Internet i laptop via bluetooth från mobilen WAP

Permalänk
Medlem

Internet i laptop via bluetooth från mobilen WAP

Jag sitter för tillfället i Grekland och vill surfa. Jag kan ringa upp en modempool i Sverige via mobilen men det kostar ca 4 kr / min, dessutom är hastigheten endast 9.6 kbit/s. Det tar flera minuter att ladda in Sweclockers förstasida. Jag undrar ifall någon vet hur man kan konfigurera mobilen att "skicka vidare" GPRS till datorn så jag kan surfa den vägen.

Jag läste att någon lyckats med detta men jag är inte säker. Mobltelefonen är en K800i så den är helt ny. Jag kan som sagt köra Bluetooth så datorn ringer upp via mobilen. Bluetooth-delen funkar altså. Frågan är hur jag kan använda telefonens GPRS som internetanslutning. Någon som vet?

Tack på förhand!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hmm, på min Nokia så använder jag det program som följer med (Nokia PC Suite) alt hämtar detta pgm på Nokias sida.
I programmet finns alternativet "Anslut till Internet" och här får man välja hur dator och telefon är ihopkopplade, kabel eller bluetooth.

Hittade detta på Sony Ericssons sida:
"Internetåtkomst på datorn – via telefonen
Anslut till Internet via datorn var som helst, direkt. I stället för att ansluta en nätverkskabel ansluter du datorn till telefonen med den medföljande USB-kabeln. Datorn kan då använda telefonens 3G-modem för uppkoppling till Internet*. Om du föredrar att ansluta utan kablar kan du använda Bluetooth™ för att kombinera K800i med datorn (kräver en dator med Bluetooth™ PAN NAP-profil). "

Permalänk
Medlem

kolla med din operatör, dem kan hjälpa dig

Eller gör du så här, hoppas det funkar
Creating a connection using the Internet settings from the
phone
To create a connection
1. Open the Mobile Networking Wizard from the Sony Ericsson PC Suite.
2. Click New Connection.
3. Select Packet Switched Data, and then click Next.
4. Select the modem from the list, and then click Next.
5. Enter a name for the new connection and select if you want to use it as your default connection.
Click Next.
6. Mark Use settings from an existing entry in the device, and then click Next.
7. Select the configuration of your network operator from the list, and then click Next.
8. Enter User ID and Password for the connection if you want to save them for the next time you
use the connection. Click Next.
9. Click Finish to create the connection.
10. Click on the connect icon (a green square) in the Mobile Networking Wizard.

Visa signatur
Permalänk

Tja jag har lite frågor på samma ämmne; Om jag typ vill kolla mejlen eller nått på min web mail så kostar det runt typ 15-20 kr via GPRS, men om jag betalar per minut så funkar det bättre ju. Hur gör man, jag snackar typ om Mobil Data, det står på Telias hemsida, men inget om hur man konfar mobilen. Behöver man inte det eller? Och då kostar det bara samma som ett samtal (0,69 kr/minut)?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Tja jag har lite frågor på samma ämmne; Om jag typ vill kolla mejlen eller nått på min web mail så kostar det runt typ 15-20 kr via GPRS, men om jag betalar per minut så funkar det bättre ju. Hur gör man, jag snackar typ om Mobil Data, det står på Telias hemsida, men inget om hur man konfar mobilen. Behöver man inte det eller? Och då kostar det bara samma som ett samtal (0,69 kr/minut)?

nä du behöver inte göra så mycket i mobilen, det är datorn som måste konfas.

Visa signatur