Permalänk

vitualt minne

Barnbarnet försökte spela " Halvan-Polisbilen" på min dator.Får meddelande att det behövs minst 3 mb fritt virtualt minne(om jag nu har förstått engelskan rätt)Är det något som jag skall ställa in eller behöver jag köpa till nån pryl.
Kollade tips i länk här inne ,gick in på kontrollpanelen ,står att virtualt minne är 1443 mb.???
Kan någon reda ut detta så jag begriper.

Visa signatur

Bättre göra fel än inget alls

Permalänk
Medlem

På vissa äldre spel (känner inte till "Halvan-Polisbilen") så kan det på nya datorer finnas för_mycket virtuellt minne. Datorn är "för bra" för spelet. Vet inte hur det kommer sig men det brukar fungera om man ställer ner det virtuella minnet till en lägre nivå. Det medför dock att andra applikationer blir lidande. Fråga mig inte hur man ställer ner det virtuella minnet, det vara bara det att jag fick höra talas om just det problemet igår och att det fungerade när värdet för högsta virtuella minne ställdes ner.

Visa signatur

Phenom II X4 @ 3,1Ghz | 4 GB | MSI GTX 580 Twin Frozr | Corsair VX 450W

Permalänk
Medlem

Virtuellt minne ändrar man på kontrollpanelen -> system -> Anvancerat(flik) -> Prestanda (Performence på engelska iaf) inställningar(knapp)-> Anvancerat(flik)
Längst ner där kan du ändra hur mycket du vill ha
Fast det bästa är att köpa mer ram tilld atorn om det är ont om minne. Virtuellt minne är som vanligt minne fast man kör det på hårddisken, som är mycket mycket långsammare, istället.
En tumregel brukar vara att ha dubbelt så mycket virtuellt minne som man har ram minne

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Virtualt minne

Jag hade tidigare en äldre dator,4år,där funkade spelet.
Skaffade en dator med bättre prestanda,har ju 1 GB i ramminne.
Men tack för svaren,skall försöka ändra så får jag se.

Visa signatur

Bättre göra fel än inget alls

Permalänk
Medlem

hum, det låter kånstigt.
Jag har ingen aning om vad det beror på
Jag har alldrig fått upp meddelandet att det inte finns tillräckligt med virtuellt minne sedan jag uppgraderade till 1GB

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk

Jag provade mig fram med att ändra upp o ner på värdet för virtualt minne.
Stod på 1438 mb .
Spelet funkar fint sen jag satte ner det till 500 mb.
Får väl ändra när barnen skall spela.Tycker det är "mysko" borde ju vara tvärt om.
Tack för alla tips

Visa signatur

Bättre göra fel än inget alls

Permalänk
Medlem

hum...
Käns väldigt mysko om windows inte vill starta ett program om det finns FÖR MYCKET virtuellt minne. Bra att det funkar nu i alla fall

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

jaha...skulle hjälpa en kompis installera nåt nalle puh-spel på hans dator till hans småbröder, fick samma fel

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gråskägg
Jag provade mig fram med att ändra upp o ner på värdet för virtualt minne.
Stod på 1438 mb .
Spelet funkar fint sen jag satte ner det till 500 mb.
Får väl ändra när barnen skall spela.Tycker det är "mysko" borde ju vara tvärt om.
Tack för alla tips

Det kan också vara så att spelet med tanke på systemkravet ( http://www.playzone.se/shop_product.asp?id=21714 ) funkar bättre i kompatibilitetsläge för Win95 eller 98. Ändras genom högerklick på ikonen --> Egenskaper, flik 'Kompatibilit.....'

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.