Permalänk
Medlem

Produktplacering i filmer.

Hej.

Hoppas den här lilla diskussionen kan anses passa under denna forumsdel. Om inte är givetvis moderatorerna fria att låsa.

Så, då var det sagt.

Ja, produktplacering var det. Alltså att i filmer eller TV-program skaffa sig avtal med olika företag och få betalt för att visa deras produkter i sin film/TV-program.
Dock tänkte jag, precis som titeln påvisar, endast ta upp produktplacering i filmer.

Produkplacering är vad jag förstått något ganska förbjudet och oomyckt här i Sverige. Det råder till exempel starka restriktioner på hur man får använda det, och folk verkar över lag mest se det som att de blir lurade till att se på reklam.

Men personligen ser jag det som den perfekta lösningen på piratkopiering. Att vi skulle kunna förhindra piratkopiering är ytterst tveksamt, därför måste vi helt enkelt anpassa oss.

Låt oss säga att an skulle tillåta produktplacering till fullo. Det skulle säkert kunna få den effekt att filmskapare skulle välja att totalt fylla sina filmer med reklam, men det skulle ändå bara få moteffekten att ingen pallade att se deras filmer. Jag tror att det ganska snart skulle infinna sig en balans där både filmskaparna och tittarna känner att de har en överkomlig mängd produktplaceringar.

Fördelarna är oändliga. Jag själv har, precis som säkerligen många andra, drömmar om att en dag bli regissör, och ha det som yrke. Dock skulle jag känna att det var väldigt fel att ta betalt för mina verk. Givetvis skulle de gå att köpa på DVD eller Blueray eller vad det nu kan vara, och gå att se på bio för de som vill. Men filmen skulle också finnas gratis på internet, vilket den som vi alla vet skulle göra hur som helst, vare sig jag vill eller inte.
Om jag då får möjligheten att tjäna in filmens budget på produktplacering vore väl det perfekt?
Jag menar, folk måste hur jag än gör i min film få ha på sig kläder och äta olika saker. Vad gör det att det är en Nike-logga på tröjan istället för ingen alls, och att de tuggar i sig en pizza från PizzaHut istället för en namnlös pizza framför TV-n?

Tänk till exempel på filmen Cast Away (för att ta ett av många exempel). Vad gör det att Tom Hanks jobbar för FedEx? Vadå, han måste ju jobba någonstans. Visst, som sagt, många kan tycka att vi då blir påtvingade reklam utan att vi tänker på det, och att det är fel. Och visst har de rätt till viss del, i en "perfekt värld" skulle man inte vilja att det var så. Men nu lever vi inte i någon perfekt värld, utan i en värld som styrs av pengar. Och då blir reklamen oundviklig. Varför skulle det vara okej att ha reklam i VK om det inte är okej att ha det i filmer?

Ptja, nu orkar jag inte skriva mer. Men ni fattar vad jag menar och vad jag vill diskutera.

Vad tycker du?

Permalänk
Medlem

intressant, och jag anser att produktplacering är bra sålänge det görs snyggt, och alla exempel jag kan komma på är fall då det inte gjorts snyggt - förhoppningsvis pga att det kan göras diskret, och bra.

Det är så jävla drygt i precis varenda film då de tar upp en mobiltelefon, att de alltid ser till att telefonens logga är i fokus och så.

Ett annat problem är ju att saker inte alltid kan vara så underbart nya och fräsha. Om alla i alla filmer skulle ha skor som var oanvända etc så skulle det bli att kännas så plastigt. Naturligtvis kan man väl även ha gamla nikeskor, men det vore verkligen nytänkande att göra så, tror jag.

Varför känns det fel att ta betalt för dina verk? Jag anser att det är självklart att du ska tjäna bra på en film, eller hur menar du?

