Efter att ha bytt ut diverse hårdvara (moderkort samt processor) tänkte jag ominstallera windows xp. Som titeln antyder får jag det inte att fungera. Installationen antingen
a) fryser när installationsprogrammet börjar läsa in diverse saker (blå skärmbild efter "kontrollerar maskinvara" etc då det stått "tryck F6 för installation av enheter") eller
b) datorn startas om när allt lästs in enligt ovan men innan man får skärmbilden där man kan välja att omformattera eller reparera en installation.
Jag har försökt följande:
1. Ändrade boot device till cd/dvd-rom, prövat alla dessa. Även provat med hårddisken som boot device samt med floppy aktiverat och avaktiverat.
2. Tagit bort RAM och provat dom en sticka i taget.
3. Ställt RAM frekvensen till alla möjliga alternativ (detta leder ibland till "bästa" resultat vilket hittills är att datorn startas om som i "b" ovan, i sämsta fall till att ominstallationen "fryser" när den förbereder ominstallation som i "a" ovan).
Om jag inte väljer att starta från cd:n kommer jag till skärmbilden där man kan välja att starta om i felsäkert läge, med senaste fungerande inställningar etc men samtliga dessa alternativ leder bara till att datorn startas om eller att datorn låser sig med svart skärm där endast en markör blinkar.
Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Mina minnen verkar fungera, hårddisken ska det inte vara något fel på, moderkortet och processorn har jag precis bytt och dom ska vara som nya.
Dator som följer:
Asrock Dual Sata (nytt)
Amd 64 3200 (ny)
2x512 MB RAM
Jag har original XP med egen CD-key. Något liknande har aldrig hänt mig tidigare när jag bytt moderkort eller annat, har alltid gått felfritt att ominstallera.
Finns det något mer jag kan prova? Kan någon lista ut var felet ligger? Jag känner mig en aning desperat just nu, det känns som att jag uttömt alla alternativ. Vore väldigt tacksam för hjälp just nu! Vet inte riktigt om detta är rätt forum, jag hoppas i alla fall det. Tack på förhand!