Vilken sub i mitt dali/nad system?

Permalänk
Medlem

Vilken sub i mitt dali/nad system?

Hej jag har tänkt att göra en fulländad hemmabio, just nu har jag denna setup:

Fronthögtalare: Dali blue 6006
Receiver: Nad t753
Kablage: Supra ply 3.4
DIY projektor 110"

Tänkt att inhandla:
Bakhögtalare: Dali Blue R1000
Centerhögtalare: Dali Blue C1000LE
Mera supra ply 3.4

Vad tror ni om detta, kommer receivern att palla det nya med eller måste den uppgraderas? Tänkte köpa en sub så kommer inte belasta frontarna så mycket.

Nu till det här med basen, vilken borde man ta?
Jag gillar när det riktigt mullrar fast med finljud.
Lyssnar mest på musik men blir en film per dag ungefär.

Har spanat in denna:
Dali Ikon subbas
Vad tror ni? Funkar denna bra till systemet ovan, eller är den overkill? Vill ju kunna kräma på ganska bra utan att finljudet brister. Rummet är 4m*5m.

Kom mer lite tips osv, förslag är varmt välkommna.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

jag tycker personligen att redan 10" är att ta i. Men å andra sidan så har jag betydligt mindre frontar än vad du har

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

Går ner till en 10:a istället. De brukar vara lite vassare till musik.

Har du 6000:- att lägga ut så kan du försöka få tag i en SVS Pb10, den ska vara grym!

Annars listas ett gäng en bit ner i denna tråd:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=132695&hl=...

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Basen ska helst vara i körsbär, Varför är 12" för stort?
Jag vill kunna känna lite av den. Jag vill ha mer tryck i systemet.

Kanske ska köpa 2st billigare istället?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
http://www.blocket.se/vi/9499569.htm?ca=11_s

?

2st 5½" är lite för litet tror jag. Får inte ut den stora luftmängden jag vill ha.
Sen har jag fått för mig att Audio pro är skitmärke, siba-style.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

12" blir lätt lite bullrigt till musik i och med att de (oftast) inte är lika snabba. Men å andra sidan är det uppe i tillräckligt hög prisklass för att 12" ska duga ändå.

Men kolla runt lite på www.minhembio.com/forum/ för mer tips

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Nej PrObz du har fel. Den där Audio pro subben är mycket bra. Audio pro är för övrigt ett svenskat märke som gör mkt bra och prisvärda subbar, och är ingen billig ONOFF skit. Just denna subb är nog den klarast lysande stjärnan bland billigare subbar upp till 6000:-. Den är så bra att den slår många andra betydligt dyrare subbar. Jag själv funderade på att köpa flera sådana istället för min 21000 kr subb.

Sen har den 4 X 5,5" plus ett passivt 10" element så den flyttar all luft du behöver. Kan du köpa den för 2800:- så gör du årets klipp. Låter nästan garanterat lika bra som Dali subben för 7000 kr. Till samma pris kan du köpa 2 audio pro subbar och få ett ljud som slår Dali subben med hästlängder.

För övrigt så är det den subben i prisklasen runt 6000 kr som går djupast i basen. Den är oxå mkt rapp eftersom den har aktiv styrning av elementens rörelser. Dessutom är elementen så små att den spelar mkt tait...sen tar 10":arn över och producerar djupbasen.

Köp Köp tycker jag!

Permalänk
Medlem

Jag har en

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12997

och deras ACE BASS-teknologi är verkligen inget skitsnack. Denna är en 6,5a och spelar som om det vore en 10. Visst det där fetaste saknas i botten men denna försörjer ett rum på 4*6meter och det är inga problem att få tryck i film.

Bara lite försvar åt Audio Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Köp Köp tycker jag!

Att driva 4st element med ett slutsteg för så billig peng kallar jag dumt.

Hellre sattsa alla dessa 4element till ett enda och ett slutsteg, då får man fram mer power och kvalite.

Skulle gärna vilja lyssna på audio pro men jag tror inte det är något jämfört med dali.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Tydligen så vet du inte riktigt vad du pratar om. I 9 utav 10 tester med subbar upp till ca 7000:- har den AudioPro subben blivit bäst i test. Ingen konkurrent går lika djupt samtidigt som den är lika rapp.

Sen undrar man över dina tekniska kunskaper. Det spelar ingen roll om du har 1 eller 4 element till ett slutsteg bara du kopplar dem rätt och har rätt ohmtal på elementen.

Eftesom de är små och lätta får de snabbare respons och mindre disst. Sen har Pro 2 subben fördelen att den har element åt 3 sidor vilket gör att basen sprids jämnare i rummet.

