Permalänk
Medlem

Fråga ang. installation av RAM

När jag har installerat RAM tidigare så har jag för att undvika statisk elektricitet bara berört RAM-minnet med fryspåsar på händerna. Är det en fungerande metod, eller är det bara galet? : )

Har ett nytt RAM på väg nu så jag tänkte att jag lika gärna kan fråga innan jag upprepar proceduren.

Permalänk

Jag har alldrig använt något vid statiskskydd vid dator montering, dock skulle jag råda dig att inte använda plast påsar utan ett esd (tror jag att det heter) armband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaSaz9023
Jag har alldrig använt något vid statiskskydd vid dator montering, dock skulle jag råda dig att inte använda plast påsar utan ett esd (tror jag att det heter) armband.

Okej, jag vet att ESD-armband är bäst, men jag har inget sådant för närvarande, och fryspåsar (och att helt enkelt röra vid metall innan) verkar vara ett enkelt sätt att minska risken på. Men jag är inte någon elektriker och om någon har ett bra argument mot fryspåsar så är jag beredd att lyssna.

Permalänk

Jag vet inte nåt om just fryspåsar, men jag tycker inte att det låter så säkert. All form av "vanlig" plast skapar ju statist el.

Fast som sagt om just fryspåsar vet jag inget.

om du har ett vägguttag i närheten så kan du ju ta nån meter ståltråd och binda fast i dig i dess jord. Samma sak som ett esd armband.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluestreakfus
Jag vet inte nåt om just fryspåsar, men jag tycker inte att det låter så säkert. All form av "vanlig" plast skapar ju statist el.

Ops, det låter inte så bra. Är plast mer ESD-skapande än en människokropp är?

Nu har jag hur som helst fått minnet och framgångsrikt installerat det.