PC användare: varför byta till mac?

Permalänk

PC användare: varför byta till mac?

Hejsan!

Jag har under hela min uppväxt använt windows som operativsystem och suttit och klagat på det till och från. Jag har också försökt mig på linux men det krävde för mycket energi av mig att lära sig, dessutom spelar jag en del så det passade inte.

Under en lång tid har jag tänkt att införskaffa mig en bärbar mac, mest för att de är så jävla snygga, men tack gode gud att jag inte gjorde det. Nu har jag börjat ny skola där de bara använder mac datorer, och jag är så jävla less på dom. Jag hittar verkligen ingen logisk och snabb växling mellan fönster, och deras "startmeny" i toppen är också skitjobbig att alltid behöva använda. Dessutom känns det grymt plottrigt när man sitter i till exempel photoshop då det inte finns någon statisk bakgrund om ni förstår vad jag menar. Har man fullscreen ser man fortfarande skrivbordet och fönster som ligger under. Detta kan ju förståss vara behändigt i vissa fall, men näe verkligen inget för mig.

En annan grejj jag tänkt på med mac är att om det är nåt seriöst problem med datorn i windows, får man upp en blåskärm och ingen kan misstolka denna ruta: allt är fel! Sitter man på en mac dock så får man ett vanligt felmeddelande och man kan bara trycka vidare. De gömmer alla fel, under en snygg yta, för användaren. OBS OBS OBS detta är efter väldigt lite användande av mac, så jag kan ha otroooligt fel och det hoppas jag att jag har.

Ni tycker säkert att om jag suttit så lite så ska jag inte yttra mig utan prova vidare, men det skiter jag i.

Desto mer jag sitter i andra os än windows så saknar jag aktivitetsfältet där man snabbt och enkelt kan bläddra mellan fönster, inte att de läggs som en extrabild nere vid alla program.

Sökfunktionen får dem dock en eloge för. I love it!

Detta var en tråd för mig att uttrycka min frustration över mac-datorer. Ni kommer tycka att jag har fel jag vet, men det skiter jag också i, jag tycker inte om mac!!!

Och windows som alla tycker är så plottrigt har inte suttit vid en mac, för där finns det BARA lull-lull. Kanske inte i samma grad som sökhunden i windows, eller office-medhjälparen, men det är ändå 100 gånger värre än windows-klassisk vy.

Så ni som tänker köpa mac och har suttit i windows en längre tid: prova det ordentligt innan ni använder det. Hade jag köpt en mac, hade jag blivit väldigt besviken måste jag säga.

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Du kan växla mellan fönster med alt+tab. En annan häftig sak man kan göra är att gå till systeminställningar > dashbord och Exposé och ställa in egenskapen "alla fönster" på ett hörn eller knapp. Drar du då musen till det hörnet eller trycker på den inställda knappen ser du alla fönster bredvid varandra och kan enkelt välja fönster.

Permalänk
Medlem

Så sammanfattningsvis, alla andra operativsystem är fel för att de inte är windows? Ifall du tycker att windowssättet att lösa problem är det överlägsna så ska du nog hålla dig till windows.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Alla har rätt till sin åsikt, synd att du inte fastnat för mac. Men skyll inte på macen eller Apple om du tycker att din tredjepartsmjukvara inte är till belåtenhet!

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Vem har sagt att det inte går fål helskärm på fönster i osx? Funkar utmärkt. Växla mellan fönster ologiskt och inte nog snabbt? Eftersom du jobbar med Photoshop antar att du använder mycket snabbkomandon, så ett tryck allt-tab eller F9 så var det gjort, eller som nån sa så funkar det expose.

Permalänk
Avstängd

Innan du slutgiltigt beslutar dig för att Mac OS X suger, så borde du sitta bredvid en van Mac användare som visar dig hur man gör alla saker. Du har ett windows-tänk och tror att det ska funka för Mac, men det gör det inte. Du måste ha ett Mac-tänk för att Mac ska funka som avsett.

T.ex. du vill ställa in nånting i Mac, och börjar leta efter kontrollpanelen och du hittar inte den och alltså suger Mac? Men i själva verket så kanske Mac inte har en kontrollpanel alls, utan man ska göra på ett annat sätt. Nu var detta ett påhittat exempel eftersom jag aldrig suttit framför en Mac.

Men det jag menar är att du kan inte göra windows saker i en Mac, för det är inte så Mac funkar. Alltså borde du sitta vid någon van Mac användare som visar dig hur man gör saker på Mac sätt. När du sett hur man gör på ett korrekt Mac sätt, och du fortfarande tycker Mac suger, ja, först då kan du bestämma dig.

Det är ungefär som jag är van att programmera i LISP och går över till C++ och eftersom jag har ett LISP tänk, så funkar inte LISP grejerna i C++ och alltså suger C++????? Helt fel. Jag måste lära mig C++ sättet först.

Permalänk
Medlem

"startmeny" och "felmeddelande"
Låter nästan som om grabben provat en burk med OS 9

Ungefär som att prova en 740 och klaga på att Volvo är skit för dom är bakhjulsdrivna...

Även om så inte är fallet så verkar det som om man inte ens vågat överväga att det finns fler sätt en ett, i OS X, att göra saker på.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Prova att trycka "F" i Photoshop.

I övrigt kan jag bara säga att det är du som är ovan, vilket du själv tillstår. Skyll inte din okunskap på operativet, OSX *är* enkelt, men det innebär inte att man lär sig det på momangen för det. Tänker man "Windows" när man sitter i OSX blir det lika fel som när man sitter i Windows och tänker "OSX". Inte så jädra märkligt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Re: PC användare: varför byta till mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
Desto mer jag sitter i andra os än windows så saknar jag aktivitetsfältet där man snabbt och enkelt kan bläddra mellan fönster, inte att de läggs som en extrabild nere vid alla program.

Å herre gud.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
"startmeny" och "felmeddelande"
Låter nästan som om grabben provat en burk med OS 9

Ungefär som att prova en 740 och klaga på att Volvo är skit för dom är bakhjulsdrivna...

Även om så inte är fallet så verkar det som om man inte ens vågat överväga att det finns fler sätt en ett, i OS X, att göra saker på.

Ungefär vad jag tänkte. Jag har inte kört OS 9 personligen, bara sett bilder/läst, men visst låter beskrivningen inte riktigt som OS X.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Ungefär vad jag tänkte. Jag har inte kört OS 9 personligen, bara sett bilder/läst, men visst låter beskrivningen inte riktigt som OS X.

Hm, ja, faktiskt... Är det så är det ju faktiskt lite skrattretande.

Permalänk
Medlem

Re: PC användare: varför byta till mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire

En annan grejj jag tänkt på med mac är att om det är nåt seriöst problem med datorn i windows, får man upp en blåskärm och ingen kan misstolka denna ruta: allt är fel! Sitter man på en mac dock så får man ett vanligt felmeddelande och man kan bara trycka vidare. De gömmer alla fel, under en snygg yta, för användaren. OBS OBS OBS detta är efter väldigt lite användande av mac, så jag kan ha otroooligt fel och det hoppas jag att jag har.

ja det tycker jag också är värdelöst. att bara varna för ett fel och sen låta en jobba vidare elelr spara det man håller på med känns inte som ett riktigt fel. nä det ska vara en riktig spontankrash så man vet vad man får!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
"startmeny" och "felmeddelande"
Låter nästan som om grabben provat en burk med OS 9

Nu när du säger det...

Citat:

"startmeny" i toppen är också skitjobbig att alltid behöva använda

I toppen: Apple-menyn till vänster, aktiva program till höger.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Re: Re: PC användare: varför byta till mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ja det tycker jag också är värdelöst. att bara varna för ett fel och sen låta en jobba vidare elelr spara det man håller på med känns inte som ett riktigt fel. nä det ska vara en riktig spontankrash så man vet vad man får!

Stor humor.

Permalänk
Medlem

Tycker OSX är mysigt.. Men ja håller med om att jag saknar aktivitetsraden där nere lite. Men de alltis svårt att lära gammal hund sitta.

