Bror funderar på ipod nano, jag säger att annat finns!

Permalänk

satan va folk håller på, helt tok kåta på på sin pryl, som små barn som gapar min pappa är bättre än din osv, måste alltid alla dessa trådar där en snubbe helt enkelt vill ha lite tips om mp3 spelare sluta i vad som verkar 3dje världskriget.

bara en tidsfråga innan någon ballar ur o börjar svära och får sig själv bannad.

den här trådens mening försvann ungefär efter 5te inlägget!

fast jag måste endå medge att dessa trådar är roliga att läsa, dock tror jag trådskaparen inte har samma åsikt...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
iMac (där i-namnet på iPod kommer från) släpptes den 7 maj 1998.

Ja, men iPod var ändå inte först med att ha en MP3-spelare som hade ett "i" i namnet, det är DET jag vill komma fram till. Många verkar tro att så är fallet, och även att Apple var de som "uppfann" MP3-spelaren. Det är fel. Ordet "igelkott" fanns för övrigt före iMac kom (med begynnelsebokstaven "i" alltså), om vi nu ska börja med ordklyveri och sandlådenivån.

EDIT:

Adzam, det är lugnt, jag är inte arg eller så på dig. Jag önskar bara att fler diskuterade (vilket jag har tjatat om i andra trådar) objektivt och inte bara som det så ofta blir: "jag tycker det här är bäst". Det är helt meningslöst att diskutera vilken spelare som har bäst ljud, egentligen, eftersom alla har olika ljudbilder och referensramar. Däremot kan man konstatera att en modell kanske har fler EQ-inställningar, högre uteffekt, består av andra komponenter och ljudchip osv osv osv.

Det enda jag önskar på ett forum som detta, är alltså att det man säger, är korrekt och består av fakta. Att diskutera skillnaderna mellan till exempel två olika varumärken och modeller blir (i princip) endast intressant om man diskuterar prestanda och tekniken i sig. Att börja tjata om annat är meningslöst eftersom alla tycker - olika. Någon gillar UMS, någon gillar inte UMS. Problemet är alltid att någon måste slänga ur sig "ja, men det här är bäst, för det tycker jag". Sen är sandlådan bara någon inlägg borta.

Nu lämnar jag den här diskussionen med ett glatt humör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sean.wiklund
Ja, men iPod var ändå inte först med att ha en MP3-spelare som hade ett "i" i namnet, det är DET jag vill komma fram till. Många verkar tro att så är fallet, och även att Apple var de som "uppfann" MP3-spelaren. Det är fel. Ordet "igelkott" fanns för övrigt före iMac kom (med begynnelsebokstaven "i" alltså), om vi nu ska börja med ordklyveri och sandlådenivån.

EDIT:

Adzam, det är lugnt, jag är inte arg eller så på dig. Jag önskar bara att fler diskuterade (vilket jag har tjatat om i andra trådar) objektivt och inte bara som det så ofta blir: "jag tycker det här är bäst". Det är helt meningslöst att diskutera vilken spelare som har bäst ljud, egentligen, eftersom alla har olika ljudbilder och referensramar. Däremot kan man konstatera att en modell kanske har fler EQ-inställningar, högre uteffekt, består av andra komponenter och ljudchip osv osv osv.

Det enda jag önskar på ett forum som detta, är alltså att det man säger, är korrekt och består av fakta. Att diskutera skillnaderna mellan till exempel två olika varumärken och modeller blir (i princip) endast intressant om man diskuterar prestanda och tekniken i sig. Att börja tjata om annat är meningslöst eftersom alla tycker - olika. Någon gillar UMS, någon gillar inte UMS. Problemet är alltid att någon måste slänga ur sig "ja, men det här är bäst, för det tycker jag". Sen är sandlådan bara någon inlägg borta.

Nu lämnar jag den här diskussionen med ett glatt humör.

Nej, det stämmer mycket väl. Men det är inte heller så på något sätt att Apple har fått någon inspiration till i-namnen från iRiver. Utan att påstå att det är så, så vill jag även belysa möjligheten att iRiver inspirerade sitt namn från iMacen, det var inte helt ovanligt att namnge sin produkt till iNågonting, för att rida på vågen av Apples publicitet. Där med inte sagt att det är så.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Well, later det inte lite langsokt att dopa en MP3 spelare efter en dator? Kanns ju som dom kunde kallat den wMan fran walkman eller nagot iaf det skulle snikas pa varumarken.

