M0n0wall-burk + PCI W-Lankort = WLan accespunkt?

Permalänk
Medlem

M0n0wall-burk + PCI W-Lankort = WLan accespunkt?

Har en laptop på ingång, och vad är en laptop utan W-Lan

Jag routar idag all min internettrafik genom en gammal Celeron 633:a som gör jobbet utmärkt för datorerna i mitt nätverk, men nu vill jag utöka med W-Lan.

Skulle det gå att göra något så enkelt som att bara köpa en W-Lan PCI-adapter (självklart en som stöds av M0n0wall) och köra den som accesspunkt? Kan ett PCI-kort agera accesspunkt? Jag kan tänka mig att byta mjukvara på routern om t ex PfSense skulle fungera bättre.

Någon som vet om detta går?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Det borde nog gå, alternativ köper du en AP och kopplar den till 3:e nätverkskort i 633:an eller till switchen. Det beror på hur du vill ha.

Visa signatur

/DragonII

Permalänk
Medlem

Tja, så billigt som möjligt var tanken

Jag googlade lite, och hittade flera sidor som bekräftar att det m0n0wall har inbyggt stöd för detta, så det blir nog lösningen för mig

Visa signatur

Permalänk

Köp ett trådlöst nätverkskort och uppgradera routern med pfSense, istället för m0n0wall. Det är byggd på m0n0wall men med FreeBSD 6.0 i botten (=bättre stöd för nyare hårdvara), pfSense har även fler funktioner bl.a. för trådlösa nät.

Själv kör jag pfSense på en gammal PII 266 med bl.a. ett D-link DWL-G520 kort och det funkar klockrent.

Permalänk
Medlem

Det låter bra!

En sista fråga bara. T ex DWL-G520 är ju anpassat för Super-G, fungerar den då med min laptops något omoderna 802.11b-kort?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Det låter bra!

En sista fråga bara. T ex DWL-G520 är ju anpassat för Super-G, fungerar den då med min laptops något omoderna 802.11b-kort?

Ja, det ska fungera.

Permalänk
Medlem

Om du köper ett vanlig WLAN pci kort kommer ditt wlan bli ett dator-till-dator nätverk (p2p) och ingen accesspunkt. Bara så du vet!

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
Om du köper ett vanlig WLAN pci kort kommer ditt wlan bli ett dator-till-dator nätverk (p2p) och ingen accesspunkt. Bara så du vet!

Det går att ställa in i pfSense, jag kör mitt kortet som Access Point på min router och har 2st bärbara kopplade till den via WLAN.

Det går att välja mellan Infrastructure (BSS), Ad-hoc (IBSS) och Access Point.

Permalänk
Medlem

Med pfsense kommer de bli en acesspoint..räcker med ett pci-kort

Permalänk
Medlem

Jo, det förstår jag

Har hittat ett NetGear WG311 som ska stödjas av FreeBSD 6.0, ska se om jag vinner den auktionen

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sas82
Med pfsense kommer de bli en acesspoint..räcker med ett pci-kort

Säker på att detta funkar med alla wlan-kort? (jag har hört motsatsen så därför jag frågar).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Säker på att detta funkar med alla wlan-kort? (jag har hört motsatsen så därför jag frågar).

Jag är säker eftersom jag kör så själv på min router :). Men jag vet inte om det fungerar med ALLA WLAN kort, det fungerar med mitt D-link DWL-G520 iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag tycker ju att det borde funka med alla kort som stöds av OS:et routern kör (i PfSense's fall FreeBSD 6.0). Det är trots allt mjukvaran som gör jobbet, kortet bara skickar vidare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att alla kort klarar inte av att vara "hostap", oftast dom lite dyrare bara, med annan firmware.

Permalänk
Medlem

Hmm, nu vann jag auktionen på ett iaf, så får vi se. Funkar det inte som "hostap" så tar jag det till morsans dator istället, så det spelar egentligen ingen roll

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenny McCormick
Det går att ställa in i pfSense, jag kör mitt kortet som Access Point på min router och har 2st bärbara kopplade till den via WLAN.

Det går att välja mellan Infrastructure (BSS), Ad-hoc (IBSS) och Access Point.

Aha, enligt vad jag läst och hört blir ett vanligt nätverkskort bara ad-hoc. Aja har ändå inte kvar min pfSense burk bytte tillbaka till router ändå

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Intelligent som jag är kollade jag inte upp skillnaden mellan WG311T som stöds av PfSense och WG311v3 som jag köpte, och skillnaden var så markant att jag kan glömma stöd i något annat OS än windows för det

Jag får ta och donera det till min kära moders burk och skaffa ett DWL-G520 istället till routern, för visst funkade ditt bra Kenny McCormick?

Dock var det himla bra att jag uppgraderade till PfSense - jisses vilken härlig bit programkod!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Intelligent som jag är kollade jag inte upp skillnaden mellan WG311T som stöds av PfSense och WG311v3 som jag köpte, och skillnaden var så markant att jag kan glömma stöd i något annat OS än windows för det

Jag får ta och donera det till min kära moders burk och skaffa ett DWL-G520 istället till routern, för visst funkade ditt bra Kenny McCormick?

Dock var det himla bra att jag uppgraderade till PfSense - jisses vilken härlig bit programkod!

Japp, det fungerar bra.

Jag köpte mitt på Kjell & Co (länken går till kortet).

Permalänk
Medlem

Good!

Det var precis ett sådant jag precis köpte!

Ska bli spännande att se på måndag-tisdag om jag får detta att funka bättre

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Good!

Det var precis ett sådant jag precis köpte!

Ska bli spännande att se på måndag-tisdag om jag får detta att funka bättre

Lycka till och låt oss veta hur det går :).

Permalänk
Medlem

Såja!

Efter några mindre missöden med felaktiga inställningar har min laptop äntligen nätverksåtkomst i hela huset, tack vare ett D-link G520 och en gammal skoldator med pfSense! Allt för sammanlagt 400 kr (datorn inräknad)

Visa signatur