Permalänk
Avstängd

Skärm?

Efter läst denna tråden och många PM hit och dit så har jag bestämmt mig, jag ska köpa en Dell 9400

Blir att köpa följande spec i slutet av månaden, ska dock få sålt min stationära först vilket också blir i slutet av månaden:

Intel® Core™ 2 Duo Processor T7200 (2.0 GHz, 4 MB L2 cache, 667 MHz FSB)
Äkta Windows® XP Home Edition, SP2, svenskt språk
Hämt- och returservice, endast 1 år
17" Wide Screen WXGA+(1440x900)
1024 533MHz DDR2 SDRAM (Ska köpa ett 1024 till ram ifrån komplett också)
80GB (7,200 rpm) SATA Hard Drive
8X DVD+/-RW med Software (DVD/CD-brännare och DVD/CD-uppspelning)
256MB NVIDIA® GeForce™Go 7900 GS
Primärt 9-cell 80 WHr batteri

Men det är bara en fråga som återstår som jag hoppas någon själ kan hjälpa mig med...

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

Vilken skärm tycker ni man ska välja och vad skiljer dessa mera än högre upplösning? Någon som kan ge ett rätt deteljerat svar?

Edit: Har tokdålig koll på RAMminnen till bärbara, vad hade ni köpt för 1024ramsticka till den?

/F

Permalänk
Avstängd

jag har din spec fast 2gb 667mhz Ram.

tog även 1440 x 900, kan bara säga att den är kanon (ville inte slänga ut nästan 2000kr extra för att få 1920 x 1200, den blev dyr ändå). jag jämförde min 1440 x 900 med kompisens 1920 x 1200, det enda vi märkte var att man fick plats med mera grejer på skärmen, mindre ikoner (allt blir mindre), men inte speciellt mycket skarpare och starkare färger. (faktiskt svårt att se nånn skillnad på två bra skärmar, när det gäller färger och ljus). vilket fall som helst kommer du inte bli besviken om du tar 1440 x 900, det kan jag lova.

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Re: Skärm?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik2k4

17" UltraSharp Wide Screen WUXGA (1920 x 1200) Display with TrueLife®

Vilken skärm tycker ni man ska välja och vad skiljer dessa mera än högre upplösning? Någon som kan ge ett rätt deteljerat svar?

/F

Kör du med en 7900 GS så tycker jag lätt att du ska köra på 1440x900 skärmen. Annars lär det bara bli att du ofta får ställa ner upplösningen i nyare spel. Med 256 MB i grafikminne så räcker inte det riktigt fram i krävande 3d-applikationer om man vill behålla skarpa texturer och annat lull-lull igång.

KSMB - Kunde ni verkligen inte se en större skillnad om ni satte 1920x1200 och 1440x900 bredvid varandra???
Jag sitter och tittar på dem nu, det är ju som natt och dag.
Kontrasten och färgstyrkan i TrueLife skärmen bara skriker ut sin dominans över 1440x900 varianten.
Nu är det grymt bra skärmar båda två, men skillnaden är självklar, speciellt om man ställer dem sidan om varann. Även betrakningvinkeln skiljer dessa två åt.

En nisse som försökt ta lite bilder på just dessa två skärmarna. Blir alltid svårt att fånga såna saker på bild men det blev förvånandsvärt bra.
Kika lite så får ni se.

http://www.notebookforums.com/thread45740.html

Permalänk
Avstängd

natt och dag tyckte inte jag , men visst såg jag en viss skillnad, skulle självklart ta 1920 x 1200 om man har dom extra 2000kr, men är supernöjd med min 1440 x 900.

här en skrivbordsbilden från datorn , använder tulpaner från XP egna (den är en bra testbild) , helt ok.(1440 x 900);

Visa signatur

|| Inspiron 9400 | T7200 2.0ghz (4mb L2-cache) | 2 x 1024mb (667mhz) | 80gb (7200rpm) | True life wxga+ | go7900gs @(600/1400) | 3dmark05: 8932 ||
|| k800i Allure Brown + HBH-DS970 (BluetoothT 2.0, auto volymjustering, DSP (Digital Signal Processing), frekvensväxling) ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag lite ångest här. Jag beställde en Inspiron 9400 med 1gb RAM -667mhz.

Är det så illa att jag måste slänga ut det om jag vill ha 2gb RAM? Jag hade ju planerat att köpa 2*512mb till. Så jävla korkat!

Kan man göra justeringar i efterhand? Datorn har inte kommit fram ännu...

Visa signatur

Patrik

Permalänk
Avstängd

tackar

Tackar så mkt Lyrisius och KSMB... det blir att köra 1440 skärmen när jag ändå ska ha 7900GSkortet! Jag lägger nog dom 1500 kr extra på ett 1024 ram till!

Men ni som kan, kan ni länka ifrån komplett, datorbutiken etc etc vilket minne de är jag ska ha? Ska som sagt vara 1024.. jag har INGEN aning vad minne till bärbart heter

/F

Permalänk
Avstängd

padde96, om du skyndar dig dig hinner du ändra, man har tills den lämnar irland, så ring på måndag morgon så hinner du.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den har lämnat Irland. Lastades i onsdags men jag har inte fått fler uppdateringar sen dess. Fast den är beräknad till mig på tisdag så det lär vara försent.

Jag begriper inte att jag kunde bomma att det inte var utbyggbart. Har jag fler options nu? Sälja mina 667mhz 512:or?

Kan man inte skicka skiten till Dell och få dem utbytta? Ja herregud så onödig tabbe.

Visa signatur

Patrik

Permalänk
Avstängd

ja det går men tat lugnt det ordnar sig, du kan skicka tillbaks den till dell, men det tar ett litet tag, ca 2-3veckor. jag skulle inte byta/köpa dem själv, skulle nått hända får du inte en spänn, skicka tillbaks den, så får du 2 av exakt samma minnen.

den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge, he he he he (skämt o sido, det suger fett att vänta dom veckorna men tänk framåt, du får en riktigt fet laptop)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är så jävla omständigt bara, de har ju hemservice (jag tecknade 3 års på platsen), kan de inte byta åt mig om jag inte öppnat lådan?

Jag klarar mig säkert fint med 1gb, men jag vet hur segt det är att skaka fram 2k i efterhand, det blir liksom aldrig av och man retar sig på att man inte gjorde rätt från början.

Det kostar ju dem mer än vad minnet kostar att ta tillbaks hela ordern....

Blir det en justering av min nuvarande order eller en helt ny om jag skickar tillbaks? Frakten är ju inte gratis längre.

Tack för hjälpen förövrigt!

Visa signatur

Patrik

Permalänk
Medlem

Det är lättare att byta ut minnen på Dells stora laptops än vad det är att byta på en vanlig stationär.

Den 3-åriga hemservicen gäller bara om något går sönder eller är defekt.

Permalänk
Medlem

Jag skall redigera hddv-film från förmodligen Sonys HDR-HC3 videokamera.

Funderar på att köpa Dell 9400 och jag har några frågor.

1 Vilken maxupplösning är möjlig till extern bildskärm?
2 Går det att stoppa in/använda ett HDMI-kort?
3 Finns digital ljudutgång?

Permalänk
Medlem

hur gör jag för att totalt formatera och skapa en C: partition ?
gjorde en ominstallation men då låg ju allt kvar på hårddisken under program gjorde inte en recovery.....utan en nyinsallation.....
dessutom så kunde jag inte få allt hårddiskutrymme från F: och D: att bli en del av C:....?

Permalänk
Medlem

Jag undrar vilken typ av RAM som passar i Inspiron 9400?

Enligt Kompletts guide får jag inte fram några stickor på under 1700kr/gb. Är inte det väl dyrt?

Några tips om bra och billiga minnen? Ska jag ha CL 4 eller CL 5, vad betyder det?

Förhoppningsvis kan man sälja de fina 512 stickorna på blocket.

Edit: Jag orkar inte krångla mer med detta. Dell skickar 2 st. SDRAM DDR2 667mhz minnen på 1024mb styck. De skulle kostat 4780kr (hutlöst) men jag fick dem för 3200kr. Det kanske går att få billigare, men nu ska de väl åtminstone fungera.

