Permalänk
Medlem

Mitt chassi är elektriskt!!!!

När man stryker fingrarna på chassit känner man hur det sticker till på de tunnaste delarna av huden!! samma inne i chassit.. satt och pilla idag, böjde mig ner för att lukta om det luktade bränt, kom åt CPU flänsen med näsan och kände svad elektrisitet..
ska det vara så här?

Permalänk
Avstängd

Vän,

Nej, det ska verkligen inte vara på det viset. Se genast till att ordna det.

Permalänk

Plocka isär hela datorn , och sätt ihop den igen.

Permalänk
Medlem

Varför pillar du med strömmen igång?

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Om man har datorn inkopplad i ojordad kontakt kan chassit bli elektriskt

Visa signatur

Quad Core 6600 @ 3,0 GHZ,2gb 800 MHz,
8800 GTX, 650 W, 2 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Varför pillar du med strömmen igång?

Han kanske vill leva farligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zergboy
Om man har datorn inkopplad i ojordad kontakt kan chassit bli elektriskt

okok....

kom på en sak... posta i fel forum >>> move it plz.
men tack för svaren

Permalänk
Medlem

Mitt chassi var/är (vill inte kolla ) elektriskt (ojordad kontakt) , allt jag gjorde var att fästa en sladd i en chassi skruv där bak, och fäste den i elementet, vips, jordat.

Permalänk
Medlem

kom åt med näsan?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plup
kom åt med näsan?!

Ja tur det tog där och att han inte "råkade" stöta i ögat också..

Då hade jag garvat resten av dagen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amstaff
Ja tur det tog där och att han inte "råkade" stöta i ögat också..

Då hade jag garvat resten av dagen

men seriöst skulle bara lukta lite, gillar doften av nya datorer o så.. sen doften av bränt kisel är ju inte helt fel heller men INTE i min dator, Nej tack.

Har dessvättre inget jordat i närheten av min burk

Är det farligt att inte ha den jordad? jag är ingen elektriker så jag vet inte.

Permalänk
Inaktiv

Det är ingen fara att inte jorda datorn, men att jorda som Klockan är direkt fel. Händer det nåt med lyan , typ börja brinna eller nåt så täcker inte försäkringsbolaget detta.

Permalänk
Medlem

Lite info.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Man får inte jorda apparater i element då det vid elektriska fel kan skicka ut spänning i vattensystemet.

Som det sagts tidigare så kan då gammla agda 84 dö om hon står och håller i elementet då hon vattnar blommorna exempelvis.

Vipps så var man stendöd, man har större chans att överleva om man inte är DIREKT jordad.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Lite info.

Är inte elementen jordade genom cirkulationspumpen ex. så har Agda 84år värre problem än en sketen dator som är ojordad... Det är därför man INTE ska ta i ett element samt i en elektrisk apparat samtidigt för att just elementen är jordade..

Att man förnimmer en stickande känsla är säkert någon kapacitiv eller induktiv historia beroende på en potential skillnad mellan kroppen & chassit.. Om vederbörande tar en multimeter & mäter mellan chassit & jord så kan han kanske presentera resultatet...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Säker på att ditt chassi leder ström då? menar, de kan ju vara statiskt laddat osv för tror du skulle må tårta om den var strömförande

Samt är det olagligt att nu jorda som du gjort.

Har föresten för mig att det är en stor mängd chassin som är strömförande pga statisk elektrisitet.

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus

Är det farligt att inte ha den jordad? jag är ingen elektriker så jag vet inte.

Ja för guds skull kör inte ojordat!

Om ditt chassi är strömförande är det en billig livförsäkring att köpa en jordad förlängningsladd.

Och jorda för i h...e inte i elementet

Citat:

[B]Har föresten för mig att det är en stor mängd chassin som är strömförande pga statisk elektrisitet.

Vill inte vara den som är den, men statisk elektrisitet fungerar inte på det sättet. Ett statisk uppladdat material ger upphov till en "engångsurladdning" och inte en kontinuerlig ström. Du kan på ett ungefär jämföra en statisk laddning med en kondensator till skillnad från ett batteri.

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Ja för guds skull kör inte ojordat!

Om ditt chassi är strömförande är det en billig livförsäkring att köpa en jordad förlängningsladd.

