Permalänk
Medlem

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att fibern som kommer in i min lägenhet går in i en fiberconverter som efter lite googlande visar sig "endast" stödja 100mbit. Kan tänka mig att detta är fallet i många stadsnät?

Permalänk
Medlem

Ja 1 Gbps e som sagt lite meningslöst idagsläget, förutom som ett möjligt skryt objekt. Men att säga att 100 Mbps kommer räcka förevigt är att säga för mycket. Bandbreddsbehovet har alltid ökat och kommer nog öka framöver likväl.

Såg en konferans för 3-4 år sen då telia snubben bedyrade att 512kbps kommer räcka inom överskådlig tid ... han såg nog inte så långt

Dessutom tyckte man att 10 Mbps var tok snabbt för bara ett par år sen, nu känns det små segt ...

och TCP windows är ju inget problem, går ju sätta upp parallella sessioner eller distruberat överföring som i BT fallet (som dock är en variant på parallella sessioner), men för vanliga människor så utgör nog windows size:en ett trevlig hastighets dämpnings filter

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Re: Re: När får vi 1Gbits-tjänst .....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Bara för att luften är fri så kan jag inte slänga upp en 4kW magnetron på taket och slå ut alla WLAN inom ett par mils-radie.

Vad är en 4kW magnetron? Låter som något man kan se i en action/sci-fi film? Där de skall blocka "Skynet" i "T4" eller nåt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att fibern som kommer in i min lägenhet går in i en fiberconverter som efter lite googlande visar sig "endast" stödja 100mbit. Kan tänka mig att detta är fallet i många stadsnät?

Japp, det är samma för mig (Helsingborgs stadsnät). Fiberconvertern som är satt i mitt hus stödjer max 100 mbit, så det kan man nog tolka som att man inte kommer blir erbjuden 1 gbit på ett bra tag. Kräver ju isåfall att man byter utrustningen hos kunderna och även i hela nätet för att klara en sådan uppgradering, vilket är väldigt kostsamt. Jag tror inte operatörerna har någon efterfrågan på 1 gbit i dagsläget heller, 100 mbit är ju för de flesta mycket mer bandbredd än vad man har behov till idag.

Permalänk
Medlem

Dock skulle det vara intressant att stoppa i en egen gbit fiber converter och köra tp test för att se om det blir någon skillnad. Men det är ju tyvärr inget man har liggandes skräpandes

Nån kunnig som vet vad en sån skulle kosta? länk? svindyr antar jag.

Permalänk
Medlem

Utrustningen på andra sidan stödjer inte gig, så du skulle inte få länk.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Andra sidan? du menar nere i källaren?

Du är säker på detta?

Permalänk
Medlem

Verkar ju oerhört korkat att investera så mycket pengar i ett nät och dra fiber till varje lägenhet när det sen inte går att köra mer än 100Mbit. Får fiber indraget hos mig snart och då är det max 100Mbit som gäller då också, varför kör man inte koppar till lägenheten istället?

Permalänk
Medlem

Jag är säker på detta. Fiber är ett buzzword, det är en stor anledning till varför det dras in fiber till lägenhet. Fibern i sig själv stödjer ju enorma hastigheter, men utrustningen på andra sidan e bara 100. Det går jättebra att köra både gig och högre över koppar.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sorcer
Utrustningen på andra sidan stödjer inte gig, så du skulle inte få länk.

Det där är ju nätspecifikt, klart att det finns nät med gig länkar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intenso
Det där är ju nätspecifikt, klart att det finns nät med gig länkar.

Testa läs igenom vad han skriver istället för att felcitera honom.

Och klart mandrar fiber istället för koppar, det är ju bra mkt framtidssäkrare för företagen.
Tänk att bara behöva byta slututrustning, slippa dra om kablar i ett helt hus.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Bredband2 erbjuder väl 1Gbit i Lund om jag inte minns fel...

Hm, det verkar inte finnas kvar, har iallafall för mig att de erbjöd det i Lund innan, eller så kanske det bara var på gång, märkligt.
Sen om nätet skulel klara att leverewra eller så har jag ingen aning om.

Kommer, det kommer till 10.000 lägenheter.

Citat:

Lunds kommuns fastighets AB (publ)(LKF) väljer BRIKKS från Labs2 som KO-system till sitt nya öppna bredbandsnät som omfattar 10 000 lägenheter. Ordervärdet beräknas till 45 miljoner över en 6-årsperiod.

Nätet kommer från första dag att erbjuda världens snabbaste bredbandsuppkoppling för privatpersoner, 1000 / 1000 Mbps.

www.labs2.com/pr/press2006030201.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Såg en konferans för 3-4 år sen då telia snubben bedyrade att 512kbps kommer räcka inom överskådlig tid ... han såg nog inte så långt

Dessutom tyckte man att 10 Mbps var tok snabbt för bara ett par år sen, nu känns det små segt ...

Kom inte och säg att 512Kbps räcker för vanligt surf och spel t.om för flera användare samtidigt. 90% av internet trafik är warez, video och annat typ.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Vad är en 4kW magnetron? Låter som något man kan se i en action/sci-fi film? Där de skall blocka "Skynet" i "T4" eller nåt

Hehe, en magnetron är en sånn som sitter i din mikrovågsugn. Den bestrålar maten med typ 700W i 2,4Ghz radiovågor. Detta är givetvis extremt störande för WLAN, och dina celler, om den inte vore inkapslad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Men hur är det med bredband 2 erbjuder de 1 GB/s till privatperson?

Yes, det gör dom, i Lund. Men deras nät suger också därefter, så dom får skylla sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Yes, det gör dom, i Lund. Men deras nät suger också därefter, så dom får skylla sig själv.

Ska kanske ses mer som ett marknadsföringsjippo?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViZioN
Testa läs igenom vad han skriver istället för att felcitera honom.

Felcittering är det juhe knappast, för det var just den biten jag kommenterade. DU borde kanske läsa igenom tråden däremot och kolla vad som egentligen står i det sammanhanget.

Permalänk
Medlem

Citatet är rätt, eftersom det görs automatiskt så kan nog inte ens du felcitera någon, om du inte går in och ändrar det själv.

Men kan vi inte ha en normalbegåvad konversation, utan att du ska vara så dryg och försvara dig genom att peka på ett syftningsfel?

"Det där är ju nätspecifikt, klart att det finns nät med gig länkar." - Varför citerade du sorcerer's inlägg när du skrev ditt meddelande?

Du kommer med ett påstående som inte har med hans svaratt göra öht.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

världens modernaste bredbandsnät!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Bredband2 erbjuder väl 1Gbit i Lund om jag inte minns fel...

Hm, det verkar inte finnas kvar, har iallafall för mig att de erbjöd det i Lund innan, eller så kanske det bara var på gång, märkligt.
Sen om nätet skulel klara att leverewra eller så har jag ingen aning om.

Utklippt från Sydsvenskan.se (12 nov. -06):

"– I Lund bygger vi världens modernaste bredbandsnät!
Entusiasmen går inte att ta fel på hos Jonas Birgersson från företaget Labs2. Om Jonas Birgersson får som han vill så kommer Lundaborna snart ha tillgång till bredband med hastigheter upp till 1 gigabyte i sekunden."

"– Det fina med det här är att om man inte känner att man vill betala för den högsta hastigheten, utan nöjer sig med en hastighet 10 eller 100 megabyte i sekunden, så ska användarna kunna uppgradera sig tillfälligt. Exempelvis över en helg om man just då känner ett behov av den högre hastigheten, säger Jonas Birgersson."

Läs mer på:

länk: http://sydsvenskan.se/lund/article195819.ece

mvh

Permalänk
Medlem

de kunde ju iaf ha skrivit de rätta prefixen.. 1 gigabyte kommer inte komma på mååånga år.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

Jag hoppas inte att anslutningar på 1 eller fler gigabit/sekund blir vanliga tills vi ser corenät med nån terabit/sekund.. Tänk alla diskussioner som lär uppstå, när folk inte kan ladda hem filmer & sånt i deras teoretiska maxfart. "Jag ska minsann ha det jag betalar för! Bluff, båg! Ring Sverker! *yla*" etc. Ni har sett det förut?

Sen angående "m = milli" osv osv. Har någon någonsin överfört en millibit i ett nätverk? Aja, jag förstår vikten av att använda korrekta termer i en diskussion. Ska dricka mer kaffe nu.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hammarbynisse
Jag hoppas inte att anslutningar på 1 eller fler gigabit/sekund blir vanliga tills vi ser corenät med nån terabit/sekund.. Tänk alla diskussioner som lär uppstå, när folk inte kan ladda hem filmer & sånt i deras teoretiska maxfart. "Jag ska minsann ha det jag betalar för! Bluff, båg! Ring Sverker! *yla*" etc. Ni har sett det förut?

Sen angående "m = milli" osv osv. Har någon någonsin överfört en millibit i ett nätverk? Aja, jag förstår vikten av att använda korrekta termer i en diskussion. Ska dricka mer kaffe nu.

bakåtsträvare! gissar att du sitter och harvar med modem - kanske, och fiber lär du väl heller aldrig få tillgång till.

Permalänk

Bakåtsträvare? Inte då. Realist. Vad bryr jag mig om gigabit om min leverantör inte har en chans i h**vete att leverera internetkapacitet i den farten till mig och mina tusentals andra "kollegor" som köpt bredband av samma leverantör? Överbokning på en miljon:1? Kommer jag inte upp i ens 10 megabit under högtrafik så är det en klen tröst om det finns en fiberkonverter på väggen som kan ge mig 1 gigabit i medvind..

I framtiden kommer säkert gigabit/s funka jättebra till massorna. Inte idag, det tror jag bara inte.. Och modem var det länge sen jag använde.

Kan tillägga att jag absolut inte motsätter mig högre hastigheter, jag tillhör inte "640 kB räcker åt alla"-folket. Bara det att jag inte tror att det är realistiskt att förvänta sig sådana hastigheter idag.

Visa signatur

"Dagarna och kvällarna då lever jag, röppni fälls, örr ur i knön, och gniblisåå, på kvällen..."

Permalänk
Medlem

Hammarbynisse:

Här har vi en kille som är realist :)... istället för att sträva efter det "omöjliga" varför inte sigta på en minst 10/100mbit åt folket innan man sneglar på skyhöga hastigheter som man ändå inte kommer uppnå i daxläget.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Amen broder! Tänk på alla stackare som sitter med dsl.

precis när hela sverige sitter med minst 10/100 mbit så kan man fortsätta jakten, finns än idag många som sitter på modem.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

Jag som är en DSLare som inte har tillgång till fiber kan ju säga att jag nästan behöver fiber för att få ut en vettig maxfart från min server som står hemma som har ett par users som vill åt den

Permalänk
Medlem

Dom kan ju börja med att bygga ut fiber till alla innan dom ska höja hastigheten

Permalänk
Avstängd

Precis. Jag ser gärna att det kommer högre hastigheter men framförallt på uploadsidan. Det är skit med alla *dsl linor. Bort med dem!