En retur till fabriken kostar mig 500 och en ny order har inte fri frakt så det hade blivit lika dyrt att returnera datorn till Dell. De gör inte uppgraderingar på "fältet".

Den stora frågan är då vad man kan begära för sina 2 512mb 667mhz minnen och var man säljer dem...

Visa signatur

Patrik

Permalänk

Ska du sälja dina minnen är jag väldigt intresserad....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av padde96
Jag undrar vilken typ av RAM som passar i Inspiron 9400?

Enligt Kompletts guide får jag inte fram några stickor på under 1700kr/gb. Är inte det väl dyrt?

Några tips om bra och billiga minnen? Ska jag ha CL 4 eller CL 5, vad betyder det?

Förhoppningsvis kan man sälja de fina 512 stickorna på blocket.

Edit: Jag orkar inte krångla mer med detta. Dell skickar 2 st. SDRAM DDR2 667mhz minnen på 1024mb styck. De skulle kostat 4780kr (hutlöst) men jag fick dem för 3200kr. Det kanske går att få billigare, men nu ska de väl åtminstone fungera.

En retur till fabriken kostar mig 500 och en ny order har inte fri frakt så det hade blivit lika dyrt att returnera datorn till Dell. De gör inte uppgraderingar på "fältet".

Den stora frågan är då vad man kan begära för sina 2 512mb 667mhz minnen och var man säljer dem...

för att få maximal prestanda på minnena är det enormt viktigt att man får exakt samma (ibland funkar det med olika men oftast inte, varför chansa), du måste ringa Dell support , ända sättet och få serienummret och exakt fabrikat.

edit. Fredrik2k4, du vet att 9400 har blivit sjukt billig nu med go7900gs (hade jag bara väntat 2-3 veckor, he he he)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev 2 gb från Dell. De gav mig rabatt (4700-->3200). Lika bra så att man vet att det fungerar.

Men nu till något annat. Hur hårt körs era Core 2 Duo processorer? Min T7200 använder mer än vad jag minns att min P4 gjorde.

Nog är den snabb, men tittar man i aktivitetshanteraren så ligger utnyttjandet på 30-40% hela tiden. Då har jag 4-5 explorer 7 fönster öppna, ICQ, Bitlord och ett pdf dokument. Har jag gamla drivrutiner eller borde jag kanske se över min autostart ytterligare (har rensat lite)?

Super Pi 2m tar 1min och 2sek förvrigt, så processorn är knappast problemet.

Visa signatur

Patrik

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...

Jag har precis fått hem min inspiron 9400 och vart så trött på allt skräp som dell installerat att jag ominstallerade burken och fick således en ren winXP Home SP2 install.

Nu till frågan:
Jag har hittat drivisar till allt förutom 3 st enheter, som i enhetshanteraren kallas för; "Bassystemenhet" (alla 3)
Någon här som vet vart jag kan få tag på drivisarna? och vilka de är?

//Buffer

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Avstängd

du vet att ordningen hur du inst. driv. är jäkligt viktig på dells laptops.

1: dell notebook system
2; intel chipset
3; richo...
resten spelar ingen roll, bara lägga in hur du vill.

slå in ditt services tagnummer i på dells hemsida, där finns allt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KSMB
du vet att ordningen hur du inst. driv. är jäkligt viktig på dells laptops.

2; intel chipset
3; richo...

slå in ditt services tagnummer i på dells hemsida, där finns allt.

Gött, där hade vi problemet...En ominstallation var allt som behövdes

Nu till en annan fråga:

Hur tar man bort iconen "Mina Bluetooth-platser" från skrivbordet?
Jag har letat som f*n men inte hittat hur man ska göra :'(

Visa signatur

Permalänk

Beställde nyss en Inspiron 9400. Har ni nåt att rekommendera jag ska göra med den när den kommer för att öka prestandan? Inte klocka grafikkort lr så kanske, utan mer med drivrutiner å sånt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andersson00
Beställde nyss en Inspiron 9400. Har ni nåt att rekommendera jag ska göra med den när den kommer för att öka prestandan? Inte klocka grafikkort lr så kanske, utan mer med drivrutiner å sånt..

