Permalänk

MSI FX5600 trilskas

Har ett MSI GeForce FX5600 128VTDR-grafikkort, och sen idag en Samsung Syncmaster 215TW-monitor.

Har krånglat bra länge med drivrutiner mm. till grafikkortet, för det vill inte peta ut något annat än 4:3-upplösningar via DVI-kontakten, plus 1280*1024. Kortet ska klara av 2048*1536 i 85Hz.
Jag tvingade kortet mha powerstrip, men det blev bara kattskit på skärmen.
Sen efter två timmar beslöt jag mig för att köra analogt, via vanlig VGA-kabel. Se på f-n, då gick det minsann att köra precis allt man kan tänka sig från 640*480 till 2048*1536 inkl. 90°-roteringar!

DVI-kabeln är en DVI-D dual link

Ska det vara såhär?

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

Råsämst kort så släng skiten

Permalänk

Ja, det kändes ju inte så värst kvalitet när jag packade upp det ur kartongen för länge sen. Kylplåtarna (ja fläns kan man nog inte säga) låg inte ens mot alla chip så jag var tvungen att ta loss och bända lite. hehe.

Men det verkar ju märkligt att att man inte ska kunna få ut samma upplösningar digitalt som analogt...

Men iaf. Något annat att rekommendera då?
Jag vill ha två DVI-kontakter som jag kan ha två olika upplösningar från samtidigt, plus s-video ut. Är det det som kalla tripple head?
Det är AGP som gäller här.
Iofs är moderkortet ett gammalt Abit NF7 2S, som inte kan köras i 200MHz på bussen, utan den går tillbaks till 100, så jag måste ha 18 i multipel till min barton 2500+
Kanske dags att köpa alltihop nytt

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

Hade ett fx5900 ultra sålde det direkt har aldrig varit med om ett sånt skitkort fy fan....

Ja har du råd så köp nytt

Permalänk

Hehe, här får man höra (se) minsann...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Re: MSI FX5600 trilskas

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Har ett MSI GeForce FX5600 128VTDR-grafikkort, och sen idag en Samsung Syncmaster 215TW-monitor.

Har krånglat bra länge med drivrutiner mm. till grafikkortet, för det vill inte peta ut något annat än 4:3-upplösningar via DVI-kontakten, plus 1280*1024. Kortet ska klara av 2048*1536 i 85Hz.
Jag tvingade kortet mha powerstrip, men det blev bara kattskit på skärmen.
Sen efter två timmar beslöt jag mig för att köra analogt, via vanlig VGA-kabel. Se på f-n, då gick det minsann att köra precis allt man kan tänka sig från 640*480 till 2048*1536 inkl. 90°-roteringar!

DVI-kabeln är en DVI-D dual link

Ska det vara såhär?

Låter märkligt.. har iofs, ingen erfarenhet av 5600 korten, har dock haft ett MSI FX5900XT kort som fungerade ypperligt med en kanon tv-out...

Har du provat med en DVI-D kabel?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Det ÄR en DVI-D. Jag skrev det klart och tydligt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros