Permalänk
Medlem

bbb 20/3 varning med ping

om ni skaffar bbb 20/3 lina så kan man inte be dom stänga av pingfiltret..
min ping steg med 20 ms.
kommer att gå tillbaka till 24/1 idag. står inte ut att roxen kommer bakom mig när jag lirar q3.
kanske funkar till andra spel fast inte q3

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som aldrig hört talas om ett "pingfilter"?

Permalänk
Medlem

Det s.k pingfiltret är felkorrigeringen antar jag.
Första gången jag ser att någon får högre ping av ett avstängt filter.

Permalänk
Medlem

Varför finns detta pingfilter/felkorrigeringsfilter ??

Om man inte spelar onlinespel, är det då endå lönt att be dem stänga av detta filter då ?

Visa signatur

HTPC: [MSI FM2-A75IA-E53 mITX] [AMD A6 5400k] [Corsair 4x2Gb 1600Mhz] [SSD Intel 120Gb 330] [WD 6Tb] [LiteOn iHBS112 BR-brännare] [SilverStone Grandia GD05B] [Antec 350w PSU]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Varför finns detta pingfilter/felkorrigeringsfilter ??

Om man inte spelar onlinespel, är det då endå lönt att be dem stänga av detta filter då ?

Nope...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Davil_79
Varför finns detta pingfilter/felkorrigeringsfilter ??

Om man inte spelar onlinespel, är det då endå lönt att be dem stänga av detta filter då ?

Felkorrigeringen finns för att man ska kunna få ut mer bandbredd. Brukar dock inte skilja så mycket , handlar om 1-3 mbit oftast.

Pingfilter finns det inget som heter.

Spelar man inte online så bör man snarare köra så hög felkorrigering/interleave som möjligt. Mer stabilitet och mer bandbredd.

Permalänk

Vad heter motsatsen till interleave då? Fastpath typ? Har jag hört nåt om..

Permalänk
Medlem

Finns sådant till telia adsl också? Felkorrigering alltså.

Permalänk
Medlem

Telia har icke interleave påslagen förutom när du beställer digitaltv.
Fastpath är en mot sats till interleave ja dessutom går det ställa interleave till 0.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

De är sjukt skabbigt att lira cs med interleave på med bbb adsl. Pingar aldrig under 30-40ms på bra servers. Dock har jag stängt av de nu, och allt flyter på vackert:D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Puh, äntligen fick man gratis 20/3 uppgradering efter en _sjukt massa_ tjat, flera timmar i telefon osv.

Helt lindrigt kom man dock inte undan, 12 månaders bindningstid men lär väl säkert inte komma något bättre till vårt område ändå under den tiden.

Tror knappast jag kommer upp i 2Mbit och pingen vill jag inte ens veta vad den landar på sen då den är brutalt kass nu (ingen interleave)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadDude
Puh, äntligen fick man gratis 20/3 uppgradering efter en _sjukt massa_ tjat, flera timmar i telefon osv.

Helt lindrigt kom man dock inte undan, 12 månaders bindningstid men lär väl säkert inte komma något bättre till vårt område ändå under den tiden.

Tror knappast jag kommer upp i 2Mbit och pingen vill jag inte ens veta vad den landar på sen då den är brutalt kass nu (ingen interleave)

Det var som fan fick du kämpa för att få det?

För mig var det inga problem 3 minuters samtal så var det klart fick tom gratis trådlöst modem som kom fram inom 2 dagar. Fick du något sådant skickat gratis? Det enda jag skall betala är 96Kr för frakten den avgiften kommer på fakturan. Fick också 12 månaders bindningstid. Fick välja mellan det eller en avgift på 395kr jag valde det senare. Skall också skicka tillbaka det gammla modemet men för det behöver jag inte betala något porto utan gratis returfraktsedlar 2 st fanns med i mitt paket. Fick också behålla min fasta IP addres med 30kr rabatt dvs ingen extra kostnad. fattar inte varför du blivit så styvmoderligt behandlad.

Har dock inte fått min uppgradering ännu utan det skall tydligen ske den 31 Januari.

Tycker det är märkligt att BBB's kundtjänst är så föraktad på många ställen på nätet. För mig har de varit precis så bra som en kundtjänst skall vara. Har alltid fixat mina problem och inga långa väntetider i kön. Det verkar vara rena turen det handlar om dvs vem man får kontakt med. En ren gissning är att det handlar om vilken befogenhet den man kommer i kontakt med har. Kommer man i kontakt med nån ny utan befogenheter så blir det inte nått utöver det som gäller officiellt och det är för befintliga kunder i dagsläget 495Kr för modemet+96kr i frakt samt administrativ avgift på 395kr. Det går visserliggen att slippa de 395kr i utbyte mot 12 månaders bindningstid. Men egentligen skall befintliga kunder inte ha gratis trådlöst modem ej heller gratis fast IP.

