motstånd till Z-LED som inte blir varmt?

Permalänk
Medlem

motstånd till Z-LED som inte blir varmt?

japp har en sådan med 52 lumen och 120 graders spridning, den går på 4.0volt och jag kör den på ett 33ohms motstånd som klarar 5watt(kör den altså på 12 volt!)
MEN det där motsåndet blir ganska varmt då undrar jag om det finns såna där motstånd som bland annat sitter i truckar och i moderna RC bilar? den ger ifrån sig pulser av strömm så att det blir mindre, men väldigt snabbt så det inte märks och utvecklar då väldigt lite värme! det som jag har nu blir så varm så man bränner sig på det och det är en potentiel brandrisk + att det drar lite mer ström!

tack!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

öö du bör säytta dit mer motstånd för att få ner den under 4v du kommer bränna sönder den innom kort..

montera motstånd i paralella seriekopplingar är nog det bästa för att inte köpa ett efektmotstånd eeller vade de heter

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

funkar bra med det jag har har lyst kanske 20 timmar eller något sådant. medd 33 ohm så ligger volten som den matas med lite under 4 eller?

heter det effektmotsånd altså? ska söka lite på elfa och se om jag hittar något vettigt!

och tack för svaret!

EDIT: hittade ett trådlindat effektmotstånd, är det ett såndant jag behöver för att slippa värmen? fanns väldigt många olika sorter så det är bara en vild gissning!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om vad du menar med z-led och sånt, men jag kanske kan hjälpa dig om du förklarar lite mer vad du vill åstakomma med motståndet Huvudräkningen säger att det blir strax över 4 watt, så motståndet bör klara det i alla fall. Dock är 4 watt en onödig förlust. Alltså, hur har du kopplat, vad vill du få ut osv?

Permalänk
Medlem

jag vill att motsåndet inte blir så varmt, då brandrisken ökar + att värmen är en onödig ström förlust!
en z led är nästan som en vanlig led fast kraftigare och med hög spridning, oh den rr runt en 3-4 watt så motståndet bör klara 5!

data: Stjärnformad Power-LED
Storlek: 20mm
Intensitet: 52 lumen
Öppningsvinkel: ~120 Grader
Driftspänning: 3,0 - 4,0 Volt
Ström: 350mA
Ström max.: 400mA
Färg på ljus: Idealvit, 6050-6700K

motsånd:klarar 5 watt och är på 33ohm

ström källa: 12 volt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jaha!
Då finns det typ tre sätt att lösa det på.
Det första, lättaste och det mest rekommenderade sättet är att serie och parallellkoppla motstånd! Detta är enkelt och billigt.
Det andra är att bygga en dc/dc omvandlar med en stepdown-regulator, drossel, m.m. Detta är ett helt kapitel för sig och är helt onödigt bara för att få en lampa att funka!
Det tredje är att köpa en färdig dc/dc-omvandlare som gör om 12 V till 5 V. Från elfa vill man inte köpa dessa då de går på runt en 250 kr. på nätet kanske man kan hitta nån för en hundring
Fördelen med dc/dc omvandlare är att du får en mycket lägre effektförlust, men strunt i det ;p

Permalänk
Medlem

det är det jag e ute efter, mindre effekt förlust = mindre värme! hmm sen kan man se det så här: nedbränt hus eller 250kr?

kan du länka till en lämplig dc/dc omvandlare vore snällt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Tänkte säga spänningsregulator men hittade bara +5 V och uppåt på elfa, kanske finns på andra ställen med +4 V?

Permalänk
Medlem

skulle vara trevligt om den e billigare och lite svalare.

hittade dock en spännings omvandlare på elfa som tar imot 9-18 volt och ger ut 3.3 volt samt 500mA. det bör ju fungera dioden vill ju 3-4 volt och 400mA, tror ni det fungerar? eller är det något jag förbisett? artikel nr på elfa: 69-536-16 183kr, nästan taget ju?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Om du vill betala det så visst! Glöm inte bort att det är ex moms...

Permalänk
Hedersmedlem

Denna kanske?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1066&iItemI...
Dock får man väl modda väck cig-tändarkontakten.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

inte alls dåligt! det blir nog billigare t.o.m. än om man skulle bygga det själv. perfekt! hmm, nu blev jag också lite sugen fast jag inte har någon användning för den

Permalänk

kör du den i datorn? för där har du ju iofs både 5 v och 3.3

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ja men det e lite krångligt att köra 3.3 volt, och i 5 volt måste man enda ha motstånd somm oxå kommer bli väldigt varmt PGA att dioden enda drar 1.2 watt.

den där på biltema blir väll oxå ganska varm och drar då samma mängd ström som vanligt motstånd, finns ju små spännings omvandlare med 3 pinnar och en metall ring för kylning, drar dom lika mkt som ett vanligt motstånd? annars kan man ju ta ett sådant eftersom det är både litet och billigt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Tänkte säga spänningsregulator men hittade bara +5 V och uppåt på elfa, kanske finns på andra ställen med +4 V?

