Hjälp att välja mellan HP dv9041,dv9074,nx9420,dv9091

Permalänk
Medlem

Hjälp att välja mellan HP dv9041,dv9074,nx9420,dv9091

Jag tänkte så här att jag köper nu en sådär bärbar dator och om 2-3 år köper igen en istället att köpa en dyrare dator nu. Så om ni kan hjälpa välja mellan dessa HP dv9041 ,dv9074 ,nx9420 ,dv9091

Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Jag har själv tittat på precis samma datorer som dig och har kommit fram till att det lutar åt nx9420.

Alla dom andra som du har skrivit har AMD processorer och ca 2timmars batteri tid vilket jag tycker är hur lite som helst imot nx9420s 4timmar.

Är batteritid inget du bryr dig och vill hellre ha en snygg dator kör på dv9091 som även har 2x 120gb hårddiskar.

nx9420 är dessutom 1000kr billigare än dv9091

Kolla gärna in tråden http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6... där dom jämnför nx9420 och dv9091 då speciellt "$en$eLes$" post:)

Permalänk
Medlem

Jag har själv en nx9420 och jag är nöjd över vad jag har fått för pengarna.

Däremot kan jag ju säga att batteri tiden inte är 4'a timmar.. tycker den har räkt i högst 3 timmar och då har jag bara surfat runt och inte gjort så mycket speciellt.

HP trycker in en massa skit i datorn så jag ska formatera den här någon dag när jag väl får tid.

Plus att HP kör på nx9420 grafikkortet på en lägre frekvens än vad Acer gör tex...
Ännu en anledning till att formatera...

Visa signatur

HP nx9420 | Intel Core 2 Duo @ 2Ghz 4mb L2-cache| 4Gb 667Mhz | ATI Mobility Radeon X1600 256Mb | 200Gb 7200RPM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunar

Däremot kan jag ju säga att batteri tiden inte är 4'a timmar.. tycker den har räkt i högst 3 timmar och då har jag bara surfat runt och inte gjort så mycket speciellt.

fortfarande mycket mer än dv9091 som har 2timmar på pappret och säkert 1,5 annars

Permalänk

HP PAVILION DV9072 Intel Core 2 Duo T5600 2 MB cache 2GB/240 DVDRW 17#XPMCE @ 15795:-

Hur står den sig emot de andra två ni pratar om? Är dyrare dock med 2gb ram, 7600go 512mb, chassit från 9091 samt hdmi mm. 2x120gb internt orginal i en bärbar känns mycket lockande enligt mig och jag orkar inte alltid släpa runt på en externhårdisk. Hinner säkert komma 3st nya modeller innan jag ska köpa en bärbar i slutet av sommaren. Har märkt att jag inte använder datorn så mycket under sommaren och kan vänta tills dess med att köpa en bärbar. Ingen som har sett en HP9072 med typ ett 7900gs eller likande? För då vore mitt val avgjort. Sen så är designen inte det viktigaste för mig, så länge den inte liknar en xps dator med massa lysande skit mm.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lunar
Jag har själv en nx9420 och jag är nöjd över vad jag har fått för pengarna.

Däremot kan jag ju säga att batteri tiden inte är 4'a timmar.. tycker den har räkt i högst 3 timmar och då har jag bara surfat runt och inte gjort så mycket speciellt.

HP trycker in en massa skit i datorn så jag ska formatera den här någon dag när jag väl får tid.

Plus att HP kör på nx9420 grafikkortet på en lägre frekvens än vad Acer gör tex...
Ännu en anledning till att formatera...

I catalyst-center kan man ju konfigurera rätt mycket med inställningarna för att få batteriet att räcka längre. En bra bit över 3 timmar räcker den nog så länge man enbart använder den till kontorsarbete och surfande. Jag kunde surfa över en timme och sedan kolla på en hel film på 1.5 timme innan batteriet kolade iallafall (och då hade jag inte ens det feta sparläget på förrän batteriet hade runt 33% kvar).