Men om du är så att du hatar nytänkande, samt att du gillar att slänga ut mer pengar än du behöver så lyssna inte på Pro 2 subben.

Det är dina egna pengar.......du gör vad du vill med dem......

Till sist undrar jag varför du ställer en fråga här på forumet....eftersom du tydligen redasn bestämt dig för vad som är sanningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Att driva 4st element med ett slutsteg för så billig peng kallar jag dumt.

Hellre sattsa alla dessa 4element till ett enda och ett slutsteg, då får man fram mer power och kvalite.

Skulle gärna vilja lyssna på audio pro men jag tror inte det är något jämfört med dali.

Det kallar jag inte dumt utan "smart".
Det är mycket lättare med 4 små element att undvika fladdrig och långsam bas,
samtidigt som det blir mer kostnadseffektivt att bygga så.
(Stort, styvt och lätt element = dyrt.)

"Mer power och kvalité" kan man få med stort element också, men till högre pris.
Jag tycker att AP:s subbar låter mycket bra, rapp och tight bas som gräver djupt.

Om du nu skulle vilja lyssna på AP, men "tror inte att det är något jämfört med Dali" ,
så har du ju redan bestämt dig?
Dali gör jättefina högtalare, men då heter de IMO inte "Blue", utan "Euphonia" eller "Helicon".

My two cents, men dina pengar...

Mvh

Permalänk

Det är inte riktigt så enkelt som att små basar spelar tightare än större basar, lådan spelar en stor roll. En sluten låda har en tightare bas än en basreflex låda eftersom det inte finns en trög massa i ett rör som ska följa med vid avstämningsfrekvensen. Men en basreflexlåda kan i allmänhet spela djupare och därför väljer man ofta det. Så en 18" i en sluten låda kan faktiskt spela mycket tightare än en liten 6½:a i en basreflexlåda, ta en titt på www.velodyne.com.

Mvh Johny Grenander

Permalänk

Ja det stämmer så enkelt är det inte. Helt rätt. Det är bara i samma låda som ett litet element förväntas vara tajtare eftersom det har mindre rörlig massa.

Permalänk
Inaktiv

Jag köper en XTZ 99 W12 Piano Black när lönen kommer. Kritikerrosad 12tummar för 3395:-, går att anpassa via basreflexpluggar så att den klarar av både musik och film. Kolla länken här för test: http://www.bildochljud.se/index.php?cat=50611&kategori=72Z248...

Nu är inte tester alltid 100% sanna men en dålig bas får ju inte denna kritik i alla fall. Tror inte du hittar något bättre för pengarna, annars gör ju Audio Pro bra basar med. Kolla också www.lsound.no för SVS basar som ju ska vara monstruöst bra!

www.fyndborsen.se har XTZ'an.
EDIT: Haha den där tråden stormload länkar till e ju min, fick många fina tips där! Men jag bestämde mig för XTZan på grund av jag har fått ideer att investera i andra grejer med. Så jag gick ner lite i budgeten.

Permalänk
Medlem

Nej, så enkelt som "små basar är tightare än stora" är det ju såklart inte.
Helt solklart rätt så. Velodyne vet ju vad dom gör, bästa basarna jag har hört iaf,
dock ligger en del av deras framgång hos den medföljande elektroniken hos t.ex. DD-serien.

SVS-basar är rena jordbävningen, men inte helt bra till musik IMO.

Mvh

Permalänk
Medlem

Idag var jag och lyssnade på lite olika basar i Linköping. Samt beställde jag en Dali Ikon sub

Jag tyckte inte audio pro basen var bra, tyckte passiva elementet fladdrade för mycket och inte hängde med alls efter ljudbilden.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Du kanske inte vet att ett passivt element ger en tajtare bas än en portad låda. En sluten subb kan bli ännu rappare men den går heller inte lika djupt. Så passivt är en lysande kompromiss mellan film och musik.

Du gjorde helt rätt som lyssnade på den och alla har sin smak. Konstigt bara att du kom fram till är raka motsattsen mot vad alla andra har kommit fram till.

Jag kan bara tolka det som att du är mycket kräsen och då finns det bara ett subbmärke att rekomendera dig.....

.....REL

Finns bra från 10-15K. Här blir du garanterat nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Du kanske inte vet att ett passivt element ger en tajtare bas än en portad låda. En sluten subb kan bli ännu rappare men den går heller inte lika djupt. Så passivt är en lysande kompromiss mellan film och musik.

