Fluxbox med "Fönsterhanterare"?

Permalänk
Medlem

Fluxbox med "Fönsterhanterare"?

Fönsterhanterare är fel ord eftersom fluxbox är en fönsterhanterare.

Ordet jag söker är en skrivbords miljö där du kan blädra i olika mappar utan att använda konsolen. Drog just in det så nu sitter jag och leker lite med det. Det enda jag verkligen saknar med fluxbox är möjligheten att kunna blädra i kataloger.

Jag såg några lösningar där du kunde köra fluxbox i gnome men som jag förstog så var det bara meny funktionen eller?

Permalänk
Medlem

Hur menar du? Fluxbox är som sagt bara en fönsterhanterare. Finns inget som stoppar dig från att köra vilken filhanterare du vill.
Konqueror, Nautilus, Thunar, Krusader. Bara att välja

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Filhanterare var ordet jag sökte!
Tack

Btw vad kör gnome som default? Nautilus?

Permalänk
Medlem

Ja Gnome kör med Nautilus. Dock tycker jag att konqueror är bättre och krusader bäst.
Krusader är typ en klon av Total Commander till windows. Krusader liknar mer Explorer.

Fast har du bara GTK och inte orkar dra in QT så kör på med Nautilus.

EDIT: Har du förresten gnome installerat? Då är det bara att skriva nautilus i konsollen.
Sen kan du lägga till en genväg till det i din fluxbox meny i /home/user/.fluxbox/menu

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Men kräver Konqueror att jag har KDE installerat? Kör ubuntu med gdm förtillfället.

Permalänk
Medlem

Ja man får Konqueror till KDE. Men man behöver inte dra in HELA KDE. Räcker med KDE-base.
Och QT då såklart. *Kolla*

Ehm ok? Ubuntu verkar ha det uppdelat på ett lite konstigt sätt jämfört med slackware.
Slackware har ett paket för kde-base men ubuntu har en massa paket för alla programmen i kde-base.

ftp://ftp.sunet.se/pub/kde/stable/3.5.3/kubuntu/pool-dapper/

Vet inte om det kanske är lika bra att dra in hela KDE ändå. Det har rätt många bra program förutom konqueror.
Annars kan du ju ta paketet för konqueror och försöka starta det och se vad som saknas och då dra ner det också osv.
Men lättast blir nog att dra in hela KDE.

EDIT: apt-get install kde

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Nautlius fucka up hela fluxbox typ.
1. Bakgrunden ändras (Är iof enkelt att ändra)
2. När jag försöker byta workspace med scroll knappen försvinner fluxbox standard meny.
3. Fluxbox högerklick meny slutar fungera också.

Permalänk
Medlem

1, 2, 3. nautilus --no-desktop

Permalänk
Medlem

sudo apt-get install konqueror

Då får du alla paket som behövs för att köra konqueror.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Det där låter inte nyttigt :S
Nautilus är iofs det program i Gnome som ska starta en massa saker som skrivbord och grejer(har jag för mig iaf) så det kan kanske bero på det. Har aldrig kört Nautilus i fluxbox själv nämligen så jag är inte säker.

EDIT: Oj vad sen jag var
Som Smygis säger ska du göra.
Eller som mucha om du vill köra Nautilus.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
1, 2, 3. nautilus --no-desktop

Bingo!

KDE:
1 upgraded, 380 newly installed, 0 to remove and 42 not upgraded.
Need to get 202MB of archives.
After unpacking 577MB of additional disk space will be used.

Konqueror:
0 upgraded, 11 newly installed, 0 to remove and 43 not upgraded.
Need to get 20.8MB/21.0MB of archives.
After unpacking 48.9MB of additional disk space will be used.

Du räddade just nån timmas tankade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDruid
Bingo!

KDE:
1 upgraded, 380 newly installed, 0 to remove and 42 not upgraded.
Need to get 202MB of archives.
After unpacking 577MB of additional disk space will be used.

Konqueror:
0 upgraded, 11 newly installed, 0 to remove and 43 not upgraded.
Need to get 20.8MB/21.0MB of archives.
After unpacking 48.9MB of additional disk space will be used.

