Intel uppgraderar Fab 11X till 45 nanometer

Permalänk
Melding Plague

Intel uppgraderar Fab 11X till 45 nanometer

Intel tillkännagav idag att de kommer investera motsvarande 6,9 till 10,35 miljarder svenska kronor i fabriken kallad Fab 11X som ligger i Rio Rancho, New Mexico för att uppgradera den till 45-nanometersteknik.

Läs nyheten: Intel uppgraderar Fab 11X till 45 nanometer

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Förr i tiden var man glad när det gick bra för intel. Men nu, det vettefan om man är

Permalänk
Medlem

hade det inte varit coolt om dom donerat en miljard dollar till amd istället?

Permalänk
Medlem

För att gå lite OT:
Det är lätt att tro att AMD kommer komma tillbaka, det vill jag också tro men när man tittar på historiken så har AMD bara varit ledande under en period, om vi ser till tekniken. De gjorde någonting som inte Intel "trodde" på och tog enorma marknadsdelar. Nu när Intel har hoppat på samma spår, kommer Intel verkligen att göra samma misstag igen och släppa iväg AMD och ta prestandakronan? Intel är ändå så mycket större.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
För att gå lite OT:
Det är lätt att tro att AMD kommer komma tillbaka, det vill jag också tro men när man tittar på historiken så har AMD bara varit ledande under en period, om vi ser till tekniken. De gjorde någonting som inte Intel "trodde" på och tog enorma marknadsdelar. Nu när Intel har hoppat på samma spår, kommer Intel verkligen att göra samma misstag igen och släppa iväg AMD och ta prestandakronan? Intel är ändå så mycket större.

Får hoppas att din teori inte stämmer, nog för att jag alltid gillat Intel men det är _aldrig_ bra med monopol! kom igen AMD!

Konkurrens gör så att teknik går frammåt och priserna blir pressade!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Helvete va intel kör på nu. Plattan i mattan utan broms verkar det som.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Får hoppas att din teori inte stämmer, nog för att jag alltid gillat Intel men det är _aldrig_ bra med monopol! kom igen AMD!

Konkurrens gör så att teknik går frammåt och priserna blir pressade!

Så synd att folk tycker att det är viktigare med spelprestanda än att förhindra monopol då. X86 är faktiskt inte end-all-be-all. Men det är väl ointressant att inhandla någon annan processorarkitektur (t ex PPC970)...

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

OT som i on eller off?
Nu lite ot: tror nog att amd kommer med barcelona arkitekturen visa på ungefär samma skillnader som mellan netburst och K8.

Detta för att deras arkitektur verkar vara mer utvecklad och utökad. Dock så kommer intel mycket snabbare ut med en krympning och hastighetsökning.

Tror nämligen att AMD kommer ut med en 5 ipc per kärna och vad jag vet dubbla 128 bitars flyttalsenheter. troligt då det är en mer ipc än vad Intel har i dagsläget, de kommer heller inte kunna ändra på det förrän andra generationens 45nm då arkitekturen återigen ses över.

Net burst gick ju trots allt på 65 nm med endast små marginella förändringar i prestanda, det mesta var väl att överklockbarheten blev bättre.
Detta är inget som helst "fanboyskitsnack" utan bara mer eller mindre bra kvalificerade gissningar. Jag hoppas att det kommer gå bra för båda då det leder till bättre produkter för oss!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Varför leka martyr med sin egna pengar och köpa en underlägsen produkt? Jag vill gärna se lite konkurrens men jag tänkte inte betala för en underlägsen produkt bara för att...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Avstängd

Tss fick pengar ;):):P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Varför leka martyr med sin egna pengar och köpa en underlägsen produkt? Jag vill gärna se lite konkurrens men jag tänkte inte betala för en underlägsen produkt bara för att...

Så sant som det är sagt..

Permalänk
Medlem

Jag personligen kommer inte köpa intel. dom är så pass större att dom klarar sig utan mitt lilla jag som kund. däremot vet jag att jag stödjer en mindre tillverkare om jag köper AMD. om dom nu håller prestandatronen eller inte är inte så viktigt för mig. har ju en rätt så gammal proll Athlon 3000+ Winchester. sen har jag liggandes en 4000+ nånstans som jag inte hunnit sätta in än.
men en sak vet jag, att jag inte kommer köpa AM2. jag kommer vänta på nästa socket (om det nu kommer iofs ).
Tycker mitt system räcker som det är, till både spel och annat.
visst är det bra med 45 nm produktion och det har helt klart sina fördelar men amd kommer väl ochså med det nån gång och då kanske jag byter upp mig.
Hoppas bara att AMD hinner ikapp intel så att det blir jämlika med sitt utbud och prestanda.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

mjahapp, men min nästa CPU blir ju en CELL nu när jag tänker efter..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

klart am3 lär ju komma med sitt ddr3 stöd

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
För att gå lite OT:
Det är lätt att tro att AMD kommer komma tillbaka, det vill jag också tro men när man tittar på historiken så har AMD bara varit ledande under en period, om vi ser till tekniken. De gjorde någonting som inte Intel "trodde" på och tog enorma marknadsdelar. Nu när Intel har hoppat på samma spår, kommer Intel verkligen att göra samma misstag igen och släppa iväg AMD och ta prestandakronan? Intel är ändå så mycket större.

Om man ska titta på "historien" kanske man ska göra det ordentligt?

AMD och Intel har växlat plats några gånger på prestandatronen för x86 genom historien.

Innan Pentium, då alla x86 i princip var kopierade eller licensierade Intel, brukade AMD vara fina med att tillverka processorer som per MHz var identisk med Intels, men med en högre klockfrekvens. Så fanns det t.ex. en 40 MHz-variant av 80386, när Intel blott hade en 33 MHz.

AMD var först över 1 GHz-gränsen, och ledde i princip från någon gång 1999/2000 tills Intel kom med Core.

Så, tittar vi på historien kan AMD mycket väl komma tillbaka och göra de ojämförligt snabbaste x86-prollarna. Intel har egentligen aldrig haft speciellt gott pris/prestandaförhållande jämte konkurrenterna. T.o.m Cyrix, numera VIA, har tidvis gjort mer prisvärda processorer.

Den som lett längst under en sammanhängande period är AMD. Fast det beror lika mycket på att Intel var ute på djupt vatten. Omkring 6 år tog det, för Intel att göra sig av med lågvattenmärket netburst.

/Nybliven Core2Duo-ägare som inte är märkesfundamentalist.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mjahapp, men min nästa CPU blir ju en CELL nu när jag tänker efter..

Om nu Cell kommer över huvud taget,

sen tror jag inte CELL kommer stå sig så stort på PC marknaden, den är nog effektiv i en Konsol där plats och pris är nyckeldelar och där flera saker på samma bit kisel är att föredra.

Därimot så tror jag inte dom kommer att kunna slå sig in på PC marknaden därför att det vi spelar vill ha i första hand i dag är grafikprestanda och det verkar inte som om en sammanslagen enhet kommer att vinna något större på det. även om man bara räknar med rena "prolle" uppgifter så tror jag att den inte kommer kunna användas speciellt bra, pga den ojämna belastningen, alltså att man kanske inte behöver räkna fysik stenhårt men att tex AI behöver extrema mängder kraft, då faller CELL conseptet

Förlåt för lite OF TOPIC

Visa signatur

c2d e6600@3200 mhz (tuniq tower), msi g7900gto och asus p5b deluxe, och 2 gig corsair xms2 5-5-5-12 800mhz, nzxt lexan och antec he 500w

Permalänk

vad är en "300-millimeterswafer"?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
vad är en "300-millimeterswafer"?

Kislet tillverkas i stänger, som skivas upp på samma sätt som man skivar bröd från en limpa. Skivan kallas för "wafer", och 300 millimeter är diametern på skivan. Ju större diameter, desto fler chip på kiselytan. Men större diameter är också svårare att tillverka och i synnerhet att hantera i "fabbarna". Renhetsgraden i kislet är ett problem. Ju högre renhet, desto fler fungerande chip per wafer.

(Observera att jag starkt förenklar)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Och dessa "stänger" om jag ska använda MBYs ord gjuts med samma principer som alla andra metall legeringar. Man kan inte bli annat än imponerad av deras goda kunskap inom metallurgi för att kunna få till sådan perfektion av kristallisationen vid stelningen av dessa "stänger".

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alle_lenhovda
klart am3 lär ju komma med sitt ddr3 stöd

För AM2 med ddr2 stöd var ju en förbannat bra idé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av schumpen
Om nu Cell kommer över huvud taget,

sen tror jag inte CELL kommer stå sig så stort på PC marknaden, den är nog effektiv i en Konsol där plats och pris är nyckeldelar och där flera saker på samma bit kisel är att föredra.