En linjär spänningsregulator är bara ett motstånd som anpassar sig så att utstpänningen är konstant med varierande last. Således är effektförlusten den samma som med motstånd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Denna kanske?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1066&iItemI...
Dock får man väl modda väck cig-tändarkontakten.

Se ovan. Denna är för billig för att innehålla annat än en linjär spänningsregulator inställd via motstånd med skjutströmställaren.

...

Ett sätt är att PWM-mata dioden. Det är lite billigare än en step-down-konverterare, men förutsätter att dioden klarar pulsad energi vars medelström är 350/400 mA.

Således ger man pulser med 12 volt, men bara en tredjedel av tiden, vilket är konsistent med en DC-spänning på 4 volt. Detta kan åstakommas t.ex. med en NE555-krets och en MOS-transistor. Edit: Spänningen är inte det viktiga. Det är medelströmmen som ska regleras, inte i första hand spänningen. Man gör klokt i att använda ett skyddsmotstånd ändå, men det räcker då med några få ohm. Det är vidare lättare att räkna på kretsen om man inför ett motstånd. Addera detta till transistorns transfermotstånd (i fallet med MOS).

Mitt lilla program "fulcad" kan simulera NE555-oscillatorer och låter användaren laborera sig fram till lämpligt komponentval. Finns att ladda ner på Sweclockers filarkiv. Observera dock att du verkligen behöver en yttre effekttransistor (t.ex. IRF630 eller valfri bipolär sak), eftersom 555:an inte klarar utströmmen. Observera också att "tänka rätt", en transistor kan - beroende på hur det kopplas - fungera som inverterare. Då ska perioden "hög" räknas som "låg" och vice versa.

Försäkra dig först om att denna metod fungerar med Z-LEDs. Det fungerar med vanliga lysdioder.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

wow MBY kommer och dominerar som vanligt och jag blev direkt förvirrad. då till frågorna!
1. vad är allt?
2.vad får jag tag på grejjerna?
3. hur sätter jag ihop det så det fungerar?
4. är du den ultimata kunskaps källan?:)

hoppas det fungerar i annat fall så är det endå bra att kunna!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
wow MBY kommer och dominerar som vanligt och jag blev direkt förvirrad. då till frågorna!
1. vad är allt?
2.vad får jag tag på grejjerna?
3. hur sätter jag ihop det så det fungerar?
4. är du den ultimata kunskaps källan?:)

hoppas det fungerar i annat fall så är det endå bra att kunna!

Hehe, tack för omdömmet!

(Jag är för närvarande gravt alkoholpåverkad varför såväl mitt språk som mina tips bör granskas med en nya salt större än ett typiskt planetsystem)

1) Vad är allt? Jag är inte säker på att jag förstår frågan riktigt, men Ne555 är en vanlig sk timer-krets som finns hos varje återförsäljare för omkring 5-10 kroner per stycket. En effekttransistor betingar ett pris i samma storleksordning.

2) ELFA, typ. NE555 och någon effekttransistor är såpass vanliga att du bör finna de samma hos din lokala elektronik-langare.

3) Mitt program i filforumet vittnar om anslutningsbena för nämda komponent. Om jag minns rätt, är det ben 3 som ska kopplas till en yttre effekttransistor.

4) Nej, jag är absolut inte Gud. Med detta menar jagf inte att den yttersta kunskapskällen av hävd måste vara konsistent med tron på en monoteistisk gud. Jag avser snarare min egen ofullmäktighet som allvetande källa är tämligen ömklig given gämte den vanliga tolkningen av en teistisk och metafysik allestädes närvarande hypotetisk omnipotent karft. Mitt kunskapsområde täcker blott nätt och jämt det som kan förväntas av en nördig sweclockere. För var och en, forumanghäng<re eller inte, finns säkerligen en helig tro - som inte bör förringas - på en makt större än en självt. Detta är dock inte på något sätt jämförbar med den ringa kunskapsmängd som återfinns hos en nörd som jag. Svaret är därför enkelt; jag må vara beläst inom tekniska områden, men någon ultilmat kunskapskälla är jag ej. För detta bör man vända sig åt annat håll. Må nu inte detta tas som intäckt för tanklöst anammande av pseudovetenskap, fanatism och humbug. Finns det en fråga, är sannoliketen stor att svaret står att finna inom konventionell (natur-)vetenskap. Därmed inte sagt att jagf kan svaret.

Skål!

Edit: Vilket jäkla nonsens, va? Måste jag verkligen skriva inlägg pissfull? Jag låter dumheterna stå kvar, så att jag kan skämmas!
...
Nåväl, för att återgå ämnet så är det inte speciellt svårt att koppla. NE555 är en timer/oscillatorkrets som med ett fåtal yttre komponenter kan ge en fyrkantsvåg ut med en bestämd duty-cycle, alltså förhållandet mellan "hög" och "låg".

