ATI RV560XT Pci-e 512 MB ?!

Permalänk
Medlem

ATI RV560XT Pci-e 512 MB ?!

Vad är detta för kort ? Fått för mig att det heter X1650XT i handeln, sant eller falskt ?

Är det ett bra kort eller ej, kommer det bli flaskhals av det med denna setup:

vet ej moderkortet, chipset nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430
Prolle: AMD Athlon 64 X2 5000+
Minne: 2048 MB DDR2 667 Mhz

Datorn skall användas till att spela på, så den bör klara av de flesta spelen på hyffsade inställningar.

Tacksam för svar !

Permalänk
Hedersmedlem

Konstig blandning det där!

RV560 är den nya X1650XT som blir lite bättre än X1650Pro men det betyder att den når upp till 7600GT så det är ingen revolution direkt.

Men varför det moderkortet för du tappar prestanda med Nforce 430?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Konstig blandning det där!

RV560 är den nya X1650XT som blir lite bättre än X1650Pro men det betyder att den når upp till 7600GT så det är ingen revolution direkt.

Men varför det moderkortet för du tappar prestanda med Nforce 430?

Inte jag som byggt datorn, får köpa nå till lagomt pris igenom morsans jobb.
Finns det hopp för burken eller är det bara att skrota planerna ?
Jag kan själv uppgradera lite efterhand senare, så kanske ett nytt gfx kort+ moderkort så blir det lite mer fart i burken ?

Permalänk
Medlem

prestanda tappar man väl inte nämvärt med ett dåligt chipset :S?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar vara så att resten av moderkortet underpresterar också då det skall vara billigaste möjliga så man kan tappa uppemot 10% i onödan och med den fina processorn är det synd och skam.

Men visst man kan spela nästan allt med max inställningar i 1024x768.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Konstig blandning det där!

RV560 är den nya X1650XT som blir lite bättre än X1650Pro men det betyder att den når upp till 7600GT så det är ingen revolution direkt.

Jag tror att du fått nåt om bakfoten, x1650xt ( rv560 ) är väl i princip en dubbel x1600xt / x1650pro (rv530 / rv535 ) 24/8 mot 12/4, den borde ju då vara en del bättre, hur den sen står sej mot 7600GT är det väl däremot ingen som riktigt vet än........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det brukar vara så att resten av moderkortet underpresterar också då det skall vara billigaste möjliga så man kan tappa uppemot 10% i onödan och med den fina processorn är det synd och skam.

Men visst man kan spela nästan allt med max inställningar i 1024x768.

Okej, låter ju ganska lovande endå.

Permalänk
Inaktiv

1650xt är BARA en lite högra klockad x1600xt. Den kommer minst sagt att vara en STOR flaskhals på det där systemet.!

Citat:

Det brukar vara så att resten av moderkortet underpresterar också då det skall vara billigaste möjliga så man kan tappa uppemot 10% i onödan och med den fina processorn är det synd och skam.

Men visst man kan spela nästan allt med max inställningar i 1024x768.

Ganska långt ifrån allt, FEAR på medium settings, oblivion på samma, quake 4 på medium-high och det är bara några få av alla krävande spel det finns

Permalänk
Hedersmedlem

Utan AA och AF skall man nog kunna maxa det mesta med de nya X1650XT men vi får se.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har beställt det där paketet genom jobbet, men konstigt att det är så svårt att hitta info om det där grafikkortet tycker jag. Har bara sett på nån sida att det ska släppas 17/10 och det vettefan om den sidan är tillförlitlig.

Inte ens på Ati´s sida hittar jag nåt :/

Det verkar prisvärt iaf tycker jag...paketet alltså

Permalänk

Hittade detta på en sida "ATI RV560 is expected to be released in August / September on an 80nm process. RV560 is expected to have 24 pixel shaders and 8 ROPs and interface to memory through a 128-bit memory bus. RV560XT is expected to offer performance greater than the Radeon X1600XT and GeForce 7800GS. "

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brax
Jag har beställt det där paketet genom jobbet, men konstigt att det är så svårt att hitta info om det där grafikkortet tycker jag. Har bara sett på nån sida att det ska släppas 17/10 och det vettefan om den sidan är tillförlitlig.

Inte ens på Ati´s sida hittar jag nåt :/

Det verkar prisvärt iaf tycker jag...paketet alltså

Joo, hoppas att den fungerar bra. Har ingen lust att köpa färdiga grejer igentligen, men detta får bli ett undantag.
Jag ställer inte några super krav, men jag vill ju att jag ska få ut så mycket som jag kan för pengarna såklart.

verkar vara lite skillda meningar, men det låter som att jag måste köpa ett Värre kort för att få användning av all kraft när ajg ska spela.

Någon som kan rekomendera ett kort som med dessa grejjer gör att jag kan lira de flesta spelen på väldigt höga eller max settings ?

EDIT: Wow bör väl flyta bra med max settings på det kortet iaf? O_o

Permalänk
Hedersmedlem

WOW flyter på bra med det mesta ja.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
1650xt är BARA en lite högra klockad x1600xt. Den kommer minst sagt att vara en STOR flaskhals på det där systemet.!

Du tänker på X1650Pro, X1650XT är mycket bättre.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Du tänker på X1650Pro, X1650XT är mycket bättre.

Den måste ligga mellan X1650Pro och X1900GT i prestanda så min gissning är lite bättre än 7600GT, fast när har ATI lanserat ett bra budgetkort?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

The clock speed of this part is expected to be the same as the RV570 - 600Mhz core and 1.4Ghz memory (althoguh the bus speed to memory is half as wide). RV560XT is expected to offer performance greater than the Radeon X1600XT and GeForce 7800GS and retail for $169 to $199.

Nog för att det är kul att sitta och spekulera, men nu vill jag känna på grejerna.
Haha....2 mån kvar och mitt tålamod är redan slut, är det bara jag som hatar att vänta på paket med elektronik i?

Permalänk
Medlem

Re: ATI RV560XT Pci-e 512 MB ?!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ivah

vet ej moderkortet, chipset nVidia GeForce 6150 LE / nVidia nForce 430
Prolle: AMD Athlon 64 X2 5000+
Minne: 2048 MB DDR2 667 Mhz

Väntar på exakt lika paket, hoppas det är nått att hänga i julgranen!
Men med tanke på att man bara betalar ca 7000 (efter skatt) för hela burken + mediacenter + "vista" m.m så vettefan vad man kan vänta sig!

Permalänk
Hedersmedlem

Gillar inte när dom sätter i sådana moderkot!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM