Försök till fet burk, behöver lite hjälp...

Permalänk
Medlem

Försök till fet burk, behöver lite hjälp...

Var några år sedan jag var här nu och har tappat kollen på alla prylarna..

Min burk jag har nu är från tidig kritaålder och jag behöver en ny, har ca 20TKR att leka med och detta är vad jag har satt ihop (datorbutiken är fortfarande bäst, eller?):

Har modifierat lite, se: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=703...

Några vänliga ord? Tips och råd? Har jag gjort några tokmissar?

Tack på förhand.

- Peter -

Permalänk
Avstängd

Allt ser bra ut förutom grafikkortet. Själv skulle jag valt ett 8800gts/gtx hellre än det du valt. De stödjer dx10 och presterar bra i dx9 också.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Starkare nätagg vore bra. Minst en Hiper 580W.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå så att 1066 FSB är den högsta hastigheten som är stödd av moderkortet, eller är det bara jag som fått det hela om bakfoten.
Som jag förstår det så kommer dina minnen scalas ner lite för att FSB * multiplier = 2.4 gHz

Visa signatur

E6400 | Freezer 7 pro | P5B-Deluxe | 2gb xms2-6400 | x1900xt 256mb | Tagan 580w easycon | 320 GB sata2 & 160gb+80b sata | X-Fi Xtrememusic | Thermaltake Tsunami

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Allt ser bra ut förutom grafikkortet. Själv skulle jag valt ett 8800gts/gtx hellre än det du valt. De stödjer dx10 och presterar bra i dx9 också.

Check, fixar det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
Starkare nätagg vore bra. Minst en Hiper 580W.

Ok, ett Hiper 580W får det bli.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sosero
Det är väl ändå så att 1066 FSB är den högsta hastigheten som är stödd av moderkortet, eller är det bara jag som fått det hela om bakfoten.
Som jag förstår det så kommer dina minnen scalas ner lite för att FSB * multiplier = 2.4 gHz

Näea.. va?

Så här heter CPUn:

"Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB(2+2) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775"

Så jag antog att den jobbar med en FSB på 1066 orginal... Skulle iofs ge en multiplier på 2,25 och det låter lite skumt..

Please someone, shed some light on the situation...

Permalänk

Intel Core 2 Duo Jobbar på samma FSB som PC-4200 minnen - dvs 533FSB.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
Intel Core 2 Duo Jobbar på samma FSB som PC-4200 minnen - dvs 533FSB.

Betyder det att jag inte kan nyttja de minnena jag har valt? Eller kan jag köra 533FSB och FSB*2 mot minnena? Borde vara mumma för minnesbandbredden.. Eller?

Permalänk

Ja, du kan köra minnerna på 1066 MHz men någon större prestandaskillnad blir det inte jämfört med om du kör minnerna på 533MHz, tyvär. Det är om du ska klocka processorn som du ska ha minnen som klarar höga frekvenser.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
Ja, du kan köra minnerna på 1066 MHz men någon större prestandaskillnad blir det inte jämfört med om du kör minnerna på 533MHz, tyvär. Det är om du ska klocka processorn som du ska ha minnen som klarar höga frekvenser.

Ok, då har jag efter input ändrat till följande (ursäkta men forummotorn verkar tabort mina tabs):

[SILTJ01BL] Silverstone TJ01B MidiTower black ATX without PSU/utan nätagg
[CMEXPWE-600] Cooler Master Extreme Power 600W PSU ATX 2.0
[ASP5WDHDLX] Asus P5W DH Deluxe i975X 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN WiFi-AP Solo Firewire Socket775 ATX
[IE6600R] Intel Core 2 Duo E6600 2.40GHz 4MB(2+2) FSB1066 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
[2GBKDDR2O533] OCZ Value Series 2x1024MB Kit (tot. 2GB) DDR2 PC2-4200 533MHz 4-4-4-12
[WD1500ADFD] Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
[WD1500ADFD] Western Digital Raptor WD1500ADFD 150GB 10000rpm 16MB cache S-ATA
[FL144BL] Sony 1.44Mb 3.5" floppy BLACK/SVART
[HA78491] USB 2.0 3-port Hub med inbyggd 32in1 Kortläsare
[NECND3550BL] NEC ND-3550 Dual-Layer DVD +RW/R -RW/R 16X DVD+R 8X DVD+RW 16X DVD-R 6X DVD-RW 48X CDR 32X CDRW BLACK/SVART bulk IDE
[ASN88GTS] Asus Extreme GeForce 8800GTS 640MB DDR3 HDTV-out DUAL DVI SLI-ready RETAIL PCI Express

Slutpris: 17 812.-

Nätagget utbytt mot ett 600W
Grafikkort mot ett 8800GTS

Dessa minnen klarar lite tuffare inställningar än de mera std på 4200, vet att jag hade ngt naturligt mot OCZ när jag höll på tidigare men de kanske fått fart på sina prylar numera?

Några invändningar?

Permalänk

Jag beställde en dator för 20k för några dagar sen och jag kan säga att du får mer för pengarna än det som du satt ihop nu.

Jag köpte detta:

http://www.speedyshare.com/810193425.html

och då tog jag med en ratt för skoj när testdrive unlimited kommer ut.

Detta kostade mig ~20 700 inkl. frakt och en ratt för 500 kr, på datorbutiken.com, valde datorbutiken framför komplett för att det var billigare. Kommer du att bygga burken själv så är detta inga problem.

Visa signatur

[CoolerMaster Mystique 631][Asus P5W DH Deluxe][Intel Core 2 Duo E6700][2gb Corsair Dominator Twin2x8500c5d ][ Leadtek 8800GTX][Seagate 320gb ][Zalman CNPS7700-Cu][Samsung SH-S183A][Samsung DVD-ROM][Zalman ZM600-HP 600W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubernewben
Jag beställde en dator för 20k för några dagar sen och jag kan säga att du får mer för pengarna än det som du satt ihop nu.

Jag köpte detta:

http://www.speedyshare.com/810193425.html

och då tog jag med en ratt för skoj när testdrive unlimited kommer ut.

Detta kostade mig ~20 700 inkl. frakt och en ratt för 500 kr, på datorbutiken.com, valde datorbutiken framför komplett för att det var billigare. Kommer du att bygga burken själv så är detta inga problem.

Det du gjort verkar vara monterat snabbare minnen (som jag @stock ändå inte skulle utnyttja), en dyrare CPU (Har svårt att motivera 2000.- för 266Mhz), dyrare grafik och långsammare diskar (vill köra "mina" raptor i RAID0, avskyr långsam diskaccess)?

Så för mitt ändamål (primärt programmering och databaser, men ändå ok för spel) borde ändå min var mera mumma egentligen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peccus
Det du gjort verkar vara monterat snabbare minnen (som jag @stock ändå inte skulle utnyttja), en dyrare CPU (Har svårt att motivera 2000.- för 266Mhz), dyrare grafik och långsammare diskar (vill köra "mina" raptor i RAID0, avskyr långsam diskaccess)?

Så för mitt ändamål (primärt programmering och databaser, men ändå ok för spel) borde ändå min var mera mumma egentligen?

Japp det är det. Visste inte vad du skulle använda den till så det var därför jag la upp den. Kommer att köpa till 2 st raptor 150gb sen när jag får pengar över men detta är en tillfällig lösning.

Hoppas du blir nöjd med paketet, jag tycker att det ser bra ut, och som jag tidigare nämnde så är datorbutiken billigast.

Visa signatur

[CoolerMaster Mystique 631][Asus P5W DH Deluxe][Intel Core 2 Duo E6700][2gb Corsair Dominator Twin2x8500c5d ][ Leadtek 8800GTX][Seagate 320gb ][Zalman CNPS7700-Cu][Samsung SH-S183A][Samsung DVD-ROM][Zalman ZM600-HP 600W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubernewben
Japp det är det. Visste inte vad du skulle använda den till så det var därför jag la upp den. Kommer att köpa till 2 st raptor 150gb sen när jag får pengar över men detta är en tillfällig lösning.

Hoppas du blir nöjd med paketet, jag tycker att det ser bra ut, och som jag tidigare nämnde så är datorbutiken billigast.

Sorry, ändamålet med burken var med i ursprungsposten men den verkat försvunnit iom min redigering...

db är bäst, tackar. Skönt att höra att de står sig.

Alla kommentarer är välkomna.

Permalänk
Medlem

tycker den ubernewben har köpt är ett bättre aötenativ fast byt ut 6700 till 6600 och köp en 150gb raptor och sen en senare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
tycker den ubernewben har köpt är ett bättre aötenativ fast byt ut 6700 till 6600 och köp en 150gb raptor och sen en senare

Då jag tänker köra burken @spec hastighet så har jag ingen glädje av de häftigare minnena, grafikkortet är inte "SÅ" tilltalande då jag antar att ett GTS duger för moderat spelande. Det "enda" som egentligen får det att vätskas i munnen på mig är just 2,66Ghz:aren... Men 2000.- mera för 266mhz är som sagt svårmotiverat.

Vad är det du tycker är bättre? Är det ngt jag missat?

Permalänk

En sata-brännare skulle inte sitta fel http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMSH-S...

Sen ser paketet bra ut tycker jag.

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Longbow
En sata-brännare skulle inte sitta fel http://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=SAMSH-S...

Sen ser paketet bra ut tycker jag.

Pärla, såg inte ens det själv. Då verkar det som att denna är "klar"!

Tack för alla kommentarer, slutade med att det vart billigare OCH bättre för mig tror vi.