Permalänk
Medlem

Funderar på om man gjort ett dåligt köp?
Inte bara det att agget surrar utan också att det har långa kablar.
Läste någonstans att nätaggregat med långa kablar presterar sämre än nätaggregat med korta kablar, valde just cooltek 600w eftersom det har längre kablar än 500w varianten.
Var ju tvungen att välja ett agg med längre kablar eftersom jag valde p180b som chassi, och om nu detta med sämre prestanda på agg med längre kablar stämmer och om den prestandaförlusten är märkbar så var väl valet av chassi också taskig?
Alltså har jag gjort två dåliga köp?
Eller är prestandaförlusten på nätaggregat med långa kablar inte någon "issue"?

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

Man hör INTE surrandet ifall man inte har örat 5cm ifrån agget, annars är det helt tyst.

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sync
Funderar på om man gjort ett dåligt köp?
Inte bara det att agget surrar utan också att det har långa kablar.
Läste någonstans att nätaggregat med långa kablar presterar sämre än nätaggregat med korta kablar, valde just cooltek 600w eftersom det har längre kablar än 500w varianten.
Var ju tvungen att välja ett agg med längre kablar eftersom jag valde p180b som chassi, och om nu detta med sämre prestanda på agg med längre kablar stämmer och om den prestandaförlusten är märkbar så var väl valet av chassi också taskig?
Alltså har jag gjort två dåliga köp?
Eller är prestandaförlusten på nätaggregat med långa kablar inte någon "issue"?

Eftersom Cooltek CT 600W fick bland de bästa resultaten (om inte bäst?) i sweclockers test så ska det nog inte vara några problem
Det var ju det nätagget som fick utmärkelsen "sweclockers, Bäst i test".

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Jag har jag stora problem med att mitt Cooltek 600W surrar något förskräckligt. Jag hör ljudet på ca 1,2 mters avstånd när datorn är avslagen.

För 2 veckor sedan fyllde jag i kontaktformuläret på coolteks hemsida och beskrev mitt problem sakligt, länkade till olika forum där folk upplever samma sak och undrade varför det är på detta sätt.
Men inget svar har jag fått.

Tycker det är lite knepigt med svenska företag som inte har några telefonnumer eller inte svarar (något jag inte visste vid beställningen av nätagget) tankarna går direkt till uppsala-baserade Whynoi.se som det var sådant liv om för något år sedan.

Vid en "whois"-sökning på nic.se så får man fram att Gtek Distrubition (gtek.net) har registrerat www.cooltek.se.
Känns lite knepigt när de skall vara återförsäljare för produkten, om det nu är samma bolag, varför inte sälja nätagget under GTEK:s varumärke?

Gtek är alltså återförsäljare åt sig själva samt säljer sin produkt cooltek till andra återförsäljare i sverige?

Någon som sitter på mer info?

domainname.name: cooltek.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 2005-05-17

*domainname.dns.data:
cooltek.se. NS ns1.ballou.se.
cooltek.se. NS ns2.ballou.se.

*contract_number: 103-969-305
*status: UPPRATTAT
*holder: GTEK Distribution AB
*orgno: 556633-3273
*contact_info.coaddr: -
*contact_info.address: Gundas gata 2
*contact_info.zipcode: 431 51
*contact_info.postal_town: Mölndal
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: -
*contact_info.fax: -
*contact_info.contact: Hannes Wallin
*contact_info.email: -

Om nu detta bryter mot PUL så får jag väl ta bort det. (fattar inte varför det skulle göra det då det är offentliga handlingar/uppgifter)

Ni som är intresserade kan ju då själva göra en sökning på www.nic.se.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Jag har jag stora problem med att mitt Cooltek 600W surrar något förskräckligt. Jag hör ljudet på ca 1,2 mters avstånd när datorn är avslagen.

För 2 veckor sedan fyllde jag i kontaktformuläret på coolteks hemsida och beskrev mitt problem sakligt, länkade till olika forum där folk upplever samma sak och undrade varför det är på detta sätt.
Men inget svar har jag fått.

Tycker det är lite knepigt med svenksa företag som inte har några telefonnumer eller inte svarar (något jag inte visste vid beställningen av nätagget) tankarna går direkt till uppsala-baserade Whynoi.se som det var sådant liv om för något år sedan.

