Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nätaggstillverkarna älskar er mer än något annat eftersom många här har rätt konstiga uppfattningar.

Men för all del. Kom ihåg att om ni överbelastar ert nätagg så kommer grafikkortet att dö. Datorn brinner upp, huset likaså. Det finns även risk att skåne lossnar och flyter över till danmark.

Det som händer om man överbelastar är att nätagget stänger av sig. Skulle det brinna upp, så uppfyller det inte ens kravet för att få säljas här från första början, och skulle lika gärna kunna bränna din dator utan att vara överbelastat.

En kompis hade ett 400W codegen-nätagg i sin dator. Det brände moderbordet x2, grafikkortet, processorn och en sticka minne. Han bytte till ett 300W nätagg, nya komponenter och ett kraftigare grafikkort och som genom ett under - fungerade allt!

Du ackelind...jag vet att du kan mycket, och jag har respekt för din kunskap...
Men min PERSONLIGA åsikt är att du behöver revidera en del av dina _standard_ uttalanden du gör här....

Lura inte folk att tro att kassa nätagg inte är kapabla att dra med sig övrig hårdvara när dom ger upp, för den saken är fullt möjlig....

Finns gott om agg som inte har säkerhets spärrar som utlöser för att förhindra denna saken, oavsett vad som sägs i specen...

En sak till ang "wattbögerit" som nästan är legio här...visst är det sant att de flesta riggar klarar sig på MYCKET lite, och att det som ATI och Nvidia säger som minsta config är rena nyset, pga att det finns massor med agg som uppger totalt fel fantasi siffror, så finns det markanta fördelelar med att INTE köra ett agg på nästan full fart, oavsett om det är ett kvalite agg...Ngt som jag tycker du som (jag) ljudallergiker borde veta..

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Du ackelind...jag vet att du kan mycket, och jag har respekt för din kunskap...
Men min PERSONLIGA åsikt är att du behöver revidera en del av dina _standard_ uttalanden du gör här....

Lura inte folk att tro att kassa nätagg inte är kapabla att dra med sig övrig hårdvara när dom ger upp, för den saken är fullt möjlig....

Finns gott om agg som inte har säkerhets spärrar som utlöser för att förhindra denna saken, oavsett vad som sägs i specen...

En sak till ang "wattbögerit" som nästan är legio här...visst är det sant att de flesta riggar klarar sig på MYCKET lite, och att det som ATI och Nvidia säger som minsta config är rena nyset, pga att det finns massor med agg som uppger totalt fel fantasi siffror, så finns det markanta fördelelar med att INTE köra ett agg på nästan full fart, oavsett om det är ett kvalite agg...Ngt som jag tycker du som (jag) ljudallergiker borde veta..

Jag kommer fortfarande vidhålla att det inte är hur kraftfullt ett agg är som gör att din dator går upp i rök, utan kvaliten på agget som inte har något med effekten att göra.

Ja, det finns gott om sådana nätagg. Men vad säger att det automatiskt är alla nätagg under 300W? Det kan lika gärna hända på ett 500W nätagg. Samt att det inte behöver hända vid överbelastning, utan som jag tidigare nämnde, precis när som helst.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag kommer fortfarande vidhålla att det inte är hur kraftfullt ett agg är som gör att din dator går upp i rök, utan kvaliten på agget som inte har något med effekten att göra.

Ja, det finns gott om sådana nätagg. Men vad säger att det automatiskt är alla nätagg under 300W? Det kan lika gärna hända på ett 500W nätagg. Samt att det inte behöver hända vid överbelastning, utan som jag tidigare nämnde, precis när som helst.

Återigen, så har jag icke sagt ngt om kvaliteten på agget...Tyvärr är det bara allt för vanligt att folk, mycket förståeligt..köper agg med minsta möjliga prislapp.

Den kunskapen, bla du och jag besitter är inte legio och jag tycker du borde klargöra på ett tydligare sätt än du gör i inläggen.
Just nu så skriver du mest "anti" watt fanatin...vilket jag förstår...antar att du oxå fick dig ett gott gapflabb med Hammarslags inlägg om hur stor E-penis han fick med sitt 1100W agg ? *S*Och att han verkligen menade allvar *ASG*

Det sorgliga med den historien är att sånt drar med sig folk som inte fattar bättre..

Kontentan av vad jag vill ha sagt, är...att..Det är ganska uppenbart att du INTE gillar watt hysterien, men ge för 17 ett konkret exempel på ett funkande agg...och du..även de bästa aggen kan fallera att utlösa när loaden är för stor, och det bästa sättet att undvika, är att dimensionera över...
Du lät bli att besvara det om att se till att agget, pga ljudnivivån bör vara överdimensionerat och inte gå på full fart..noterar jag *S*
Med tanke på hur du skrivit genom *massor* av inlägg, är jag säker på att du ICKE skulle byta/köpa ett klenare agg till din nuvarnade rigg..som enligt vad du själv skriver skulle klara din klena rigg du sitter på ? *S*

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Då hoppas jag att folk förstår vad jag menar genom din text

Som sagt. Nätaggs pris brukar komma från olika saker. Kvalitet, maximal effekt, samt "bling"/tillbehör/tystnad eller något som gör agget speciellt. Det är bättre att köpa ett agg av bra kvalitet med lägre effekt än ett med hög effekt och dålig kvalitet.

Givetvis skulle jag kunna köpa ett nätagg med lägre effekt. Tidigare hade jag ungefär samma rigg, fast med en Prescott och i en barebone med 250W nätagg. Gick fint, men jag bytte dator. Började med att köpa ett S12 430W, eftersom det var det billigaste S12-agget i sverige DÅ. Bytte sen till ett FSP Zen 300W. Det fungerade inte alls med min dator eftersom det har problem att starta med för strömSNÅLA system (hmpf). Därefter blev det ett Phantom 350W eftersom det var ett av de få fläktlösa nätaggen på marknaden då. Jag har fått gå upp i effekt och rejält i pris för EN sak. Tystnad.

Nog om det.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Då hoppas jag att folk förstår vad jag menar genom din text

Som sagt. Nätaggs pris brukar komma från olika saker. Kvalitet, maximal effekt, samt "bling"/tillbehör/tystnad eller något som gör agget speciellt. Det är bättre att köpa ett agg av bra kvalitet med lägre effekt än ett med hög effekt och dålig kvalitet.

Givetvis skulle jag kunna köpa ett nätagg med lägre effekt. Tidigare hade jag ungefär samma rigg, fast med en Prescott och i en barebone med 250W nätagg. Gick fint, men jag bytte dator. Började med att köpa ett S12 430W, eftersom det var det billigaste S12-agget i sverige DÅ. Bytte sen till ett FSP Zen 300W. Det fungerade inte alls med min dator eftersom det har problem att starta med för strömSNÅLA system (hmpf). Därefter blev det ett Phantom 350W eftersom det var ett av de få fläktlösa nätaggen på marknaden då. Jag har fått gå upp i effekt och rejält i pris för EN sak. Tystnad.

Nog om det.

Sant...Vi delar åtmindstonde två åsikter...bättre med ett kvalite agg med låg spec (tex detta,400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk)
Än ngt skit agg med dubbla prislappen och högre fantasi siffror...och vi delar viljan till tysta agg..
Zen agget är enligt våran båda initiala åsikt (Fsp=kvalite) mer än kapapelt att köra din minimala rigg..men ändå ?
Och vi delar åsikten om tysta datorer...Hade varit fa. så mycket enklare annars..eller hur ?

Du vet lika väl som jag att detta forumet är fullt av folk som impas av höga spec...folk köper sina djävla Hiper 530w, och kommer hit o gnäller , eller ännu värre, kommer o frågar om XXXX på 7-1100 watt är bra.. ...ge dom ett relevant och bättre o billigare allternativ till detta, istället för att göra som du brukar göra...få rabies på wattbögarna...Du kan och vet bättre...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Polaren köpte nyss ett X1950pro.
Han har en dator med en Sempron 2800+, m-atx moderkort, 1x hårddisk, 1x dvd-rom, 1x 92mm fläkt. Datorn sitter i ett chassi som kostade 599kr, med medföljande 350w nätaggregat. Chassit heter In-win något, och köptes från komplett. 12v linan har 18A. Och datorn funkar bra med ett x1950pro, inga strömproblem med nätaggregatet eller ngt. Så visst går det, beroende på era andra komponenter.

Permalänk
Entusiast

Ni verkar mer intresserade av att bråka med varandra om teorier, hade faktiskt en fråga här i tråden -_-

Aja x1950pro'n funkade perfekt på min Atrix 520W iaf inga problem hittills. Det roliga är att på paketet står det 'requires 30A on 12v' men mitt atrix har bara 25 och det funkar perfekt

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Ni verkar mer intresserade av att bråka med varandra om teorier, hade faktiskt en fråga här i tråden -_-

Aja x1950pro'n funkade perfekt på min Atrix 520W iaf inga problem hittills. Det roliga är att på paketet står det 'requires 30A on 12v' men mitt atrix har bara 25 och det funkar perfekt

Det är för att det inte alls kräver 30A helt enkelt. Vad kortet själv kräver är runt 5A från 12V (Xbitlabs). Därefter har de lagt till en "liten" säkerhetsmarginal att resten av ditt system då ska dra runt 25A. 30A på 12V är 360W, så mycket drar kortet vekrligen inte!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Sant...Vi delar åtmindstonde två åsikter...bättre med ett kvalite agg med låg spec (tex detta,400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk)
Än ngt skit agg med dubbla prislappen och högre fantasi siffror...och vi delar viljan till tysta agg..

Jag förstår faktiskt inte riktigt dom som har kunskaper och ändå köper dyrare nätagg bara för tystnadens skull. Ända sedan min andra dator har jag bytt ut fläkten i nätagget det första jag gör. Nätaggets fläkt är rejält tilltagen för att kunna agera chassifläkt i riktigt varma och strömslukande system. Har man däremot ett strömsnält och svalt system kan man utan risk byta ut fläkten till vilken man vill, till exempel fungerar en Adda 80mm @7v helt förträffligt i ett av mina q-tec nätagg. Detta blir så tyst att jag inte skulle höra om fläkten stannade - och ändå är det helt stabilt.

All denna hysteri om att det är så farligt att pilla i agget är också lite överdriven, bara man aktar sig från att pilla på kretskortet och dess komponenter (som oftast är isolerade ganska bra) så är det nema problema

Sen kan jag inte annat än varmt rekommendera 2.5" sata-hårddiskar, samma kontakter som 3.5" men HELT ljud- och vibrationslöst, det är underbart tyst och bekvämt, man får så mycket mer plats i chassit också

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Sant...Vi delar åtmindstonde två åsikter...bättre med ett kvalite agg med låg spec (tex detta,400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk)
Än ngt skit agg med dubbla prislappen och högre fantasi siffror...och vi delar viljan till tysta agg..

Vi är härmed 3!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Ehh okay..back to topic

Jag har också ett FSP400PNF med 2x 18a på 12v. Den kan maximalt levera 29a från båda samtidigt.

Klarar den ett x1950pro?

Min burk

X2 3800+
2x 512
2x hdd
2x optiska enheter
2x 80mm fläktar
1x 320mm sidofläkt
ASRock Dual SATA 2

Jag har nog ställt denna fråga 5 ggr nu och jag får olika svar från olika forum. Vet inte om jag ska chansa att det funkar eller om ja bara ska ta ett 7900GS som är betydligt strömsnålare...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Det är klart ditt system klarar ett x1950pro om du har ett 400w FSP - no doubt.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Rätt så intressant det här, jag som har ett Antec NSK3300 som har ett 300w nättagg, iförsig ett High-efficiency 300 Watt SFX v3.0 nättagg, men det klarar att dra 2 sata hårddiskar, ett x1950pro, en C2D E6300, 2gb ddr2 samt en 120mm fläkt och då har jag spelat spel som Farcry, Quake 4 och Fear på 1280* på högsta inställningar eller näst intill dom högsta inställningarna i flera timmar och det har inte hänt ett skvatt, funkar bra som helst.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk

Jag har en Sapphire X1950pro och kör den med en Tagan Easycon 530W, fungerar utmarkt, jag har också testat köra den med en Cooler Master extreme power 600W, Datorn stängde av sig efter att ha kört Prey 5 minuter.
De e alltid kvaliteten på nättagg man måste tänka på

Permalänk
Medlem

Här har jag en tråd om mitt X1950Pro i min maskin.
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Det körs på ett 350Watts FSP350-60PN nätagg.
http://global.aopen.com.tw/Products/power/fsp350-60pn.htm

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Vad treviligt att det funkar på ett 16a nättagregat

OKay så kvaliteten på en FSP är hög altså så min maskin borde klara sig?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno88
Vad treviligt att det funkar på ett 16a nättagregat

OKay så kvaliteten på en FSP är hög altså så min maskin borde klara sig?

Kompisens flickvän fick ett likadant kort som mig i sin maskin och hon har ett 350watts nätagg också med ungefär samma specs som mitt och det funkade fint i den maskinen också och hon har 3 hårddiskar och en DVD rom mer i sin maskin än vad jag har.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

300W...

