Har ett Voodoo 2 i orginalkartong något värde idag?

Permalänk
Medlem

Härlig nostalgitråd det här.

Minns när man fick SLI, då var man kung!

Visa signatur

In a world in which we are all slaves to the laws of gravity, I'm proud to be counted as one of the freedom fighters.
http://www.fallskarm.com

Permalänk
Medlem

Sista idioten är inte född, själv köpte jag ett Voodoo2 kort (6mb tror jag) för ca 250kr för ca 2 år sedan...

Visa signatur

C2D E8400 @ 3,8Ghz, Gigabyte EP35-DS3R, 2Gb 1066Mhz DDR2, HD4850 512Mb 680/100, CoolerMaster Hyper 212, Öppet PIII chassi med bordsfäkt...

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag köpte mitt V3 3000 till min P2 450MHz. Jäklar vilket lyft det var! Orginalkortet var nått sunk från ATI som förvisso stödde hårdvaru-acceleration men det var snabbare att köra software, och dessutom fick man grafikbuggar som f-an med det. Otroligt vad snyggt Quake 2 och Half-Life blev då asså!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazlo09
Sista idioten är inte född, själv köpte jag ett Voodoo2 kort (6mb tror jag) för ca 250kr för ca 2 år sedan...

Nää, man är inte idiot för att man köper en Voodoo kort.

Jag skulle inte sälja mina voodoo2 kort någon summa alls, första köpte jag när den kom ut för 2000kr har jag för mig, andra för 150kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Jag har aldrig haft Voodoo2, men har däremot Voodoo1 kort PCI (minns inte namnet) 3DFX Voodoo4 4500 PCI och ett Creative Voodoo Banshee PCI. Skulle vilja ha ett 3DFX Voodoo5 5500 också.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Mitt voodoo2 12mb.. tycker det är rätt snyggt faktiskt .. trippla grafikproccessorer

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Beställde mitt voodoo 1 från USA. Minns tyvätt inte varifrån. 3 dagar senare blir man väck av att en TNT-gubbe ringer på dörren (skiftarbete på den tiden). Allt var frid och fröjd och billigt var det - i 8 månader, då kommer en faktura från tullen på tullavgift och moms. Nästan 1000:- dyrare blev kortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

usäkta min dumma fråga, men... är inte SLI när man kopplar samman 2 grafikkort för att dom ka jobba tillsammans? och är inte det ett ganska nytt påhitt som INTE fanns under vodotiden? eller är jag helt ute o cyklar?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

SLI kom under Voodoo tiden. Nvidia köpte upp 3DFx och fick namnet SLI därigenom.

Permalänk
Medlem

aha, men har det alltid fungerat likadant? o jag ahr aldrigt sett et moderkort före 2002 som har SLI.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Medlem

Du behövde inte ha ett speciellt moderkort. Det behövdes bara 2st helt vanliga PCI-platser för att köra SLI med voodoo2.

Permalänk
Avstängd

3DFX killarna var genier, synd att dom inte kunde fortsätta att utveckla korten. När NVidia köpte upp 3DFX så kunde dom väl ha gjort Geforce korten 100% glide kompatibla med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
aha, men har det alltid fungerat likadant? o jag ahr aldrigt sett et moderkort före 2002 som har SLI.

Det är inte samma typ av SLI och inte kompatibel på något sätt. Och som sagt kräver inte något av moderkortet förutom plats för alla grafikkort (2D + 2st voodoo 2).
Man använder en flatkabel mellan korten (samma typ som floppy fast lite annan koppling).
Jag minns inte om voodoo2-korten också var tvungen att kopplas ihop på utsidan (skärmkontakterna) mellan varandra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Man behövde inte någon extern sammankoppling mellan korten vid SLI - bara den interna.

Har själv genom tiderna kört 3dfx - först Voodoo Graphics, följt av Voodoo 2 (först single, sedan SLI). För inte så länge sedan fick jag tag på ett Voodoo 5 5500 - långa grafikkort är ingen ny företeelse direkt... Om jag inte misstar mig helt finns alla kvar någonstans.

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhesus
Det där är väl ett Orchid Righteous 3D, ett av de allra första 3dfx-korten.

Jo det är ett Voodoo (alltså Voodoo 1), har ett sådant liggande.

Permalänk
Medlem

Någon som minns om man kunde köra voodoo 1 korten i sli ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Någon som minns om man kunde köra voodoo 1 korten i sli ?

De stödjer inte sli.

