Hitachi lanserar den första terabyte-hårddisken

Permalänk
Medlem

snart dags att gå ifrån FAT32 pga att hårddisken är för stor

aja, trevligt att dom börjar komma över Terabyte per enhet.

Permalänk
Medlem

http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=5582

seagate svarar.

Seagate brukar hålla sig till 4 plattor så det här kan betyda 250GB per platta, men det dröjer nog innan de finns att köpa.

Permalänk
Medlem

5 skivor 10 läshuvuden.. Fint den köper jag samtidigt som de där nya kalla gfx-kortet med 9 fläktar ..... INTE. Dom ville bara vara först på 1 TB.. SKRÄP!

EDIT: Kollat upp nu... de är vinkelrät iaff undra hur snabbt de är då.
köper när dom släpper en me 2 skivor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
5 skivor 10 läshuvuden.. Fint den köper jag samtidigt som de där nya kalla gfx-kortet med 9 fläktar ..... INTE. Dom ville bara vara först på 1 TB.. SKRÄP!

Förmodligen inte vinkelrät lagring. zzzz

datatätheten är väl det enda som är viktigt, för perpendicular medför ju inget positivt mer än att läshuvuden tar lite mindre plats. (förutom tätheten)
Jag tror dessutom att den här kommer att ha vinkelrät lagring.
Sen skulle jag personligen aldrig köpa en disk med 5 plattor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
snart dags att gå ifrån FAT32 pga att hårddisken är för stor

aja, trevligt att dom börjar komma över Terabyte per enhet.

det kan du lugnt skjuta upp några år till. (iaf av den anledningen..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

http://www.fragbite.com/?threadID=338091

In och kommentera.

"har funnits länge."
"Alienware datorer är rustade med 2.5 tb så till detta säger jag "old""
"Finns ju många 1 terrbytare som är snabbare."

Jag är bannad. WHAwhahwH gissa varför

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Kan dom inte göra bättre hårddiskar istället för större?

word

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rovah
http://www.fragbite.com/?threadID=338091

In och kommentera.

"har funnits länge."
"Alienware datorer är rustade med 2.5 tb så till detta säger jag "old""
"Finns ju många 1 terrbytare som är snabbare."

Jag är bannad. WHAwhahwH gissa varför

Otroligt, jag trodde inte sånna männsikor fanns längre.
De länkar till expressen, och kallar den dessutom för hår-disk. otroligt.

Permalänk
Medlem

kul ha den fullsmockad och så krachar den.Vilka sorger dessa större och större diskar kommer ge.Ja längtar tills mer säkra stora lagringsenheter kommer.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
kul ha den fullsmockad och så krachar den.Vilka sorger dessa större och större diskar kommer ge.Ja längtar tills mer säkra stora lagringsenheter kommer.

Nä varför då? Varje vettig människa kör ju backup på allt viktigt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Kommer nog aldrig köpa hitachi (oförtjänt beslut av mig, jag vet), men det är en god nyhet att någon sätter ribban för resterande tillverkare.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Nä varför då? Varje vettig människa kör ju backup på allt viktigt.

lol hur billigt är det köpa dubbla diskar?Tror du ja kan köra backup på allt på 7 diskar ja har?Plus när ja köper denna disken blir det över 2.5 tb totalt.Hur ska ja kunna göra backup menar du?Bränna dvd?Köpa 3 stora hårdiskar till?Tror du jag skiter ut pengar? Men efter som du tycker du själv är så vettig.Så kan du tala om hur ja ska göra utan ska kosta kjortan????????????????????????????

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk

Trevligt med större diskar. Synd att det är Hitachi bara.

Permalänk
Medlem

Hur många GB kan man lagra på den? Det är ju massa spill å så med plats för filsystem och bla bla bla.

Permalänk
Medlem

Har en IBM/Hitachi disk från 2001 som fungerar utmärkt.. förstår inte varför alla hatar Hitachi?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
lol hur billigt är det köpa dubbla diskar?Tror du ja kan köra backup på allt på 7 diskar ja har?Plus när ja köper denna disken blir det över 2.5 tb totalt.Hur ska ja kunna göra backup menar du?Bränna dvd?Köpa 3 stora hårdiskar till?Tror du jag skiter ut pengar? Men efter som du tycker du själv är så vettig.Så kan du tala om hur ja ska göra utan ska kosta kjortan????????????????????????????

Köra backup mot andra diskar? det är ju verkligen osmart.
Man kör backup mot band så klart, som man sen lagrar på annat ställe, det är vettigt.
vad en kjorta är eller kostar har jag ingen aning om.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Har en IBM/Hitachi disk från 2001 som fungerar utmärkt.. förstår inte varför alla hatar Hitachi?

Sen Hitachi tog över får man nog säga att hårddiskarna haft åtminstone lika bra kvalitet som konkurenterna.
Frågan är väl varför ska man älska Hitachi?
Det enda sättet de tar ledningen är om någon högre upp gör ett misstag, det är väl inte så orättvist egentligen.

Permalänk

Diskutrymme får man aldrig för lite av!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Har en IBM/Hitachi disk från 2001 som fungerar utmärkt.. förstår inte varför alla hatar Hitachi?

En disk? Wow...
Du tycker inte att man bör ha data för åtminstone ett par tusen diskar när man drar sådana där slutsatser?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SBeaver
Frågan är väl varför ska man älska Hitachi?

De har bra prestanda och bra ljudnivå.
Något de är rätt ensamma om faktiskt.

EDIT: NEJ, westerin digital != hitachi
stryck det sista stycket ...

hmm
32 mb cache, steget till 16 mb cache gjordes ju precis och det har ju inte hittils visat sig ge så mycket, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
En disk? Wow...
Du tycker inte att man bör ha data för åtminstone ett par tusen diskar när man drar sådana där slutsatser?

De har bra prestanda och bra ljudnivå.
Något de är rätt ensamma om faktiskt.

EDIT: NEJ, westerin digital != hitachi
stryck det sista stycket ...

Ja kombinationen kanske. Samsung är ju överlägset tystast sen är väl WD och Hitachi ungefär lika i prestanda, eventuellt övertag för WD

edit: här är man trög att läsa.
cache är bra om de kan hantera den, minnen kostar ju ingenting så det skadar ju inte att ha mer.
Sen ska seagate ha jävligt dålig cachehantering däremot var det någon annan som var mycket bättre på det vilket man kunde få fram via något riktat prestandatest. jaja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SBeaver
Ja kombinationen kanske. Samsung är ju överlägset tystast sen är väl WD och Hitachi ungefär lika i prestanda, eventuellt övertag för WD

Samsung är inte överlägset tystast. Samt att man måste hålla på och göra en masas undersökningar och kolla upp vilken motor som sitter i disken. Nej, som ett långt Samsung fan så kör jag nu Western Digital. Låter kanske lite, lite mer i idle men betydligt mindre i sökljuden (själv bryr jag mig nästan bara om idle, och jag går långt för jusst det - men skillnaderna är så små i ljudnivå och så stora i prestanda att samsung får ge vika).

Dessutom så låter de nyare samsung diskarna mer och de äldre finns ju i max 250 gb och det är inte så hett längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Samsung är inte överlägset tystast. Samt att man måste hålla på och göra en masas undersökningar och kolla upp vilken motor som sitter i disken. Nej, som ett långt Samsung fan så kör jag nu Western Digital. Låter kanske lite, lite mer i idle men betydligt mindre i sökljuden (själv bryr jag mig nästan bara om idle, och jag går långt för jusst det - men skillnaderna är så små i ljudnivå och så stora i prestanda att samsung får ge vika).

Dessutom så låter de nyare samsung diskarna mer och de äldre finns ju i max 250 gb och det är inte så hett längre.

