Dualboot Win 98 med XP

Permalänk

Dualboot Win 98 med XP

Jag försöker installera Windows 98 på en dator med XP installerat. Jag har skapat en partion speciellt för detta och vill få det att se ut som följande:

Partion C = Windows XP (30GB)
Partion D = Spel,musik och film(193GB)
Partion F = Windows 98(7GB)
(allt är en och samma hårdisk)

Har använt Partion Magic För partionering av F: samt formaterat den i ntfs.

Nu verkar det som windows 98 vill installera sig på C: kan det vara så att 98 inte kan köras på annat än första partionen?

Måste jag helt enkelt installera win98 först och sedan göra en ny installation av XP?

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

när jag köra dualboot så fick jag ha Win98 på c: och sedan göra en separat
install på WinXp på annan hdd/partition.

fungerade fin fint.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
när jag köra dualboot så fick jag ha Win98 på c: och sedan göra en separat
install på WinXp på annan hdd/partition.

fungerade fin fint.

Okej tack så mycket! Då får jag ta och installera om Win XP ville bara slippa lite av det besväret.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

För det första så kan du inte ha win 98 på en NTFS-partition. Det funkar bara på FAT (Fat16) eller FAT32.

Det absolut enklaste för att åstadkomma detta är om man börjar med en tom disk, partitionerar och installerar 98:an på valfri partition.
Därefter installerar man XP, som då känner av att det redan finns ett annat operativ installerat, och skapar en bootmeny, så direkt när XP- installationen är klar så har du även boot-menyn.

Kom bara ihåg att 98'n kan inte läsa NTFS-partitioner, så vill du komma åt "Film, musik o spel-partitionen" från 98'n så måste även den vara FAT32.

Intressant att veta kan då vara att om man har stora filmfiler, så klarar FAT32 inte av att hantera större filer än 2GB.

Permalänk
Medlem

Annars kan man installera VmWare och sen installera en virtuell installation av win98 inne i XP. Man kan även dela mappar och partitioner. VmWare är det lättaste alternativet men jag vet inte om du ville ha en "ren" installation av 98:an.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asrock Dual-SATA2, 1 GB DDR-RAM, GF6600GT osv.
"One ring to rule them all, One ring to find them, One ring to bring them all, And in the darkness bind them!" miskad storlek /Quizor