Berätta dina roligaste minnen från kassa datoraffärer med n00b personal här!!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
.. Jag va inne på onoff och letade efter en K750i mest pga att kolla priset..

bl bla bla

Mvh Jim

känner igen mig..

skulle köpa en billig fläkt bara för att ha sönder den frågar vad han ska ha för den då det inte står ett pris

han tar fram en annan och visar och jag frågar vad ska du ha för dne då.. han nämner någon siffra uppemot 200 .. blir helt stumm 200kr för en sketen 40mm fläkt eller vad det var så kläcker han ur sig att det är en av värdens bästa fläktar kan inte tror de..

om man vill ha det man vill ha så ska man få fan det med andra ord..

gick bara därifrån har inte satt min fot därigen

har även ett inslag då en kompis hade fåt en gammal skiten compaq .. han ville inte lägga pengar på den men då agget var dött så beslöt vi off för tatt köpa ett nytt iaf.. åker till handlaren och han kläcker ur sig att de kör alladeras datorer med q-tec agg jag säger att det är rent skit mer eller mindre, han babblar på att de inte har haft några problem med de änn så länge . knas...visst de finns nog några få ex som funkar men inte alla

hörde dessvärre då vi gick in i affären att en snubbe ville byta ut sitt XXX 256mb graffe till ett på 512mb han säger att det inte ger någon ökning alls ... vist det beror nog på vilket man väljer liksom om kunden vill ha ett på 512 så ska han få det..
kunden bara gick och senare så såg jag han i en annan affär dagen efter med en liten låda under armen där han troligen köpt sitt kort han ville ha..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

När jag frågade vart dom hade tft skärmarna på Claes Ohlssons och kärringen visade mig tv-apparaterna -_-

Permalänk

Va på microstore en gång å fråga om dom hade inne seagate 80gb...

"nä, men vi har western digital" (eller vad dom heter, dom där högljudda jävlarna), "det är samma sak.

Jag: "Nä, det är det väl ändå inte...?"
M.store: "nä.....d e d ju inte iofs..."

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

var inne på elgiganten, onoff, power, pccity och slutligen siba.
Min svåra fråga till dom var om dom hade någon 19" LCDskärm med 16,7miljoner färger. ALLA såg ut som fågelholkar! "Va? ser man skillnad på 16,2 och 16,7 miljoner?" så fick man förklara med att det egentligen inte var "riktiga" 16,2miljoner i skärmarna. Dom flesta hade t.o.m. svårt att gå in på tillverkarnas hemsidor för att kolla, man fick stå bredvid och säga klicka där.

Nu blev det ju en 16,2miljoners trots allt men det hör inte till historien

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av affa
Finns en liten mindre datorbutik här där jag bor..

jag - "Har ni några 512 MB DDR stickor?"
personal - "Ehh, tror inte det, jag ska höra!"
personal till lagret - " FREDRIK, Har vi några hårddiskar?!"
Sen hör man svagt inifrån - "Jaaa"
Sen går personen in till lagret och hämtar en 80 gigshårddisk, kommer ut och säger -" Här har du en 80 MB DDR, iallafall"
Jag blir i extas och tar ett NF7-s moderkort som ligger på disken, och säger
-"Ett sånt här har jag, jag ska se om det passar"
*trycker ner hårddisken mot minnesslotarna*
personalen när han inser att han har gjort ett misstag
"-Jadu, det gick inte så bra det där..."
"-Nej, verkligen inte"
Så gav han mig ett laserskuret fläktgaller och chasade ut mig ur affären..

Fy fan vad roligt det var. Han lät så jävla ynklig

mohaha den va fan bra en dels ska inte jobba i sånna affärer

Visa signatur

i5 6600K 16 GB RAM GTX 760

Permalänk
Medlem

var inne på en datorbutik för många år sedan här stan, skulle ha en IDE kabel med fler än 2 kontakter. Expediten förklarade att det minsan inte fanns.
Så jag gick till en annan handlare i stan, köpte min kabel, gick tillbaka till första affären och visade upp kabeln.
Då kläcker expediten ur sig att jag minsan hade byggt den kabeln själv, för det fanns inga sånna kablar i hela världen enligt hnm.