Men, återigen, tänk på att Z-LEDs (varom jag inte vet mycket) kanske inte klarar av att drivas på detta sätt. Det handlar ju trots allt om att ge kraftiga strömstötar på flera ampere under korta stunder (och 1/3-del av tiden). Det bör funka, men säkert är det inte. Tänk också på att denna typ av drivning orsakar kraftigt brus på strömkällan. Du bör använda ordentliga filterkondensatorer på strömkällan, speciellt om andra saker är kopplade till den. När bakfyllan och betongkepsen släppt så kanske jag kan skissa lite på ett komplett schema till en enkelt PWM-krets. Var dock beredd på att få "plikta" med en Z-LED om det skulle gå åt skogen med PWM (det kanske är på sin plats att säga att PWM står för Pulse Width Modulation, alltså pulsbreddsmodulation, om det inte sagts förut).

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hehe, tack för omdömmet!

(Jag är för närvarande gravt alkoholpåverkad varför såväl mitt språk som mina tips bör granskas med en nya salt större än ett typiskt planetsystem)

1) Vad är allt? Jag är inte säker på att jag förstår frågan riktigt, men Ne555 är en vanlig sk timer-krets som finns hos varje återförsäljare för omkring 5-10 kroner per stycket. En effekttransistor betingar ett pris i samma storleksordning.

2) ELFA, typ. NE555 och någon effekttransistor är såpass vanliga att du bör finna de samma hos din lokala elektronik-langare.

3) Mitt program i filforumet vittnar om anslutningsbena för nämda komponent. Om jag minns rätt, är det ben 3 som ska kopplas till en yttre effekttransistor.

4) Nej, jag är absolut inte Gud. Med detta menar jagf inte att den yttersta kunskapskällen av hävd måste vara konsistent med tron på en monoteistisk gud. Jag avser snarare min egen ofullmäktighet som allvetande källa är tämligen ömklig given gämte den vanliga tolkningen av en teistisk och metafysik allestädes närvarande hypotetisk omnipotent karft. Mitt kunskapsområde täcker blott nätt och jämt det som kan förväntas av en nördig sweclockere. För var och en, forumanghäng<re eller inte, finns säkerligen en helig tro - som inte bör förringas - på en makt större än en självt. Detta är dock inte på något sätt jämförbar med den ringa kunskapsmängd som återfinns hos en nörd som jag. Svaret är därför enkelt; jag må vara beläst inom tekniska områden, men någon ultilmat kunskapskälla är jag ej. För detta bör man vända sig åt annat håll. Må nu inte detta tas som intäckt för tanklöst anammande av pseudovetenskap, fanatism och humbug. Finns det en fråga, är sannoliketen stor att svaret står att finna inom konventionell (natur-)vetenskap. Därmed inte sagt att jagf kan svaret.

Skål!

Edit: Vilket jäkla nonsens, va? Måste jag verkligen skriva inlägg pissfull? Jag låter dumheterna stå kvar, så att jag kan skämmas!
...
Nåväl, för att återgå ämnet så är det inte speciellt svårt att koppla. NE555 är en timer/oscillatorkrets som med ett fåtal yttre komponenter kan ge en fyrkantsvåg ut med en bestämd duty-cycle, alltså förhållandet mellan "hög" och "låg".

Men, återigen, tänk på att Z-LEDs (varom jag inte vet mycket) kanske inte klarar av att drivas på detta sätt. Det handlar ju trots allt om att ge kraftiga strömstötar på flera ampere under korta stunder (och 1/3-del av tiden). Det bör funka, men säkert är det inte. Tänk också på att denna typ av drivning orsakar kraftigt brus på strömkällan. Du bör använda ordentliga filterkondensatorer på strömkällan, speciellt om andra saker är kopplade till den. När bakfyllan och betongkepsen släppt så kanske jag kan skissa lite på ett komplett schema till en enkelt PWM-krets. Var dock beredd på att få "plikta" med en Z-LED om det skulle gå åt skogen med PWM (det kanske är på sin plats att säga att PWM står för Pulse Width Modulation, alltså pulsbreddsmodulation, om det inte sagts förut).

får tacka så mkt, trots att du var en del berusad så var det ganska förståeligt, skulle vara jätte scysst om du kunde göra ett sådant chema till mig! löda kan jag har byggt ett par simpla robotar(byggsatser, men endå)
en z-led kan jag offra har nämlige 6st. behöver du z-ledens värden har jag skrivit ut dom högre upp i tråden, finns även ett datablad om det skulle vara nödvändigt!
jag köpte z-ledsen på http://www.molectric.com så där finns det mer information samt databladen jag nämde nyss!

gud kanske du inte är men mycket kan du! mycket mer än någon annan jag känner iallafall!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.