Du kan ju börja med att ominstallera allt, Dell har partitionerat HDD:n riktigt kasst. Tror ja hade 3 olika partitioner:
80mb (använt 3mb)
100gb (C: )
30gb (D: )
29gb (inget)

En ren installation av XP + drivrutiner, installeras i rätt ordning, läs inlägget som "KSMB" skrev.
Kör du med nVidia-graffet, installera xtreme-g mobileforce drivisarna. Sök på google, du kan inte missa!

Men innan du börjar att ominstallera, setill att du har en installations-skiva för operativet, jag fick ingen till min maskin (dell har, efter att ja kontaktade kundtjänst, skickat 2 nya cd:s till mig, förhppningsvis så är ena en SP home sp2 cd)

[edit]Jag har hittat ett litet bekymmer, klockfrekvenserna på graffet går ej att ändra. Eller rättare sagt, de går att ändra, men sparas inte.
Jag kör med XTreme-G MobileForce 92.71
Jag har GeForce Go 7900 GS.
Fungerar de äldre drivisarna bättre till detta kort? isf. vilka?[/edit]

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fick min 9400 idag och det första jag gjorde var format C: och in med XP pro för att bli av med allt skräp som Dell varit snälla att installera åt mig.

Till problemet. Får inte internet/nätverket att lira.

Installerade drivrutinerna till det inbyggda nätverkskortet men utan resultat. Ingen kontakt what so ever. WLAN:et verker funka (har inget eget men den hittar flera stycken, dock krypterade så jag kan inte testa, i området) efter att jag intstallerat drivisarna till det. Men det vanliga hederliga nätverkskortet vill inte funka.

Vad kan jag göra mer än att installera dessa drivrutiner? Finns det alternativa drivisar att testa?

Permalänk
Avstängd

har du lagt dom i rätt ordning ?

ps. till buffer. go7900gs VBIOS är låst i Dells datorer, du måste ISO-flasha (boota med en ISO-fil), sen funkar det.
lite längre ner på huvudsidan kan du se när jag som provkanin klockade min 9400 med det nya gtx-BIOS`et; go7900gsx.
blev grymma benchmark-poäng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

har du lagt dom i rätt ordning ?

Rätt ordning vet jag inte. Jag formaterade bara burken och la in drivrutinerna på en gång. "Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller, v.V4.37D, A14" heter dem på dell's supportsida.

Permalänk
Avstängd

VIKTIGT !

2; intel chipset
3; richo...

slå in ditt services tagnummer i på dells hemsida, där finns alla drivrutiner.

ps. tror nog du får ominst. XP igen och sen lägga in i rätt ordning.
om du vill ha det funka perfekt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

VIKTIGT !

2; intel chipset
3; richo...

slå in ditt services tagnummer i på dells hemsida, där finns alla drivrutiner.

ps. tror nog du får ominst. XP igen och sen lägga in i rätt ordning.
om du vill ha det funka perfekt.

Formaterade om och installera i den ordningen du skrev ovan. Utan resultat tyvärr. WLANet funkar (surfar från det nu) men med kabel är det dött. Något mer jag kan testa eller får jag ringa till Dell imorgon och höra vad som säger (som om det skulle hjälpa mig).

Anyone?

Permalänk
Avstängd

har du dessa :

Dell Notebook System Software

Intel Mobile Chipset

Ricoh R5C832

SIGMATEL STAC 92XX C-Major HD Audio

nVidia GeForce Go 7900 GS

Synaptics Touchpad

Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller ~~(här har du den som spökar i sånnafall)

Intel Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection

Conexant D110,HDA,MDC,v.92,modem

tat lugnt, du har garanti och Dell kommer hem till dig o fixart om du inte får igång den FAST du bara har 1år vanlig garanti, den är helt ny då gör dom det oftast.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du gör inte min tabbe och kör på batteri när du sätter i kabeln? Nätverkskortet stänger av sig då på vissa datorer.

Visa signatur

Patrik