Det första jag gjorde var att avinstallera allting som datorn kom med, tog tillochmed bort recovery-partionen utan att göra några recoveryskivor först (heh). Men alla drivrutiner för HPs alla modeller finns enkelt att hitta på deras hemsida, bara att skriva in modellnummer så kommer ALLA drivrutiner till komponenter som är förinstallerade upp, typ... smidigt och bra om det skulle bli nåt knas. Drivercleaner, Powertoys och CCleaner kan man ju leta runt lite i för att optimera. Alternativet är ju att formatera men det här är första gången jag har en laglig version av XP så jag tyckte det kändes mysigt

Grafikkortet förresten? Jag har läst i andra trådar tvärtom, att ACER halverat minnesbandbredden på grafikkorten i sina datorer, jag har då inte märkt någon dålig prestanda med mitt kort iallafall. Många datorer kör ju förresten med x1600 kort med 128mb minne och TC, medan det sitter 256mb dedikerat i nx9240.

Visa signatur

Taurus Gaming Elite | AMD Ryzen 7 3700x | Asus 3080 RTX | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | Corsair 16Gb DDR4 3600Mhz | Xiaomi Mi 34" curved monitor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TLShadow
I catalyst-center kan man ju konfigurera rätt mycket med inställningarna för att få batteriet att räcka längre. En bra bit över 3 timmar räcker den nog så länge man enbart använder den till kontorsarbete och surfande. Jag kunde surfa över en timme och sedan kolla på en hel film på 1.5 timme innan batteriet kolade iallafall (och då hade jag inte ens det feta sparläget på förrän batteriet hade runt 33% kvar).

Det första jag gjorde var att avinstallera allting som datorn kom med, tog tillochmed bort recovery-partionen utan att göra några recoveryskivor först (heh). Men alla drivrutiner för HPs alla modeller finns enkelt att hitta på deras hemsida, bara att skriva in modellnummer så kommer ALLA drivrutiner till komponenter som är förinstallerade upp, typ... smidigt och bra om det skulle bli nåt knas. Drivercleaner, Powertoys och CCleaner kan man ju leta runt lite i för att optimera. Alternativet är ju att formatera men det här är första gången jag har en laglig version av XP så jag tyckte det kändes mysigt

Grafikkortet förresten? Jag har läst i andra trådar tvärtom, att ACER halverat minnesbandbredden på grafikkorten i sina datorer, jag har då inte märkt någon dålig prestanda med mitt kort iallafall. Många datorer kör ju förresten med x1600 kort med 128mb minne och TC, medan det sitter 256mb dedikerat i nx9240.

Jepp, du kan nog ha rätt om i catalyst, jag har inte pillat där så mycket så de finns nog tid att käna in....

Formatera kommer jag i alla fall att göra... när jag är väl hemma.

Titta på denhär länken ang, grafikkortet.
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=854937

Han kör orginal med sin Acer.

Visa signatur

HP nx9420 | Intel Core 2 Duo @ 2Ghz 4mb L2-cache| 4Gb 667Mhz | ATI Mobility Radeon X1600 256Mb | 200Gb 7200RPM

Permalänk

nx9420 verkar intressant nu, läste på ett forum att det förmodligen sitter mxm kort eller vad det nu hette i den så man kan förmodligen uppgradera grafikortet till ett 7900gs om inte hp låst det hårdvarustödet. Dock ingen som har bekräftat det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Jag har en fråga om nx9420 som jag hoppas att någon kan svara på.

Hur nerklockat är kortet, och kanske framförallt hur bra är kortet från början? Jag har varit utanför "spelscenen" ett bra tag. Egentligen har jag bara tänkt att spela Supreme Commander (uppföljaren till Total Annihilation), det är också en av anledningarna till att jag köper en ny dator Jag har dock inte speciellt höga krav vad det gäller det grafiska, men spelet kommer nog bli ganska tungkört. Tror ni att det räcker (och helst blir över)?

Permalänk
Medlem

Jag kör på en DV 9041 nu, den funkar väldigt bra. Har inte testat några riktigt tunga spel ännu, men Warcraft och CS flytter på väldigt bra.

Visa signatur

eVett.se - Överlev på internet