Sen har val anda Apples enorma publicitet och framgang kommit igang pa allvar efter slapp av iPod, aven om iMacen var sot sa fanns det val knappast _sa_ mycket att rida pa?

Det borde komma nya iPods snart tycker man, skolstart = produktslapp! Och som vanligt nar det galler Apple kommer det nya kosta samma och vara uppgraderat.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Well, later det inte lite langsokt att dopa en MP3 spelare efter en dator? Kanns ju som dom kunde kallat den wMan fran walkman eller nagot iaf det skulle snikas pa varumarken.

Sen har val anda Apples enorma publicitet och framgang kommit igang pa allvar efter slapp av iPod, aven om iMacen var sot sa fanns det val knappast _sa_ mycket att rida pa?

Det borde komma nya iPods snart tycker man, skolstart = produktslapp! Och som vanligt nar det galler Apple kommer det nya kosta samma och vara uppgraderat.

Långsökt är det väll knappast. Apple började sin "i" serie med iMacen, som sedan följdes av iBooken. "i" produkterna reprensentera hemanvändare, och när sedan iTunes fick sitt namn, var det väll inte konstigt att iPoden fick ett liknande. Allt hänger samman. Sen fick ju även massa program i Mac OSX sitt namn som "iChat", "iSync", "iCal" men även iLife programmen som "iPhoto", "iWeb", "iMovie" etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Långsökt är det väll knappast. Apple började sin "i" serie med iMacen, som sedan följdes av iBooken. "i" produkterna reprensentera hemanvändare, och när sedan iTunes fick sitt namn, var det väll inte konstigt att iPoden fick ett liknande. Allt hänger samman. Sen fick ju även massa program i Mac OSX sitt namn som "iChat", "iSync", "iCal" men även iLife programmen som "iPhoto", "iWeb", "iMovie" etc.

Han menar nog att det låter långsökt att ett _annat_ företag skulle inspireras av ett datornamn, en dator som då knappast skapade någon större våg.

Att Apple döpte sin spelare till iXxxx är ju rätt logiskt.

Men intressant är att iriver förut hette iRiver, dvs, med ett versalt R. Detta slopade de för ett tag sedan, kanske när iPoden började bli ordentligt stor?

Edit: "wMan" var ju klockrent. Kanske ska man varuskydda det lite snabbt...

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Han menar nog att det låter långsökt att ett _annat_ företag skulle inspireras av ett datornamn, en dator som då knappast skapade någon större våg.

Att Apple döpte sin spelare till iXxxx är ju rätt logiskt.

Men intressant är att iriver förut hette iRiver, dvs, med ett versalt R. Detta slopade de för ett tag sedan, kanske när iPoden började bli ordentligt stor?

Edit: "wMan" var ju klockrent. Kanske ska man varuskydda det lite snabbt...

Inte skapade någon större våg? iMac är väl den viktigaste datorn som släppts sen första macen och var det som fick PC-tillverkare att inse att datorer in behöver vara begia lådor. Och i-namnen har ju varit hur vanliga som hellst. Så här på rak arm kommer jag att tänka på BMWs iDrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Han menar nog att det låter långsökt att ett _annat_ företag skulle inspireras av ett datornamn, en dator som då knappast skapade någon större våg.

Att Apple döpte sin spelare till iXxxx är ju rätt logiskt.

Men intressant är att iriver förut hette iRiver, dvs, med ett versalt R. Detta slopade de för ett tag sedan, kanske när iPoden började bli ordentligt stor?

Edit: "wMan" var ju klockrent. Kanske ska man varuskydda det lite snabbt...

Aha! Så var det såklart! Ursäktar mig ännu en gång i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Kanske räcker med prat om en fånig liten bokstav nu? Bara en tanke..

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

Dagens historialektion:

Apple lanserade sin dator den 15:e augusti 1998 och iriver grundades någon gång under 1999. Reigncom som ligger bakom iriver skulle inte skapa ett företagsnamn efter försäljningen i väst av en helt annan produktkategori, nämligen datorer, efter en så kort tid. Det var då som att jämföra äpplen och päron. Det är som att hålla på och diskutera att Telia tog sitt namn från T-Forden, eller Scandic från Sas.

