Kall dricka på lan & Kan detta funka... (Drickkylare)

Permalänk

Den tunna aluminiumplåtbiten som du har kapat till av en burk kommer göra varken till eller från jämfört med om du lägger din fulla läskburk direkt på peltiern. Värme stiger och kyla sjunker. Det bästa vore om du hade ett tjock kopparrör, 3mm kanske, med innerdiamtern som en läskburk. Sen löder man dit en rund minst 3mm tjock kopparplatta för ena sidan av röret, som man sen fäster peltiern+kylfläns+fläktar. Sen trär du anordning på läskburek, ovanifrån, så hela kalaset hängr på burken liksom. Det tror jag skulle ha en större verkningsgrad än din idé.

[ändra] Såhär menar jag:

Man får tänka på att isolera mellan flänsen och kopparen, så inte värmen strålar ner på det kalla, och tvärtom, så onödig energi går förlorad.
Och jag vetifasen hur ni räknar ut moståndet igentligen???
Den ska ha 8,5 volt som max, och den drar då 3,9 ampere.
12-8,5=3,5v som ska bort.
3,5/3,9=0,90 ohm.
3,5*3,9=13,65 watt.
Du behöver ett motstånd på 0,9 ohm som klarar minst 14 watt.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

kopapr= svårt att få passformen pprecis tätt, dyrt, detta skulle bli BILLIGT

Permalänk
Avstängd

det var meningen att man skulle sticka in en burk här, och dricka ur en annan, sen när man tog den, stack man in en ny

Permalänk

Okej, men vänd på steken, så peltiern hamnar ovanpå burken. Där gör den mest nytta.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd

då kommer den inte lika nära vätskan som ska kylas,,,,bara luft i burken

Permalänk

Fan, varför tänkte jag inte på det... Det är ju självklart! Menmen. Det hade ju varit bra om vätska också steg uppåt
Hmm...

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Re: Kall dricka på lan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelar_för_lite
Vet inte om det diskuterats förut, men är det nån som har nått tips på hur man kan konstruera en praktiskt dryckeskylare att ha med på lan och dylikt. Jag vet att man kan få ganska bra lösningar med hjälp av en peltier, men en sån orkar jag inte skaffa.

köp en 12v mini kyl och så tar du med ett Optima eller ett Maxima bil batteri

Permalänk
Avstängd

man skakar den?

Permalänk

nu hänger inte ja me, men varför inte bara vända på den där fina bilden där uppe då kyler den ju burkens undersida där vätskan e?? lr e ja helt bortta...:p

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
kopapr= svårt att få passformen pprecis tätt, dyrt, detta skulle bli BILLIGT

vem påstår att koppar är dyrt?
så lite som man behöver där kostar inte mycket
det får man gratis om man går och frågar ett koppar/plåtslageri
Man ska ju inte ha ett rent kopparblock utan en vanlig kopparplåt räcker nog fint

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

hmm något sånt här

så svarvar man till ett rör koppar/alu o sänker in peltiern mellan flänsen o röret... sätter en termostat (vet inte hur dom ser ut) någonstans.... sen några fina ben för den o stå på:p då har man en snygg cola kylare:p

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

Men den ska ju vara inbyggd i datorm

Visa signatur
Permalänk
Medlem

inbyggd i översidan av datorn

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

hmm då får man göra ett hål i toppen där man stoppar ner den i;)

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

VaCUm har du bytt avatar! Fy skam, nu känner jag inte igen dig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, nej, nu har ni ju missat det viktigaste! Ja, klart den ska vara inbyggd i datorn. Colaburken ska komma ut när man trycker på en knapp, precis som släden i en CD-ROM!

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Avstängd

hmmmm, e många mil till närmaste plåtslageri härifrån (bor typ i skogen...)
Men som man "snittar" upp burken, istället för att dela på den, så det bara blir en glipa längst upp, då kan man låta den stå i typ 5min innan man sticker in första colan, då har alluminiumen hunnit bli kall....

PS. Om ingen annan hinner före ska jag posta lite temperaturer när jag e klar....

Permalänk
Medlem

Varför en plåt ?? En snutt koppar rör vore väll finfint ?!
Ok en liten bit plåt för att löda in i botten då

Visa signatur

Jag moddar för att datorn inte är fulländad (än)!!!.

Permalänk
Avstängd

okej, detta ska vara, billigt, enkelt, OTROLIGT enkelt, för alla er (jag) som inte orkar sitta och löda halva natten

ver2.jpg då...

Version 2

Permalänk
Medlem

Det där ser väl väldigt bra ut. Bara det problemet att om man vill ställa den där medans man dricker.. Kanske kan göra en stående version också?

Återkommer.

Edit:

Man lägger alltså i burken i den stående kylaren.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Avstängd

tänkte mer att man dricker ur en burk och har en liggandes på kyling...
Som alla vet har burken en väldbotten, har inte kommit på en bra/ENKEL lösing till detta...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
tänkte mer att man dricker ur en burk och har en liggandes på kyling...
Som alla vet har burken en väldbotten, har inte kommit på en bra/ENKEL lösing till detta...

Man ställer helt enkelt burken upp och ner.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem

Med tanke på att en cola burk inte utväcklar nån värme så kan den nog bli frysen istället.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk

Det går inte att ta en burk som är slut som man sedan klipper bort toppen på och sedan klipper rakt ner så att denna burken kan bli lite större än en hel burk. Denna specialburk får då fungera som kopparröret och passar då precis runt en hel burk. Det blir inte dyrt heller. Men hur mycket leder aluminiumet i en colaburk och går en hel burk i den här specialburken?

EDIT: Kommer med bild snart. Ska testa

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

det var så jag menade

Permalänk
Medlem

Men hur svårt är det att få tag på lite koppar.. bara att fråga sin lärare eller nåt.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Nej, nej, nu har ni ju missat det viktigaste! Ja, klart den ska vara inbyggd i datorn. Colaburken ska komma ut när man trycker på en knapp, precis som släden i en CD-ROM!

man kunde ju lägga hela byggnaden på sidan och sen koppla in nån motor till den så när man trycker på en knapp så åker hela paketet ut och man grabbar tag i colaburken och tar en slurk

då skulle 2 stycken 5,25 luckor öppnas en uppåt och en neråt.

den enda nackdelen med detta är att man kan bara lägga in icke öppnade burkar

Permalänk

Här är some bilder. Inte så snygga bilder (webcam)

Det blev lite trögt att ta ur burken sen så man måste nog klippa upp lite mer.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3vol

man kunde ju lägga hela byggnaden på sidan och sen koppla in nån motor till den så när man trycker på en knapp så åker hela paketet ut och man grabbar tag i colaburken och tar en slurk

då skulle 2 stycken 5,25 luckor öppnas en uppåt och en neråt.

den enda nackdelen med detta är att man kan bara lägga in icke öppnade burkar

Om man har ett fulltower ska man ju lägga in ett lager i lådan som hela tiden kyls. Sedan när man vill ha en ny så ställs det en ny burk på släden som sedan åker ut. Sen tar man en slurk och ställer tillbaka den på släden och den åker. Man måste alltså ha två knappar på den. Sen en sensor som känner av om det redan står en burk på släden ska det inte kunna komma en ny. Allt ska vara atomatiskt

Visa signatur
Permalänk

lol!!

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!