Tur dom gick i KK ganska fort.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Jag va in idag på en lokal data handel, när ja kom in så var de en lukt blandad av snus å svett.. inte bra för en butik. inte för att det fanns så mycket där.. Men jag frågade efter ett Hiper nätagg. villket dom inte hade.. han kunde istället erbjuda nått som påminde om Labtec eller nått liknande.. "hepp" har ni intels nya prolle då? -villken då menar du? ja intel core 2 duo. Nej jag säljer bara amd här. det har jag gjort i 5år, kunderna vill bara ha amd.
- Ja men Intels nya prolle är ett nytt system och är lite bättre än AMD nu.
- Nej AMD har ju sin AM2 som är "jämn dålig" som intels nya.
"Jo visst" tänkte jag.
Sen gick jag ut ur butiken å vill nog häller inte återvända:)

OBS.de va INTE dvdmannen.se

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk

Har en bra från Elgiganten här... (blir ilsken när jag skriver den)
Jag står o kollar på bildskärmskablar medans 2st "Svensson" Föräldrar kommer in och skall köpa en ny dator till familjen...
Försäljare: Ja och vad har ni tänkt att använda datorn till då
Pappan: Jo vi har ju två ungar som spelar mycket nya spel , så som battlefield2 etc..
FörsäljareOkej , då har jag den perfekta datorn till er!
(Detta var kanske 6 månader sedan)
Försäljaren visar då de två föräldrarna en skit dator med ett Geforce 6200 och en amd prolle , typ 3200xp eller nåt sådant...

Pappan frågar då hur länge denna datorn kommer klara av de senaste spelen....

Försäljaren: Ja åtminstonde 2-3 år....

En sådan där äcklig backslick blondb*g försäljare var det!
blir så arg när dom lurar medelsvensson på det viset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Har en bra från Elgiganten här... (blir ilsken när jag skriver den)
Jag står o kollar på bildskärmskablar medans 2st "Svensson" Föräldrar kommer in och skall köpa en ny dator till familjen...
Försäljare: Ja och vad har ni tänkt att använda datorn till då
Pappan: Jo vi har ju två ungar som spelar mycket nya spel , så som battlefield2 etc..
FörsäljareOkej , då har jag den perfekta datorn till er!
(Detta var kanske 6 månader sedan)
Försäljaren visar då de två föräldrarna en skit dator med ett Geforce 6200 och en amd prolle , typ 3200xp eller nåt sådant...

Pappan frågar då hur länge denna datorn kommer klara av de senaste spelen....

Försäljaren: Ja åtminstonde 2-3 år....

En sådan där äcklig backslick blondb*g försäljare var det!
blir så arg när dom lurar medelsvensson på det viset!

jojo, men det förekommer ju ofta att det står massa sånt... t.ex i när man säljer jultidningar så är ju alla datorer i högsta premigruppen apdåliga.

Dessutom så brukar dom beskrivas:
Superdator som klarar allas behov med AMD processor på 3200 512MB RAM och internt grafikkort. (i en så stod det lite luddigt "grafik").

Permalänk
Medlem

PC World här i England (dom som ligger bakom PC City i Sverige) kör just nu reklam för en bärbar dator med dual cpu 'så att du kan ladda up och hämta hem filer samtidigt från internet'.

Egentligen borde man anmäla dem för falsk marknadsföring.

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pocki
PC World här i England (dom som ligger bakom PC City i Sverige) kör just nu reklam för en bärbar dator med dual cpu 'så att du kan ladda up och hämta hem filer samtidigt från internet'.

Egentligen borde man anmäla dem för falsk marknadsföring.

Det är ju egentligen inte falsk marknadsföring, då man faktiskt kan ladda upp/ner flera filer samtidigt :p, sedan att det inte har dual-coren att göra är ju en annan femma.

Edit: Köper allt mitt hos Dustin=Inga problem what-so-ever

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

för långt

Permalänk
Medlem

någon som tänkt på datumet för första inlägget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZWIPE
någon som tänkt på datumet för första inlägget

Ja vadå då, är du trådpolisen eller? Ämnet är fortfarande aktuellt om man håller sig till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZWIPE
någon som tänkt på datumet för första inlägget

Att tråden är gammal och att personalen i månda datorbutiker fortfarande saknar adekvat kompetens är förstås skrämmande

Ärligt talat, den här tråden kommer alltid att vara aktuell.

