Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv

hp- hårddisk

ska installera xp sp2 med sata drivrutiner, har en hp compaq nx6310 men står att den inte känner av hårddisken, körde då med sata drivrutiner på usb enhet, men då känner den bara av usb enhetensutrymme, vid reparation så hamnar jag i dos prompten men verkar som den då bara också känner av usb minnet, vad skall jag göra?

Permalänk
Medlem

Hittar HDD self test hårddisken? Alltid i BIOS.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Hade själv samma problem med min nya HP NX7400. Jag löste problemet genom att slipstreama in sata-drivrutinerna på skivan mha ett program som heter nlite har jag för mig. Hur enkelt som helst!

Sen var det bara att köra på som vanligt och så hittar den hårddisken när det är dags för formatering/partitionering.

MVH Emil

Permalänk
Inaktiv

nlite funkar inte för mig, någon som vet om de går att ladda ner något liknande program?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bop_cat
nlite funkar inte för mig, någon som vet om de går att ladda ner något liknande program?

Finns en bra guide här för hur du gör det själv.
http://unattended.msfn.org/unattended.xp/view/web/36/SESSID=b...

Dock får du själv hämta ut relevant data för dina drivisar och byta ut mot exempeldatat i guiden ovan.

För mig behövdes inte sista steget utan det räckte med att kopiera drivrutinerna till I386 katalogen så kunde textdelen av installationen påbörjas. Drivrutinerna som du lägger i $OEM$ katalogen används senare i installationen.

Permalänk
Inaktiv

kör nu med kill disk eftersom efter ja gort en recovery skiva så kom de upp cdboot och att ntdlr saknades, borde väll disken va helt ren sen och bara att köra in en xp sp2 skiva el testa med recovery cd jag gorde?

Permalänk
Medlem

Är egentligen upp till dig, med recoveryn så återställs datorn till exakt det skick det var när recoveryn skapades. Dvs alla drivrutiner, program och annat som kom med datorn vid inköp kommer att finnas. Gör du en vanlig install med xp så kommer du att få lägga in allt det själv, det finns både för och nackdelar med både så det är upp till dig att bestämma vad som känns mest lönt för dig.

Dock om du bootar med vanlig xp så måste du som sagt lägga in sata-drivrutiner på skivan för att den ska kunna installeras.

Permalänk
Inaktiv

har en windows xp med sp2 på den ska innehålla sata drivrutiner likt förbánnat funkar de inte, va ska jag göra,slänga skiten eller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bop_cat
har en windows xp med sp2 på den ska innehålla sata drivrutiner likt förbánnat funkar de inte, va ska jag göra,slänga skiten eller

Kika på tredje tråden så finns det en attachement som beskriver i detalj hur du ska göra.

http://forums1.itrc.hp.com/service/forums/questionanswer.do?t...

Permalänk
Medlem

Jag har lite samma problem, behöver hjälp nu! Jag har slipstreamat in SATA-drivrutinerna på en XP-skiva. Ska man fortfarande köra "F6-metoden" då eller ska den bara hitta på hårddisken iaf? För det fungerar inte för mig.

Jag integrerade en enskild drivrutin och valde precis som det står bara .inf filen då dom andra filerna ska följa med.

Varför hittar den inte på disken?