Apropå Ping så har jag i dagsläget med 24/1 28 ms Ping till ping.sunet.se Har inte Interleaving avslaget. Är 28 ms okej Ping?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Grejen är den att en tjej på kundtjänst hade lovat mig att jag inte skulle betala någon uppgraderingsavgift då hon rekomenderade mig att köpa ett trådlöst modem tidigare för att det gamla modemet som jag hade inte klarade av 20/3.

Angående ping frågan, 28ms är helt okej för att inte ha stängt av interleave, intressant vad du får för ping med interleave avslaget.

Jag har interleave avslaget och har 47-50ms vid denna tidpunkt (på sena nätter är det 30ms).

Permalänk
Medlem

dom vägrade stänga av interleave när jag ringde
BBB sa linan blir väldigt ostabil.

aja 3 dagat stod jag ut sen bytade jag till 24/1 igen.
20 ms lägre på vissa servrar (allseingeeye)
fast 3 dagar med 285 kb/s uppload fick jag uppleva
fick allt gratis,modem+båda 2 uppgraderingarna.
dom tycket väl synd om mig heheh
slog nytt record i tptest med nya modemet 19.9 mbit
750m från stationen

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
dom vägrade stänga av interleave när jag ringde
BBB sa linan blir väldigt ostabil.

aja 3 dagat stod jag ut sen bytade jag till 24/1 igen.
20 ms lägre på vissa servrar (allseingeeye)
fast 3 dagar med 285 kb/s uppload fick jag uppleva
fick allt gratis,modem+båda 2 uppgraderingarna.
dom tycket väl synd om mig heheh
slog nytt record i tptest med nya modemet 19.9 mbit
750m från stationen

Byt till telia och ha både låg ping och 2.5mbit upload

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Byt till telia och ha både låg ping och 2.5mbit upload

njä orkar inte strula med det...

blir säkert skit så man får beställa tekniker etc som förra bytet.
orkar inte med det...

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

bbb adsl ligger på typ 28~ till tex sunet med felkorrigeringsfiltret PÅ.
ca 8-9ms till sunet med avstängt

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

Jag spelar lite cod2 ibland och jag märkte direkt att min ping blev bättre när jag bytte från 24/1 till 20/3.

Testade att pinga sunet som nån ovanför gjorde och fick detta resultat:
Lägsta = 17ms , Högsta = 18ms , Medel 17ms.

Interleave avslaget eller påslaget? Ingen aning ,jag har inte bett om att få det avslaget så det är väl på antar jag.

Ska man vara nöjd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
bbb adsl ligger på typ 28~ till tex sunet med felkorrigeringsfiltret PÅ.
ca 8-9ms till sunet med avstängt

Nädu, det varierar kraftigt, har mycket mycket mycket högre värden.

Permalänk
Medlem

innan när det inte fanns någon bra svensk q3 server uppe lirade dom flesta på någon finsk server fast när jag gick in där hade jag 65 ping som e ospelbart i q3.
ringde o stände av filtret och fick mindre än 31 ping på samma server

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaryBloke
Jag spelar lite cod2 ibland och jag märkte direkt att min ping blev bättre när jag bytte från 24/1 till 20/3.

Testade att pinga sunet som nån ovanför gjorde och fick detta resultat:
Lägsta = 17ms , Högsta = 18ms , Medel 17ms.

Interleave avslaget eller påslaget? Ingen aning ,jag har inte bett om att få det avslaget så det är väl på antar jag.

Ska man vara nöjd?

Jag ligger på 7.8-8.8ms till sunet med Telia 8/1 och har fått ungefär samma resultat med com hem, så jag skulle nog inte vara nöjd med dina pingtider om du spelar mycket online.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

det går typ inte o lira fps spel med bbb adsl om inte stänger av skitet..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Vilket modem/router måste man ha för att kunna få BBB´s 20/3???

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2

Permalänk
Avstängd

Xavi x5258 (Det svarta med antenn)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Xavi x5258 (Det svarta med antenn)

Faen va bra! Den ficka jag med när morsan tecknade avtal med BBB, ska över tala morsan att byta till 20/3

Visa signatur

W/S: Asus Prime X470-Pro | AMD Ryzen 7 2700x| Corsair Vengeance LPX 32GB,4x8GB, DDR4 2666MHz | Asus GTX 1070 | Samsung 970 EVO 1TB m.2