Permalänk
Medlem

Vattenkylning?

Hejsan!

Jag har funderat på att skaffa vattenkylning till min burk.
Finns det något gör-det-själv guide? Och vad som egentligen krävs för att de ska kylas bra? Har en hel del grejjor där hemma att bygga av.

Och det är förståss för att få en tyst dator jag vill ha vattenkylningen. Jag har redan några 120mm fläktar monterade, och egen tystare fläkt i nätagg. och gummi upphängning till hddna. Nu är det bara CPU'n och GFX som har ljud. Jag kör en klassisk Athlon XP 2000+, Den modellen som har haft värmeproblem. Har haft problem med att få den gå tillräkligt kall med "tysta" fläktar. Grafik-kortet är ett X800 med orginal-kylning.

Det är ingen skilnad för mig fast min vattenkylning skulle väga 200kg och ta mycket rumm. ( Eftersom datorn flyttas max 1 gång / år ) Det som jag vill ha är en TYST och VÄLKYLANDE kylning till min dator.

Den står i sitt hörn och surrar 24/7 så skulle det vara trevligt om den inte hade så mycket ljud för sig

Permalänk
Medlem

Sök på ordet vattenkylning och läs på, du får rätt snart veta allt du behöver. Tar en kvälls läsning och sökande.

Köp dom blocken du har råd med till CPU och GPU, köp en tyst pump, kan rekomendera DDC Ultra med plexitop, den är kanske lite överkill för ett system
som ditt, men du kan ha den i din nästa dator också som kanske kräver mer och bättre kylning än din nuvarande.

Sen köper du en bra radiator som du kan köra utan fläktar...

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av hemmabyggd vattenkylning så kolla ProCooling.com, Overclockers.com har också mycket läsvärt.

Om vikt och storlekt inte spelar någon roll skulle du kunna använda en stor tank (typ ett oljefat eller liknande) istället för radiator, kanske t.o.m gräva ned den?

Permalänk

Jag hade också en sådan där omöjlig processor, till slut fläskade jag på en sånhär:
http://www.thermaltake.com/product/cooler/combo/cl-p0024/cl-p...

Tryckte på två stycken tysta 92mm fläktar på de klarade av att kyla åbäket även med fläktarna på 5V, dock lite varm utluft, så jag körde dem för det mesta på 7V och det hördes inte ett knyst. Har själv vattenkylning i min primära burk, men bygger jag ny kylning går jag nog tillbaka till luft, de
"nya" towerkylarna med heatpipes presterar finfint mot en vattenkylning om man inte har superfeta radiatorer eller helt sjuka mängder värme att transportera bort.

Köpte min vattenkylning typ 2001-2002 och har 2st ganska feta radiatorer med varsin 120mm fläkt på, grejen är att jag ändå måste köra fläktarna på 7V för att de ska orka pressa luften igenom radiatorerna, kunde kanske gå bättre med fler fläktar, men det har jag inte plats för, så just nu låter det inte mycket, men man hör datorn om man inte har musik på.

Som sagt, ett par heatpipeskylare, en för processorn och en för grafikkortet och några tysta fläktar till, det skulle ivf jag satsa på, mycket enklare än vattenkylning.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Ska ta min tid och studera dehär med vattenkylning årdentligt och se vad som blir den bästa lösningen.
Måste gemföra lite priser mellan luft / vatten också.. Luftkylning blir dyrt om man skall ha bra fläktar har jag märkt.

Hoppas ja får min burk kyld tyst utan att cpun går för het

Permalänk
Avstängd

tyst och kall,
köp en ddc pump, liten men tyst.
en radiator typ antingen passiv och häng utanpå eller en tripple radiator som kyls med 3 fläktar i 5v hörs de knappt.

Jag har,
ddc pump
http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2245&session=a0db0c4548...
Black ice GT stealth 360 radiator.
https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx
vattentank alphacool
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310204

Kör 3 fläktar på 5v med en fläktkontroller och i det läget är datorn så tyst att pumpen hörs mest och då måste man lyssna efter den.
Inga bekymmer attt sova etc..med daton igång.

Enklare är då att hitta luftkylning som sagt, med rätt kylning/block samt stora fläktar kan man få burken tyst.

Men, absolut bästa är vattenkylning mellan tyst/kylning.
Rätt ordnat och genomfört kan burken i stort bli knäpptyst.

Flera lösningar kan genomföras beroende på utrymme i din låda.
passiv radiator funkar bra upp till ca 120w. (överklockat kan det bli för mycket.)

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)