Permalänk
Avstängd

Nope, det var bara Voodoo2 som hade möjlighet till SLI

Sen lite info till dom som inte hade Voodoo2 kort eller liknande =

Man var tvungen att ha 3st grafikkort vid SLI eller 2 utan SLI, en som man körde 2D genom då Voodoo2 är en ren 3D acclerator utan 2D och Voodoo2 fans bara som PCI, AGP kom först till Voodoo3 och då försvann SLI.
Men PCI korten försvann inte alls, dom levde kvar till Voodoo5 5500.. och 3Dfx fick ekonomiska problem pga nVIDIA stämde 3Dfx då nVIDIA hävdade sig att 3Dfx använde nVIDIAs teknologi/patent (thats why I hate nVIDIA).. så 3Dfx blev faktiskt "våldtagna"

Härligt med en grafikkort med 4st GPU

Dock så fanns det kort med 8st GPU

Hoppas någon hittar bild på 3Dfx monster kort, 4st kort i SLI vadera kort har 4st GPU.. dock ingen spel kort utan bara för CAD

Någon får gärna rätta till mig om jag har fel, tvekar dock redan att det kallades GPU på voodoo

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja GPU-termen känns som den uppfanns senare.
Men hur var det verkligen med antalet kretsar? Du skrev att det fanns med 8 st. Var det inte Voodoo 5 6000 (som aldrig släpptes) som hade 4 st? 8 har jag aldrig hört talas om.

Att läsa om Voodoo 5 6000. Det är så mycket prestigeprojekt över det så det är härligt I vissa applikationer (om jag minns rätt) så dröjde det till Geforce 2 ultra innan nvidia piskade det (men bara vissa alltså).
SR-71 blackbird, bugatti veyron, voodoo5 6000 De platsar alla i hall of fame.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Har ett Voodoo5 5500 AGP i original kartong+CD+Manual.
Vill någon ha det så skickar jag det mot ers för porto.
Ligger bara och skrotar i kartong ( OBS: Felfritt ).
Hade detta kort till en AMD K6-2 MMX Dator för en evighet sen hehehehehe
Lite fakta:
Controller: Dual 3dfx VSA-100
Bus-Type: AGP
Memory: 64mb 128 bit interface
Core-clock: 166MHz
RAMDAC: 350MHz
Vertical Refrech: 60-160Hz
API-Support: DirectX. Glide,OpenGL
Connector: SVGA

64mb DUAL-Chip SLI 2D/3D Accelerator.

Alltså riktigt häffa hårt kort ..hahahahahahaha
Allt förpackat i original kartong och med alla tillbehören för en riktig nostalgisk upplevelse.
OBS: För till kvarn är det som gäller...
Skriv svar här i denna tråd så kommer vi överens via mail eller mobil etc.
Pris = Fraktkostnad ( 40:- ??? ) kan inte bli mer iaf tycker jag..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vantage
Har ett Voodoo5 5500 AGP i original kartong+CD+Manual.
Vill någon ha det så skickar jag det mot ers för porto.
Ligger bara och skrotar i kartong ( OBS: Felfritt ).
Hade detta kort till en AMD K6-2 MMX Dator för en evighet sen hehehehehe
Lite fakta:
Controller: Dual 3dfx VSA-100
Bus-Type: AGP
Memory: 64mb 128 bit interface
Core-clock: 166MHz
RAMDAC: 350MHz
Vertical Refrech: 60-160Hz
API-Support: DirectX. Glide,OpenGL
Connector: SVGA

64mb DUAL-Chip SLI 2D/3D Accelerator.

Alltså riktigt häffa hårt kort ..hahahahahahaha
Allt förpackat i original kartong och med alla tillbehören för en riktig nostalgisk upplevelse.
OBS: För till kvarn är det som gäller...
Skriv svar här i denna tråd så kommer vi överens via mail eller mobil etc.
Pris = Fraktkostnad ( 40:- ??? ) kan inte bli mer iaf tycker jag..

Ge dig, hur mycket ska du ha för den? är intresserad.

Aqualize: Tyvärr kom inte bilden med på kortet med 8st chip, verkar som deras server är nere

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev ovan seriöst.
Mot fraktkostnad ( troligen under 40:- iaf ).
Ger det gärna till någon som känner ett intresse för det )))
Har det i hyllan ännu så länge men snart blir det kastat iaf vet jag så Port är det enda jag vill ha:-)))
Hör av dej via min mail.
niclas.aslund@coolbox.se

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd

Här står hela historien bakom 3dfx (tror jag)
http://www.x86-secret.com/articles/divers/v5-6000/v56kgb-1.ht...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd

Vantage: du har mail... sen ett par dagar tillbaka

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Skicka igen är du snäll, har inte fått något svar ???
Antingen är jag helt vacco eller så är det något annat fel...
Skickade du på länken till min mail här ovan ???
Testa igen på denna...

niclas.aslund@coolbox.se

Permalänk

mit mobo nar pajat så nu sitter jag med en 500mhz cpu 156mb ram och ett s3 64 + ett powercolor voodoo 2, men jag vet inte hur dessa ska koplas för att få det att funka så please help

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalle@anka
mit mobo nar pajat så nu sitter jag med en 500mhz cpu 156mb ram och ett s3 64 + ett powercolor voodoo 2, men jag vet inte hur dessa ska koplas för att få det att funka så please help

Har du korta VGA kabeln till Voodoo2 kortet? (15cm)

Den pluggar du mellan båda korten och sedan monitor kabeln till Voodoo2 kortet

Men har du inte den korta kabeln är det kört

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

crap, då blir det inget spelande på några månader
men det går inte med en vanlig förlängnings kabel till monitor? elr är den special koplad?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo