Permalänk

Moddning av P180B nedre Hdd-rack

Finns det någon här på Swec som har "moddat" så att en 120mm fläkt får plats i i nedre fronten vid Hdd-racket. Känns som att fläkten vid PSU:t inte gör alltför mycket nytta, utan att fläkt därframme skulle hjälpa till betydligt mer.

Permalänk

Du kanske kunde vara den första?

ha en gla da

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Jag har!:D

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att det räcker med den 120mm fläkten som redan sitter där, om du dessutom har ett nätagg med en 120mm fläkt i så är det inga problem. Annars kanske du kan hitta en extra tunn fläkt som passar men jag tror att det bara kommer öka ljudvolymen med mycket liten minskning i temperatur.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Jag tror nog att det räcker med den 120mm fläkten som redan sitter där, om du dessutom har ett nätagg med en 120mm fläkt i så är det inga problem. Annars kanske du kan hitta en extra tunn fläkt som passar men jag tror att det bara kommer öka ljudvolymen med mycket liten minskning i temperatur.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men om man placerar en fläkt framför hdd racket så borde väl kyla bättre än den fläkt som sitter i "tunneln" vid psu. Eller?

Permalänk

grejen med att den sitter i tunnlen är ju att minska fläktljudet. Istället för att blåsa direkt på HHDracket sitter den mitt i tunneln och blåser luft utan att skapa massa extra ljud, luften tas in från fronten och kyler ner hårddiskarna när den passerar genom tunnelen.
Det enda du tjänar på att flytta den är mer oljud den kyler lika bra där den sitter nu.

Visa signatur

-whats that blue smoke coming from your computer?
-about 1000$, roughly...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av digitalpirate
grejen med att den sitter i tunnlen är ju att minska fläktljudet. Istället för att blåsa direkt på HHDracket sitter den mitt i tunneln och blåser luft utan att skapa massa extra ljud, luften tas in från fronten och kyler ner hårddiskarna när den passerar genom tunnelen.
Det enda du tjänar på att flytta den är mer oljud den kyler lika bra där den sitter nu.

Tror du att kylförmågan blir bättre om man låter fläkten vifd psun sitta kvar. Samt om man placerar en adda 120mm framför hårdiskarna.

Permalänk
Medlem

Om kylningen blir bättre tror jag det är marginellt. Tryckfallet över hårddiskarna är knappast så stort att de behövs en extra fläkt för att flytt tillräckligt mycket luft för att kyla dom. Du har ju redan två fläktar som drar luft förbi hårddiskarna, den som följer med chassit och den i ditt nätagg.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams