Problem med installation/ominstallation av Windows XP

Permalänk
Medlem

Problem med installation/ominstallation av Windows XP

Efter att ha bytt ut diverse hårdvara (moderkort samt processor) tänkte jag ominstallera windows xp. Som titeln antyder får jag det inte att fungera. Installationen antingen
a) fryser när installationsprogrammet börjar läsa in diverse saker (blå skärmbild efter "kontrollerar maskinvara" etc då det stått "tryck F6 för installation av enheter") eller
b) datorn startas om när allt lästs in enligt ovan men innan man får skärmbilden där man kan välja att omformattera eller reparera en installation.

Jag har försökt följande:

1. Ändrade boot device till cd/dvd-rom, prövat alla dessa. Även provat med hårddisken som boot device samt med floppy aktiverat och avaktiverat.

2. Tagit bort RAM och provat dom en sticka i taget.

3. Ställt RAM frekvensen till alla möjliga alternativ (detta leder ibland till "bästa" resultat vilket hittills är att datorn startas om som i "b" ovan, i sämsta fall till att ominstallationen "fryser" när den förbereder ominstallation som i "a" ovan).

Om jag inte väljer att starta från cd:n kommer jag till skärmbilden där man kan välja att starta om i felsäkert läge, med senaste fungerande inställningar etc men samtliga dessa alternativ leder bara till att datorn startas om eller att datorn låser sig med svart skärm där endast en markör blinkar.

Jag vet inte hur jag ska ta mig vidare. Mina minnen verkar fungera, hårddisken ska det inte vara något fel på, moderkortet och processorn har jag precis bytt och dom ska vara som nya.

Dator som följer:

Asrock Dual Sata (nytt)
Amd 64 3200 (ny)
2x512 MB RAM

Jag har original XP med egen CD-key. Något liknande har aldrig hänt mig tidigare när jag bytt moderkort eller annat, har alltid gått felfritt att ominstallera.

Finns det något mer jag kan prova? Kan någon lista ut var felet ligger? Jag känner mig en aning desperat just nu, det känns som att jag uttömt alla alternativ. Vore väldigt tacksam för hjälp just nu! Vet inte riktigt om detta är rätt forum, jag hoppas i alla fall det. Tack på förhand!

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat ditt nya RAM i en annan dator? Det kan vara fel på moderkortet, men kontrollera först att RAM är helt OK. Även om RAM fungerar fint på ett annat moderkort kan det ha kompatibilitetsproblem med din typ av kort.

Det finns RAM-testprogram att tanka ner (bl a på en sk "Ultimate Boot CD") som kan vara bra att hårdtesta med. Sök på forumet eller Google för mer info.

Hoppas det ordnar sig!

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag kört vad känns som varenda jäkla test på hela ultimate boot cd, och jag begriper fortfarande inte vad som är fel.

Jag har scannat hårddisken med allt möjligt (Excelstors testprogram samt salvation och ett till) och det hittas möjligen ett litet fel, men annars intet.

Minnestesterna visar 0 fel på RAM.

Vad sjutton gör man nu? Windows-cd:n verkar ju inte fungera, finns det något annat program på Ultimate Boot CD man kan använda för att formattera hårddisken?

Det är ju själva f... att det inte ska gå att lista ut vad det är som är fel!

Ingen som har några idéer om vad man ska göra nu?

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U