackar om att byta ut detta.
- Behöver man mer än 512 MB?
- Behöver man mer än 1024 MB?
- Kan man ha bara en sticka inkopplad i datorn? (Om man inte vill köpa 2048 MB direkt)
- Vad behövs minnet till, vad är det som är så krävande att man vill ha 2048 MB?

Jag lägger till fler frågor efter hand, hoppas inte detta är så svårt att svara på.

Smyger in en annan fråga också:
- Är hårddisken slö?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Microsoft Office, Adobe Photoshop och Macromedia Flash finns i macversioner. Dock inte i intelversioner ännu så du tappar lite prestanda när du kör dem på en intelmac. IRC-klienter finns givetvis, msn-klienter också. Microsoft har en egen och Adium (www.adiumx.com) är en av de bästa klienter som nånsin gjorts. Du kommer nog inte att ha några problem med att hitta programvara för macen. Att "macen inte har några program" är en myt. Allt man behöver finns.

Mer än 512 MB behöver man definitivt. Köpte jag en macbook skulle jag plocka i 2GB direkt.

Det finns nog spel till macen även om marknaden inte är lika stor som till windows. Problemet med macbooken är att den saknar riktigt grafikkort så du får ingen vidare spelprestanda.

Att sätta sig in i mac os x går på en kvart. Det är inga problem att lära sig använda datorn, men det kommer att ta nån vecka av frustration innan du fått upp farten med tangentbordskommandon och sånt om du är en van windowsanvändare. Så är det alltid när man byter OS.

Permalänk
Medlem

satsa på minst 1gb ram iaf, mindre är för lite definitivt

jag saknade direkt ett bra ljudkort när jag köpte laptop, så jag gick och köpte ett externt med firewire för ca 2000 för att få bra ljud i anläggningen

saknar egentligen inget annars, allt kunde göra på den gamla kolossen går även på denna.. och lite till! (mobilitet)

Permalänk

Okej, så mer minne är absolut att föredra. Om man inte kan/vill köpa 2048 MB direkt, är det då möjligt att köpa en sticka med 1024 MB och ha den andra sloten tom?

På tal om ljud och ljudkort, var sittter Macbookens högtalare? Jag har inte sett några och jag har inte hört någon prata om några...

Tack för svaren, men jag undrar fortfarande om hårddisken är långsam?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Sedan jag tjackade min bärbara har jag funderat på varför man har en stationär dator egentligen.

Mac vet jag ingenting om, men jag kan gott rekomendera bärbar dator framför stationär.

Visa signatur

Loading signature. Please wait........

Permalänk
Medlem

Jag har gått i samma tankebanor som dig charlieboy om macbooken. Beställdes fredag förra veckan

Ska bli så kul att pilla på med Mac OS X och lära sig massa nytt!

Permalänk
Medlem

Högtalarna borde finnas på baksidan av datorn. Ljudet studsar upp via skärmen.

Så är det i varje fall på powerbooken.

Permalänk

Okej allihop. Låter super ju.

Nallz0r, du får höra av dig sen med de första intrycken och så! Bytte du från stationär?

Perc, hur funkar det med studsandet? På baksidan av skärmen då eller?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem

Har en stationär PC också. Tänkt på att köpa bärbar ganska länge mest bara för att surfa på och se lite filmer och annat bös.

Har dock inte köpt något mer ram än, kommer beställa det nån gång i framtiden..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Perc, hur funkar det med studsandet? På baksidan av skärmen då eller?

Högtalarna är i bottendelen av datorn, riktade bakåt. Gångjärnet på en powerbook (och på macbooken) är konstruerat så skärmlocket hamnar snett bakom bottendelen av chassit istället för ovanför när skärmen är uppfälld.

I praktiken märker du inget av att ljudet reflekteras via skärmen. Det är varken bättre eller sämre än vilken annan laptop som helst utan det funkar precis som man förväntar sig.

edit: knäppte lite kort:

http://img445.imageshack.us/img445/1484/img37413ub.jpg
http://img135.imageshack.us/img135/970/img37423uj.jpg

På den andra bilden syns högtalargallret.

Permalänk

Jag köpte en Macbook igår. Säger bara de är ju rena rama dröm maskinen och då ska ni veta att ja aldrig använt mac förut. Köpte till mini-dvi adapter till vanlig dvi så man kan koppla den till sin vanliga tft platta kan vara skönt ha hemma, sen trådlöst tangetbord+mus. Nu ska ja fortsätta utforska den lilla sötnosen

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk

Nallz0r, du får berätta hur den är med 512 MB minne när du får den!

Perc, skitbra bilder, nu fattar jag! Har faktiskt inte funderat över hur skärmen viks upp innan, men till och med en sån detalj har Apple tänkt på. Jag kommer antagligen att ha med mig öronsnäckor/hörlurar om jag skaffar en bärbar dator, men det är ju bra om högtalarna är hyfsade i vanliga fall också.

Bajenvraket, hade du några problem med att koppla den till din TFT?

Jag funderade på det här med att Apple skryter om att deras datorer är så lättanvända, t ex pratar jag om reklamfilmerna på http://www.apple.com/getamac/ads/

Jag vågar påstå att jag är en någorlunda avancerad användare och är inte säker på om jag alltid tycker bäst om den enklaste lösningen. Ibland luktar det lite som att man trycker på en knapp och så får man inte bara det man ville utan en massa annat förprogrammerat tjafs också... Hur är det egentligen?

Jag vill alltså kunna göra avancerade grejer och sånt, men det känns lite som att Mac (OSX) är anpassat för t ex vuxna utan datorvana som ska lära sig snabbt och enkelt. Är det så eller funkar det lika bra att vara "avancerad användare".

Vet inte om jag fick fram poängen med de tre sista sista styckena men jah goppas det

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!