Fast det kan vara farligt om han får för sig att byta lampa i den ojordade taklampan och samtidigt använder den jordade datorn som pall.

Angående den konstiga "spänning/motstånd" känslan på chassit. Ibland hjälper det att rotera på stickproppen 180 grader och på så sätt skifta vilken pinne som blir fas resp. nolla.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

Med tanke på svaren i denna tråd har jag tagit bort sladden från elementet, hehe. Nåja, ingen skada skedd.

Permalänk
Medlem

En arbetskompis 15-årige son dog av att hans chassi blev strömförande. Så tänk er för.

Visa signatur

E6600@3GHz | Gigabyte GA-965P-DS3 | Sapphire ATI 4850 | 4Gb DDR2 PC6400 | 940Gb hd | Antec P150 | HP 2207 22" TFT

Permalänk
Medlem

Dexxamannen, sant uttryckte mig fel, men alla chassin avger en viss mängd spänning, och det är pga alla spolar osv

Visa signatur

P5w dh deluxe/ e6600 @ 3.3ghz/ corsair xms 2gb pc8500 @ pc5700 !?/ Asus 8800gts/ Seasonic m12 500W

Permalänk

Av säkerhetsskäl så ska man inte jorda datorn om övriga elktriska prylar i rummet inte är jordat, om man gör det så är risken för brand eller skada mkt stor om någon elktrisk pryl får kontakt med datorn...

Så låt chassit vara strömförande och dra ingen förlängning sladd från köket lr något sånt dumt.

PS. Det finns fler trådar om detta på forumet som förklara detta mer utförligt.

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha datorn kopplad till stereon eller tvn eller annan apparat som går på ett separat uttag? I så fall kan du få krypströmmar pga av små potentialskillnader mellan de två uttagen. Det har jag fått flera gånger i olika apparater, bland annat har min stereo, som var kopplad till datorn, gett mig lite mystiska stötar från metallhöljet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

alla apparater sitter i samma uttag, samma jack, mina kontakter i väggen är inte ens jordade för dom är så gammla.. stereon är kopplad i datorn genom en ljud- kabel.

Permalänk

Tänk även på att jordfelsbrytaren sitter installerad av en anledning
Denna bygger ju dock på att du kör jordat...

Visa signatur

E6300 m Schyte Ninja | Asus 7900GT m Zalman VF900-Cu| Abit Ab9 Pro | 2GB 5300 Kingston| Hiper 580W | Antec P180B | HDA Digital X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
alla apparater sitter i samma uttag, samma jack, mina kontakter i väggen är inte ens jordade för dom är så gammla.. stereon är kopplad i datorn genom en ljud- kabel.

Det hjälper inte om du inte är 10000% säker på att Fas och nolla är lika kopplade på alla inkopplade sladdar. Om fas och nolla är omkastade kommer du att få krypströmmar mellan enheterna som någon skrev i ett tidigare inägg. Ett utmärkt sätt att förstöra elektronik på...

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta_ponta
Han kanske vill leva farligt

Lite mer spänning i vardagen.

Det där med ojordat nätaggregat tror jag inte riktigt på. Om jag t.ex spelar elgitarr , och jordar genom strängarna eller någon annan metalldel på gitarren och rör i chassit får jag lättare stötar.

Visa signatur

AMD Athlon Venice 3200+, Asrock MATX ALI1689 SATA / Raid / Lan,
512MB DDR PC3200 400MHz x 2
Sapphire x1600pro 256mb AGP, 40gb 7200rpm, 200gb 7200rpm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dexxamannen
Tänk även på att jordfelsbrytaren sitter installerad av en anledning
Denna bygger ju dock på att du kör jordat...

En jordfelsbrytare i sig fungerar lika bra i ett ojordat system, då dess funktion är att känna av potentialskillnaden mellan ledare och återledare, även kallat fas och nolla.

Normalt sett så arbetar jordfelsbrytare i områden kring 15 och 30mA, det är då xA krypström som registreras av jordfelsbrytaren som då bryter strömtillförseln, likt en intelligent strömställare.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag har inte orkat läsa alla inlägg...

Så jag lånar tråden lite.

Om man inte har ett jordat uttag då?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass