Permalänk
Medlem

Motor för att lyfta ca 20kg.

Tjena.

Jag håller på och ska installera datorn i min bil.
Har kommit på en ide om att jag ska motorstyra den så den åker upp när jag trycker på en knapp.

Chassit är ett Thermaltake mozart desktop och det väger tomt ca 9kg.
Så jag skulle behöva ha en motor som klarar ca 20kg.
Någon som har någon bra ide?

Läste en tråd där de skrev om elhissmotorer, men det är ju stora saxlkyftar som tar stor plats.

Tack på förhand!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

trycklufts pistonger??

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

varför ska du lyfta upp hela datorn? räcker det inte med en skärm eller nåt? :S

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

kör med växlar, alltså typ två olika stora kugghjul så orkar en elmotor mera, tar bara lite längre tid, men du hade väl inte tänkt att datorn skulle komma som skjuten ur en kanon..

btw, tittat lite för mycket på 2fast2furios å pimp my ride?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt inte tittat för mycket på F&F

Att jag vill kunna motorstyra den är för att den ska vara dold, och sedan om man ska ändra något så måsta jag ju kunna komma åt.
Dock tror jag att det även kan bli cooolt!

Hur menar ni med motor med växel..?

Visa signatur

xciso

Permalänk

Han menar antagligen att det skall finnas en växellåda kopplad till motorn som växlar för att kunna orka med att lyfta. Tror dock det är ganska svårt att få lådan att växla som den ska. Iof så är ju "växellådorna" i mopeder/scootrar ganska enkla, det är ju bara en rem som klättrar på två koner.

Permalänk
Medlem

ta en legomotor med det lilla kugghjulet på axlen och sen så letar du upp nåt kugghjul som kanske är nån halvmeter i diameter och sätter på det lilla hjulet så borde den nog orka 20 kg. men det tar nog enihelvetes lång tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Han menar antagligen att det skall finnas en växellåda kopplad till motorn som växlar för att kunna orka med att lyfta. Tror dock det är ganska svårt att få lådan att växla som den ska. Iof så är ju "växellådorna" i mopeder/scootrar ganska enkla, det är ju bara en rem som klättrar på två koner.

Det kallas variator;)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loi
ta en legomotor med det lilla kugghjulet på axlen och sen så letar du upp nåt kugghjul som kanske är nån halvmeter i diameter och sätter på det lilla hjulet så borde den nog orka 20 kg. men det tar nog enihelvetes lång tid

precis som jag sa, tydligen så e sucker121 sucky på att förstå "två olika stora kugghjul så orkar en elmotor mera".

jag har försökt hitta formler för det hela men har svårt att hitta, så någon annan får svara på beroende på hur pass stark motor man har hur pass växeln ska utformas (dvs minst två olika stor kugghjul, kan behövas 4 eller fler om du har en jättesvag motor, alla har väl haft lega så ni vet hur det går till).

edit: att ha variator som sucker121 tycker jag är självmord, alldelens för komplicerat att konstruera själv samt helt onödigt till detta bygge då vi inte vill att någon acceleration ska äga rum.

(för er som inte vet så en variator fungerar så att ju snabbare motorn "snurrar" ju större blir utväxlingen samt ju snabbare det bakdäcket snurrare ju mindre blir växeln på den. där utav namnet variator, den varierar växeln automatiskt efter behov.)

edit2: sök runt på bilforum, folk har gjort liknande konstruktioner för att få förstärkare osv att komma upp ur golvet i bagaget

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

En motor som sedan är lågt utväxlad för att få kraft.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R | |< |{
Det kallas variator;)

Vet mycket väl att det kallas variator. Dock så behöver inte alla andra veta det.
Visst ni har rätt, en variator är inte det lättaste att bygga.

Hydralik? Är ju ett alternativ, dock dyrt som tusan för riktiga grejer men du
kan ju använda gasfjädrar, den typen som sitter i bagageluckor och dyl.
Billigt är det ju också men det kräver ju att du trycker ihop dem.

Edit, opel vectra har korta gasfjädrar under huven och nissan primera har ett par korta vid bagageluckan... Ngt för dig?

Permalänk
Medlem

Snälla nån, växellådor? Variatorer? det enda som krävs är en nedväxling av motorn till önskat förhållande, använder du en startmotor till en bil eller liknande och ger den 1:20 bör den orka en hel del. minns jag rätt har dom en effekt på 0.5 - 1 KW

formler för att räkna ut vridmoment? gick ni inte i skolan?

har du en motor med vi säger 8 kuggars kugghjul på och kopplar till ett med 64 får du ett förhållande på 1:8 och uppskattningsvis 8 gånger styrkan samt 1/8 av hastigheten, logiskt va?

Permalänk
Avstängd

Hydralkolvar kanske?
Olje pumpen i motorn klarar av det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Men snälla... Det måste väl finnas någon vanlig liten motor att köpa och sedan få det att fungera med bult och mutter typ.. Att den snurrar upp och ner på den? Vad vet jag?

Tycker bara att ni börjar överdriva lite.. Det ska inte bli något mission impossible..

Fler förslag?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

åk till skroten och kika på vindrutetorkar motorer eller till elhissar till rutorna eller liknande, eller kör en rejäl overkill, startmotor till bil

kanske en start motor till moppe/MC som klarar lite?

EDIT: hur har du tänkt sätta ihop allt? skall motorn driva ett band som datorn står på, eller sitta fast i en hiss konstruktion??

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Linjär motor är lösningen

Permalänk
Medlem

Är du gammal nog att ha bil har du väl läst litte fysik och matte.

20kg = 200N

gängad stav M6*1 -> 1mm/varv utväxling 6pi:1 ->18:1

motorkraft 200/18 + eventuella förluster i drivning och friktion -> 11N

deninition: Nm att lyfta 1 Newton 1 meter på 1 sekund. hur högt ska den och hur fort? 80cm på 5 sekunder -> 11*0.8/5 ->1.75Nm

fortsätt själv med vilket varvtal som behövs och översätt hur många watt din 12v motor behöver vara på.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

därför jag prata om en växel (inte nån jädrans växellåda). det krävs ganska mycket kraft för att klara av att flytta 20kg, om du vill ha en liten billig stegmotor så orkar dom ju värst mycket.

dock finns ju dessa: ELFA

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

HUr skulle det funka med en sån där "bakluckestötdämpare" för att minsta trycket lite på motorn?

Visa signatur

PS3 40GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bubbalobill
HUr skulle det funka med en sån där "bakluckestötdämpare" för att minsta trycket lite på motorn?

du menar nån form av hydralisk stötdämpare eller?
så länge dom inte är för "kraftiga" så att motorn måste jobba för att a ihop det så är det ju en ganska bra idé.
bygga en sax-lyft men några sånna installerade och sedan en motor borde blir bra.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

annars så borde väl en elhiss motor funka bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lajning
annars så borde väl en elhiss motor funka bra?

En helhiss är av saxlift principen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Linjär motor är lösningen

Förmodligen bästa idén?

Men var hittar man linjära motorer till överkomliga priser?
Ett ställdon kostar runt 2000kr på ELFA.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det måste väl ändå finnas något "billigt" alternativ..

Jag kom och tänka på att man kan ta stötdämparen från en datorstol, men då blir ju allt mekaniskt och inte elektriskt..
Vill ju inte behöva pressa ner den igen

Fler tips sökes!

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Re: Motor för att lyfta ca 20kg.

vet i o för sig inte om jag är ute o cyklar nu. men varför just motor?:P
hur långt blir avståndet?

bordet det inte gå att ta typ en sådan här http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId...

alternativt
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=492&iItemId...
och använda. beror jue hur högt up den ska flyttas vill säga.. men det är jue rätt överkomligt pris tycker då jag i alla fall. och kanske i värsta fall bara använda utväxlingen. och göra så motorn klarar att snurra längre.. och på så vis få det högre? eller är jag ute o cyklar.

Visa signatur

§1. Aldrig jag som börjar att har fel eller gjort något fel. §2 Skulle det mot förmodan vara så se §1

Permalänk

saxlift *host host*

xciso vill ha något som inte tar plats och inte kostar något helst heller(dvs det omöjliga).
saxlift kommer i slutändan ta minst med plats om man gör det bra, eftersom att den kan veckla ihop sig.

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]