Du gjorde helt rätt som lyssnade på den och alla har sin smak. Konstigt bara att du kom fram till är raka motsattsen mot vad alla andra har kommit fram till.

Jag kan bara tolka det som att du är mycket kräsen och då finns det bara ett subbmärke att rekomendera dig.....

.....REL

Finns bra från 10-15K. Här blir du garanterat nöjd.

Tycker faktiskt du pratar en hel hög med skit. Blivit sponsrad av AP å säga det?

Att ens Ace bass 2 subben skulle spela under 30hz är ett skämt. Den är tråkig att lyssna på och är torr och slapp.
T om min gamla CW HT-10D (NAD 214 steg) smiskar en Ace Bass 2 rejält på fingrarna.

Pr0bz: Dali Ikon subben är ett bra val. Har lyssnat på den å tyckte själv den var riktigt trevlig. Hade gärna villjat jämföra den mot en SVS subb.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Tycker faktiskt du pratar en hel hög med skit. Blivit sponsrad av AP å säga det?

Att ens Ace bass 2 subben skulle spela under 30hz är ett skämt. Den är tråkig att lyssna på och är torr och slapp.
T om min gamla CW HT-10D (NAD 214 steg) smiskar en Ace Bass 2 rejält på fingrarna.

Pr0bz: Dali Ikon subben är ett bra val. Har lyssnat på den å tyckte själv den var riktigt trevlig. Hade gärna villjat jämföra den mot en SVS subb.

Entligen en till som hör hur Ace bass basen låter.

Var och prata med hifiexperten i stan ( http://www.ultimate.se/ ). Han fick mig att lyssna på velodynebas för 30k. Den lät gudomligt, han hade inte den basen i min prisklass inne, den skulle vara riktigt kul att lyssna på. Han kollade även på min Ikon, han tyckte den var riktigt bra alternativ, bättre än Velodyne, men det ville han inte erkänna i första taget.
Och den killen har är riktigt kräsen om vad som kommer in i hans affär (synd att han är dyr).

Han nämde även att AP ace bass 2 basen var rena skiten mot velodynebasen, han har den endast som beställningsvara eftersom han är återförsäljare åt AP, men han ville knappt sälja deras basar.
Så jag vet att jag gjorde ett bra val.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Hahahaha.

Kul att du är nöjd iaf.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Hahahaha.

Kul att du är nöjd iaf.

Mvh

Förstår inte hur du kan tycka Ace bass 2 basen är bra.

Den har en slavbas som är helt okontrollerad. Som inte alls är fast hårtknyten till någon stor magnet som håller den. När du krämar på för mycket så flyger slavbasen lite som den vill ett tag efter om du dämpar effekten direkt. Det kallar inte jag en tight bas.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Förstår inte hur du kan tycka Ace bass 2 basen är bra.

Den har en slavbas som är helt okontrollerad. Som inte alls är fast hårtknyten till någon stor magnet som håller den. När du krämar på för mycket så flyger slavbasen lite som den vill ett tag efter om du dämpar effekten direkt. Det kallar inte jag en tight bas.

Mjae, "Prisvärd" tycker jag att den är.
Jag har en Canton Ergo AS-2, den tycker jag är "hyfsad".

Mvh

Permalänk

Jag sa bara att en slavbas är tajtare än en portad låda vilket den är om den inte är helt felkonstruerad. Sedan så är det fortfarande så att 90% av alla tester och lyssnare tycker att AP är prisvärd och bra. Många riktiga hifinördar som inte tål lös bas tycker om den.

Jag skulle tro att ni har fått den dåligt demad om den är så dålig. Det skulle inte alls vara konstigt om 20 personer skrev i denna tråd att AP:n var dålig eftersom garanterat mer än 20 fått den dåligt demad.

Sen har jag inte lyssnat på Dalin så den kan jag inte uttala mig om. Jag ville bara att du skulle provlyssna den för att själv bilda dig en uppfattning.

Sen till alla er som lixom jag är mycket kräsna (min stereo kostar 150 000) glöm Dali, glöm Velodyne och köp REL.

Det andra är bra men REL är fantastiska.

Permalänk

Måste hålla med om att ace bass subbarna är sjukt brutala!..hade ne acebass av äldre modell med 2 st 6,5 " utan slavbas.

Fösta intrycket va. Nu ska vi spela skiten ur denna lilla pluttsubb men å jävla vad vi hade fel

Den bara rockade å ja den tål duktigt med effekt om man delar den rätt. Vissa kör ju sina stackars subbar i 220 hz å full gain. tro fan att de låter illa då.

