Permalänk

Nyrostad: Om jag inte läste helt fel så stod det Gb-LAN när jag beställde det. Skitsamma, jag köper ett Gb-LAN nätverkskort istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
X1800GTO var exakt ett sådant jag hade tänkt mig att han skulle köpa lite senare då.

Jo, jag hade ju valt Intel själv om jag skulle köpt nu och haft pengar till det, men nackdelen är ju att de billigaste moderkorten till det kostar ~1500:- och då måste han lägga ~500:- till för att få 1024 MB DDR2-minnen och ytterligare 900:- för själva processorn, så priset blir väl i princip det dubbla mot det lite billigare AMD-systemet?

Sedan finns ju risken att han måste köpa ett nytt nätagg också när han uppgraderar grafikkortet så då tillkommer 500-1000:- där också, även om det blir i ett senare läge.

Eller är han tvungen att köpa nytt nätagg redan nu kanske om det visar sig att det han nu har inte har den extra "CPU-matningen" (den fyrkantiga kontakten som t.ex. jag har på mitt Asus P4C800-E Deluxe) på sitt nuvarande nätaggregat?

Jo, det är sant att det kostar en slant till, tänkte att det inte skadar att informera. Nytt agg åker han nog på att köpa ändå, för även om han klarar sig med 20-pinnars ATX kontakt så måste han ha den lilla 4-pinns kontakten (aka P4 kontakten) Jag kan faktiskt rekommendera nått av shg.biz egna agg, hade ett 400w en vecka ungefär och det funkade fint och har alla nya kontakter som behövs, samt att det är löjligt billigt. Överklocka skulle han ju ändå inte göra.

GL!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Har nästan alla problem med SATA2 porten eller fungerar den som den skall för majoriteten?

Dessutom, går det att använda AGP & PCI-Ex grafikkort samtidigt?

EDIT: Hittade svaret på frågan... Ja det går att använda två grafikkort samtidigt ^_^
http://www.ocwforums.com/bbs/showthread.php?t=40579

Beställde nyligen en x2 3800+ och detta moderkort.
Läst en hel del trådar extra både här och på OCW.
Är det något speciellt jag bör tänka på med min nuvarande hårdvara?

Kom just & tänka på min nätdel, en antec truepower 380w kommer det att gå åt skogen med den eller klarar jag mig precis tror ni?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Det ska nog funka med den nätdelen.
Fast det beror väl lite på vad för grafikkort du har tänkt använda.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Så länge man kör med drivrutinerna från asrock.com vid installation av windoze funkar det perfa!

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av iller
[B]Har nästan alla problem med SATA2 porten eller fungerar den som den skall för majoriteten?

edit:

Pope skrev följande: "Speedfan funkar, kör själv med speedfan 4.28."

visst, programmet fungerar, men det styr inte fläktarna då asrocket inte har några kretsar för fläktstyrning

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Ah, missade biten med fläktstyrningen.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eilert
Det ska nog funka med den nätdelen.
Fast det beror väl lite på vad för grafikkort du har tänkt använda.

Jag vågade inte chansa så det blev ett Antec Neo HE 550W.

Grafikkortet som skall sitta i är ett X800GTO AGP.

Visa signatur

Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Har nästan alla problem med SATA2 porten eller fungerar den som den skall för majoriteten?

Den funkade fint för mig tills jag bestämde mig för att pröva Linux, då den visade sig vara inkompatibel med OS:ets kärna, något som iofs är åtgärdat i de senaste updatsen.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vågade inte chansa så det blev ett Antec Neo HE 550W.

Grafikkortet som skall sitta i är ett X800GTO AGP.

Ojdå, du har väl hört om det här moderkortets problem med just Antec nätdelar (endast ATX 2.0 dårå)?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Jag har varit i kontakt med antec innan jag köpte den.
Fick detta som svar...

You may see some issues if you use the ASUS A7N8X motherboard. As for the Asrock 939dual-sata2 motherboard, the only power supply that I know of that does not work is our SmartPower2.0 series. Unfortunately at the moment we do not have a solution for it since sometimes both parts does work.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu när jag kollade i speedfan så ser jag att jag fått en ny tempsensor som den läser av. "Core" heter den, innan har jag använt temp2 som cpu sensor eftersom den alltid blivit varmast.
Men nu blir core varmast när jag testar lite snabbt. Är det "core" som gäller för avläsning i fortsättingen?

Edit, har en X2 3800+ nu, hade en Venice 3200+ förut.

Visa signatur

En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en X2 4200+ men den krånglar med mitt X800 AGP. Så jag funderade på om det är moderkortet eller AGP-kortet som jävlas. Då såg jag det här underbara kortet! Bäst vore ju om man kan köra det här med mitt X800 och min X2a? Fungerar det inte så köper jag väl ett PCI-E kort och byter mot mitt X800.

Någon som har ett X800 och kör med det här kortet?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASR939DUAL

Permalänk
Medlem

Har testat ett x800 pci-e på moderbordet utan några problem.

