Använda cd-rw på ett enkelt sätt

Permalänk
Medlem

Använda cd-rw på ett enkelt sätt

Tjena!

Bakgrund: Sitter och pillar lite med olika "projekt" eller vad man ska kalla det och tänkte städa upp lite för att hålla ordning på allt. Satte in allt i en pärm och köpte cd-rw skivor till alla filer i samtliga "projekt". En skiva per projekt. Trodde jag kunde avända rw-skivorna som vanliga disketter eller usb-minnen. Men icke. Windows vägrar göra det som jag vill, det bränner inte alls. Nero tror jag inte funkar.

Problem: Behöver ett program som ser ut som utforskaren där jag kan browsa filerna på rw-skivan och lägga till eller ta bort filer på skivan.

Lösning?: Går det kanske att göra i Nero? Fattar i så fall inte hur jag ska kunna browsa de befintliga filerna på rw:n.

Någon som kan hjälpa till?

/Adde

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

Visst är det så att RW:s kan skrivas om, men de är inte tänkta att användas på det sätt du beskriver. Du nämner just USB-minnen som gör det du vill.

Mitt tips är att du skaffar ett bra USB-minne, sedan gör du olika mappar på det där du kan ha dina projekt.

Permalänk
Medlem

RW:n borde ju kunna fungera på det sätt som jag beskriver, eller? Eller kan man bara radera hela skivan? Finns det några bra minnen då som rymmer 32-64mb då som inte kostar så mycket. Grejen är att jag vill ha ett lagringsmedia till varje "projekt". Jag har tidigare kört en massa olika på mitt nuvarnde 1gb minne, men ibland händer det att filer skadas. Och det får inte ske nu när vissa dessa "projekt" är mer betydande och så att säga, viktiga. Ett alternativ är att bara ge fan i att stänga en vanlig cd-r och komplettera den senare. Fungerar det smärtfritt i nero?

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Medlem

En RW-skiva fungerar lite så att du raderar hela skivan och skriver ut helt nytt innehåll varje gång.

Varför inte spara alla projekt direkt på hårddisken och använda RW-skivorna för backup?

Alternativt om du nu måste köra med USB-minnen och är rädd att filer skadas är att du samtidigt använder CD/DVD-RW-skivor för backup.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Visst är det så att RW:s kan skrivas om, men de är inte tänkta att användas på det sätt du beskriver. Du nämner just USB-minnen som gör det du vill.

Mitt tips är att du skaffar ett bra USB-minne, sedan gör du olika mappar på det där du kan ha dina projekt.

Tja, med valfritt packetwritingprogram fungerar CD-RW i princip som USB-minnen, fast mycket långsammare. Nero och Roxio ska båda ha denna funktion, men eventuellt som tillägg.

Permalänk

Jag vet att det fanns i nero 6 iaf. Där kunde man dra o släppa o deleta lite som man ville på skivan. DEt funkade genom utforskaren så man behövde inte ha något annat program öppet. InCD eller nå sånt tror jag det hette.

Visa signatur

Även vackra fåglar skiter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brandskadad
Jag vet att det fanns i nero 6 iaf. Där kunde man dra o släppa o deleta lite som man ville på skivan. DEt funkade genom utforskaren så man behövde inte ha något annat program öppet. InCD eller nå sånt tror jag det hette.

Jo jag har för mig det jag också. Minns bara inte hur man gjorde

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brandskadad
Jag vet att det fanns i nero 6 iaf. Där kunde man dra o släppa o deleta lite som man ville på skivan. DEt funkade genom utforskaren så man behövde inte ha något annat program öppet. InCD eller nå sånt tror jag det hette.

Det finns fortfarande, InCD heter det. Först formaterarar man en CD-RW i packetformat (som käkar rätt mycket utrymme) sen använder man den i Windows Explorer (eller den filhanteraren man nu föredrar) som en vanlig diskenhet, med drag-and-drop och allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Tja, med valfritt packetwritingprogram fungerar CD-RW i princip som USB-minnen, fast mycket långsammare. Nero och Roxio ska båda ha denna funktion, men eventuellt som tillägg.

Jag sa faktiskt inte mycket annat än att det går men att det är osmidigt

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu har jag fått fart på det. Var en halv vetenskap bara hur man installerade InCD som var med men inte installerat. En 700mb skiva blev 576mb och en 13mb fil tog ca 30sek att kopiera över. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Stäng av datorn och rör på er