Windows låsprogram - läs mig först!

Permalänk
Medlem

Windows låsprogram - läs mig först!

Finns det något program som låser Windows och gör att man kan inte ens komma in med ett lösenord. Den ska fungera ungefär så här:

1. Jag vaknar och går till datorn och trycker på en knapp.

2. Sedan efter en timme (eller annat förinställt tidsintervall) låses den upp av sig själv och jag kan använda datorn.

Detta för att min kusin inte kan ge vika för att sitta framför datorn direkt efter han vaknat. På detta sätt tvingas han till att t.ex. äta frukost först innan han surfar osv.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem

Re: Windows låsprogram - läs mig först!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie
Finns det något program som låser Windows och gör att man kan inte ens komma in med ett lösenord. Den ska fungera ungefär så här:

1. Jag vaknar och går till datorn och trycker på en knapp.

2. Sedan efter en timme (eller annat förinställt tidsintervall) låses den upp av sig själv och jag kan använda datorn.

Detta för att min kusin inte kan ge vika för att sitta framför datorn direkt efter han vaknat. På detta sätt tvingas han till att t.ex. äta frukost först innan han surfar osv.

Men allvarigt.. ta ett snack med ungen istället och sluta försöka uppfostra honom med datorn...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Windows låsprogram - läs mig först!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Men allvarigt.. ta ett snack med ungen istället och sluta försöka uppfostra honom med datorn...

Jag tror nog att han redan tagit ett "snack" med "ungen" innan han skulle underlåta sig att vidta en sådan drastisk åtgärd han föreslår i första posten.

Visa signatur

We apologize for all the inconvenience

Permalänk
Medlem

i tidernas begynnelse vandrade konto-lösenorden runt på den här jorden. Dessa ting var våldsamt farliga monster som hindrade urtidsmänniskan att logga in på sina bronsdatorer.
En mycket mörk tid detta som tur är är förbi nuförtiden då tilltron att alla vill gott och ett sånt ondsint ting som lösenord är utraderade.

OBS IRONI till 98.986%

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Ni kan ju inte tvinga honom att äta frukost. Vill han inte äta så gör han inte det oavsett om datorn är tillgänglig eller inte.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

värst vad alla hade kommentarer om frukosten, hjälp han med det verkliga problemet istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
i tidernas begynnelse vandrade konto-lösenorden runt på den här jorden. Dessa ting var våldsamt farliga monster som hindrade urtidsmänniskan att logga in på sina bronsdatorer.
En mycket mörk tid detta som tur är är förbi nuförtiden då tilltron att alla vill gott och ett sånt ondsint ting som lösenord är utraderade.

OBS IRONI till 98.986%

ja om man läste lite mellan raderna så kanske man fick uppfattningen att med ett lösenord så kommer man inte in i burken om man inte skriver in lösenordet...
jo jag vet det är en alldeles för avancerad inställning att göra, gå in kontrolpanelen och in på user acounts å sätta lösen på sitt konto + adminkontot... bättre att tanka ner nån form av timerprogram som låser datorn så fort den kommer in i shell.

suck

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

Ge honom ett eget användarkonto och sätt tidsgränser för när det kontot kan vara inloggat istället.

Kombinera med väckarklocka så uppnår du önskad effekt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

kom på en sak till

om nu trådskaparen menar att datorn inte skall gå att surfa på när han inte är där på mårnarna (som han inte skrev iof men men)) så kan man ju skaffa en router å sätta begränsingar på wanporten mellan vissa tider om man inte har win xp pro utan home (som är lite klurigare att sätta upp mer tetaljerade konton än i pro). Tänkte då på OSkar000s förslag

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Det gäller ju förstås inte bara frukosten. Sitter han direkt framför datorn efter att han vaknat så kommer det att gå åt flera timmar innan han börjar duscha, plugga och allt det där.

Fixade detta genom att låsa datorn vid inaktivitet (alltså när han sover) med ett okänt lösenord. Därefter när han vaknar och viftar sin hand förbi webkameran så aktiveras ett program som ändrar lösenordet tillbaka till standard - fast efter 1 timme (eller annat bestämt tidsintervall)!

Testat denna lösning som fungerar utmärkt!

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_fish
värst vad alla hade kommentarer om frukosten, hjälp han med det verkliga problemet istället

Problemet är väl att det är hans kusin som han då inte har någon rätt att bestämma över utan det jobbet är ju denna persons föräldrar som ska ta beslut om deras son och inte någon kusin som har fått för sig att leka pappa. har du åsikter om hans data användning prata med din kusins föräldrar som har det ansvaret

Mvh Dax

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Att försöka lösa ett problem med teknik som helt och hållet ligger runt den mänskliga faktorn är dömt att misslyckas. Jag får nog ansluta mig till alla som har kommenterat frukosten - prata med din kusin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Problemet är väl att det är hans kusin som han då inte har någon rätt att bestämma över utan det jobbet är ju denna persons föräldrar som ska ta beslut om deras son och inte någon kusin som har fått för sig att leka pappa. har du åsikter om hans data användning prata med din kusins föräldrar som har det ansvaret

Mvh Dax

Hans farsa kanske har bett mig? Fan pallar leka farsa annars, känner mig själv som en unge.

"Att försöka lösa ett problem med teknik som helt och hållet ligger runt den mänskliga faktorn är dömt att misslyckas. Jag får nog ansluta mig till alla som har kommenterat frukosten - prata med din kusin."

Nej men det underlättar för en att bli kvitt med beroendet. Varför får knarkberoende hjälp av rehabiliteringshem, varför finns nikotinplåster osv.

Visa signatur

cause every passing minute...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajsie

Nej men det underlättar för en att bli kvitt med beroendet. Varför får knarkberoende hjälp av rehabiliteringshem, varför finns nikotinplåster osv.

Precis! Många här verkar inte förstå att datorsittandet också kan bli ett beroende, och det är långt ifrån alla som bara med självinsikt och självdiciplin klarar av att tygla sig. Skönt att det löste sig för er!

Permalänk
Medlem

Ifall detta är ett så pass stort och alvarligt problem som ett knarkproblem så släng ut datorn på en gång. Jag lovar att din kusin inte kommer ligga i fosterställning pga abstinens. Ajsie - du tycker inte din liknelse haltar något?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Ifall detta är ett så pass stort och alvarligt problem som ett knarkproblem så släng ut datorn på en gång. Jag lovar att din kusin inte kommer ligga i fosterställning pga abstinens. Ajsie - du tycker inte din liknelse haltar något?

Han (eller familjen) behöver kanske betala bankräkningen via internet, surfa på aftonbladet, kolla på elgigantens öppettider och viktigast av allt behöver han den till skolarbeten. En dator för 20 000 slänger man inte. Handlar bara att hitta rätt balans för datorsittandet.

Med Vista kan man ju blockera användaren från inloggning under bestämda otillåtna tider. Kan vara något för dom.

Visa signatur

cause every passing minute...