Som sagt rekomenderar ja acebass subbarna grymt. Ska skaffa mig 2 st till min rigg.

Inte för att det behövs men för att ja behöver spridning dessutom kan man dra ner volymen på varje subba å ändå nå skyhöga volymer utan att bottna elementen.

Vill du ha extrem bas så köp vega. Men vill du ha bra bas ska du inte låta dig luras av storleken på elementen. Tänk även på att vad jag,du,ni etc alla har olika upfattning om bas. Det ända vi kan göra är att ge dig tips så du kan lyssna och avgöra själv. Dessutom är det sjukt dumt å köpa en subba utan å ha testat den i det rumm den skall spela i. Hur den låter i affären har inget med hur den låter i ditt rum å göra.

Tack å hej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Jag sa bara att en slavbas är tajtare än en portad låda vilket den är om den inte är helt felkonstruerad. Sedan så är det fortfarande så att 90% av alla tester och lyssnare tycker att AP är prisvärd och bra. Många riktiga hifinördar som inte tål lös bas tycker om den.

Jag skulle tro att ni har fått den dåligt demad om den är så dålig. Det skulle inte alls vara konstigt om 20 personer skrev i denna tråd att AP:n var dålig eftersom garanterat mer än 20 fått den dåligt demad.

Sen har jag inte lyssnat på Dalin så den kan jag inte uttala mig om. Jag ville bara att du skulle provlyssna den för att själv bilda dig en uppfattning.

Sen till alla er som lixom jag är mycket kräsna (min stereo kostar 150 000) glöm Dali, glöm Velodyne och köp REL.

Det andra är bra men REL är fantastiska.

Jag har inte fått basen demad någonstans utan har fått lyssna på den i ett rum som är till 90% likt mitt iom att min bror har köpt en.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Om dalin låter bra i en butik på 100kvm i fri öppen yta måste det ju bara vara positivt? Måste låta otroligt mycket bättre hemma. Men jag kände inte efter trycket. Jag lyssnade efter basens ljud, det var otroligt bra för att stå i ett sådant stort rum som inte ens var deras lyssningsrum.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

För att det låter bra i 100 kvm behöver det inte låta bra i 20 kvm. En bas i 100 kvm riskerar att låta 10 x slankare och rappare än när den står hemma i ditt rum.

För att vara säker så ska man göra som Belorios och lyssna på den i ett rum som liknar ens eget så mycket som möjligt. När Dalin kommer hem är det inte alls säkert att den låter som du trodde (säger inte att den inte gör det utan bara att risken finns).

Sen kan man inte bara lyssna på 1 subba utan man måste lyssna på flera vid samma tillfälle och miljö för att upptäcka skillnader med 100% säkerhet. Det är ett jätteproblem att man måste gå runt till olika butiker och få allt demat i olika miljöer.

Tex så lyssnade jag på Best sound som har ett ganska litet demorum och en tidigare AP bas för 3500:- gjorde åttor runt NHT:s kritikerrosade 9000 kr subb. Enkelt att uppfatta i samma miljö, troligtvis nästan omöjligt att höra om man lyssnade på båda subbarna vid olika tillfällen och olika miljöer.

Visste ni att hörselminnet är det sämsta vi har och jag lovar alla er som sätter er och lyssnar på en produkt med inställningen att den är nog inte bra kommer inte heller att tycka att den låter bra. Placeboeffekten är gigantisk när det gäller hörseln.

En bas ska i praktiken nästan inte höras utan nästan bara kännas. Jag delar min vid 40 hz och har ställt in den i nivå så att jag precis hör den. Delar du så lågt och drar på så att du får en kraftig höjning i basen så har du dragit på way too much.

Nästan alltid får man subbarna demade med nivån alldeles för högt ställd för att man snabbt ska höra skillnader. I verkligheten gör det istället att man inte alls får rätt känsla för hur subben spelar riktigt inställd.

Till sist vill jag säga att man kan få vilken bas som helst (även en REL för 50 000) att låta skit om den inte är rätt inställd. Därför kan varken jag eller någon annan som inte var där dömma om någon annans lyssning är rätt eller fel.

Jag kan bara uppmuntra alla att lyssna på flera subbar vid samma tillfälle i en miljö som liknar ditt rum. Var oxå försiktig med nivån. Jag skulle tro att 75% av alla drar på för mycket.

Grattis till ditt köp av Dali subben och till att du gjort ett köp du är nöjd med. Det är ju det allt går ut på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
För att det låter bra i 100 kvm behöver det inte låta bra i 20 kvm. En bas i 100 kvm riskerar att låta 10 x slankare och rappare än när den står hemma i ditt rum.