Tyvärr har jag själv inget mer att bidra med för tillfället, det var länge sedan jag var i en IRL-datorbutik.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

hehe lyssna på det här värre än det här kommer ingen ....
för ett år sen gick jag in i en databutik för delar och frågade om de sålde amd.
han sa
"vi säljer inga amd, bara pentium ..amd är bara skräp"

då sa jag

men de e ju billiga och bra åndå ju

"amd lurar folk med 3400+ och får dem att tro att det 3400mhz, och om du spelar 100 timmar med pentium går det bara 50 max med amd innan processon sprängs."

mannen såg sjukt rolig , stooooooor mustasch och stora ögon och är väldigt kort

Visa signatur

Hjälp mig, harstött på ett stort problem

Permalänk
Medlem

Kom förresten på hur det var när min polare skulle köpa ny dator hos en lokal datorhandlare vid namn "Josty Data - med 25 år i branschen kan vi säga att vi kan datorer" för något år sen. Exakt när det var kommer jag inte ihåg, men Radeon 9800Pro var iaf det häftigaste som fanns i grafikväg, och 3DMark03 var väldigt aktuellt.

Hur som helst stoppade de ihop ett budgetpaket som han bad om med en Celeron S478 på 2.4 GHz, 512 Mb RAM osv. Sen när de kom till grafikkort, så sa min kompis att han ville behålla sitt gamla GF4, men då blev försäljaren eld och lågor.

-"Ett GF4?!? Du, vi gör så här, vad sägs om att vi sätter in ett kort som klarar _alla_ spel i minst 3 år framåt istället?"

- "Jaha, OK, det låter ju bra"

Sen när jag kommer och gör lite efterforskningar eftersom datorn krånglade så visade det sig att det överhäftiga grafikkortet som alltså enligt försäljaren fortfarande skulle klara alla spel på max grafik - var ett FX5200 passivt kylt!

Sen hittade jag också felet varför datorn hängde sig när man spelade. De hade helt enkelt ploppat in ett passivt kylt kort, i ett chassi som helt och hållet saknade chassifläktar, och nätaggsfläkten var visst tempstyrd, så den gick aldrig särskilt fort heller.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Lämnar in min gamla fijutsu siemens dator, för hårdisken krashat, var la 15 tror jag

F = Försäljare
J = Jag

F - Jaha vad är problemet här då?

j - Hårdisken har krashat, dvs skadade sektorer

F - Är du säker på det, menar klarar du av att installera windows riktigt? *hånflin* Jag har ju varit programmerar i 20 år

J - Vafan snackar du om, ja jag vet hur man installerar Windows XP

F- Det tror inte jag, sen så hämta en nytt XP och börja installera om efter
10min fick han BSOD

J - Är du nöjd nu eller? ge mig en ny hårdisk?

F - Vi måste skicka in den för att se va felet är

J - Men det är ju hårdisken !

F - Det kan vi inte va säkra på

J - Ge mig bara en ny hårdisk snälla

Fyfan vilket nöt

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

var inne igår och bad om att köpa en 20-24 pins adapter till en kompis .. försäljarne sa att sånt finns inte ... gick tvärtut ur affären och köpte den på ett annat ställa i stan i stället

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vi skulle ta ut ett minnes kort ur en bärbar som hade fastnat.
men det gick inte så vi gick till .N00B"Expert".
dom sa att det kostar 1000kr.
sedan gick vi till ett annat ställe han gjorde det för 50 kr.

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rövin
Vi skulle ta ut ett minnes kort ur en bärbar som hade fastnat.
men det gick inte så vi gick till .N00B"Expert".
dom sa att det kostar 1000kr.
sedan gick vi till ett annat ställe han gjorde det för 50 kr.

Haha den var bra.
Bara noobs som går till expert med en dator

Permalänk
Medlem

Nae inte direkt men jag praoade på en butik, där en kille kommer in och säger att han vill ha ett 6800Ultra till sin laptop. Sen när butiksägaren sa att det knappast går att byta något i en laptop så såg man hur han nästan började lipa :D.. Skrattade som fan efter det.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

haha.
synd om stackarn ju

Visa signatur

Fractal Design R4 White & Black window | Gigabyte GA-Z97P-D3 | Intel i5 4690k@4.5ghz | Noctua NH-D15 | Nvidia Geforce GTX 780 TI Phantom | Corsair ax860i 860w |4x Noctua NF-A14 PWM 140mm |Kingston HyperX Savage DDR3 PC17000/2133MHz CL11 2x4GB Asus Xonar Essence STX | 2x Intel 128GB SSD raid 0 @ 1000 / 1000 MB/s | OCZ Trion TR150 240GB SSD | 1 TB WD HDD|

Permalänk
Medlem

skulle köpa ny mobiltelefon (Motorola A1000) på phonehouse när jag kom dit så sa dom att a1000 inte fanns längre. Jag sa att den finns ju på 3s hemsida men nejdå den fanns inte längre. Men det står ju insisterade jag men han sa att det står mycket skit på 3s hemsida aja beställde på hemsidan 3 dagar senare hade jag en a1000.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Wow, första inlägget i denna tråden på ett tag.

Detta var på Siba i somras, jag va där för att kika på en ny mp3.

Framför oss i kön står en äldre man kanske 65-70 år (yes han va så gammal), han skulle köpa dator. Antagligen bara för att gå in på internet banken och lite sånt. Han som stod bakom disken rabblade upp vad han skulle få.

Hp 1234 pavilion (4.998kr typ, kanske t.o.m va mindre)
En skrivare, en ganska dyr en minns inte exakt med det va mer än hälften av vad datorn kostade.

Och så skulle han ha en skärm. Gubben säger att han nog vill ha en sån platt så att den inte blir så stor och klumpig (ungefär nu tänker jag att gubben har ju fan lite koll ). Genast ska försäljaren ge honom en 21" widescreen som gick på 6-7 tusen.

Fyfan, vad ska han med den till? Jag va påväg och säga det att snälla du, därborta har du en skärm på 19 är inte den stor? shit, 17" hade räck skitbra åt honom. Men nu fick han inte sälja en burk för 20lax så då fixa han på han en dyr skärm istället.

Illa illa. Siba brukar vara rätt duktiga och bra. Synd att dom har svårt att skilja på router/modem och switch.

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hampster
Wow, första inlägget i denna tråden på ett tag.

Detta var på Siba i somras, jag va där för att kika på en ny mp3.

Framför oss i kön står en äldre man kanske 65-70 år (yes han va så gammal), han skulle köpa dator. Antagligen bara för att gå in på internet banken och lite sånt. Han som stod bakom disken rabblade upp vad han skulle få.

Hp 1234 pavilion (4.998kr typ, kanske t.o.m va mindre)
En skrivare, en ganska dyr en minns inte exakt med det va mer än hälften av vad datorn kostade.

Och så skulle han ha en skärm. Gubben säger att han nog vill ha en sån platt så att den inte blir så stor och klumpig (ungefär nu tänker jag att gubben har ju fan lite koll ). Genast ska försäljaren ge honom en 21" widescreen som gick på 6-7 tusen.

Fyfan, vad ska han med den till? Jag va påväg och säga det att snälla du, därborta har du en skärm på 19 är inte den stor? shit, 17" hade räck skitbra åt honom. Men nu fick han inte sälja en burk för 20lax så då fixa han på han en dyr skärm istället.

Illa illa. Siba brukar vara rätt duktiga och bra. Synd att dom har svårt att skilja på router/modem och switch.

iofs gubben lär ju bli populärast på äldreboendet när alla kan se vad fan som står på skärmen för att den är så stor.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Avstängd

hehe undrar om det inte var så dumt ändå att föreslå en stor skärm. Som CyberHamster är inne lite på så ser ju äldre lite sämre, vet att min pappa bla som är 56 nu inte gillar 17" utan vill gärna ha minst 19" för att det ska vara läsligt.

Permalänk

Nu är det ju dock så att storleken på skärmen inte har ett skit med att göra hur bra man ser...bilden på en 17" ser likadan ut på en 21", eftersom upplösningen är motsvarande....

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Men 800x600 på en 21" skärm är DEFENITIVT större än 800x600 på en 15" skärm?

mvh Jim

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Avstängd

Likaså mellan 17" och 19" så är storleken större på 19" då pixlarna blir större.