Permalänk
Medlem

potentiometer / fläkt kontroll

Jag satt här och tittade på Dum & Dummare o fillrade på min volymknapp på mitt headset och kopm på att jag bara "råkade" ha ett trasigt vid mina fötter :)... Så då "råkade" jag av ren Trötthet komma å tänka på att man kanske kan ta volymknappen till det headsetet och använda som "speed fan controller" Eller går det inte? :S

Visa signatur

There's no Irl only Afk!

Permalänk
Medlem

jorå, de ska väl funka.. iofs är väl den pottan lite klen, men du kan ju alltid testa.. borde väl palla en fläkt i alla fall

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Nix.... Tvivlar på det..

Men o andra sidan med nån trasistor och nån diod så borde det gå o fixa endå..

Mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Datorfläktar är tyvärr inte så himla primitiva i konstruktionen. Det som snurrar runt är magneterna plus rotorbladen, det finns alltså spolar som sitter fast i mitten på fläkten. för att sakerna ska börja snurra måste man tillföra en spänning först till ena spolen, sen till andra osv. för att få magneterna att attraheras i en cirkulär bana... Du har alltså elektronik inuti fläkten som bestämmer hur snabbt fläkten ska gå.
För fläktar med fler en två sladdar skickar du in pulser eller nåt, antingen i form av en fyrkantsvåg eller en pwm-signal (puls width modulation).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av demute
Datorfläktar är tyvärr inte så himla primitiva i konstruktionen. Det som snurrar runt är magneterna plus rotorbladen, det finns alltså spolar som sitter fast i mitten på fläkten. för att sakerna ska börja snurra måste man tillföra en spänning först till ena spolen, sen till andra osv. för att få magneterna att attraheras i en cirkulär bana... Du har alltså elektronik inuti fläkten som bestämmer hur snabbt fläkten ska gå.
För fläktar med fler en två sladdar skickar du in pulser eller nåt, antingen i form av en fyrkantsvåg eller en pwm-signal (puls width modulation).

Men ta en vanlig Zalman Rheobus eller nåt t.ex.. där sitter bara vanliga potentiometrar.. och jag har sett folk som satt pottor på sina fläktkablar, och kunnat reglera..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova och se om det händer nån slags magi

Permalänk
Medlem

jag har testat med en vridpot, och det funkade fint. Min var lite för stark dock 10kohm så farten blev ganska klen

Visa signatur

Citera för svar..