För att vara säker så ska man göra som Belorios och lyssna på den i ett rum som liknar ens eget så mycket som möjligt. När Dalin kommer hem är det inte alls säkert att den låter som du trodde (säger inte att den inte gör det utan bara att risken finns).

Sen kan man inte bara lyssna på 1 subba utan man måste lyssna på flera vid samma tillfälle och miljö för att upptäcka skillnader med 100% säkerhet. Det är ett jätteproblem att man måste gå runt till olika butiker och få allt demat i olika miljöer.

Tex så lyssnade jag på Best sound som har ett ganska litet demorum och en tidigare AP bas för 3500:- gjorde åttor runt NHT:s kritikerrosade 9000 kr subb. Enkelt att uppfatta i samma miljö, troligtvis nästan omöjligt att höra om man lyssnade på båda subbarna vid olika tillfällen och olika miljöer.

Visste ni att hörselminnet är det sämsta vi har och jag lovar alla er som sätter er och lyssnar på en produkt med inställningen att den är nog inte bra kommer inte heller att tycka att den låter bra. Placeboeffekten är gigantisk när det gäller hörseln.

En bas ska i praktiken nästan inte höras utan nästan bara kännas. Jag delar min vid 40 hz och har ställt in den i nivå så att jag precis hör den. Delar du så lågt och drar på så att du får en kraftig höjning i basen så har du dragit på way too much.

Nästan alltid får man subbarna demade med nivån alldeles för högt ställd för att man snabbt ska höra skillnader. I verkligheten gör det istället att man inte alls får rätt känsla för hur subben spelar riktigt inställd.

Till sist vill jag säga att man kan få vilken bas som helst (även en REL för 50 000) att låta skit om den inte är rätt inställd. Därför kan varken jag eller någon annan som inte var där dömma om någon annans lyssning är rätt eller fel.

Jag kan bara uppmuntra alla att lyssna på flera subbar vid samma tillfälle i en miljö som liknar ditt rum. Var oxå försiktig med nivån. Jag skulle tro att 75% av alla drar på för mycket.

Grattis till ditt köp av Dali subben och till att du gjort ett köp du är nöjd med. Det är ju det allt går ut på.

Håller med 100%.

Jag använder SPL-mätare när jag sätter mina levels för DD & DTS.
Och som de flesta andra, ifall jag har "grovinställt med örat" innan,
så ligger ALLTID subben minst 5-10db för högt.
- Och då vet jag ju ändå om INNAN att jag & alla andra gör så,
så jag sätter den "lågt" med örat med.

Precis som du säger Niklas, hör man subben - är den troligen för högt ställd.
När det gäller sub-demos sen,
- en sub låter oftast HELT annorlunda bara man flyttar den från ena änden
av rummet den står i, till den andra, inte lätt att veta hur det kommer att låta hemma då...

När man ska placera ut sub i sitt rum finns det f.ö. ett bra knep, goes like this:

Sätt subben i soffan där du brukar/vill sitta och koppla in den.
Sätt på musik som du gillar basen i & som du VET hur det ska låta med.
(Ställ in utnivån på subben efter bästa förmåga.)
Koppla ur frontarna så att det BARA är subben som låter med samma musik.

Kryp nu runt i rummet & lyssna på ställen där du kan tänka dig att placera subben,
(lägg märke till hur olika det låter, det är ganska intressant)
välj positionen där det "mullrar" MINST.
(Och hoppas på att er sambo om ni har någon, håller med. )

Ställ subben där & koppla ihop resten av anläggningen igen, klart.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ett bra stället (offtast) är att placera subben i mitten av rummet (framkant eller bakkant). Då har subben bara en vägg som är närma nog för att man ska höra de stående vågorna.

Har själv min subbe lite för högt men jag gillar "stampa takten" ljudet så jag låter den vara för högt. Förvisso är det inga 10db här inte men 3db nånting kan det nog ligga vid.

Niklas Brandin:

Ja det där med Placebo effekt det är verkligen något som visar sig extremt när det ljud.
Vet många som kommit hemdragandes med billigt skit som en sk kunnig försäljare tyckt vatt jättebra, så sen när de lyssnat på det i butik så har ju även de tyckt det varit bra.
Efter några veckor så kommer de och undrar ifall något gått sönder eller ifall de sjabblat till det hela för att de tycker att det låter mycket sämre. Oftast är det pga att de har glömt hur det lät innan och nu lyssnat på det mer analytiskt.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen