Nya versionen av X1900GT (vilka har den?)

Permalänk

Jag testade och klocka lite igår och kom upp i 580/702. Dock så provade jag igen och fick 10 över tidigare resultat. Har inte nått gränsen än, vågar inte. Hur mycket ska man våga klocka?
Själv så kör man med rivatuner och ni som har det, vad betyder dem där kommatecknerna där man ställer in hastigheten? Är det max och minimum som man kan klocka eller?

Permalänk
Medlem

Jag har provat att klocka mitt till 575/730, det funkade bra. Ska nog gå lite till.
Klockar oxå med RivaTuner, men tyvärr så vet jag inte vad kommatecknet riktigt betyder, vid kommatecknet näst längst till höger så kommer det upp en varningstriangel på min, dår är klocken 647/827 men tror inte att den klockar så högt.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Jag har provat att klocka mitt till 575/730, det funkade bra. Ska nog gå lite till.
Klockar oxå med RivaTuner, men tyvärr så vet jag inte vad kommatecknet riktigt betyder, vid kommatecknet näst längst till höger så kommer det upp en varningstriangel på min, dår är klocken 647/827 men tror inte att den klockar så högt.

Det lär va något minimum/maximum gräns. Den borde alltså flytta på sig om man byter kort.
Du har sapphire eller?
Hur ska man avgöra skillnaden mellan "processorn" och minnerna?
Ska man ha samma skillnad som orginal (513/657 = 144) eller ska man klocka mer på minnerna eller processorn?

Jag hade ju klockat min processor högre än dig, men du hade minnerna högre.

Vad händer när man nåt gränsen?

Permalänk

jag beställde ett club 3D 1900gt (egentligen ett X1900RX ?)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94596
för en månad sen, är det samma med det eller ?
det har fortfarande inte kommit in i lager så borde jag kanske avbeställa det då och beställa ett annat ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davve_87_
jag beställde ett club 3D 1900gt (egentligen ett X1900RX ?)
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=94596
för en månad sen, är det samma med det eller ?
det har fortfarande inte kommit in i lager så borde jag kanske avbeställa det då och beställa ett annat ?

GPU:n verkar högre klockad. Antar att den är klockad på fabrik. Dock så är det inga problem att klocka upp våra kort (sapphire, dem jag har pratat med) till ca 580-640 (?) och minnerna kan du klocka upp över 1,4.
Gör som du vill, komplett har sappires på lager.

Har jag fel så rätta mig gärna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Jag testade och klocka lite igår och kom upp i 580/702. Dock så provade jag igen och fick 10 över tidigare resultat. Har inte nått gränsen än, vågar inte. Hur mycket ska man våga klocka?
Själv så kör man med rivatuner och ni som har det, vad betyder dem där kommatecknerna där man ställer in hastigheten? Är det max och minimum som man kan klocka eller?

Klocka så mycket du kan, såvitt jag vet så går det inte att ta sönder ett grafikkort genom att bara höja klockfrekvensen (bara det inte går för varmt). Klockar du för mycket så hänger sig datorn.

När ni klockar i rivatuner, testar ni också stabiliteten på klocken i t.ex. ATI Tool? (låt den köra scan for artifacts i åtminstone 30min)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Klocka så mycket du kan, såvitt jag vet så går det inte att ta sönder ett grafikkort genom att bara höja klockfrekvensen (bara det inte går för varmt). Klockar du för mycket så hänger sig datorn.

När ni klockar i rivatuner, testar ni också stabiliteten på klocken i t.ex. ATI Tool? (låt den köra scan for artifacts i åtminstone 30min)

Nix, den kör bara ett test sen kör jag bara
Men det vore smart som du säger, att testa i ca 30 min.
Hur mycket tror ni då? Vill inte testa 30 min för varje klockning, tar en evighet.

Ska jag testa 600/750?

EDIT:

Okej, testade med 575/720, inga problem. Testade i ca 30 min i ATItools. Satte fläkten på fullt och körde igång Tempen gick aldrig över 68.
Kolla på bilden: http://mavericktc.250free.com/test.JPG
Under "menyn" "artifact tester" så står det GPU och ENV, är det mina temps?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Det lär va något minimum/maximum gräns. Den borde alltså flytta på sig om man byter kort.
Du har sapphire eller?
Hur ska man avgöra skillnaden mellan "processorn" och minnerna?
Ska man ha samma skillnad som orginal (513/657 = 144) eller ska man klocka mer på minnerna eller processorn?