Permalänk

Re: PC användare: varför byta till mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire

En annan grejj jag tänkt på med mac är att om det är nåt seriöst problem med datorn i windows, får man upp en blåskärm och ingen kan misstolka denna ruta: allt är fel! Sitter man på en mac dock så får man ett vanligt felmeddelande och man kan bara trycka vidare. De gömmer alla fel, under en snygg yta, för användaren. OBS OBS OBS detta är efter väldigt lite användande av mac, så jag kan ha otroooligt fel och det hoppas jag att jag har.

Om det blir ett allvarligt fel i OSX, så får du en totalkrasch, precis som i NT. Skillnaden är att den heter kernel panic istället för stoppskärm och ser lite annorlunda ut. Enda sättet att börja jobba med maskinen igen är i båda fallen att starta om den.

Men om det är som vissa tror, att du har suttit på OS9, så ska det inte jämföras med NT utan med Win9x/ME. Där kan man också klicka sig vidare efter en BSOD

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

hmm, tyckte första inlägget var ganska roligt faktist. antar att du har svårt att vänja dig eller nått. jag köpte en ibook efter att ha suttit vid windows 10år av mitt 20-åriga liv, blev frälst direkt och sitter nu här med på min 24" imac <3

Permalänk
Medlem

Givetvis blir man missnöjd om man försöker få osx att fungera som windows, det kan man ju fetglömma. (jag använde ordet fet, FETT! det trodde jag aldrig...)

Ingen som tvingar dig dock

Gör såhär då. sätt dig vid en mac, och tänk att windows inte finns, att du aldrig testat det, eller att det inte ens eksisterar. Altså du har inget att jämföra med. får du en annan upfattning då?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: PC användare: varför byta till mac?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Stor humor.

fattade inte att han skämtade först bara. *trött*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

När du lärde dig cykla var det lite jobbigt i början innan man hittade balansen, så du bestämde att fortsätta gå....

Kan inte folk förstå att XP och OS X är samma sheit, det som är avgörande är vad man gör med det.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk
Medlem

varför måste man välja mellan dom två ? Varför inte köra båda, windows för spel och sånt, mac os x för att jobba i exempelvis. Fan-boys finns det gott om till allt, men jag ser ingen större vits i att klanka ner på något man itne förstår sig på. Jag har windows på min bordsdator, mac os x + xp i macbooken. Måste ha xp där pga jobbsaker som endast kan utföras i xp. Varför välja ett och säga det andra är skit?

Visa signatur

Nördig utrustning

Permalänk

lustigt. ni svarar ju precis det jag sa att ni "skulle" svara, och förtydligar då det jag skrev. och ni måste också förstå att jag inte längre överväger att köpa mac, för jag har redan valt.

denna tråd var för mitt eget missnöjje för mac då jag tydligen(vilket jag aldrig trodde) faktiskt gillar windows.

allt jag skrev låter förståss väldigt humoristiskt för er vana mac användare och ni ratar det här helt och hållet, precis som om man skriver att linux är såhär och sådär och bra på detta och dåligt på det andra. Så fort man nämner något dåligt blir folk galna för de upplever det inte alls på samma sätt.

alt-tab visste jag om när jag skapade tråden, dock inte det cylon visade. måste fixa det till mitt konto i skolan, tack för den.

om ni anser att jag klankar ner på mac, så har ni fel, och jag håller med om att jag skrivit fel, larsrodhin du har så rätt. macintosh är fina grejjer, men själva operativsystemet är det jag inte kommit underfund med vad det är som är så himla mycket skönare och bättre än windows som alla pratar om. Jag vill försöka se ur er mac-användares ögon.

det var också en liten hint till folk som funderar på att köpa mac, och är en van windowsanvändare, att först prova mac, så de inte blir besvikna på os-fronten.

och varför tror ni att detta var ett hata hata hata inlägg? vad jag ser när jag läser mitt inlägg så skriver jag inget sådant. jag skriver vad jag upplevt som osmidigt.

så snälla ni, lite skärpning. jag är öppensinnad, inte trångsynt. det här är en diskussion, inget annat.

edit: för att förtydliga hela fönstergrejjen. Det jag menar är att man har en programknapp för ett program, och när det är igång: hur kan man byta emellan de programfönster som är öppna? till exempel MSNs chattfönster osv.

eidt2: okej, haha, jag ger med mig, det var lite hata i det jag skrev och jag tar så tillbaks den biten. vi fortsätter härifrån.