Jag förstår heller inte grejen med att piratkopieringsproblemet är borta pga reklamen. Ska man lägga ut filmen gratis och bara anta att alla laddar ned den och tar till sig reklamen? Ska ni göra en uppskattning med coca cola: "Såhär många kommer nog se filmen" sedan får de betala ett pris efter detta, och sedan kastar ni ut filmen på nätet? Det kan kanske fungera, men jäklar vad reklam det lär bli, men å andra sidan är ju reklam så jäkla dyrt, så det borde nog gå vägen utan att bli helt vansinnigt fullproppat.

Try it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
intressant, och jag anser att produktplacering är bra sålänge det görs snyggt, och alla exempel jag kan komma på är fall då det inte gjorts snyggt - förhoppningsvis pga att det kan göras diskret, och bra.

Det är så jävla drygt i precis varenda film då de tar upp en mobiltelefon, att de alltid ser till att telefonens logga är i fokus och så.

Ptja, fast är det verkligen så drygt? Tänk på att bara att du får se den där loggan har höjt budgeten på filmen så att något annat i filmen kunde bli mer påkostat och förhoppningsvis bättre. Jag tror att det där är mycket bara i ditt huvud. Du ser ju reklamen överallt ändå, vem är det som har lovat dig att du ska få en felfri värld när du ser en film?

Citat:

Ett annat problem är ju att saker inte alltid kan vara så underbart nya och fräsha. Om alla i alla filmer skulle ha skor som var oanvända etc så skulle det bli att kännas så plastigt. Naturligtvis kan man väl även ha gamla nikeskor, men det vore verkligen nytänkande att göra så, tror jag.

Varför känns det fel att ta betalt för dina verk? Jag anser att det är självklart att du ska tjäna bra på en film, eller hur menar du?

Ptja, dels för att jag inte gör film för pengarna, utan för konstens skull. Enligt mig är det bara bra om filmerna finns på internet, när det gör att fler får ta del av ens konst. Är du ute efter att tjäna pengar är filmyrket fel branch att ge sig in i. Om jag minns rätt finns det till exempel faktiskt inte en enda person i norrland som helt försörjer sig på filmskapande.

Ytterligare anledningar väljer jag att inte ta upp, när det är emot reglerna på forumet. Använd din fantasi. Rätt ska vara rätt.

Citat:

Jag förstår heller inte grejen med att piratkopieringsproblemet är borta pga reklamen. Ska man lägga ut filmen gratis och bara anta att alla laddar ned den och tar till sig reklamen? Ska ni göra en uppskattning med coca cola: "Såhär många kommer nog se filmen" sedan får de betala ett pris efter detta, och sedan kastar ni ut filmen på nätet? Det kan kanske fungera, men jäklar vad reklam det lär bli, men å andra sidan är ju reklam så jäkla dyrt, så det borde nog gå vägen utan att bli helt vansinnigt fullproppat.

Try it!

Det är en bra poäng. Men ja, kanske blir det så man måste göra. Fortfarande kvarstår det faktum att man måste anpassa sig efter situationen.

Permalänk
Medlem

arbetar man heltid med ett jobb så behöver man få betalt, så fungerar det i denna värld, såå - filmen skulle ju bli kass / ta extremt lång tid att regissera om du var tvungen att göra det när du hade tid över, efter ditt ordinarie jobb. Jag förstår tanken med att göra det för konstens skull, men det låter lite mer som en (konstig?) dröm än någon verklighet. Men tänk vad bra alla jobb skulle bli om alla gjorde dem med en sådan fin tanke, men svårt att tjäna pengar blir det ju... Men men, det är en annan fråga.

Men satsa inte på att göra film i norrland, jag kan förstå att det inte går så jäkla bra, det känns som att koda på nordpolen eller satsa på fiske ute i öknen.

Kul idé du har iaf.

