Permalänk
Medlem

För höga temps?

Hej, kör på p5b dlx/wifi core 2 duo e6600 @ 2800 och p180 låda.

Men tycker jag har höga temps, Asus probe II visar MB 45c och CPU ca. 51c
TAT ca. 55c på båda kärnorna idle.

Är detta för höga temps? Har installerat om CPU fläkten (Big Typhoon) en gång och den borde sitta så bra som den kan sitta, vet inte vad mer man kan göra..

Förslag?

Permalänk
Medlem

Ja det är höga temps, ditt moderkort är lite varmt mitt ligger på 32 grader idle. Men har inga direkta förslag om du testat att lägga om kylpastan och installerat om din Typhoon.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

det låter rejält högt. med likadant mobo och likadan processor @ 3200 idlar jag i ~41-42c. idle på 51c når jag inte förrän i hastigheter upp mot 3600-3700. och mobot ligger på 31c @ 3200.

edit: glömde ju själva tipset. eftersom du säger att cpu-kylaren sitter rätt så undrar jag hur det är med luftflödet i chassit i övrigt?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jo nåt skumt är det... kör med några nexus fläktar i chassit och det står att dem är på 700rpm kanske lite lite? Typhoonen ligger på 1400rpm vill yu kunna sänka den till 1000 iaf men vågar inte just nu.

Så kanske det kan vara luftflödet som kan vara boven? Har ingen möjlighet att styra dem(?) kanske måste köpa en fläkt kontroller?

Permalänk
Medlem

Mitt e6600 system med antec freezer 7 cpu fläkt i en antec sonata 2 låda som har 2 120 fläktar runt 900 rpm

har jag fått ner till 41 idle på core och mb till 36 grader.

efter alla dina om monteringar av cpu fläkten, antar jag att du testat olika mängd kylpasta?.

flödet i lådan kan vara en stor bov.

vet inte hur typhonen ser ut, min freezer fläkt är vinklad så den blåser ut bakåt.

Kanske du har vänt typhonen fel?

Har du gott om utrymme bakom lådan?

om du har ett grafikkort som blåser ut varmluften bak ur lådan, kolla så du har monterat bort luckan i lådan där.

lite ideer bara.

Permalänk

Re: För höga temps?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopish
Hej, kör på p5b dlx/wifi core 2 duo e6600 @ 2800 och p180 låda.

Men tycker jag har höga temps, Asus probe II visar MB 45c och CPU ca. 51c
TAT ca. 55c på båda kärnorna idle.

Är detta för höga temps? Har installerat om CPU fläkten (Big Typhoon) en gång och den borde sitta så bra som den kan sitta, vet inte vad mer man kan göra..

Förslag?

Mitt system kör väl ca 55 c i TAT när jag belastar båda kärnorna 100 procent. Detta efter överklockning till 3,2 Ghz (vcore 1,3 v). Jag har också en Big Typhoon fläkt (Artic Silver 5 som pasta). Jag har dock P5W med E6600. Har stängt av q-fan controls, BT snurrar på ca 1400 rpm. Låda: Cooler Master Mystique.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla förslag! Börjar tro att det måste vara luftflödet ändå som är boven eftersom MB tempen är så pass hög. Ska testa med en fan kontroller och öka speeden lite.

Ska också testa med en annan cpu fläkt Zalman 9500.

Återkommer med resultat.

Permalänk

men om dina fläktar är märkta att gå i 700rpm vid 12v så kommer du inte kunna öka rpm:en med en controller. i så fall måste du öka volten till dem eller köpa nya fläktar.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Jag tog load default setting i bios, fläktarna går nu i ca 1000rpm vilket dem ska i 12v så det är bra.

Ändrade tillbaks inställningar m.m men satte Vcore från 1.35 till 1.2 vilket jag tror gjorde rätt mycket på tempsen. Vcore står nu i 1.18 i probe 2.

Så tempen nu @2700mhz är i Asus Probe 2: MB 36c, CPU 40c
och i TAT är båda core på ca 43 grader idle.

Funderar ändå på att kanske testa en ny cpu fläkt eftersom jag kan låna en Zalman 9500, problemet blir väl isf att få bort Big Typhoon från mobo...

Så antar att det var dels för dåligt luftföde i chassit samt för hög vcore(?)
Märkligt att det kunde bli så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska starta TAT och lägga 100% belastning på bägge kärnorna, vad tempen är i idle brukar jag inte fundera så mycket på, så länge den inte är >50

Permalänk

Jag gjorde något i kväll som fick grym effekt på hela systemet men framförallt på MB temperaturerna. Satte in en 90mm fläkt på sidoluckan i mitt Coolermaster Mystique chassi. (Det var förberett med luftintag och fästen). Denna blåser både på över grafikkort och mb

MB temperaturen gick ner 10-15 grader (beroende på load). Tog några grader till på CPU och även grafikkort också.