USB 2.0 Wifi dongle i USB 1.1 Laptop, samt kring frågor.

Permalänk

USB 2.0 Wifi dongle i USB 1.1 Laptop, samt kring frågor.

En kompis till mig har skaffat bredband och de tänkte köra W-LAN och de har en lite äldra bärbar dator som han vill kunna koppla upp på nätet. Men det är så att näverkskortet som sitter i datorn är paj.

Modell på laptop: Fujitsu Siemens AMILO-D P4

FS själva har inte nån info om modellen på deras hemsida så den är ett par år gammal. Det jag tänkte först var om man skulle ta och skaffa ett PC-card wifi-kort till honom men då jag inte vet helt säkert om det finns det på laptopen och om det är I eller II.

Så jag tänkte istället att han skulle köpa en USB wifi dongle.
Med det är så att hans bärbara dator bara har USB 1 och alla wifi USB:er är alltid USB 2 (oftast hi-speed) så det jag tänkte på hur det kommer gå med ett sådant i en USB 1:a?

Kollade lite snabbt bara på 2 kort från komplett.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327826 195:- Cnet
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315242 295:- Netgear

KOmmentarer eller andra lösningar, allt är välkommet, målet är att han ska kunna få trådlöst internet på sin laptop, Fujitsu Siemens AMILO-D P4.

MVH Mathias

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Visst kommer det att funka men räkna inte med nån raketfart , duger kanske att surfa med men inte att föra över filer eller liknande.

Jag skulle satsat på ett PCMCIA kort , kolla upp vilken typ maskinen har och köp ett sådant istället.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

jo men det är så att jagi nte hittar hans modell på fujitsus hhemsida (den är några år gammal) och då det inte är min har jag inte tillgång till att kolla på den fysiskt.

jag pratade lite mer med honom och han hade inte änns tänkt tanken på att ha datorerna ihopkopplade. så det enda han vill är att ha internet på den bärbara.

men om man köpet en USB 2.0 dongle på 54 Mbps, och sätter den i USB 1.1, kommer han då komma upp i de 24 Mbps som de betalar för (det kommer ju självklart att vara lägre så man aldrig riktigt kommer upp i de hastigheterna som leverantörerna "lovar" de säger ju faktiskt bara "upp till") och sen så kommer ju flera datorer dela på uppkopplingen genom en W-LAN router så)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Rent teoretiskt kan han inte ens komma över 11 Mbps, eftersom USB 1.1 inte har mer bandbredd än så. Även jag skulle därför rekommendera att kolla upp fakta så att han kan köpa sig ett PCMCIA-kort som inte begränsas av bussen

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

okej, jo det är sant (att jag inte tänkte på det *släpar mig själv*)

någon som är bra på tyska för nästintill allt jag hittar om datorn på google är på tyska (vissa på typ spanska också)

då kommer en ny fråga, vad kostar ett PCMCIA W-LAN kort ungefär?
han vill ha det så billigt som möjligt.

det som det ska vara till för att endast surfning och den KAN INTE vara över 24 Mbps. han behöver inte något snabbt nätverk mellan datorerna (han behöver inget nätverk mellan dem alls)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Då räcker i stort sett vilket PCMCIA-WLAN-kort som helst, och de ligger väl kring 300 Kr eller något i den stilen.

Vill du ha *lite* hjälp med tyskan kan jag nog vara till hjälp

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

okej, men det verkar ju bra, då blir det inte så stort problem att välja sen då,

ja tack ,det vore mycket vänligt.
prova att bara googla på "Fujitsu Siemens AMILO-D P4"
ser fins ju olika versioner av den och det är ju inte den som är på 3.2 GHz antar jag då datorn är 4-5år gammal (kostade då 20-25 000kr)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Så länge det är en av de nyare Amilo-D:erna med P4 osv så borde den ta mer eller mindre vilka kort som helst, och eftersom billighet verkar prioriteras så varför inte kompletts minsting?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=313647&view=detailed

Kan ju inte garantera till 100% att det fungerar, men jag ser då definitivt inte varför det inte skulle göra det.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

okej, tack så mycket för hjälpen, ska meddela honom det här imorgon

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G