Permalänk
Medlem

Laptopen snor det trådlösa nätet?!

Jag blir galen nu!

Har en D-Link DI-524 Wireless Router. Med den fick man en USB-Dongle som heter DWL-G122, som jag installerat på min stationära. hittils funkar allt som det ska.

MEN, när jag ansluter min laptop (Sony vaio fe21m) så tappar den stationära anslutningen helt. Kan inte logga in på nätverket. Får inte ens ett IP!

Inaktiverar jag laptopens anslutning så funkar den stationära igen. Har suttit i timtal och uppdaterat routerns firmware, installerat om drivturiner osv osv men nu blir jag fan ledsen. VARFÖR KAN INTE BÅDA VARA ANSLUTNA SAMTIDIGT!?

Sorry är fan arg nu. Någon som har en lösning?

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Prova att stänga av Super G i routern (om den nu har det).
Eftersom de flesta inbyggda WLAN-kort i laptopen har bara 54mbps, och ditt USB dongle klarar upp till 108 mbps, även klarar 54mbps.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Kan inte stänga av något sådant. Finns bara mixed mode och G mode att välja på och den står redan på mixed. Tror inte det är routerns fel tror det är usb-donglen.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Går det att ställa in dongeln på 54 istället? Har du provat new firmware till dongeln samt routern?

Permalänk
Medlem

Inget hjälper. Fler förslag?

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Du kanske har råkat ställa in den så att den bara får dela ut ett ip:nr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiRnEh
Du kanske har råkat ställa in den så att den bara får dela ut ett ip:nr?

Finns inget sådan inställning. Har provat att ställa in så den delar ut specifikta IPs till MAC-adresser också men det blir fortfarande samma sak. Som sagt tror inte det är routern som är boven i dramat utan det är antingen dongeln eller laptopen. Men laptopen fungerar utmärkt i skolan och hos en polare så den kan man nästan också utesluta.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk
Medlem

Liknande problem

Tjena.
Jag har ett liknande problem dock med Linksys router (WRT54G V5)
så fort mer än en dator är aktiv via WLAN så funkar det inte...
Kan du ta med dig din router hem till din kompis och prova ifall ni båda kan ansluta via wlan där? (antar att ni testat redan med hans router)?
Jag ska försöka göra liknande test med mitt problem, jag tror det är routern som är boven...