Edit: har du förresten någon länk där det diskuteras kring produktplacering etc där du hade uppfattat det som att det är halft olagligt och så? För det var mer än vad jag visste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
[B]arbetar man heltid med ett jobb så behöver man få betalt, så fungerar det i denna värld, såå - filmen skulle ju bli kass / ta extremt lång tid att regissera om du var tvungen att göra det när du hade tid över, efter ditt ordinarie jobb. Jag förstår tanken med att göra det för konstens skull, men det låter lite mer som en (konstig?) dröm än någon verklighet. Men tänk vad bra alla jobb skulle bli om alla gjorde dem med en sådan fin tanke, men svårt att tjäna pengar blir det ju... Men men, det är en annan fråga.

[/b]

Fast nu är det ju inte riktigt så enkelt. Att göra film är inte som vilket heltidsjobb som helst, det är faktiskt något man gör för att man tycker om att skapa, precis som en konstnär av vilket slag som helst.

Vet du hur det fungerar att göra film? Det är ju inte direkt så man chippar in med några hundra tusen från sparbössan och gör det när helst man har tid. Givetvis är man beroende av finansiering från annat håll, som då ska täcka alla löner och liknande. Sen är såklart tanken att man ska tjäna in pengarna på filmen i efterhand och då kunna betala tillbaka, och det säger jag inte emot.
Sen får dessutom de flesta filmproduktioner rena bidrag på en hel hög pengar från filminstitut och olika filmpooler och sånt.

Väljer man att vara filmskapare får man räkna med att vara ganska fattig, såvida man inte lyckas förjävla bra.

Dessutom finns det ändlösa exempel på otroligt bra filmer som är gjorda just som du säger, av arbetande personer som gör film efter sina ordinarie arbeten.

Och om vi säger så här. Även om jag inte skulle tjäna en krona på flimandet under hela mitt liv (vilket jag förvisso redan gjort, men ändå), skulle jag ändå fortsätta göra film. Jag gör det som sagt inte för pengarna.

Citat:

Men satsa inte på att göra film i norrland, jag kan förstå att det inte går så jäkla bra, det känns som att koda på nordpolen eller satsa på fiske ute i öknen.

Kul idé du har iaf.

Edit: har du förresten någon länk där det diskuteras kring produktplacering etc där du hade uppfattat det som att det är halft olagligt och så? För det var mer än vad jag visste.

Där fick vi lite roliga fördomar om norrland också ser jag. Exakt vad är det som gör att vi inte skulle kunna skapa film här? Har vi för konstig dialekt?

Diskussionen jag har hört var en debatt jag hörde på P1 för en tid sedan.

Edit:
Känns som att det börjar bli lite dålig stämning i tråden. Ska vi skippa varför jag inte känner att jag måste ta betalt för att visa min film, och snacka vidare om produktplacering istället?

Permalänk
Medlem

oj, jag var inte offensiv alls, jag menade bara: om reklam ska finansiera det hela så lär det bli en seriös utmaning att hålla sig på regional nivå, antar jag. Jag menade bara lite med glimten i ögat, satsa på en världsmarknad liksom. Jag blir inte det minsta förvånad om det du säger med norrland, och nej, jag tror inte att det är bättre i dalarna, tvärt om. Men jag tror att det är bättre i t.ex. los-angeles - vilket är helt självklart. Mer än så menade jag inte.

Men jag tror inte att man kan göra en helhjärtad insats om man inte får betalt riktigt, för då måste man alltid lägga onödig tid och energi på ett annat projekt (ett tradinionellt arbete t.ex.) vilket gör båda dessa projekt lidande.

Ös på du, stämningen är väl på topp?!