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk
Medlem

Det kan du använda exposé till också. Då får du en bra översikt över alla fönster inom programmet. Sen finns väl en fönster meny på fältet högst upp?

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk
Medlem

Får jag fråga vad du vill väcka för diskussion då? Jo, att tipsa Windows-användare om att prova OS X innan de byter till det, javisst, då finns det ett eget forum för de nötterna.

Nej, men jag förstår ärligt talat inte vad du vill diskutera.

Och för att växla mellan fönster använd exposé.

Permalänk

ääääh, nu blev jag trött på det här. ni förstår inte så jag tar med muntligt med någon macanvändare. antingen är jag dålig på att förklara, eller så förstår ni inte.

men en sak: det FINNS saker att jämföra med. ska man köpa en bil, kör den ena och tycker den är bra, sen sätter man sig i den andra och tänker inte alls på hur den första var, hur ska man då få reda på vilken man gillar mest?

Visa signatur

...and the circus leaves town

Permalänk

Vad vi undrar, är vad det är du vill diskutera om man som mac-användare inte får komma med några argument? Menar du att vi bara ska säga; jaha, jaså, eller vad var det du menade när du skapade tråden?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem

Det finns flera sätt att byta fönster på os x och det är ungefär lika smidigt som windows om man undantar Exposé där macen är överlägsen.

Exposé är alltså funktionen som zoomar ut alla fönster och lägger dem bredvid varann, har två lägen. Ett där alla fönster zoomas ut och ett annat där bara fönster från det aktuella programmet syns. Det finns också en tredje funktion som slänger undan alla fönster om du behöver komma åt något på skrivbordet.

Du byter aktivt program med äpple-tab. Äpple sitter där alt sitter på en pc så det är naturligt. För att byta fönster inom programmet använder du äpple och tangenten bredvid Z.

Om du inte nöjer dig med det kan du klicka på programmets dockikon också.

En mac kraschar som sagt precis lika hårt som windows om den är på det humöret.

Någon "startmeny i toppen" finns inte. Gamla Mac OS före OS X hade en äpplemeny som listade alla program man hade installerade på datorn (menyn som Microsoft sen kopierade i windows 95) men nuförtiden används den mycket mer sällan. Man kommer åt att stänga av, starta om, tvångsavsluta program osv via den men jag använder den i princip aldrig.

Att t.ex photoshop inte har något stort "huvudfönster" kan kännas lite plottrigt ibland men jag brukar gömma bakomvarande program med en tangentkombination. Det är trots allt bekvämt att kunna arbeta över hela skärmen och samtidigt ha kontroll på vad som händer bakom.

Permalänk
Medlem

Vill du skriva om din åsikter, känslor och skärsår i armen skaffa en [I]blogg[\I]. Vill du diskutera skirv i ett [I]diskussionsforum[\I], som du nu har gjort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Millionaire
ääääh, nu blev jag trött på det här. ni förstår inte så jag tar med muntligt med någon macanvändare. antingen är jag dålig på att förklara, eller så förstår ni inte.

men en sak: det FINNS saker att jämföra med. ska man köpa en bil, kör den ena och tycker den är bra, sen sätter man sig i den andra och tänker inte alls på hur den första var, hur ska man då få reda på vilken man gillar mest?

Ta en titt på de här två filmerna så får du en liten fingervisning hur smidigt OSX är;

Demo av OSX av Turbonallen

http://www.apple.com/macosx/quicktours/viewall.html

jag ska i dagarna införskaffa en sprillans ny Macbook

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Alltid de samma tragiska "argument" om och om igen, om jag vore ny till något så skulle jag inte våga klaga tills jag lärt mig grunderna.

Visa signatur

qw q b