Jag har precis köpt ett Sapphire X1950 Pro AGP 512Mb & satt i min Athlon 3200+. En vansinnig kombo det vet jag men jag orkar helt enkelt inte byta ut alla grejer, dessutom funkar den så fint Nytt moderkort=nya minnen, givetvis nya hdd (IDE blir ju förlegat) osv.
Nu är den maxad med dom grundprylar som sitter där.
Jag har inte kunnat testa 3d än eftersom mitt 350W nätagg som jag var rädd inte skulle räcka till dessutom visade sig vara endast ett 300W...
Det blinkar till & skärmen går i energisparläge+datorn hänger..
Ska nog prova att hänga i ett sånt här: http://www.easygamer.se/product_info.php?cPath=28_35_417_472&...
Hoppas på att det trots det snålt tilltagna priset ska hålla (500W) vad det lovar..
En fråga till ni som köpt ett likadant graffekort bara: Det finns ju 2st 4-pins-kontakter på kortet. Jag har kopplat in mig på det ena (närmast hörnet) Vågar inte koppla in båda, men ska man det, eller är det för crossfire?

Visa signatur

Våga Vägra Värsting....

ASUS MA479XTD EVO, Phenom II 965 BE, Sapphire 6950Toxxic(6970), FSP AURUM 600, Samsung 830-128Gb SSD, WD 1,5Tb Green, WD 500Mb Black, 8Gb OCZ Gold 1600Mhz 8-8-8-24, Antec Kühler H2O 620 (2x AKASA APACHE 120mm) Cooler master Silencio 550, 2x Arctic F12 PWM

Permalänk
Medlem

Re: 300W...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sahlle
Jag har precis köpt ett Sapphire X1950 Pro AGP 512Mb & satt i min Athlon 3200+. En vansinnig kombo det vet jag men jag orkar helt enkelt inte byta ut alla grejer, dessutom funkar den så fint Nytt moderkort=nya minnen, givetvis nya hdd (IDE blir ju förlegat) osv.
Nu är den maxad med dom grundprylar som sitter där.
Jag har inte kunnat testa 3d än eftersom mitt 350W nätagg som jag var rädd inte skulle räcka till dessutom visade sig vara endast ett 300W...
Det blinkar till & skärmen går i energisparläge+datorn hänger..
Ska nog prova att hänga i ett sånt här: http://www.easygamer.se/product_info.php?cPath=28_35_417_472&...
Hoppas på att det trots det snålt tilltagna priset ska hålla (500W) vad det lovar..
En fråga till ni som köpt ett likadant graffekort bara: Det finns ju 2st 4-pins-kontakter på kortet. Jag har kopplat in mig på det ena (närmast hörnet) Vågar inte koppla in båda, men ska man det, eller är det för crossfire?

Det är nog därför din dator inte fungerar. Du har helt enkelt inte kopplat in strömkontakterna till grafikkortet. Om grafikkortet får tillgång till ström så att det faktiskt fungerar, då tror jag det går bättre att du ska få bild på skärmen.

Kom ihåg att när du startar datorn så är du långt ifrån 100% användning av CPU och GPU. Din dator kräver inga 300W då, utan under 100W, och det borde ju ditt nätagg klara av?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Koppla alltid in alla strönkontakter i grafikort!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Funkar finemang nu
"AGP är dött"
Kul att själv få se hur dött det påståendet är.
Jag har maxat alla 3d-inställningar i CCC & kör Black&White2 i 1024 med i det närmaste perfekt flyt. NFS Carbon i 1280.
Hitman Blood Money i 1024. HL2 ryckfritt i 1024, fömodligen i 1280 oxå..
Skulle det komma mer krävande spel (gör det givetvis) kan jag tänka mig att sänka inställningarna något..
Jag har ändå inte direkt någon häftig "AGP-plattform"
AMD Athlon 3200+ (japp, en gammal 478-pinnars=) ej överklockad.
Lär dröja innan det sitter PCI-e i min dator...
Inte för att det är något fel att hänga med i utvecklingen alltså. Bara lite kul att många som bytt hela burken & därför gärna tok-dissar allt vad gårdagens teknik heter, hade fel

Visa signatur

Våga Vägra Värsting....

