Vad är det här för slot 1-kort?? [BILDER]

Permalänk
Medlem

Vad är det här för slot 1-kort?? [BILDER]

Jag har kommit över två stycken PCI kort, men har inte en blekaste aning om vad de gör!

Det finns inga kretsar eller nåt på dom, ser bara ut att vara motstånd, eller nåt på dom.

Vad är det här för kort??

Vill ni ha fler bilder så säg till.

Om jag lagt tråden i fel forumsdel, så ber jag om ursäkt och ber er flytta den.

Visa signatur

---

Permalänk

det är isa iaf eller någon server variant -isa-pci något har något liknande layout sj

dock lust o hosta några andra bilder? eller samma fat ta länken längst ner som man kan välja ..

edit: nej men den länken är bättre då får man de i helbild och slipper den svarta kanten..

de duger men det är den bästa länken

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Oj, förlåt, fel av mig, det är ISA.

Vad är det för fel på bilderna jag har?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Kan väl inte vara så mycket annat än någon form av terminering?
mao helt värdelösa utom i just det system de är konstruerade för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Kan väl inte vara så mycket annat än någon form av terminering?
mao helt värdelösa utom i just det system de är konstruerade för.

Aha, där ser man.

Ja, då får de väl spikas upp på väggen eller nåt.

Visa signatur

---

Permalänk

iosf har jag hittat tomma ram minnen i datorer utan kretsar o sånt så.. bara för att skydda slotsen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som AGP, men jag kan ha fel. Anledningen att jag tror att de är AGP är att dom brukar ha just dedär kontacktytorna där halva "pinnen" är tjockare och halva smalare.

Permalänk
Medlem

Det är inte ISA, EISA, PCI eller AGP.
Min gissning är att det inte är någon standardbuss utan de suttit i utan någon specialslot på moderkortet (eller kanske något annat kort). Kortens uppgift har antagligen varit att styra hur moderkortet (eller vad de nu har suttit på) har haft för konfiguration, som en slags statisk ersättning för en drös byglingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tofen
Jag tycker det ser ut som AGP, men jag kan ha fel. Anledningen att jag tror att de är AGP är att dom brukar ha just dedär kontacktytorna där halva "pinnen" är tjockare och halva smalare.

Nej, den gick inte in i AGP porten.
Testat ^^

Citat:

Det är inte ISA, EISA, PCI eller AGP.
Min gissning är att det inte är någon standardbuss utan de suttit i utan någon specialslot på moderkortet (eller kanske något annat kort). Kortens uppgift har antagligen varit att styra hur moderkortet (eller vad de nu har suttit på) har haft för konfiguration, som en slags statisk ersättning för en drös byglingar.

Mycket möjligt.
Vore roligt o klura ut varifrån det kom, ursprungligen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är terminatorer för slot 1 bus. (Pentium 2). Används i multiprocessorsystem där en eller flera processorslotar är tomma.

Här går att läsa om man vill göra sin egen ftp://download.intel.com/design/PentiumII/applnots/24340902.P... "Slot 1 Bus Termination
Card Design Guidelines"

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk
Medlem

Jepp det måste vara termineringar..

Har en liggandes här som suttit i ett serverkort.

Dock brukar det gå o köra utan, men vem vill göra det om man kan köra smp

EDIT: Syftet med termineringar är att man vill förhindra att signalen studsar i tomma ledningsändar och orsakar eko som kan störa trafiken och orsaka fel. Används både i nätverk och scsi prylar.
Särskillt viktigt var det på den tiden då man körde coax nät med t-kors vid varje dator och en lednings-slinga, då fungerade det inte utan ett motstånd på 50ohm i varje ände.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Jepp det måste vara termineringar..

Har en liggandes här som suttit i ett serverkort.

Dock brukar det gå o köra utan, men vem vill göra det om man kan köra smp

EDIT: Syftet med termineringar är att man vill förhindra att signalen studsar i tomma ledningsändar och orsakar eko som kan störa trafiken och orsaka fel. Används både i nätverk och scsi prylar.
Särskillt viktigt var det på den tiden då man körde coax nät med t-kors vid varje dator och en lednings-slinga, då fungerade det inte utan ett motstånd på 50ohm i varje ände.

Hahaha, där ser man.

Lite kult ju ^^

Dom ska jag ha kvar

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

*topic ändrad*

Permalänk

jag tror det är det nya PCI-express

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LunatiXXX
jag tror det är det nya PCI-express

Seriös?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Seriös?

haha nä.

Permalänk
Medlem

Det är en grafikaccelerator!

Visa signatur

Datorn:
|| Asus A8N32 SLI Deluxe || AMD Opteron 168 1.8ghz klockad till 2700MHZ || Corsair TWINX 4000PT 2048mb || Point Of View 7900GTX 512mb 650/1600MHZ || Raptor 36gb(system) || 480gb lagring(4diskar)..

Permalänk
Medlem

det är iallafall inte isa, isa har STORA kontakt ytor

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Hedersmedlem

Hardgood och Karaff har redan gett er det rätta svaret, så varför gissa vidare?

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Hardgood och Karaff har redan gett er det rätta svaret, så varför gissa vidare?

För att det är kul att höra vad folk kan tro att det är

Visa signatur

---