Permalänk

Jag är enbart positiv till ”produktplacering”, lägger regissören in för mycket reklam så är det hans/hennes problem om det drar ner på hela filmen. Jag tycker de utnyttjar produktplacering alldeles för lite i dagens filmer. Visst jag är inte så insatt, men det är ju inte ovanligt att de håller för etiketterna när de empelvis dricker någon dricka.
Reklam i filmer kan ju sänka priserna eller göra dem gratis som du sa. Och jag tycker det är upp till var filmbolag att själva avgöra hur de skall finansiera sina filmer. Så om något filmbolag vill lägga upp sina påkostade filmer med en massa reklam i på Internet, så är det bara varsågod och göra det. Och skulle den metoden visa sig vara bättre ekonomisk, så skulle flera bolag hänga på och göra likadant.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Dock skulle jag känna att det var väldigt fel att ta betalt för mina verk.

Jag tycker det är värre att ha dold reklam i sina verk och lura folk köpa produkter som de egentligen inte behöver. Men det är väl en smaksak och jag är som sagt inte direkt emot någon utav dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Där fick vi lite roliga fördomar om norrland också ser jag. Exakt vad är det som gör att vi inte skulle kunna skapa film här? Har vi för konstig dialekt?

Du skrev inte till mig men .
Som du själv sa att det inte finns en enda person i norrland som försörjer sig på filmskapande.
Och som du flera gånger i texten kring piratkopiering säger, -att man får anpassa sig efter situation.
Alltså skapa filmer där det är lönsamt och det går att leva på det.
*edit*
Den norrländska filmen "Snart är det lördag igen", kommer väl ha en hel del reklam om en viss ölsort i sig?
*edit2*Jag stör mig faktiskt idag på tv-program där de döljer reklammärken på kläder. Speciellt vanligt vid ”dolda kamera” program av olika slag.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

bud_bundy - är det en riktig film? Jag trodde det var ett reklamjipposkämt-kulgrej bara. Inte kan väl det vara en seriös satsning? Orkar inte kolla upp det.

Permalänk

totoo: Det återstår att se.
Men enligt en gammal aftonblad artikeln så kommer det bli en av årets dyraste filmproduktioner. Vilket jag dock inte tror ett dugg på. (aftonbladet är lättlurade så)
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,793241,00.htm...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
[B]Jag är enbart positiv till ”produktplacering”, lägger regissören in för mycket reklam så är det hans/hennes problem om det drar ner på hela filmen. Jag tycker de utnyttjar produktplacering alldeles för lite i dagens filmer. Visst jag är inte så insatt, men det är ju inte ovanligt att de håller för etiketterna när de empelvis dricker någon dricka.
Reklam i filmer kan ju sänka priserna eller göra dem gratis som du sa. Och jag tycker det är upp till var filmbolag att själva avgöra hur de skall finansiera sina filmer. Så om något filmbolag vill lägga upp sina påkostade filmer med en massa reklam i på Internet, så är det bara varsågod och göra det. Och skulle den metoden visa sig vara bättre ekonomisk, så skulle flera bolag hänga på och göra likadant.

Jag tycker det är värre att ha dold reklam i sina verk och lura folk köpa produkter som de egentligen inte behöver. Men det är väl en smaksak och jag är som sagt inte direkt emot någon utav dem.

[/b]
Ja, fast fortförande vill jag säga som jag sa förut. Reklam i filmer är samma sak som all annan reklam. Vem är det som har lovat dig att du ska få en reklamfri film? Och varför just filmer? Då är det väl värre med reklam i till exempel busshållplatser, när det är reklam som du måste se på om du vill åka buss. Du har alltid ett val att se en film, precis som du har ett val att läsa en tidning.

Citat:

Du skrev inte till mig men .
Som du själv sa att det inte finns en enda person i norrland som försörjer sig på filmskapande.
Och som du flera gånger i texten kring piratkopiering säger, -att man får anpassa sig efter situation.
Alltså skapa filmer där det är lönsamt och det går att leva på det.
*edit*
Den norrländska filmen "Snart är det lördag igen", kommer väl ha en hel del reklam om en viss ölsort i sig?
*edit2*Jag stör mig faktiskt idag på tv-program där de döljer reklammärken på kläder. Speciellt vanligt vid ”dolda kamera” program av olika slag.

