Säljar saker till folk i USA.

Permalänk
Medlem

Säljar saker till folk i USA.

Jag har ett objkt på Tradera. Nu är det nån från USA som vill köpa detta.
Nångång tidigare hade jag en SE K750 till salu och då blev jag kontaktad av någon från USA, han ville betala via check och det blev jag varnad för. När en svensk bank löser in checken står dom för en kredit ett tag, om checken sedan inte har täckning kan jag bli återbetalningsskyldig.

Nu vill någon köpa mitt objekt via Paypal, är det samma risker då?

Hoppas denna tråd ligger rätt nu bara.

Edit: Köparen vill att spelaren ska skickas till Afrika, exakt samma var det när min telefon skulle säljas.

Permalänk
Medlem

det är garanterat en bluff, ignorera han bara

Visa signatur

I min värld är det ofta redan för sent, det är fullt av brända skepp och raserade broar.

Permalänk
Avstängd

jag har fgått sånna svar typ:

>Hello,
> I am is Mrs Jennifer Cage,Productive Manager, Landmark
> Communications Inc.... New York (United States)..I will like
> to buy from you your Item as I will like to present this
> Item to my Client for their Anniversary.
>
> Moreover, I kindly want you to get me the Item Cost + Shipping Cost... As
> they would be celebrating her anniversary in the mean time.
> Moreover, I kindly want you to know that Payments would be issued by
> WELLSFARGO BANK TRANSFER.... So i will surely like to hear from you if
> this is kindly ok by you so that we can proceed with the transaction.

sånna ignorerar jag

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Hedersmedlem

Bluff.
Har också fått sådana när jag haft saker på Tradera. Så släng bara breven.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk

Fast får du pengarna via paypal, så ser du själv när de kommit in så det borde vara lugnt.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag ett till brev där dom vill att dvd-spelaren ska skickas till Afrika...nä det blir till att ignorera detta.

Permalänk
Korsordsguru

Om du får in pengarna på ditt paypalkonto så är ju allt lugnt sen, är väl bara skicka ett replay och säga "sätt in xxx för varan och xxx för frakten och det är ditt". Du har inget att förlora på DET sättet i alla fall. Men checkar, money orders och wester union-överföringar är scammarnas vänner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Klassisk scam.
Finns ett par olika scenarion men min favorit är denna:
Killen skickar en check som är på för högt värde, den är daterad för inlöse runt en vecka/månad in i framtiden. Han mailar och säger sig ha gjort ett misstag och ber dig skicka över det överskjutande beloppet.
Sen när du försöker lösa in checken så har den ingen täckning. Tada. Du har betalat pengar tillbaks på något helt värdelöst. Du har kanske tillochmed skickat prylen.

Permalänk
Medlem

Är det ett snott kontokortnummer så är det möjligt att att paypal kan kräva tillbaka pengarna. Skulle inte sälja till någon som ville ha grejerna skickade till en annan plats än kortinnehavarens address.