Vid en "whois"-sökning på nic.se så får man fram att Gtek Distrubition (gtek.net) har registrerat www.cooltek.se.
Känns lite knepigt när de skall vara återförsäljare för produkten, om det nu är samma bolag, varför inte sälja nätagget under GTEK:s varumärke?

Gtek är alltså återförsäljare åt sig själva samt säljer sin produkt cooltek till andra återförsäljare i sverige?

Någon som sitter på mer info?

domainname.name: cooltek.se
*domainname.status: REGISTRERAT
*domainname.regdate: 2005-05-17

*domainname.dns.data:
cooltek.se. NS ns1.ballou.se.
cooltek.se. NS ns2.ballou.se.

*contract_number: 103-969-305
*status: UPPRATTAT
*holder: GTEK Distribution AB
*orgno: 556633-3273
*contact_info.coaddr: -
*contact_info.address: Gundas gata 2
*contact_info.zipcode: 431 51
*contact_info.postal_town: Mölndal
*contact_info.countrycode: SE
*contact_info.phone_no: -
*contact_info.fax: -
*contact_info.contact: Hannes Wallin
*contact_info.email: -

Om nu detta bryter mot PUL så får jag väl ta bort det. (fattar inte varför det skulle göra det då det är offentliga handlingar/uppgifter)

Ni som är intresserade kan ju då själva göra en sökning på www.nic.se.

http://www.cooltek.de/impressum.html

PC-Cooling GmbH

Oelegasse 37
3210 Kerzers

Geschäftsführer:
Hauser, Ralf
Telefon: +41 (0) 31 755 71 01
Telefax: +41 (0) 31 755 71 02

Handelsregister:
Handelregister Bern-Mittelland / CH-035.4.029.737-5

Ust-IdNr.:
529021

Ring å snacka lite deutsch med Ralf

Kanske därför cooltek600 är slut överallt, de modifierar i tillverkningen.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Hedersmedlem

GTEK är generalagent och distributör för Cooltek i Sverige. Att de därför också har hand om cooltek.se är inte så konstigt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fick ett Cooltek 600w igår och det surrar också!! Trodde det var nåt fel på agget men det är det altså inte? Funkar inte att köra med det när det surrar så när datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem

min cooltek 500w surrar den med, det blir ju en psykologisk effekt då man vet att det surrar, då hör man det bara mer

Visa signatur

Hooah

Permalänk

Löjligt som fan att det sörrar har skrivit till cooltek två gånger och har inte fått något svar. Ska nog lämna in mitt Cooltek 600w men väntar till jag ska praktisera så jag slipper lida lika mycket att vara utan datorn.

Permalänk
Medlem

Köp ett Be Quiet! straight power och slipp problemen med agg som har sunk kvalite.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

Var yu kvalitè man trodde den skulle ha, den vann yu testet här på Sweclockers !

Permalänk
Medlem

Mitt surrar inte. Däremot så är fläkten rejält högljudd. Överröstar alla andra fläktar jag har i datorn och det är bara noname fläktar (inte speciellt tysta direkt) och en boxad kylare till min venice. Låter bra mkt högre än mitt tidigare nonamenätagg som inte heller var speciellt tyst.

Permalänk

Visst surrar det. Riktigt irriterande. Satte ström i det idag för första gången, och det är ett fräsande ljud, som nån komponent som kokar..

:((((

Permalänk
Medlem

Mitt agg surrar inte alls, en del kanske har fått söndags exemplar med surr?

Visa signatur

Mick

Permalänk

Mitt surrar inte heller, inte min brors heller. Dock är fläkten jäkligt högljudd, men PSU-avdelningen har ganska varmt också så jag håller på med att att fixa en 120mm fläkt till samma plåt så får vi se då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Hur har ni hanterat detta, ni med surrande agg?

Själv gjorde jag en anmälan till InWarehouse och dom skulle genast skicka en retursedel för inskick och "reparation". Frågan är vad dom kommer att komma fram till. Är det "normalt" så är det ju inget fel på det.

Finns det en felaktig variant ute och en som verkligen inte surrar, för det var verkligen ingen fråga om vilken version man fått! *Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzz*

Permalänk
Medlem

fan vilket flyt man har, mitt surrar inte alls. Fläkten låter ju knappt, sover 1½m ifrån datorn.