Som sagt, att du stör dig på det tror jag mest bara är för att du har lärt dig att du ska göra det. Framför allt "dolda kameran"-program är ju en exakt bild av verkligheten. Du hade sett samma reklam om du sett händelsen i verkligheten.

För övrigt http://www.imdb.com/title/tt0808472/

Permalänk

Jag säger bara Hamilton. Den har taskig produktplacering om nån...väldigt övertydlig också.

Visa signatur

Även vackra fåglar skiter

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig. Tänk om man kunde få tanka spel gratis, eller köpa dom för 100:-, för att de har kunnat ha reklam med i spelet. Ett konsollspel kan väl idag gå för runt 700 spänn, hade de kostat 300 istället hade nog betydligt fler sålts.

Sen gäller det ju att göra det rätt. Går ju att göra det rätt kasst, och då motverkar det ju nästan sitt syfte. Senaste spelet jag testat där det var rätt tydligt var Splinter Cell: Chaos Theory, där ett Airwaves-tuggummi-paket syns rätt tydligt i några filmsekvenser. Det kan man ju störa sig på om man vill, men jag tyckte mest det var kul. Sen tror jag inte att det direkt sänkte priset på spelet.. och det är väl ett annat problem. Att spel/filmskapare inser att dom kan stoppa in massa reklam för att tjäna pengar, men sen säljer dom inte produkten billigare ändå.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk

Det är bra om man gör det på ett smakfullt sätt, om man gör det på som i IRobot så är det ju vidrigt..iofs så äcklar ju hollywood dom flesta redan

Visa signatur

AMD Athlon 64 3800+ Hiper Type-R 580W Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 1024MB, Gainward GeForce 7800GT , Creative SB Audigy SE , MSI K8N NEO4-F

Permalänk
Medlem

Vad gjorde dom i I, Robot? Var det nåt med att företaget som skapade robotarna hette US Robotics? Isåfall känns det mer som ett fall av hollywood-bashing än nåt verkligt klagomål. Det hette US Robots i boken, och det är ju en minimal skillnad. Jag tänkte då aldrig på sånt när jag såg filmen iaf.. men det kan bero på att jag tyckte filmen var tokbra även om det var mer action än dialog (som i Asimovs böcker), till skillnad från många andra vad jag förstått.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Vad gjorde dom i I, Robot? Var det nåt med att företaget som skapade robotarna hette US Robotics? Isåfall känns det mer som ett fall av hollywood-bashing än nåt verkligt klagomål. Det hette US Robots i boken, och det är ju en minimal skillnad. Jag tänkte då aldrig på sånt när jag såg filmen iaf.. men det kan bero på att jag tyckte filmen var tokbra även om det var mer action än dialog (som i Asimovs böcker), till skillnad från många andra vad jag förstått.

läs den här sidan så förstår du nog vilka produkter det gäller
http://www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi?u=i_robot

Permalänk
Medlem

haha, it's all coming back to me
Fast jag tror jag bara störde mig på skorna iofs.

Hursomhelst tror jag produktplacering i t.ex. spel är på väg nu iaf. Finns bara i ett fåtal titlar än så länge.. men egentligen är nog spel ett bättre ställe att ha produktplaceringar än film egentligen. I en film slösar du med åskådarens tid om du lägger en extra minut på att berätta att karaktären väljer Fanta att dricka (jämfört med att inte ha med den sekvensen alls), men i ett spel kan du enklare ha mer passiv reklam. Om spelaren kan köpa mat så kan det ju lika gärna finnas ett McDonald's som ett påhittat restaurangföretag.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

Jag har en tendens att tycka bra eller illa om filmer och/eller TV-serier beroende på vilka produkter som syns. När jag ser en Mac i en reklam exempelvis så blir jag naturligtvis glad (och det är ganska ofta, till exempel så är det en iMac i reklamen för nån av SEs telefoner, den där när de springer omkring och spelar tennis). Ser jag däremot massor av produkter jag ogillar i en film så tycker jag att det drar ned mitt helhetsintryck av filmen.