Jag hade ju klockat min processor högre än dig, men du hade minnerna högre.

Vad händer när man nåt gränsen?

Jepp jag har oxå Sapphire, den nya versionen.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

när jag klockar gpu:n runt 540-560 så efter en liten stund blir skärmen svart och man hör fläkten starta om på grafikkortet , en kommer man tillbaka till windows med org klock:( blir lika dant om jag sätter minnet på 800mhz , men 798 går prima:P var får man ett program som man kan dra på mer kräm? jag kan inte göra det i atitool eller rivatuner iallafall.

Permalänk
Medlem

Har också samma kort, Sapphire. Fick det igår. Hade ingen aning om att det fanns en ny version av GT-kortet med lägre klockor. Fast spelar inte så stor roll egentligen, det är ju bara ett kort man ska ha tills DX10 kommer. Betalade förresten 1975:- för det hos Dustin Home (gratis frakt så klart)

Permalänk
Medlem

Betalade 1 882:- (£135)

Visa signatur

AMD 64 X2 3800+ AM2| DFI Infinity nF Ultra II M2 | 4 x 512MB 5400 | Sapphire X1900GT | 550W XilencePower | 500GB x 2 + 160GB Seagate | CoolerMaster Centurion 5

Permalänk

Men va lack jag blir. Köpte detta kort från datorbutiken.com förra veckan. de skrev att core hastigheten skulle vara 575Mhz. Men icke då, 513Mhz! Falsk marknadsföring. Kan man påpeka det och få byta?

Kommer inte över 520 på core. sanslöst. sämsta köp någonsin.

EDIT: Har Saphire-kortet. Kan inte se temp i ATI-tool heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Men va lack jag blir. Köpte detta kort från datorbutiken.com förra veckan. de skrev att core hastigheten skulle vara 575Mhz. Men icke då, 513Mhz! Falsk marknadsföring. Kan man påpeka det och få byta?

Kommer inte över 520 på core. sanslöst. sämsta köp någonsin.

EDIT: Har Saphire-kortet. Kan inte se temp i ATI-tool heller

Det va en ruskigt dålig klock. Vill du kunna se dina temperaturer får du skaffa senaste betan av Ati tool eller köra Ati traytools.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Men va lack jag blir. Köpte detta kort från datorbutiken.com förra veckan. de skrev att core hastigheten skulle vara 575Mhz. Men icke då, 513Mhz! Falsk marknadsföring. Kan man påpeka det och få byta?

Kommer inte över 520 på core. sanslöst. sämsta köp någonsin.

EDIT: Har Saphire-kortet. Kan inte se temp i ATI-tool heller

513 har alla nya GT kort, dock så klockar ditt kort as. Jag kommer lätt upp i 610/750+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Det va en ruskigt dålig klock. Vill du kunna se dina temperaturer får du skaffa senaste betan av Ati tool eller köra Ati traytools.

Har den senaste betan.

EDIT:
Kunde se tempen i ATI Tray Tools.

Har trilskats lite mer med koretet nu. Lyckades faktiskt komma upp i 547/750Mhz i alla fall med fläkten på max. Detta gav 9981 i 3DMark05. 19 poäng till hade inte vart fel Minnesklocken kan nog gå lite högre till och med.

Större bild

Permalänk

Jag exprimenterade lite idag och kom upp i 600/770. Vid 614/783 så fick jag artifacts.
Kan iof bero på mitt agg som är orginal i ett sonata 2 chassi.
Bänkade allt i 3dmark06 för att vara säker & slippa ostabilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bananflugan
Har den senaste betan.

EDIT:
Kunde se tempen i ATI Tray Tools.

Har trilskats lite mer med koretet nu. Lyckades faktiskt komma upp i 547/750Mhz i alla fall med fläkten på max. Detta gav 9981 i 3DMark05. 19 poäng till hade inte vart fel Minnesklocken kan nog gå lite högre till och med.

http://caali.dyndns.org/9981small.jpg
Större bild

Är du helt säker på att du har den senaste betan? Den går bara att hitta på forumet. Det är Atitool 0.25 beta 16, tror även att 0.25 beta 15 ska funka med.

0.25 beta 15
* Add support for X1900 GT, X1800 GTO, X1950 XTX and others
* Fixed wrong memory clock on NVIDIA G7x
* On ATI cards with 2D/3D modes ATITool will automatically switch to 3D Mode until a dystem restart
* Changed ATI clock setting method
* BIOS dump will work on all X1000 cards now

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=16851

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Någon som vet om VF700 är bättre än kylare på Sapphire X1900GT? Var länge sedan man läste om sånt...

Permalänk
Medlem

Kör med 560 / 675 Mhz med fläkten på dynamiskt läge utan problem. Kan säkert gå högre men känner att man inte vinner så mycket prestanda.

Ligger på runt 65-68 grader med originalkylningen vid full load.

Permalänk

Lite synd med gt ver2... ver 2 får jag upp i 550/700mhz(Sapphire)...
har även ver1 och det klockar minst sagt.. 730/949mhz

Visa signatur

Main: Asrock X670E Taichi + 7800X3D + 64 GB G.Skill Trident Neo + 7900XTX MBA
Asrock X570 Taichi + 3900X + 16 GB G.Skill + 5700xt

Retro: Gigabyte GA-P35-DS3P(rev 2.0) + E2160 @ 3.5 GHz + Corsair TWIN2X 6400DHX + Sapphire HD3870

Permalänk
Medlem

Man får den rätt billigt nu, sapphire 1900GT för 1295kr

Visa signatur

felis domesticus...

Permalänk
Avstängd

jag fick ganska så fina minnen på mitt kort dom klockar ca 900-930mhz o det är jävligt bra

har ingen bra kylning nu så jag har inte haft lust o vmodda o sen måste jag leta upp en 100k variabel pot.

caT 6:11 har jag blivit rekomenderad o köra med när ja benchar i 3dm 05 o dom är stabila för mig men inte för dom med x1950xtx

@Bananflugan: kör 3dmark i realtid så får du nog 10K poäng

min core gör ca 580-600(3dstabilt) men sen är det nog antingen värmen eller spänningn till coren som stoppar.

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt sapphire igår. Älskar den (överclockar inte )

Tänkte ställa en fråga till alla som har den. Låter den lite som en dammsugare när man kör igång datorn hos er, 1 sec eller nott. Bara frågar för att min gör de men de försvinner när den varvar upp.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xeno88
Jag fick mitt sapphire igår. Älskar den (överclockar inte )

Tänkte ställa en fråga till alla som har den. Låter den lite som en dammsugare när man kör igång datorn hos er, 1 sec eller nott. Bara frågar för att min gör de men de försvinner när den varvar upp.

Yepp, den varvar upp 2 sec vid start sen tystnar den igen.

Permalänk
Medlem

Hmm nu blev jag orolig.. Beställde ett Sapphire radeon X1900GT från komplett för 1290:- Och det står att den har 575mhz, hur vet jag om det är den nya versionen med 513?

Får jag den med 513 blir det raka vägen tillbaka till göteborg med skiten... Butiker som lurar sina kunder är inget för mig.

Permalänk
Medlem

200 poäng mer eller mindre i 3dmark, varför gör ni så stor grej av det?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granz
Hmm nu blev jag orolig.. Beställde ett Sapphire radeon X1900GT från komplett för 1290:- Och det står att den har 575mhz, hur vet jag om det är den nya versionen med 513?

Får jag den med 513 blir det raka vägen tillbaka till göteborg med skiten... Butiker som lurar sina kunder är inget för mig.

Dom har haft andra utgåvan i flera månader. Läser du recensionerna av kortet kommer du märka att någon har skrivit att det är andra utgåvan.

Jag har skickat ett mail till komplett nu med lite specs upplysningar.
Köpte ett Powercolor X1900GT för några månader sen och även det var andra utgåvan (specsen till trots)

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Barak: Du var nöjd med kortet iaf eller? Med tanke på att du fortfarande har kvar X1900GT och inte bytat ut den. Frågade du om du fick pengarna tillbaka eller du brydde dig inte? Jag ligger dock bra till då jag inte betalt för kortet än.. Och inte kommer jag göra det heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Granz
Barak: Du var nöjd med kortet iaf eller? Med tanke på att du fortfarande har kvar X1900GT och inte bytat ut den. Frågade du om du fick pengarna tillbaka eller du brydde dig inte? Jag ligger dock bra till då jag inte betalt för kortet än.. Och inte kommer jag göra det heller.

Orkade inte bry mig, är rätt nöjd iaf.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Jag fick upp mitt X1900GT för 1300kr till 575/900MHz. Ganska klockvänligt minne

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC