Permalänk

Importera från Kina?

Hej!
Någon som vet om det är möjligt/ekonomiskt lönsamt att köpa hem en MP3 spelare från Kina?
Kan tänka mig att priserna är något lägre där, men hur mycket skiljer det? Och är det samma saker som säljs där som här?
Finns säkert någon på detta forum som vet hur det ligger till.
Har nämligen en bekant som är på väg till bla Peking på semester.

Visa signatur

Jan Karlsson

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så finns det en del fejkade produkter. Minnet på grejerna är inte som det ska osv.

Permalänk

Köp med en MEIZU. Bra priser i kina och bra kvalitet på dom.

Permalänk

Farsan har varit i kina 3 gånger och köpt ganska mycket teknikprylar, tråkigt nog är det enbart skit.
Enheter som är kopior av Sony men som heter Bony o.s.v.

Dessutom kan 2GB mp3spelare likagärna vara 128MB.

Permalänk
Medlem

Det enda Kinesiska du ska köpa här är Meizu. Vad sägs om en 4gb M6 för 1150 RMB ? (1040 SEK). Du kan handla Meizu i de flesta centrala t-bane stationer, iaf i Shanghai och ChongQing.. finns säkert i Beijing också! E2C kostar 400 RMB 1gb...

Finns mycket kopior dock, se till så den som handlar åt dig vet vad han gör. Även de stora kedjorna säljer kopior här, det är inga större problem dock så länge du är medveten om problemet.

MP3 spelare i övrigt är inte så mycket billigare, men handlar du Meizu gör du verkligen ett klipp här nere! Det är dock svårt att veta priserna, du måste ALLTID förhandla (extra svårt om du är vit och inte kan tekniken / kinesiska)! Men iaf du ska ha ngn särskild teknik pryl kan du skicka mig ett PM så ska jag ta reda på vad ca du ska betala lite fort.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

hauk, M6 kostar 999RMB i Kina, ialla fall när jag var där.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Det enda Kinesiska du ska köpa här är Meizu. Vad sägs om en 4gb M6 för 1150 RMB ? (1040 SEK). Du kan handla Meizu i de flesta centrala t-bane stationer, iaf i Shanghai och ChongQing.. finns säkert i Beijing också! E2C kostar 400 RMB 1gb...

Finns mycket kopior dock, se till så den som handlar åt dig vet vad han gör. Även de stora kedjorna säljer kopior här, det är inga större problem dock så länge du är medveten om problemet.

MP3 spelare i övrigt är inte så mycket billigare, men handlar du Meizu gör du verkligen ett klipp här nere! Det är dock svårt att veta priserna, du måste ALLTID förhandla (extra svårt om du är vit och inte kan tekniken / kinesiska)! Men iaf du ska ha ngn särskild teknik pryl kan du skicka mig ett PM så ska jag ta reda på vad ca du ska betala lite fort.

är du i kina nu? vad gör du där?

Permalänk
Medlem

kanske jobbar? tror Hauk har varit där många år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
hauk, M6 kostar 999RMB i Kina, ialla fall när jag var där.

Det finns två versioner av M6, SP och TP tror jag dom kallas. Den ena har sämre skärm och kostar 999 4GB, 699 2GB medans den bättre kostar 1150 resp. 850 CNY :).

Jobbar och pluggar 25% i Shanghai / Dalian / Yiwu till och från, mest med sourcing åt småföretag.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk

Hauk, får en vara säljas som kopia under samma varunamn i kina? Eller får, gör de något åt det? Kan man alltså komma hem med en MEIZU fast det är en kopia kallad MEIZU?

Säljer de MEIZU i automater på stationerna? Såg de börjat med att sälja iPods bl.a i automater.

Permalänk
Medlem

Det finns IP lagar även i Kina, men dom följs inte, att skydda IP här är en mardröm även om vissa framsteg görs (I takt med ekonomin). Du kan köpa iPod kopior på GOME, Kinas största elektronikkedja...