Sedan har jag förvisso en tendens att starkt ogilla reklam, och exempelvis på websidor tycka "jaha, så ni har reklam? inte länge till. *adblock*. Vad nu? Ni får inte in några pengar för ingen ser reklamen? Tough luck."

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Det skulle vara riktigt trist om alla filmer var tvungna att använda produktplacering eftersom det skulle minska på bredden. Vissa filmer funkar det bra o placera i, som tex James Bond, medan andra sämre, som tex Sagan om Ringen.. O nog vore det riktigt trist om filmer bara skapades om Nike/McDonalds/GM/osv tyckte deras produkter passade in.

Permalänk
Medlem

nu blev jag att tänka på den där.... "what women whants" tror jag den hette, med mel gibson, där huvudpersonernas jobb vår att göra ett nike-reklam. Min spontana tanke när jag såg detta var typ: "okej, nike har betalt halva produktionen". Det är ju rimligt att stora företag kommer börja göra så. Coca cola finaniserar hela filmer (eller stora delar om inte annat) mot att filmen handlar om.... gisslandrama i en fabrik... som råkar tillhöra coca cola liksom.

Det är ju också ett spår av detta ämne, att själva annonsören blir en stor del av content i filmen, kanske är de också beställaren.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är lite offtopic, men det har indirekt något med tråden att göra.

Jag och en polare satt och såg någon serie och lade märke till att dom alltid har "vika upp telefoner" i filmer och serier. Slår praktiskt taget aldrig fel. Why?

Sen en annan sak jag stör mig på är att dom aldrig säger hej då vid avslutat telefonsamtal Det är mina två cent.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Kommer att tänka på ett spel kallat Pickup Express som delades ut gratis på Statoilmackar någon gång i tiderans begynnelse (mer precist troligen 1990-talets senare hälft). Inte helt oävet spel för sin tid, även om både handling och miljöer var fullspäckade av reklam.

Speciellt bilspel tycker jag borde vara en bra plats för produktplacering, men nu är det snarare tvärt om. Anledningen till att Porsche inte finns med i senaste GranTurismospelet är att de begärde (?!) för mycket pengar för att de som skapade spelet tyckte att det var värt det.

Tänk på det nästa gång du kör Porsche i ett dataspel: det här har de som gjort spelet fått pröjsa för...

Inte alltid smygreklam.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Aldrig sett någon film med värre produktplacering än "Final Call" med Jason Statham. Dom kunde lika gärna döpt den till "Final Call on your new Nokia(tm) Phone".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samurai
Detta kanske är lite offtopic, men det har indirekt något med tråden att göra.

Jag och en polare satt och såg någon serie och lade märke till att dom alltid har "vika upp telefoner" i filmer och serier. Slår praktiskt taget aldrig fel. Why?

Sen en annan sak jag stör mig på är att dom aldrig säger hej då vid avslutat telefonsamtal Det är mina två cent.

När någon ringer någon annan i en film/serie så ger de alltid upp efter en så där tre ringningar.
Men, när man ser att någons telefon ringer så svarar de aldrig före åtminstone fem ringningar. De tvekar, eller så ska det växlas några dramatiska repliker med någon annan... hur som helst, vad jag undrar är hur ett enda telefonsamtal någonsin kan gå fram.
När ingen svarar före fem ringningar och ingen låter det ringa mer än tre, så bör ju vissa kommunikationssvårigheter uppstå :).

OnT: jag har inget emot produktplacering i filmer så länge det inte "märks", dvs. inga inzoomningar på märket eller annat. Så fort man börjar anpassa filmen efter reklamen så blir jag tveksam. Du som själv vill skapa film, stör dig inte tanken att ditt verk skulle anpassas för att tydligare visa logon och märken i bild osv., speciellt när du tidigare pratade om att du inte gör film för pengarnas skull.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Det du skriver om håller jag med om till fullo. Har ibland diskuterat piratkopiering med vänner och bekanta och haft som förargument just detta. Dom får in en sjyhelvetes massa pengar just p.g.a detta. Ta V för Vendetta tex, alla TV aparater är av märket JVC, och bara Nokiamobiltelefoner i Matrix.

Ja, jag kan inte annat än att hålla med trådskaparen till max. Härligt att äntligen se en diskution om det.

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

Jag tycker produktplacering är skitjobbig. Alltid, oavsett.

Varför det då? Jo, för att titta på film innebär att drömma sig bort från verkligheten. Filmen skapar en illusion av att vara någon annanstans, en illusion man kan leva sig in i. Om det då dyker upp någon störande detalj så bryts illusionen och man inser att man bara sitter i en biosalong tillsammans med en massa andra och knaprar på svindyra popcorn.

Varje gång jag ser ett varumärke i bild så börjar jag fundera på hur mycket det kan ha kostat för det företaget att ha sin produkt i filmen. Illusionen bryts och filmen tappar i trovärdighet. Värsta exemplet jag sett hittills var nog "I, Robot" när Will Smith håller upp sina retroskor, "Yeah, Converse, 2004 edition". Man himlar med ögonen och utbrister "amen vaffaan...". Sen sitter man och tänker på det där i flera minuter innan man störs på nästa reklamgrej (Budweiser, Audi, JVC, US Robotics, whatever). Filmen blir knappt uthärdlig.

Vad är det som är så konstigt då? Kommer inte varumärken att finnas i framtiden? Varför kan de inte få vara med i en film?

Det som blir konstigt i filmer är att de normalt är så pass avskalade. Man har sällan med några varumärken på bild, så när man har det blir det konstigt. Även om filmen har produktplacering, så är det bara några få märken som syns i bild - och då syns de tydligt. Om man gjorde en film med mer verklighetskänsla så skulle antalet varumärken i filmen uppgå till kanske 100 istället för fem, och då skulle varje enskilt varumärke inte spela så stor roll (så länge man inte zoomar in på dem förstås). Problemet är alltså att varumärkena exponeras på ett onaturligt sätt, så att illusionen bryts.

För övrigt har jag svårt att förstå hur en filmmakare kan tänka sig att ändra i sin film på grund av påstötningar från finansiärer. Jag sysslar inte med film, men jag gör musik, och där är det mycket viktigt för mig att behålla en konstnärlig integritet. Jag skulle inte kunna tänka mig att ändra en text för att någon annan vill det. Om min låt t ex hette "The Rootkit Affair" och mitt skivbolag skulle vägra ge ut den, så skulle jag hellre byta bolag än att ta bort låten.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

För övrigt har jag svårt att förstå hur en filmmakare kan tänka sig att ändra i sin film på grund av påstötningar från finansiärer. Jag sysslar inte med film, men jag gör musik, och där är det mycket viktigt för mig att behålla en konstnärlig integritet. Jag skulle inte kunna tänka mig att ändra en text för att någon annan vill det. Om min låt t ex hette "The Rootkit Affair" och mitt skivbolag skulle vägra ge ut den, så skulle jag hellre byta bolag än att ta bort låten.

Men om det var ett val mellan att byta bolag till ett som ville ha mer pengar än du har råd med (dvs filmen blir inte av alls) (alternativt kanske dom snor ditt manus och ger dig 1% av intäkterna), eller ha lite reklam i filmen och på så sätt få råd att anställa skådespelare och hyra kameror... Jag vet inte om det funkar så, men jag skulle nog personligen inte ha nåt emot att ha lite reklam i min film om det innebar att jag hade full kontroll på vad det blev av den.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samurai
Detta kanske är lite offtopic, men det har indirekt något med tråden att göra.