Utvecklingen av nya produkter och även "tänket i sig" skiljer sig helt i öst och väst. I Asien, är det väldigt ointressant med stora tunga hårddiskspelare (varför väldigt många fokuserar på flashminnen trots att de är dyrare). Det konsumeras flashspelare i Korea, Japan och Kina som heller inte behöver vara flera GB stora, i mängder eftersom de hellre byter MP3-spelare oftare och konsumerar mer. Därför behöver de inte ha med sig en spelare på 45 trilljoner terabyte.

Anyway, det var en rad företag som utvecklade produkter som liknade MP3-spelare långt innan Apple och även iriver som inte heller var först med MP3-tekniken i sig, men de var de som fick hjulet att börja snurra bland annat genom 100-serien under 1999 och framför allt år 2000.

Det var också iriver som först utvecklade och producerade världens första "multi codec CD MP3-player" (år 2000). De utvecklade världens tunnaste CD-spelare med integrerat MP3-stöd (år 2001). De utvecklade världens första fjärrkontroll med LCD-kontroll (2001). De utvecklade världens första MP3-spelare med 1 GB flashminne (iFP-590-serien). Och så vidare.

Vi kan hålla på som barn och försöka tala om vems pappa som är bäst, men jag vet inte vilken nytta det ska vara till.

Slutligen då, nuvarande brandade "iriver" (dåvarande "iRiver") tog inte sitt namn från en dator (iMac). För er som vill forska vidare, kontakta Reigncom i Korea själva, eller iriver.

Permalänk
Medlem

Vet du varför iriver bytte namn från iRiver? Hade namnbytet verkligen inget att göra med Apples varumärke?
Har tyvärr inte tillgång till min gamla ifp-390, men om minnet inte sviker, stod det inte t.o.m. "i-River" på den?

Helt offtopic, men den här tråden kommer ju inte längre ändå.

Visa signatur
Permalänk

Nej, men jag tror (efter utbildning i marknadsföring, brandning och psyops) att det handlar om att hitta en unikt märke. iriver skrivet med gemener är snyggare än "iRiver" som känns lite gammalt idag. Det finns ju ett helt gäng med företag som också inleder sina varumärken med just begynnelsebokstaven "i" och sedan skriver nästa bokstav med en versal (alltså stor bokstav). Jag tror alltså att iriver ville (fortsätta) vara unika i det avseendet.

Permalänk
Medlem

ah, tack för alla svar. Har varit borta ett tag, men.

Som sagt, ipod verkar vara ute ur listan, då itunes inte lär finnas på så många datorer i afrika/thailand/malaysia osv.

Men vilken av u10 och m6 är bäst för denna användning:

Bilder (viktigast), Vill kunna föra över bilder smidigt till kameran på en dator, eller direkt från kameran till mp3spelaren. Helst utan några program. Eftersom
bror reser väldigt mycket.

Musik då, såklart. Ljudet är inte så super viktigt men, det ska juh tydligen vara bra ljud på båda, så det borde inte vara något problem.

EDIT: Eller kan iAudio 6 vara något?

Permalänk
Medlem

iAudio6 ar ingenting att fundera over i jamforelse med M6.

Eftersom bara U10 och inte Clix finns i Sverige skulle jag latt valt en M6. Kolla sa den har USB-host forst bara, vagar inte svara pa rak arm. Sen ska du ha bilder, musik etc ar det ju gott med det extra minne M6 har.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Varken u10 eller m6 har inbyggd usbhost. Meizu säger att deras batteripack till m6an ska stödja usbhost, men har inte uppgifter om när det släpps.

Har även sett denna http://www.directman.com/system/search/product.asp?id=32
som ska funka till många olika spelare. Dock funkar den inte ihop med canon och kodak kameror.

Mer info:
http://www.macally.com/spec/usb/input_device/syncbox.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag kör 240 och den har mer själ än någon annan bil jag ägt :). Lyssna på handbromsen, vindrutetorkaren, backljudet osv. Allt som bortblåst i nya bilar som alla är precis likadana

Du har såå rätt ingen dålig bil inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
Varken u10 eller m6 har inbyggd usbhost. Meizu säger att deras batteripack till m6an ska stödja usbhost, men har inte uppgifter om när det släpps.

Har även sett denna http://www.directman.com/system/search/product.asp?id=32
som ska funka till många olika spelare. Dock funkar den inte ihop med canon och kodak kameror.

Mer info:
http://www.macally.com/spec/usb/input_device/syncbox.html

iAudio 6 har inbyggd USBhost, dock fungerar inte alla kamror, men de flesta stora kända kamror fungerar, iaf till X5an (bör vara samma som till 6an)

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800