Bra eller dåligt köp? 9600XT

Permalänk

Bra eller dåligt köp? 9600XT

Hej!

Mitt gamla grafikkort pajade häromdag och har nu köpt ett 9600xt 128 mb för 340 sek inkl frakt. kortet är endast provkört och därmed nästan helt nytt enligt säljaren.
Undrar om detta var en bra affär eller ej? Går det att spela några spel något sånär vettigt med detta kort.

Övrig utrustning:
Intel celeron 1,2 klockad till 1,4 ca.
640 sd ram 133
160 GB ide

Inte mycket att hänga i granen jag vet! Men har använts hittills till surfning och film.

En som undrar!

Permalänk
Medlem

9600XT är inte dåligt, men inte best heller. 340kr plus frakt kan nog vara värt det, då man nytt endast kan köpa ett 5200FX eller 9250 - kort för det priset.

Med andra ord, det är ett bra köp.

Permalänk
Medlem

Var beredd på att det där var ett midrange kort för över 3 år sedan (om jag nu inte helt tappat tidsperspektivet). Dock är din dator I övrigt inget vrålåk så det kan nog passa. Vänta dig inte för mycket bara.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk

Med tanke på hur dålig datorn är i övrigt hade jag ingen lust att lägga några pengar i huvudet taget. Planerar att byta ut allt inom sinom tid och då blir det ett bättre grafikkort och med PCI-E istället.

Angående 9600xt, Tor ni att det kommer gå att köra några dagsaktuella spel med det typ battlefield 2? Om man kör lägsta upplösning och utan detaljer? Fast det kanske inte blir så kul då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shareware
Med tanke på hur dålig datorn är i övrigt hade jag ingen lust att lägga några pengar i huvudet taget. Planerar att byta ut allt inom sinom tid och då blir det ett bättre grafikkort och med PCI-E istället.

Angående 9600xt, Tor ni att det kommer gå att köra några dagsaktuella spel med det typ battlefield 2? Om man kör lägsta upplösning och utan detaljer? Fast det kanske inte blir så kul då!

Du kommer kunna starta BF2 iaf. Hur bra det flyter är en annan fråga men du har iaf tillräcklig pixelshader version.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

9600 är inte ett bra kort.

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 kommer inte fungera mid din processor och ditt minne dock. Det kommer inte att vara spelbart i alla fall. tro mig.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk

Så det blir till att hålla sig till harpan då:)!

Permalänk
Medlem

Du kommer iallafall kunna köra Doom 3 med det kortet på medel
Om min kompis lyckats köra Doom 3 på lägsta inställningar på en dator med en 900MHz processor, 256 i RAM samt ett Voodoo 3 kort kommer du minst kunna köra som han

Permalänk

Ok, så det finns lite hopp!

Synd att man sitter med en 30" lcd på 1280x768 native bara. Jag hade ju gärna kört i den upplösningen.

Några mer spel som skulle kunna funka?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shareware
Ok, så det finns lite hopp!

Synd att man sitter med en 30" lcd på 1280x768 native bara. Jag hade ju gärna kört i den upplösningen.

Några mer spel som skulle kunna funka?

CS 1.6, WC3, Starcraft, DiabloII, UT2003 kanske (om inte processorn slöar ned för mycket)....det lite äldre gardet spel mao.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Om jag byter ut processorn till en 3 Ghz + moderkort och snabbare ram. Skulle 9600xt klara av något av de nyare spelen då?

Permalänk
Medlem

UT2003 kanske (om inte processorn slöar ned för mycket)

jag körde ut2003 med min förra dator med en P2 450mhz, 648 iram och ett Geforce 4mx 64 och det flöt på skapligt

Visa signatur

Gigabyte z270 K3 Gaming | Intel Core i5 7600k @ 4.6 GHz | GeForce RTX 2080 | 16GB DDR4 | MSI Optix 27" Curved 144HZ

Permalänk

På det förra kortet var det fläkten som lade av så just nu så får man väl bli glad över att man blir av med sin nuvarande kylning på GPU:n.

Har just nu av en öppen chassisida och en gigantisk bordsfläkt:)!

