Skillnad på X-Fi-korten under 1000kr?

Permalänk
Medlem

Skillnad på X-Fi-korten under 1000kr?

Jag har bestämt mig för att skaffa ett X-Fi-kort för max 1000kr istället för mitt inbyggda ljudkort och såg att det finns tre olika att välja mellan.

X-Fi XtremeMusic (Bulk), 775kr: http://www.webhallen.com/prod.php?id=61147

X-Fi Xtreme Gamer Retail, 925kr: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CREXFIX...

X-Fi Xtreme Audio Retail, 649kr: http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CREXFIX...

Vad är det för skillnad på dessa egentligen, bortsett från att XtremeMusic finns som bulk och har en anslutning för nån extra-konsol? Det är ju en uppenbar fysisk skillnad på korten. Jag är främst ute efter att få bättre ljud till musik samt specialeffekterna i spel. Det lutar åt ett XtremeMusic bulk.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

XtremeMusic bulk ser ju iaf betydligt bättre ut, de andra ser ju ut som OEM versioner.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
XtremeMusic bulk ser ju iaf betydligt bättre ut, de andra ser ju ut som OEM versioner.

Precis, de andra korten ser riktigt billiga ut men å andra sidan har gamer-versionen en kylfläns, undrar varför de andra inte behöver det...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Precis, de andra korten ser riktigt billiga ut men å andra sidan har gamer-versionen en kylfläns, undrar varför de andra inte behöver det...

Har ett Xtrememusic liggandes, den har kylfläns med.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Har ett Xtrememusic liggandes, den har kylfläns med.

Aha, ok! De skippade väl den på bilden för att man skulle se loggan på chippet eller nåt. Jag antar att du är supernöjd med kortet? De flesta verkar vara det efter vad jag läst.

Det lutar väldigt starkt mot ett Xtrememusic men det vore fortfarande kul att veta vad det är för skillnad på korten, har gamer nåt som inte music har och tvärtom?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Jag har iaf ett XtremeMusic och är väldigt nöjd med kortet Dessutom är den ju billigare än gamer versionen. Skulle nog valt XtremeMusic, för gamer kortet ser lite.. billigt ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Aha, ok! De skippade väl den på bilden för att man skulle se loggan på chippet eller nåt. Jag antar att du är supernöjd med kortet? De flesta verkar vara det efter vad jag läst.

Det lutar väldigt starkt mot ett Xtrememusic men det vore fortfarande kul att veta vad det är för skillnad på korten, har gamer nåt som inte music har och tvärtom?

Ja jag är/var nöjd med kortet, iofs. kör jag med ett gammalt sound blaster live 5.1 digital nu.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Jag har iaf ett XtremeMusic och är väldigt nöjd med kortet Dessutom är den ju billigare än gamer versionen. Skulle nog valt XtremeMusic, för gamer kortet ser lite.. billigt ut.

Ja det får väl bli ett Xtrememusic, gamer-kortet ser billigt ut men är det inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja jag är/var nöjd med kortet, iofs. kör jag med ett gammalt sound blaster live 5.1 digital nu.

Hmm, ok.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ja jag är/var nöjd med kortet, iofs. kör jag med ett gammalt sound blaster live 5.1 digital nu.

Och anledningen till det är?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Och anledningen till det är?

Ingen speciell, vill bara prova annat.. har faktiskt aldrig kört med ett SB live innan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Xtrememusic bulk är ett sånt du kan köpa i retail med, men i bulk så är det bara kortet. INgen cd med drivare, inga sladdar - ingenting

De två andra är dock nya. Tror Creative kom på att folk inte har jättemycket pengar så det är två budgetvarianter.

Permalänk
Medlem

Jag fick i alla fall en driver-CD med det X-Fi XtremeMusic Bulk jag köpte på Webhallen.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Aha, ok! De skippade väl den på bilden för att man skulle se loggan på chippet eller nåt. Jag antar att du är supernöjd med kortet? De flesta verkar vara det efter vad jag läst.

Det lutar väldigt starkt mot ett Xtrememusic men det vore fortfarande kul att veta vad det är för skillnad på korten, har gamer nåt som inte music har och tvärtom?

Funderar också på XtremeMusic Retail/Bulk.
läste att det var problemme på dom tidigare versionerna av XtremeMusic korten iaf för folk med Nforce 4 kort sen i dom senare producerade korten satte dom ditt en kylare..

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ingen speciell, vill bara prova annat.. har faktiskt aldrig kört med ett SB live innan.

Det låter ju inte så smart... X-Fi är ju betydligt bättre i precis alla avseenden.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad Xtremeaudio har/saknar för features?

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan XtremeMusic och Gamer/Audio versionerna är att XtremeMusic innehåller båda varianterna och Gamer samt Audio är två olika kort.

Jag har ett X-fi Platinum med frontpanel och jag kan ändra mellan tre inställningar, "GAMER", "ENTERTAINMENT" och "AUDIO MIX".

Visa signatur

AMD 64 X2 6000+ 3.11 GHz | 2048 MB RAM | ASUS 4650 512 Mb | 250+250 Gb HDD | Creative Soundblaster X-fi Platinum | G15 | G5 | Dell 2407WFP |
"Ju dyrare desto bättre, ju billigare desto bättre"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sWe. Titus^
Skillnaden mellan XtremeMusic och Gamer/Audio versionerna är att XtremeMusic innehåller båda varianterna och Gamer samt Audio är två olika kort.

Eh, va? Varianterna av vad?

Citat:

Jag har ett X-fi Platinum med frontpanel och jag kan ändra mellan tre inställningar, "GAMER", "ENTERTAINMENT" och "AUDIO MIX".

Förklara skillnaderna, tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
Funderar också på XtremeMusic Retail/Bulk.

Jag har slutat fundera och beställt det nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MPI
Förklara skillnaderna, tack.

Jag har inte orkat läsa själv men det verkar stå här: http://www.soundblaster.com/products/product.asp?category=1&s...

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

De senaste versionerna av kortet har en heatsink på sig. Det står om det i creatives FAQ.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Om bilderna stämmer så påminner X-Fi Xtreme Gamer och X-Fi Xtreme Audio väldigt mycket om Audigy SE.
Det ser inte ens ut som om det sitter en X-Fi processor på dessa "X-Fi" kort.

Men det är möjligt att butikerna använder felaktiga bilder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Det låter ju inte så smart... X-Fi är ju betydligt bättre i precis alla avseenden.

Jag kör inte med SB live för jag tror att det är bättre, jag kör med det för att jag vill helt enkelt.. Sen att X-Fi är bättre i alla avseende är en annan sak...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

jag har ett ett X-FI elite pro och jag är helnöjd med den, men som sagt om du inte har råd o köpa den så satsa på ett X-Fi XtremeMusic.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X | ASUS ROG Ryujin II 360mm | ASUS ROG Crosshair X670E Hero | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | WD Black SN850X 2TB Gen 4 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart | AOC CU34G2X 144Hz |

Permalänk
Medlem

Nu har kortet kommit (XtremeMusic Bulk), det har en heatsink och jag fick inte med några drivrutiner, endast kortet, en case-badge och ett klistermärke att sätta vid utgångarna. Jag hade redan laddat hem de senaste drivrutinerna så det gick bra ändå men de som inte har bredband får problem eftersom drivrutinerna tar upp 43MB.
Ljudet är bra men det är ingen "dag och natt"-skillnad som jag hade väntat mig.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100