Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Javisst förstår jag hur ni tänker. Men som sagt, produkterna gör att filmen tappar trovärdighet hos vissa biobesökare. Ofta är det de äkta filmälskarna som reagerar negativt, eller recensenter som är uppmärksamma på den här sortens tilltag - och det är just dessa två grupper man helst vill undvika att stöta sig med.

Det behöver inte röra sig om speciellt mycket heller. Alla övertramp är inte så flagranta som i "I, Robot" utan kan vara mer diskreta och inte irritera så mycket - men någonstans måste man dra gränsen, och den bästa gränsen man kan dra är enligt min åsikt "ingen smygreklam alls". Jag skulle vilja mota Olle i grind när det gäller inblandning av sponsorer. Om det blir allmänt accepterat kanske man i framtiden blir tvungen att foga sig efter deras regler vare sig man vill eller inte.

Dels vill jag åter igen säga det jag sagt tidigare. Jag tror att detta mest bara är något du har lärt dig att du ska tycka. För om vi är helt seriösa, så kan det ju knappast bli mer trovärdigt än när det är en exakt kopia av verkligheten. Om du bara lär dig att se på reklam i filmer på samma sätt som du ser på reklam i verkligheten tror jag inte att du skulle störa dig lika mycket.
Fast jag vill också ha sagt att jag inte menar att man ska filma totalt onödiga sekvenser på en reklampelare eller liknande. Men att inleda ett klipp med en åkning där reklam syns tycker jag inte är så farligt.

Sen handlar det ju inte om att tittarna kommer att måsta rätta sig efter filmskaparnas "regler", som du uttrycker det. Det är ju precis tvärtom. När tittarna inte vill betala för att se filmen måste ju filmskaparna hitta andra sätt att låta de betala på. Sen är det då min personliga åsikt att detta ska gälla alla, därför bör filmer vara gratis att se på internet, fullt lagligt. Men valet ska som sagt också finnas att köpa de i affär.

Jag säger inte att jag tycker att produktplacering är BRA, jag säger att det är en bra lösning.

Permalänk

Jag håller med Jerka^.
Film är något jag ser för att "drömma" mig bort från det som händer just nu.
Senaste filmen jag såg var Inside Man och att kolla på den var spännande och underhållande.
När jag kollade på denna film tänkte jag aldrig tanken att "Nu kollar jag film", man är så inne i det att all koncentration ligger på filmen och vad som händer i den. Det är inte längre ett skådespel utan nu är det en annan verklighet, de som är med i filmen är inte skådespelare längre, utan det som händer i filmen är deras liv. Dom tänker inte att jag sitter ock kollar på dem, utan vad de gör i filmen är deras verklighet.

Detta ända tills en produktplacering dyker upp. Då bryts hela illusionen av att jag som tittare inte finns, helt plötsligt är det mig, jag som person, som filmen koncentrerar sig på.
Det är nu man känner att iPoden på bordet är inte hans spelare på riktigt, den är bara där för att göra reklam, inget annat. När de går in i bankens föråd så är där fyra stycken stora lådor med "Dell" märken på. Jag vet att dessa inte står där i vanligt fall, de är där bara för att göra reklam just nu. Hade det varit en "Dell" låda och den inte varit i mitteln av hyllan så hade jag nog inte brytt mig, men nu är det så uppenbar reklam att hela illusionen av en annan verklighet bryts.

Men om det i en TV serie står ett paket Kellog's Cornflakes på frukostbordet är det inget jag reflekterar över, men om det skall "-Kan du skicka Kellog's Cornflakes paketet, är du snäll" eller att det blir en närbild av paketet, då är det "kört" för då är det så uppenbart.

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Dels vill jag åter igen säga det jag sagt tidigare. Jag tror att detta mest bara är något du har lärt dig att du ska tycka. För om vi är helt seriösa, så kan det ju knappast bli mer trovärdigt än när det är en exakt kopia av verkligheten. Om du bara lär dig att se på reklam i filmer på samma sätt som du ser på reklam i verkligheten tror jag inte att du skulle störa dig lika mycket.
Fast jag vill också ha sagt att jag inte menar att man ska filma totalt onödiga sekvenser på en reklampelare eller liknande. Men att inleda ett klipp med en åkning där reklam syns tycker jag inte är så farligt.

Jag skulle kunna köpa att varumärken fanns med i filmer, om det vore så att alla varumärken behandlades lika. Om det var så att vi istället för fyra-fem märken i en film såg uppemot 100, så som det är i verkligheten. Och att man aldrig någonsin zoomade in på loggan så att det blev uppenbart att reklamen står i centrum.

Om en polis i en film kör Chevrolet, äter på McDonald's, röker Marlboro, har på sig Adidas-jacka osv vänjer man sig nog, eftersom det är så det ser ut i verkligheten. Om han däremot har på sig namnlösa skor, namnlös kavaj, äter på namnlös korvkiosk och röker namnlösa cigaretter MEN kör omkring i en ny Chevrolet som ofta syns i bild - ja, då bryts illusionen igen. Produktplacering som den hanteras idag har ingenting med verkligheten att göra. Jag tror det är därför så många reagerar så negativt på den.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?