Kört med agget ca 1 månad nu, nöjd e man iaf!
(tackar Sweclockers för rekomendationen)

Men sen så finns det lite överkänsliga pojkar oxå, som vaknar upp av möss som fiser om nätterna.

Körde med ett Antec True Power380, den jäkeln lät mer. Man fick ju mardrömmar om att man sögs in i en jet turbin.

Permalänk
Medlem

Ja vissa har väl haft otur med sina agg, och jag är en av dom. Kan inte säga att det är tyst alls då mitt gammla Chieftec agg är mycket tystare. Dock skickade jag in min till Inwarehouse men dom har inte hört av sig än. Skickades förra fredagen, hoppas jag får svar imorn

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk

Har också skickat till InWarehouse, ska ringa imorron och kolla statusen. Dom borde ju ha koll på ett så utbrett fel.

Permalänk
Medlem

Jo det tycker jag med då det är så pass många som värkar ha skickat tillbacka agget. Hoppas värkligen jag får mina pengar tillbacka.

Visa signatur

<(.__.<)

Permalänk
Medlem

Nu har jag inget surrande ljud från komponenterna i nätagget men mitt Cooltek CT 600 låter som ett jetplan, fläkten går på fullvarv fast det kommer bara ut kallluft, dags att använda min ångerrätt.

Några tips på ett lika bra men TYST nätagg?

Visa signatur

E-penis:
i9 9900k @ 5hz | Aorus Master Z390 | 2x16GB Corsair 3200 LPX | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB | Phateks Evolv X | EVGA SuperNOVA G2 750W | Corsair H115i PRO | 6TB HDD | Asus MG279Q 27" | Asus Claymore Core | Logitech G403/G35 | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Shitt, jag som varit så nära att beställa ett cooltek CT600 så hittar jag denna tråden. Inget nytt angående nätagget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=3R4$3R=-
Nu har jag inget surrande ljud från komponenterna i nätagget men mitt Cooltek CT 600 låter som ett jetplan, fläkten går på fullvarv fast det kommer bara ut kallluft, dags att använda min ångerrätt.

Några tips på ett lika bra men TYST nätagg?

SPCR har tips på bra och tysta nätagg. Kolla in deras "Recomended Power Supplies", men även deras senaste nätaggsrecensioner, alla nätagg har nog inte hunnit komma in på den rekomenderade listan.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Nöjd med mitt cooltek 600w.

deras site,
http://www.cooltek.se/index.php

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Nu har jag äntligen skickat in mitt cooltek orkar inte stänga av där bak varje gång längre. Skickade in det i söndags kväll så får vi se när jag får tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt igår som jag placerade i en Antec P180b, inget så kallat sörr eller något annat. Funkar apbra och jag är sjukt överraskad hur tyst datorn låter.

Visa signatur

What goes around, comes around.

Permalänk

Jag har cooltek 600W som inte surrar när det är avstängt men däremot låter alldeles för mycket för att kallas Ultra Silent iaf. Överröstar de medföljande chassifläktarna till P180B utan problem.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Läste den här tråden för någon vecka sedan men beställde trots allt ett CT600. Kom att tänka på tråden nu när jag skulle testa datorn så jag gick å lyssnade, men mitt agg är knäpptyst när det är avstängt! Inte ett surr, inte ett ljud... när det går låter det inte så värst mkt då heller

Helnöjd!

Visa signatur

Antec Twelve Hundred, Asus Maximus II formula, Intel Core2Quad Q9550 @ 3,40GHz, 8GB XMS2-DHX CL4, WD Raptor X 150 GB, Seagate Barracuda 7200.11 750 GB, WD Black 1TB, Nvidia GeForce GTX 275

Permalänk

Frågar ni mig verkar det vara lika mycket problem med Cooltek som med Hipers Type-R aggregat. Många funkar problemfritt, men många krånglar också.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bryngel1989
Nu har jag äntligen skickat in mitt cooltek orkar inte stänga av där bak varje gång längre. Skickade in det i söndags kväll så får vi se när jag får tillbaka det.

Äntligen har jag fått tillbaka mitt nätagg eller jag fick ett nytt efter 5-6 veckors väntan! Detta nätagget surrar inte och de är skit gött!