Du räddade just nån timmas tankade

Hehe ursäkta mig för missförståndet. Vet inte längre riktigt hur Ubuntu fungerar idag även fast min syrra kör det

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Inga problem

Hittade btw en riktigt bra lösning på desktop varianten. Eftersom jag måste köra med Nautilus --no-desktop så hittade jag idesk som hanterar ikoner på skrivbordet. Kommer kännas som gnome fast i fluxbox miljö

Permalänk
Medlem

Ja jag har själv försökt få idesk att funka som jag vill. Har två skärmar och vill starta den på screen 1, men man kan inte säga till den det så den startar på screen 0 istället

Jaja roligt att det löste sig iaf.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

Rox-filer brukar funka bra tillsammans med Fluxbox.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Testa XFE. Liknar Total Commander, saknar rätt mycket funktioner men det viktigaste finns med. Klart mindre resurskrävande än Krusader.

Länk: http://roland65.free.fr/xfe/

För att installera:

sudo apt-get install xfe

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Har lite problem med idesk. Jag får den ej att läsa mer än defualt.ink så därför kan jag bara ha en ikon förtillfället.

Någon som har nåt förslag?

Permalänk
Inaktiv

Kolla in ROX. Använder det tillsammans med FVWM för att sköta skrivbordet och erbjuder en bra filhanterare.

Här ser du filhanteraren (ligger under gvim-fönstret) och skrivbordet med ikoner som sköts av ROX.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDruid
Har lite problem med idesk. Jag får den ej att läsa mer än defualt.ink så därför kan jag bara ha en ikon förtillfället.

Någon som har nåt förslag?

fbdesk kanske? Annars är det väl rox-filer och iDesk som används.

Filemanager finns det många av, de vanligaste har nämnts, men en jag inte sätt är gentoo. Jo det finns en filemanager som heter gentoo, precis som disten.
(altså inte disten ja pratar om :^) )

Permalänk
Medlem

Ifall jag skall vara ärlig så gillade jag inte Rox-filer. Det jag ska försöka skapa är typ Mac OS X Menyn genom att använda mig av 5-6 fasta skrivbords ikoner där nere. Sen vill jag även ha nautilus som filhanterare.

Däremot såg FbDesk ganska intressant ut. Ska nog testa dra in det.

Permalänk
Medlem

som sagt så funkar rox-filer bra men den är lite ful som default. Själv kör jag "nautilus --no-desktop --browser" i fluxbox. Skulle vilja att nån gjorde en lightweight nautilus, typ som utforskaren i windows.

Gnome använder fönsterhanteraren metacity, om man vill kan man byta den mot fluxbox så man har en komplett skrivbordsmiljö fast med alla tabfunktioner och fluxboxmenyn m.m.

Jävlar du mickeus, där fick du till det. mycket snyggt

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem

fbdesk funkade klockrent förutom att det ej går att låsa ikonerna vad jag vet än så länge har då ej hittat nå på internet än.

Permalänk
Medlem

midnight commander är också ett tips

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik.
midnight commander är också ett tips

Kan bara instämma.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Mm det är rätt mysigt när man sitter på SSH eller så.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheDruid
fbdesk funkade klockrent förutom att det ej går att låsa ikonerna vad jag vet än så länge har då ej hittat nå på internet än.

Varför ska du låsa dem, då? Kan dem inte få ligga kvar där du först plaserat dem bara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
som sagt så funkar rox-filer bra men den är lite ful som default. Själv kör jag "nautilus --no-desktop --browser" i fluxbox. Skulle vilja att nån gjorde en lightweight nautilus, typ som utforskaren i windows.

Har du testat Thunar, lite funktionsfattig men mycket snabbare gtk2-filhanterare från XFCE.

http://thunar.xfce.org/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LMX
Har du testat Thunar, lite funktionsfattig men mycket snabbare gtk2-filhanterare från XFCE.
http://thunar.xfce.org/

>>> Recording xfce-base/thunar in "world" favorites file...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4nten
Varför ska du låsa dem, då? Kan dem inte få ligga kvar där du först plaserat dem bara?

Eftersom fbdesk har som funktion singel leftclick = dra ikonen och dubbel leftclick = öppna ikonen. Så ifall du nu är lite små trött eller nå så är det väldigt lätt att råka flytta runt dom istället för öppna dom.. ganska irriterande