Jag och en polare satt och såg någon serie och lade märke till att dom alltid har "vika upp telefoner" i filmer och serier. Slår praktiskt taget aldrig fel. Why?

Sen en annan sak jag stör mig på är att dom aldrig säger hej då vid avslutat telefonsamtal Det är mina två cent.

Jag tror att det där med telefonerna helt enkelt beror på att det ser tuffare ut om man ska flippa upp telefonen. Dessutom blir det väl mer visuellt att personen faktiskt svarar, när man gör så.

Sen angående det här med tre ringsignaler. Det finns hur många sådana saker som helst i filmer. Till exempel så plingar så gott som alltid en cykel när den cyklar förbi, alla djur gör nästan alltid sina respektive läten och allt sånt. Det är rätt kul när man tänker på det.

Nog med offtopic nu.

Jerka^:
Angående det här med att man inte vill kompromissa med reklam i sina filmer.
Grejen som jag ser det är ju att det blir en helt annan femma i en film. Om en kille går förbi ett skyltfönster där det är någon reklam eller så behöver inte förstöra något alls i princip. Oftast så har för övrigt inte regissören tänkt på vad som ska vara i det där skyltfönstret överhuvudtaget förrän han och fotografen börjar rita bildmanus ändåså, och då har man redan kommit ganska långt i förproduktionen och har med största sannolikhet redan början ordna med budgeten. Så kanske är det så att det aldrig hinner bli någon kompromiss, eftersom att regissören inte behöver ändra något han ännu inte tänkt på. Om du hänger med.

Men givetvis har du ju rätt, man vill ju inte kompromissa allt för mycket som sagt. Ett roligt exempel är ju filmen "Snakes on a plane" som går upp på bio nu tror jag. Produktionsbolaget ville verkligen inte ha den titeln, men fick så småningom ge med sig när regissören (eller om det kanske var producenten eller något sånt) vägrade ge sig.

Permalänk
Medlem

OffT: Jag tror det var Samuel L Jacksson som sa att enda anledningen till att han ville vara med i filmen (Snakes) var pga namnet. Tror det stod i Metro häromdan.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
OffT: Jag tror det var Samuel L Jacksson som sa att enda anledningen till att han ville vara med i filmen (Snakes) var pga namnet. Tror det stod i Metro häromdan.

Kan säkert vara så det var. Jag hörde bara det där av någon kompis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jerka^:
Angående det här med att man inte vill kompromissa med reklam i sina filmer.
Grejen som jag ser det är ju att det blir en helt annan femma i en film. Om en kille går förbi ett skyltfönster där det är någon reklam eller så behöver inte förstöra något alls i princip. Oftast så har för övrigt inte regissören tänkt på vad som ska vara i det där skyltfönstret överhuvudtaget förrän han och fotografen börjar rita bildmanus ändåså, och då har man redan kommit ganska långt i förproduktionen och har med största sannolikhet redan början ordna med budgeten. Så kanske är det så att det aldrig hinner bli någon kompromiss, eftersom att regissören inte behöver ändra något han ännu inte tänkt på. Om du hänger med.

Javisst förstår jag hur ni tänker. Men som sagt, produkterna gör att filmen tappar trovärdighet hos vissa biobesökare. Ofta är det de äkta filmälskarna som reagerar negativt, eller recensenter som är uppmärksamma på den här sortens tilltag - och det är just dessa två grupper man helst vill undvika att stöta sig med.

Det behöver inte röra sig om speciellt mycket heller. Alla övertramp är inte så flagranta som i "I, Robot" utan kan vara mer diskreta och inte irritera så mycket - men någonstans måste man dra gränsen, och den bästa gränsen man kan dra är enligt min åsikt "ingen smygreklam alls". Jag skulle vilja mota Olle i grind när det gäller inblandning av sponsorer. Om det blir allmänt accepterat kanske man i framtiden blir tvungen att foga sig efter deras regler vare sig man vill eller inte.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?