Jag sitter själv med en P120 250GB som jag tyckte var otroligt tyst jämfört med andra.
Jag trodde inte Samsung hade något på gång längre tills jag såg tester på t166 modellerna och de var överlägsna alla andra inklusive P120 i ljudnivå (även strömförbrukning tror jag).
Jag ska se om jag hittar på testet någonstans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD73
lol hur billigt är det köpa dubbla diskar?Tror du ja kan köra backup på allt på 7 diskar ja har?Plus när ja köper denna disken blir det över 2.5 tb totalt.Hur ska ja kunna göra backup menar du?Bränna dvd?Köpa 3 stora hårdiskar till?Tror du jag skiter ut pengar? Men efter som du tycker du själv är så vettig.Så kan du tala om hur ja ska göra utan ska kosta kjortan????????????????????????????

Den här disken är nog inget för er "gamers" :rolleyes:... Vi andra suktar efter att få slänga up en Raid 5:a med dessa

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

här var den:
http://www.silentpcreview.com/article657-page3.html

det var en t133 men jag tror inte de skiljer sig så enormt, dessutom finns den fortfarande att köpa också.
sen råkar ju jag dyrka spcr som Gud också så det kanske gör mig partisk i frågan

edit: ingen hitachi i testet så jag antog att de sög

Permalänk
Medlem

Jo, jag dyrkar också spcr och det är förstås därifrån som jag fattat tycke för Western Digital.

Från samma sida som du länkar till så skriver dom ju att Samsung senaste i princip är identisk med western digitals vad gäller ljudnivå. Handlar mycket om andra aspekter som chassi m.m.
Men western digital är snabbare och har tystare sökljud samt finns i större storlekar.
Därför har jag (för stunden) bytt till Western Digital för mina inköp och rekommendationer.

Även om jag förstås var skeptisk. Western Digital har ju inte direkt varigt kända för tysta diskar och jag har lyckats samla på mig och familjen kanske 8 diskar ur p120 serien.

p120 serien anses också av vissa vara tystare än samsungs nyare. Samt att senare versioner av p120 inte alltid är så tysta. Detta kombinerat att det flera olika versioner av diskarna som låter olika har gjort det till en mardröm att köpa diskar från samsung för den som är riktigt petig även när det kommer till de bästa serierna vad gäller ljudnivå.

Får se om den här är så tyst som de påstår, men jag är inte särskilt optimistisk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Köra backup mot andra diskar? det är ju verkligen osmart.
Man kör backup mot band så klart, som man sen lagrar på annat ställe, det är vettigt.
vad en kjorta är eller kostar har jag ingen aning om.

Allt sådant kostar mycket så klart.Har man massa film liggande så är nog bästa sättet lägga ur disken och ha det i usb så man sällan använder disken.Håller nog bra länge då.Sedan bränna på dvd det alldra viktigaste...

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Kan dom inte göra bättre hårddiskar istället för större?

Det finns mer tillförlitliga diskar, men de kostar därefter.

Permalänk
Hedersmedlem

En intressant fråga är om 32 megabyte buffer påverkar prestandan något överhuvudtaget. Från 2 til 8 var det en viss skillnad om jag inte minns fel, men från 8 till 16 har de ju knappt varit någon skillnad alls under normala förhållanden? Frågan är då om 32 megabyte buffer påverkar något alls då.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Ja tänk att ta säkerhetskopior på innehållet på en så stor disk....

Va ska man me sånt till när man kan ha 3-4st i nån bra raid conf

Permalänk

Öhm, man måste ju inte heller säkerhetskopiera sina diskar direkt. Man sätter RAID-1 på en disk när den blivit 2 år gammal. På två år hinner priset sjunka med 3/4 om inte mer, så det totala priset för ett halvsäkert RAID-1-system blir runt 1 1/4 av nypriset av en disk, inte är det så farligt?
Givetvis backupar man det viktigaste man har på andra sätt, men risken att en disk bara sådär dör före 2 års tid helt utan förvarning är nog väldigt låg.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!