Visa signatur

Ryzen 7700x. Msi x670E Tomahawk wifi. RTX 4060 TI.

Permalänk
Medlem

Står så här på webhallens hemsida om kortet
"Detta moderkort fungerar inte med någon ATX 2.0-nätdel (24-pin). Märke eller model spelar ingen roll."

Betyder det att mitt Type-r inte fungerar med det här kortet? Vad jag vet var det väl bara problem med antec smartpower?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xerbee
Står så här på webhallens hemsida om kortet
"Detta moderkort fungerar inte med någon ATX 2.0-nätdel (24-pin). Märke eller model spelar ingen roll."

Betyder det att mitt Type-r inte fungerar med det här kortet? Vad jag vet var det väl bara problem med antec smartpower?

Hej. På kommande nätdelar kan det finnas ej delbara kontakter d.v.s. enbart 24-pinnars då framtida moderkort har den kontakten men på de flesta nuvarande nätdelar är kontakten delbar d.v.s. 20+4 pinnar. Se denna bild; http://www.hipergroup.com/English/images/products/power/black...

Se även detta test; http://www.nordichardware.se/Recensioner/?skrivelse=328

Så det ska inte skapa några problem så länge som kontakten är delbar eller har en adapter, 24 -> 20 pinnar (kan finnas lösa att köpa?). Jag själv har ett Tagan 480w som fungerar för mig med mitt ASRock - som har 20 pinnars kontakt.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Det var väl avsaknaden av -5v i ATX2-speccen som gör att dom kan bråka med asrock kortet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag har haft 2st såna kort o testat med 3st olika agg varav 2 av dom va atx v.2.2 och det har fungerat utmärkt hela tiden.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren. Blir nog ett sådant kort, är ju ingen större summa heller och man hittar nog alltid på något annars

Permalänk

för er som har X2 eller dualcore opteron finns ett roligt temp prog som visar tempen på båda kärnorna individuellt. Coretemp http://www.thecoolest.zerobrains.com/forums/viewtopic.php?t=1...

Skiljer 6-7c på mina cores

Visa signatur

165 @ 2,8Ghz.. Asrock Dual.. Seasonic s12 600w.. 2GB Gskill PC4000 HZ .. Audigy 2.. Tunic Tower 120 (2x120mm)

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är hur rätt det är dock.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag får problem när jag försöker installera windows xp.

Först försökte jag med min "vanliga" setup, men när det bara resulterade i att datorn startades om innan installationen hann börja prövade jag att ta bort ett minne. Fortfarande ingen hjälp, så jag provade att flytta runt minnena lite.

Med ett minne i slot 2 eller 4 kan jag starta installationsprogrammet men får STOP-error och nån sorts IRQl_NO_LESS_OR_EQUAL BSOD, med ett minne i slot 1 eller 3 startar datorn bara om eller fryser.

Samma sak om jag kör memtest86, "unexpected interrupt- halted" när jag kör en sticka RAM i slot1 eller 3 men inga som helst errors när jag testar dom i slot 2 eller 4.

Kör BIOS version 2.20 förresten, trodde i min enfald att flasha till senaste versionen kanske skulle lösa problemet men nej nej...

Så, fel på moderkortet eller har jag missat nån inställning i BIOS?

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk
Medlem

Tjena lånar tråden till lite egna problem.

Är de bara på mitt moderkort som nordbryggan blir varmare än en spisplatta?
Verkligen otroligt varmt blir de, pyser nästan om fingret när man tar på den, jag har faktiskt bra luftgenomströmning i chassit men ingen cpukylare som blåser på de, eftersom att den blåser ut mot baksidan av chassit istället. Får nämligen blåskärmar titt som tätt när man kollar på vissa flachfilmer kan detta ha att göra med chipsetet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Dessutom, går det att använda AGP & PCI-Ex grafikkort samtidigt?

EDIT: Hittade svaret på frågan... Ja det går att använda två grafikkort samtidigt ^_^
http://www.ocwforums.com/bbs/showthread.php?t=40579

Beställde nyligen en x2 3800+ och detta moderkort.
Läst en hel del trådar extra både här och på OCW.
Är det något speciellt jag bör tänka på med min nuvarande hårdvara?

Kom just & tänka på min nätdel, en antec truepower 380w kommer det att gå åt skogen med den eller klarar jag mig precis tror ni?

Skaffade en Samsung Sata2 disk men jag lyckas inte få den att gå på Sata2 kontakten...byglar jag ner disken till Sata går det..men Sata2 så krånglar det...ibland syns den i Bios ibland inte....det går inte att boota från den...jo har systemet på den....allt går dock bra i Sata läge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZiM89
Tjena lånar tråden till lite egna problem.