Därimot så tror jag inte dom kommer att kunna slå sig in på PC marknaden därför att det vi spelar vill ha i första hand i dag är grafikprestanda och det verkar inte som om en sammanslagen enhet kommer att vinna något större på det. även om man bara räknar med rena "prolle" uppgifter så tror jag att den inte kommer kunna användas speciellt bra, pga den ojämna belastningen, alltså att man kanske inte behöver räkna fysik stenhårt men att tex AI behöver extrema mängder kraft, då faller CELL conseptet

Förlåt för lite OF TOPIC

sammanslagen vet jag inte, visst var den från början tänkt att hantera även grafikrendering men det sköter en separat GPU i PS3 precis som på en vanlig PC.

givetvis har du rätt i att den aldrig kommer hamna i PC-spelares burkar, troligen inte att säljas i lösvikt för moderkort som anpassas för den heller. det jag ser som troligare är att det görs integrerade "kontorsburkar" med den, och här skulle den fungera myckat bra med optimering för SPE-enheterna som blixtsnabbt bearbetar mp3, zippningar, rippningar etc medan den ändå rätt hyfsade kärnan ostört hanterar tex Open office. (kärnan i CELLs som inte används i PS3 är då mer avancerade och stödjer fler instruktioner, och har ännu fler SPEs bör tilläggas)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

OT
ang cell, många likställer cells SPE med cores säger 7 cores totalt, de är lite hm fel egentligen då dessa SPEs är mera som SIMD enheter som "vanliga" cpuer har ... CELL har en PPC kärna och 6st SPE enheter.
xenon (360) har 3 kärnor, 3x PPC.
/OT

jag ser framemot 45nm quadcore AMD där lär vi se mycket låg effektförbrukning! en 2Ghz quadcore på 45 nm kommer sitta bra i min framtida filserver

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Och dessa "stänger" om jag ska använda MBYs ord gjuts med samma principer som alla andra metall legeringar. Man kan inte bli annat än imponerad av deras goda kunskap inom metallurgi för att kunna få till sådan perfektion av kristallisationen vid stelningen av dessa "stänger".

Gjuts är kanske inte rätt ord. De spinns väl snarare fram.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
OT
ang cell, många likställer cells SPE med cores säger 7 cores totalt, de är lite hm fel egentligen då dessa SPEs är mera som SIMD enheter som "vanliga" cpuer har ... CELL har en PPC kärna och 6st SPE enheter.
xenon (360) har 3 kärnor, 3x PPC.
/OT

jag ser framemot 45nm quadcore AMD där lär vi se mycket låg effektförbrukning! en 2Ghz quadcore på 45 nm kommer sitta bra i min framtida filserver

jovisst, men de är faktiskt väl lämpade för bla det jag tog upp som exempel.

sen är det 8 SPE i den versionen som sitter i PS3, men en är dock avstängd. de versioner som tagits fram för IBMs datakluster ska visst ha 9 st istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Gjuts är kanske inte rätt ord. De spinns väl snarare fram.

/Adrian

hurdå? jag trodde de ångades på med magnetiska skikt som sen bakades ihop med värme eller tryck?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jovisst, men de är faktiskt väl lämpade för bla det jag tog upp som exempel.

sen är det 8 SPE i den versionen som sitter i PS3, men en är dock avstängd. de versioner som tagits fram för IBMs datakluster ska visst ha 9 st istället.

hurdå? jag trodde de ångades på med magnetiska skikt som sen bakades ihop med värme eller tryck?

japp, inte bara väl lämpade, mycket väl lämpade skulle jag säga det är ett litet problem också eftersom "spel beräkningar" inte bara är sådant ...

men häftiga partikeln effekter kommer vi se mycket av från början på ps3an.

vi kommer även få se bätte utveckling hos spelen på ps3an än på 360n, pga med mer komplexa arkitekturen.

gjuts är precis vad de görs ...

nästa steg är etsningen. dessa ska inte blandas ihop.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt så är AMD mycket duktiga på att pumpa ut extremt mycket ur samma tillverkningsprocess, dock så är det fortfarande den stora fördelen att kunna tillverka fler processorer och för lägre tillverkningskostnad. Se på nuvarande 90nm SOI, 3.2Ghz kommer vara gränsen med FX-76 som släpps om ett tag och nuvarande FX-74 som ligger på 3Ghz med så hög IPC, rätt imponerande.

Att döma AMD's 65nm process nu med dagens K8 processorer är dumt då man kommer få se dess fulla potential i K8L som kommer. Det snackas även om att AMD eventuellt snabbt kan hoppa över till 45nm med något i kikaren. Detta är ju intressant men återstår att se.

Vad man vet så har dom bland världens duktigaste ingengörer bl.a från DEC och nu senare ATI.

Samarbete med IBM gör inte saken sämre och att dom kommer lyckats otroligt bra tvekar jag faktiskt inte en sekund på, även om man tittar på hur komplex K8L kommer vara.

Sen är det en hel del mer ändringar i K8L än bara "128-bits" SSE enheter. Vi kommer få se SSE4 i processorn och med dubblerad FPU prestanda med 128ops scheduler, dubblerad bandbredd till L2 cachen och till dom oberoende minneskontrollerna, dubblerad bandbredd till datacachen (L1) och även bandbredden till instruktionsfetchen är dubblerad från 16 till 32Bytes.

Optimeringar i TLB cachen är gjorda för att få snabbare VAT, fler nya instruktioner, ooo exekvering. Med andra ord, IPC'n har växt till sig ordentligt.

Virtualisering kommer bli mycket fint med kommande K8L och med dess cachestruktur med L3, L2 och L1 cache och mer hårdvarusupport. Nu användar man även shadowpaging tillskillnad från K8L som kommer köra virtualiserad adressöversättning. K8L kommer även att ha högre minnesbandbredd med oberoende minneskontrollers vilket också innebär max 256TB RAM Räcker ett tag.

Det avancerade systemet för energisparning är också ett stort plus.

Det roliga är att skillnaderna mellan K8 och K8L inte är enorma, jämför ni Core2 mot Netburst så står det härliga till.

Man känner till många av ändringarna som gjorts i K8L, men mycket är sedan K8 som egentligen redan är en mycket stark arkitektur som i sin tur bygger på K7, dock så vet man inte riktigt hur mycket det kommer ge, men det ryktas om att K8L kommer bli ett monster. Det är bara att hoppas för Intel's Penryn kommer knappast vara dålig. Dock tror jag K8L kommer stå sig fint mot Penryn. AMD är fortfarande rätt kaxiga som ligger efter Intel och sen släpper information om så låga klockfrekvenser som man sett, 2-2.3Ghz med bara 100Mhz imellan. Säger en del om IPC'n?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire

gjuts är precis vad de görs ...

Gjuta i min mening inbegriper att hälla flytande massa ned i en form och sen vänta på att den stelnar, för att sen ta bort formen.

Czochralskiprocessen, som verkar vara den som används när det gäller att producera kiselkristaller för tillverkning av integrerade kretsar ser inte alls ut som gjutning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Czochralski_process

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

och det är det som händer här också smält metall i en form som stelar med kontrollerad kristallisation.

visst det är ju inte stränggjutning direkt, men principerna är dem samma.

<- läser just materialvetenskap

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
och det är det som händer här också smält metall i en form som stelar med kontrollerad kristallisation.

Mmh, men den får ju inte formens form... vilket är det jag vill ha för att kalla det gjutning.

*förbannar alla metallurger*

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
För AM2 med ddr2 stöd var ju en förbannat bra idé.

Japp, det var det. Kom i god tid för att förberreda för K8L så att konsumenter bara kan uppgradera, och med smidigheten att du kan köra framtidens processorer i AM2 utan prestandaförlust eller kompitabilitetsproblem är unikt. AM3 processorerna ska gå utmärkt i AM2. Ingen processorsockel har gjorts med så mycket åtanke på uppgraderingsmöjlighet innan.
Dessutom så bytte dom precis rätt, lagom tills DDR2 inte var en förlust i prestanda. Men inte för sent för att 939 skulle vara för långsam i jämförelse. Den lanserades vid brytpunkten där DDR2s och processorns mognad möttes så att 939 och AM2 presterade lika.
Hade dom gjort bytet tidigare hade AM2 inledningsvis varit långsammare än 939. Hade dom väntat så hunnit bli ett långsammare alternativ i onödan.