Problem: fildelning med BBB (3st PC, Xbox, Xbox360)

Permalänk
Medlem

Problem: fildelning med BBB (3st PC, Xbox, Xbox360)

Tjo!
Har lite problem med fildelning emellan mina datorer/xboxen här hemma. Har BBB 100/10 och kör med switch, med tre datorer, xbox och xbox360 inkopplat. Internet fungerar fin-fint på samtliga maskiner. Jag har desto mer problem med fildelning emellan dom.

Alla datorer ligger i samma arbetsgrupp och jag har kört XP's nätverks guide på samtliga. Men det är väldigt sällan jag kan komma åt någon av datorerna, dom dyker oftast inte upp i arbetsgruppen och går ej att kontakta via datornamn. Att pinga fungerar för jämnan.

När jag försöker streama film med smb mellan xboxen och PC'n så brukar jag få kontakt om jag startar om bägge maskinerna samtidigt men ofta bryts det efter ca. 20 minuter med felmedelandet "wrong computer name" vilken är jävligt störande. Att köra med IP istället för datornamn skulle väl kunna fungera, men eftersom jag den är dynamisk så skulle jag behöva ändra i xbmc config-filen för jämnan och det känns för bökigt.

Jag håller på att slita mitt hår över det här men vill helst inte gå tillbaka till att använda en router. Någon som har en lösning?

Mikael

edit: Fel forum ser jag, moderatorer var snäll och flytta till nätverksforumet.

Permalänk

Provat nätverks ID och inaktivera windowsbrandvägg? basic-grejer som har stört liknande uppsättningar jag har hållt på med. xboxen kan man behöva ställa in IP manuellt, kontrollera i switchen vad den blir tilldelad för ip.

Visa signatur

Mysburken: Asus A8N-SLI Premium | AMD X2 4400+ @ 2365 11*215 | Geforce 7800 GTX TOP | 1024mb RAM 2-2-2-5 Crosshair XMS | 36gb WD Raptor 10 000 rpm, 250 gb Seagate | Antec Sonata II | Kringstuff: ViewSonic VX924 19" TFT | Logitech G5 | Razor Exactmat | Microsoft Digital Media Pro Keyboard

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och rubrik ändrad*

Permalänk
Medlem

Jo jag har testat basic grejerna (kollat så att inte brandväggen stör osv). Efter att ha googlat ett tag till så verkar det som att felet kan vara att trafiken går går via BBB's switch nere i källaren och att dom "blockerar" trafiken där så att ingen annan i byggnaden ska kunna komma åt mina utdelade mappar Men det måste ju gå att köra BBB +switch +windows fildelning på något sätt tycker man..
Vet inte om jag nämde att allting fungerade klockrent när jag hade router, men tyvärr så begränsade den hastigheten +att det är så jobbigt att hålla på och öppna portar så fort man ska installera/spela något.

Permalänk
Medlem

BBB har stängt den porten som har med Windows utdelning att göra i sitt nätverk, var för många som ringde och klagade på att det var ngn annan som skrev ut på deras skrivare osv osv.

Vill du få det att funka med Windows egna utdelning är du illa tvungen att skaffa en router så länge du har BBB iaf.

Alternativt kan du ju skaffa nån Dyndns till alla datorerna och använda de adresserna istället. Då spelar det ju inte så stor roll att du har dynamiska adresser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer
BBB har stängt den porten som har med Windows utdelning att göra i sitt nätverk, var för många som ringde och klagade på att det var ngn annan som skrev ut på deras skrivare osv osv.

Vill du få det att funka med Windows egna utdelning är du illa tvungen att skaffa en router så länge du har BBB iaf.

Alternativt kan du ju skaffa nån Dyndns till alla datorerna och använda de adresserna istället. Då spelar det ju inte så stor roll att du har dynamiska adresser.

Tack! Skönt att få reda på orsaken till slut! Ska kolla upp det här med dyndns. Annars, är det någon som känner till en hyffsat billig trådbunden (vill inte ha wlan) router med 100mbit throughput wan -> lan?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dx.
Tack! Skönt att få reda på orsaken till slut! Ska kolla upp det här med dyndns. Annars, är det någon som känner till en hyffsat billig trådbunden (vill inte ha wlan) router med 100mbit throughput wan -> lan?

Dlink DGL-4100

80-90 Mbit throughput

Annars kan du ju testa sökfunktionen om den saken, det har varit uppe ganska många trådar om det ämnet sen BBB började med 100Mbit.

Permalänk
Medlem

Det fungerar iaf att köra fildelning om man kör med BBB ADSL och använder sig av det medföljande ADSL/Switch modemet.

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Har du testat detta? http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100_Mbps_mellan_mina_dator...

jamen.... vad glad jag blev nu, ska testa det där hemma sen, har exakt samma problem och det är ju helt logiskt att BBB blockar ut trafiken. Ser ut som att den där lösningen bör fungera bra.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem

De där med ARP fungerar utmärkt, har använt det en tid

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R