Är de bara på mitt moderkort som nordbryggan blir varmare än en spisplatta?
Verkligen otroligt varmt blir de, pyser nästan om fingret när man tar på den, jag har faktiskt bra luftgenomströmning i chassit men ingen cpukylare som blåser på de, eftersom att den blåser ut mot baksidan av chassit istället. Får nämligen blåskärmar titt som tätt när man kollar på vissa flachfilmer kan detta ha att göra med chipsetet?

Jo, många påpekar att kortet blir väldigt varmt. Har sett en del forumtrådar om folk som haft det problemet, kör lite forumsökningar eller googla så hittar du nog en lösning.

Och för att citera det första inlägget i den här tråden...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
2.Länkar med flash verkar inte funka för vissa, byt Command Rate till 2T.

Kan det lösa ditt problem?

Visa signatur

i7 12700 | Cryorig H5 Ultimate | ASUS Prime Z690-P | 2x16 GB Corsair | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design R5 | Corsair RM850 | ASUS GeForce TUF-RTX 4080 | ASUS RT-N66U

Permalänk

Jag körde min Samsung 250GB på SataII porten (var dock tvungen att ha den på SATA I porten under installationen av WinXP för att sedan installera II-drivrutinerna i Windows, stänga ner, koppla om och sedan boota) utan större problem. Men jag läste på OCW att Windows startar mycket snabbare om man kör bootdisken på SATA, vilket jag testade och kan bekräfta. Har inte mätt men från 7-8 "varv" på startanimationen till 1-1,5 varv.. Bios 2.20

Visa signatur

Asrock B650m PG Lightning | 9600X | Gigabyte 1070 Ti 8GB | 32GB Corsair 6000MT CL30 | Lian-Li Dan A3

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | Gigabyte GTX 1060 6GB | 16GB@2800MHz | FD Node 304

Permalänk

Hmm med dator i signen nedan får jag 2939 i 3dmark05 kollar jag i detaljerat har jag CPU Score: 4785 och 3dmark score: 2939. Är detta vad mitt 9800xt och dator bör prestera, tycker de låter lite men jag kan inte dom har poängen direkt heller så.

Tänkte även jag skulle klocka lite lätt till 2400mhz utan att behöva ändra någon volt. Såg jag ett inlägg som säger:

"Jag har själv klockat och sagt åt några komppisar att klocka
sina X2 3800+ till 4600+, genom att köra resten av systemet så
gott som orginalt förutom processorn.
De gör du genom att sätta FSB:n upp i 240 MHz, minnes devidern
till 333MHz (om du inte har minnen som hänger med upp på 1 till 1
med fsb:n). Ändra HTT (Hyper transport bus) buss multipeln till 4x och sätt spänningen
till processorn till 1,45. Du måste antaligen låsa processorns
multipel till 10x också, annars sänker processorn den själv.
Men med dessa inställningar har du nästan ett hel orginalkört
system med en X2 4600+. (I verkligheten blir det dock en aningen
snabbare, men det är så lite) och det fungerar på alla X2 3800+ som
jag hittils stött på. =)"

Men jag måste vara dum, hittar inte vart jag ska ändra Htt eller minnes divider. Vad står det framför dessa i setupen? Ökade enbart fsb till 220 utan att ändra något annat och det funkar bra hittills, gav mig en ökning i 3dmark på cpu score till 5155p
Tacksam för alla svar, och skulle det vara någon som sitter med ungefär samma saker som mig så vad har du ändrat och till vad?

Permalänk
Medlem

HTT

Jag var intresserad av att veta så jag googlade fram ett svar.

Where do I set the HTT multiplier?
Goto “Advanced” menu >> “Chipset Configuration”
You’ll find CPU-NB Link Speed, set
1000MHz = 5X
800MHz = 4X
600MHz = 3X
400MHz = 2X
200MHz = 1X

What is NB-SB Link Speed?
NB-SB Link Speed is the speed between North Bridge and South Bridge. Does it affect OC stability? Is it multiplier driven? I am not sure.

Svaret är från:
http://forums.extremeoverclocking.com/archive/index.php/OFFIC...

Visa signatur

5800X3D, Corsair Vengeance RGB 3600 Mhz, Gigabyte X570 Aorus Elite, Power Color Red Dragon RX6800, Asus Rog Ryujin 360, Corsair HX750i, Fractal Define-C.

"-Trying is the first step towards failure" Homer Simpson

Permalänk

om man voltmoddar till 1.55 kan man sänka den i bios sen?

Permalänk
Medlem

Ja. Listan över vilken BIOS inställning som ger vilken spänning finns hos OCWB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Jag bygde ett system åt farsan igår med detta moderkort och en 3800+ (En kärna)

Jag undrar hur jag får hans system att gå bäst samt stabilt utan att klocka det?
Stabilt är nyckelordet här. Jag får erkänna att jag förstod inte mycket av inställningarna i hans bios. Bios 1.0.
Den funkar ju bra nu, men kanske ni vet vad jag kan ändra för att få ut max men ändå köra orginal?

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.