Permalänk

Projektera en logotype

Hejsan!

Har fått en särskilt uppgift på EL-läran. Läraren tyckte jag kunde kolla in på hur vi kunde projektera IT-programmets logotype på väggen. Just nu målar dom logotyperna. Men eftersom vi vill vara lite mer hippa så vill vi ju ha en projekterad bild eller liknande. Kostnaden ska helst vara låg.

Vi tänkte på det här med laserpekare. Men, hur svårt är det att få fram en egen lins att sätta där fram med vår logotype? Dom är ju inte direkt stora nog att själva skära i och hålla på.

Finns det någon annan maskin som kan projektera en enkel logotype på vägen och som inte är särskilt dyr? Alla förslag mottages.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem

Re: Projektera en logotype

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mackelajt
Hejsan!

Har fått en särskilt uppgift på EL-läran. Läraren tyckte jag kunde kolla in på hur vi kunde projektera IT-programmets logotype på väggen. Just nu målar dom logotyperna. Men eftersom vi vill vara lite mer hippa så vill vi ju ha en projekterad bild eller liknande. Kostnaden ska helst vara låg.

Vi tänkte på det här med laserpekare. Men, hur svårt är det att få fram en egen lins att sätta där fram med vår logotype? Dom är ju inte direkt stora nog att själva skära i och hålla på.

Finns det någon annan maskin som kan projektera en enkel logotype på vägen och som inte är särskilt dyr? Alla förslag mottages.

En overhead apparat kanske, eller ta och skriv ut den på genomskinligt papper och klistra papret på en lampa eller något

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

Mjo, men helst ska det ju vara rätt snyggt och lite mer avancerat också. Liksom, annars kan man ju köra med en overhead eller vad som helst.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem

va är det för fel på en vanlig projektor? och nån presentationsbild?

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Medlem

Billigt att ha en projektor igång konstant

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Undrar vad som skulle hände om man delade upp ljuset från en laserpekare med en lins? kanske blir mycket för svagt, men nåt sånt vore ju väldigt billigt och frmaförallt väldigt litet om det gick..

Permalänk

En sån där riktigt stark lysdiod (luxeon har jag för mig) med en metallbit framför med loggan utskuren ur metallen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
En sån där riktigt stark lysdiod (luxeon har jag för mig) med en metallbit framför med loggan utskuren ur metallen?

Då måste metallbiten vara utskuren med väldig stor precision och det kan vara svårt att få till!

Permalänk
Medlem

Förslag...

Först och främst; Jag vet att många anser att man inte skall "väcka" trådar som sover, men kunde inte motså frestelsen =0)
Sen kan det åxå vara fler som mig som sitter och läser igenom gamla trådar och har tråkigt / frågor.
Sen tycker jag också att om man inte ska få kunna 'störa' trådar, borde alla såna låsas istället för att man skall få ett argt meddelande...

Förslagsvis, en Luxeon Star lr någon annan högintensitetslysdiod, sedan motivet lämpligtsvis en skiva där man skär ut ett motiv med en precitionskniv (Skalpell).

Husera allt i en liten sluten kub eller den önskade formen. Sedan placera en stor lins framför motivet, och sedan en något mindre lins efter den. Det är så en principiell projektor funkar. Dock lär avståndet testas fram såvida man inte är optiker å kan med såna beräkningar =OP

Ett tips är också att man kan t ex. använda en plastfilm (Overhead- film) och rita ett motiv, och gärna i olika färger, men var aktsam med färgmängden (riktigt tunnt lager, hur man nu lyckas med detta får man experimentera fram =0D )

Dock kanske en halogenlampa kan vara att föredra eftersom en sådan har mer antal lux / ANSI Lumen än vad en Luxeon Star har att erbjuda... Metall-halogen är att föredra framför en 'vanlig' halogen eftersom man får ett mer intensivt sken och något ljusare (Vitare) sken.

Nackdelen är dock att den drar mer ström

Testa att på närmaste Willy's- affär införskaffa att 10- kronors förstoringsglas i plast (Fläkt kan nog behövas med tanke på att det är plast...), och sedan försöka få tag i ett mindre också, kanske några gamla glasögon (Konvexa linser [Minnestips: Konvexa : Kon växer (Jag vet, löjligt, men löjligt enkelt att komma ihåg...), Konkava : Kon Skaver] som ytterlins.

Man får inte vara dum för då blir man snart gammal...

Visa signatur

Ju fler kockar, desto sämre soppa...
Någon som vill köpa min stereo, min lätta MC, och lite andra bra-att-ha-saker?
http://www.mineg.net/tony