Permalänk
Avstängd

Jag tkr folk har blivit kräsna, om någon frågar om en komponent "funkar" till te.x css så svara de flesta "NEJ DU MÅSTE HA GEFORCE 7950GT 1GDDR4 MINST" bla bla bla säger jag bara. Kortet du har är bra till Oldschool men funkar till nyare spel om du skulle ha bättre cpu+mobo+minne.

därimot e de onödigt att uppgradera till agp (om du nu ska köpa nytt) nu när de finns Pci-e

Permalänk

Tänkte likadant! Uppgradering av datorn är in prio 1 just nu(Får man skriva så här inne?:)) så jag behövde det billigaste men ändå fungerande som finns. Hade en budget på ca 300 spänn utan frakt! Vet inte om det ger så mycket bättre kort än ett beggat 9600xt 128mb. Förslag?

När datorn uppgraderas blir det bättre kort och PCI-e.

Permalänk
Medlem

Du ligger väl på eller strax över minimikraven för 2-2.5 år gamla (grafiskt krävande) spel. Typ Far Cry, Half-Life 2, UT2004.

Permalänk

Grafikkortet blir bra till din dator. Om spelen inte flyter sen är det nog processorn det hänger på.

Visa signatur

[AMD Athlon 64 3000+] [1024 MB RAM] [2 x 250GB Hitachi Deskstar S-ATA2] [XFX 6800GT] [FSP 400W] [3D-Mark 01: 20870] [3D-Mark 03: 12295] [3D-Mark 05: 5782] [3D-Mark 06: 2286]

Permalänk
Medlem

Min kompis körde BF2 med ett 5200. celeron 1.7ghz och 512ram det var helt klart spelbart på lägsta inställnignar, jag skulle ha köpt kortet.

Permalänk

Hej!

Tänkte återuppliva den här tråden och berätta hur det gick.
Har nu installerat 9600xt och började med att provköra ett gammalt Delta force landwarrior. Det var märkbart bättre än med mitt gamla asus v7700 64 mb kort men inte så bra som jag hoppats på.

Körde sedan Battlefield 2. Battlefield körde själv vilka inställningar jag skulle ha så jag har ingen aning om hur det var inställt(Har inte hunnit kolla!)Det sjuka är att battlefield flöt på mycket bättre än Delta force? Hur går detta ihop? Körde B2 i relativt små kartor(direktvarianten singleplayer) kan det vara det?

En fråga till? Blir B2 slöare i multiplayer online läge?

Edit:stavfel

Permalänk
Medlem

Kul att BF2 verkar flyta hyffsat. Generellt brukar singleplayer-delen av online-spel vara hyffsat processorkrävande eftersom cpun måste beräkna bot-ai.

Multiplayer kan särskilt med stora banor och många spelare kräva mycket av grafikkortet. Men de' e bare o teste o se om de' funker

Permalänk
Medlem

Anledningen till att Delta Force flyter sämre än BF2 är att det nätt o jämt utnyttjar ditt grafikkort, det är extremt processorberoende.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Misstänkte något sånt! Provade lite andra banor och det flöt inte så bra i stadsmiljö med lite helikoptrar och grejer så vi får väl se hur det blir med B2 spelandet för mig. Man blir grymt sugen på att uppdatera tyvärr:)!

Har man åkt dit nu:)!

Permalänk
Medlem

Helt klart prisvärt och eftersom datorn är så pass dålig i övrigt så kanske det inte hjälpt så mycket med något bättre grafikkort heller. Verkar som en bra kombination tycker jag.

Permalänk

Blir till att springa och tjacka ett battlefield 2 och köra lite riktigt online eftersom jag ääähummm "lånat" ett för att testa om det funkade på datorn i huvudtaget hittills. See you on the field!

Permalänk

hahah
tror ni min dator pallar battlefied då?
jag har en intel celeron 1,94ghz 256mb ram gf fx 5200 128
ps.ska snart köpa ny data

Permalänk
Medlem

nej det gör den inte.. Aldeles för lite minne på den den..

Sen heter det inte "data" utan dator!:P stör mig s+å mycket på det. Data=information

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

bf2 skulle lätt kunna flyta med det kortet om han hade uppgraderat sig lite, jag har ett 9600pro ocklockat och ja tror ja kör medel/låga inställningar i princip utan nått lagg

Permalänk
Medlem

För att uppgradera den cpun måste han nog byta moderkort + ram-minne och kanske nätagg.

Bättre att göra som han gjort och byta alltihiop senare.

Permalänk

jag ska köpa:
gigabyte ds3
core 2 duo e6600
corsair 2x512mb pc6400
hiper type-r 530w
powercolor x1900gt
samsung spinpoint 250gb
sony dvd-brännare

och allt ska va i ett antec solo ^^
vad tror ni?