International Chamber of Commerce gjorde en undersökning bland företag där man frågade vad som ansågs vara bästa resp. värsta land för IP skydd, Kina ansågs värst... (Tilsammans med ryssland, indien och brazilien).

Meizu har små "boots" lite härovar (Tunnelbane stationer) där deras prylar säljs. Små minibutiker med tillbehör, hörlurar etc. Meizu håller ändå rätt lågt pris, inget premium på varumärket just, tror det är iPod som kopieras mest..! Ska hålla utkik efter dina hörlurar (Bara en tidsfråga, ni har på tok för mkt högupplösta bilder på Er sida, lite mer internationell press sen kommer Kineserna vara igång..!). Vart tillverkar ni?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

Hej Hauk,

Sant, det finns dock ett bra skydd i EU idag som heter mönsterskydd. Det registreras hos OHIM och innebär att du skyddar utseendet och konstruktionen för produkten. Samtliga JAYS produkter är skyddade både på mönsternivå och konstruktionsnivå. Dessutom använder JAYS en mikroarmatur som är mycket svår att kopiera utan stora investeringar i både maskiner och teknisk utrustning.

Vår tillverkning sker i Kina på kontrakt, fabriken ägs dock av ett Amerikanskt börsnoterat bolag.

Med vänliga hälsningar

Jens

Permalänk
Medlem

I EU ja, men i Kina skiter man i EU och deras skydd, knappt några straff iaf man torskar hursom! Ett EU CTM / RCD skyddar bara i väst..!

Mkt om IP i Kina finns här; http://ipr.chinacourt.org/ (Varning, gov. sida..!) Bra artikel i McKinsey Quarterly ang. IPR för företag involverade med Kina; https://www.mckinseyquarterly.com/subscribe/index.aspx?srid=3...

Problemet med kopiering är inte att dom kommer fixa en likvärdig produkt, utan skräp som till ytan ser likadant ut, vilket kommer skada erat varumärke etc. Jag menar inte att det är ett problem ni kommer stå med i väst, utan endast i själva Kina iaf ni någonsin kommer börja sälja här (Vilket ni bör...!).

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
I EU ja, men i Kina skiter man i EU och deras skydd, knappt några straff iaf man torskar hursom! Ett EU CTM / RCD skyddar bara i väst..!

Mkt om IP i Kina finns här; http://ipr.chinacourt.org/ (Varning, gov. sida..!) Bra artikel i McKinsey Quarterly ang. IPR för företag involverade med Kina; https://www.mckinseyquarterly.com/subscribe/index.aspx?srid=3...

Problemet med kopiering är inte att dom kommer fixa en likvärdig produkt, utan skräp som till ytan ser likadant ut, vilket kommer skada erat varumärke etc. Jag menar inte att det är ett problem ni kommer stå med i väst, utan endast i själva Kina iaf ni någonsin kommer börja sälja här (Vilket ni bör...!).

jättebra länk hauk....men den är på kinesiska..hade du förväntat dig att nån kan läsa?
kan du bra kinesiska förresten Hauk? vad arbetar du med för något åt småföretag? svenska företag?

Permalänk
Medlem

Du får väl fixa en översättare

Jag pratar "vardags kinesiska"... jag tar mig runt, beställer mat, frågar efter vägen etc. Kan föra ett ytligt samtal om diverse nonsens. Använder alltid någon som översätter för affärer osv.

Det jag gör är sourcing åt småföretag, dvs, ett litet företag någonstans i Sverige vill hitta en specifik produkt i Kina. Senast ordnade jag 10 000 askfat med logotyp på, mkt t-shirts, reklamprylar etc. Ordnar kontakt, kontrakt etc med fabriker för tillverkning av allt möjligt... Sedan sätter jag prylarna på båt/flyg/LSA. Gör detta åt mindre företag ute efter en mindre kvantitet och inte med stålarna för ett väl etablerat sourcing bolag.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"