ASUS MA479XTD EVO, Phenom II 965 BE, Sapphire 6950Toxxic(6970), FSP AURUM 600, Samsung 830-128Gb SSD, WD 1,5Tb Green, WD 500Mb Black, 8Gb OCZ Gold 1600Mhz 8-8-8-24, Antec Kühler H2O 620 (2x AKASA APACHE 120mm) Cooler master Silencio 550, 2x Arctic F12 PWM

Permalänk
Medlem

Till Ackelind, Blubben mfl;

Skönt att se att det finns fler folk med kunskap här. Man bara orkar inte fortsätta en diskussion (efter sida 1) som varit uppe 200 gånger och när folk fortsätter i gammal A.N'doja-stil, och tjafsar emot för att sedan bli överbevisad återigen...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

jaha...kan meddela att mitt Antec SmartPower 350W räcker alldeles utmärkt. Man bara undrar lite varför det egentligen sitter två molex på kortet...det borde ju liksom räcka med en...

mvh
Abbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abbe1001
jaha...kan meddela att mitt Antec SmartPower 350W räcker alldeles utmärkt. Man bara undrar lite varför det egentligen sitter två molex på kortet...det borde ju liksom räcka med en...

mvh
Abbe

Finns några teorier om sånt. Det kan vara för att öka kontaktytan bland annat. Två kontakter har ju dubbelt så stor yta som en, och det minskar risken för rejäla överslag och brända kontakter om man får glappkontakt. Sen blir kablarna mindre varma ocm två stycken får dela på samma ström istället för att bara ha en kabel.

Det brukar inte vara någon fara. Men tillverkarna kanske vill vara absolut säkra. Som t.e.x varför de rekomenderar så brutalt starka nätagg.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hm...känns lite magstarkt när vi snackar 12V...klena strömmar det där. Men eftersom det säkert är nå't amerikanskt och advokater säkert är inblandade så köper jag det...;)

mvh
Abbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Abbe1001
Hm...känns lite magstarkt när vi snackar 12V...klena strömmar det där. Men eftersom det säkert är nå't amerikanskt och advokater säkert är inblandade så köper jag det...;)

mvh
Abbe

Så klena är de ju ändå inte. Anledningen att man övergick från 20 till 24-pinnars ATX-kontakt var ju för att folk faktiskt lyckats röka sin ATX-kontakt. Det är inte vanligt, du måste överklocka mer än vad medelsvensson är kapabel till men det KAN hända.. och då måste de ju givetvis förhindra det!

Ni vet, ett fel och man blir stämd i ett land långt borta (förhoppningsvis).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Är FSP-aggen tysta?
Jag vet att det är kalasbra kvalité och allt det där, så jag funderar på att köpa mig ett.
Typ, ~350 watts-agget för en rigg som när jag meckar lite i den webbapplikationen som räknar ut effektåtgången (eller rekommenderad nätaggseffekt) säger ~130 watt.

Och nej, jag frågar inte om det klarar av riggen, bara om de är tysta.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Finns några teorier om sånt. Det kan vara för att öka kontaktytan bland annat. Två kontakter har ju dubbelt så stor yta som en, och det minskar risken för rejäla överslag och brända kontakter om man får glappkontakt. Sen blir kablarna mindre varma ocm två stycken får dela på samma ström istället för att bara ha en kabel.

Det brukar inte vara någon fara. Men tillverkarna kanske vill vara absolut säkra. Som t.e.x varför de rekomenderar så brutalt starka nätagg.

specifikationerna för hur mycket man teoretiskt får ta ut ur en molex-kontakt är "5A", eftersom X19**-korten iaf teoretiskt uppges kunna dra mer än 60W + "lite" ur PCIe/AGP-porten (typ 20W på olika spänningar, vilket nästan inte används) så är tillverkarna tvungna att ha på 2 kontakter på grafikkortet

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Är FSP-aggen tysta?
Jag vet att det är kalasbra kvalité och allt det där, så jag funderar på att köpa mig ett.
Typ, ~350 watts-agget för en rigg som när jag meckar lite i den webbapplikationen som räknar ut effektåtgången (eller rekommenderad nätaggseffekt) säger ~130 watt.

Och nej, jag frågar inte om det klarar av riggen, bara om de är tysta.

Personligen kan jag säga att jag uppfattar FSP:s 350 Watts agg som tysta, men denna åsikt delas ej av samtliga personer på detta forum.

Kan dock säga att jag slängde ut ett noname agg och satte in ett 350-pnf och undrade sedan om burken var igång. Givetvis var den det och har sedan dess köpt ett likadant till min andra spelrigg.