Hjälp mig uppgradera datorn till en "Crysis-dator" är ni snälla

Permalänk
Medlem

Hjälp mig uppgradera datorn till en "Crysis-dator" är ni snälla

Tjenare!

Efter att ha läst förhandstitten på Crysis i Gamereactors senaste tidning har jag nu blivit ännu mer intresserad utav en ny dator - vilket jag definitivt kommer att behöva om jag skall till att spela det spelet.

Jag undrar vad jag behöver köpa för komponenter för att på nytt hänga med i svängarna? Hur mycket skulle det gå på ungefär? Behöver verkligen hjälp då jag "varit borta" ifrån datormarknaden ett ganska bra tag nu.
Det enda jag vet att jag vill ha är ett bra ljudkort samt en tyst datorburk (den jag kommer ihåg som tyst var P180).

/Chopha

Min dator ser ut så här i dagsläget:
AMD64 3200+
Connect3D x850xt
MSI K8N Neo4
Kingston Value Ram 512x2|
Western Digital caviar 120GB + 250GB

Permalänk
Medlem

Processorn i dagsläget är vad jag vet en C2D från Intel och då 4300 eller dyrare beroende på hur mycket du vill lägga ner då en 4300 går att överklocka mer än 100% med rätt grejer och då ska ett moderkort ifrån ASUS modell P5B tydligen vara riktigt överklockningsvänligt då man kan ändra i princip vilka spänningar som helst på det.

Själv har jag fått upp min C2D 4300 till 2.4GHz från 1.8GHz beroende på ett sunkigt men billigt moderkort som är med agp-port vilket idag är en utdöende port.

DDR2 minnen är självklart och Corsair brukar få bra recensioner men även Crucial Ballistix ska vad jag förstått vara bra överklockningsvänliga minnen. Finns fler minnestillverkare men om du vill vara säker på att minnena du tänker köpa funkar med det moderkort du valt så kolla på moderkortiillverkarens hemsida där dom brukar uppge vilka komponenter som funkar med moderkortet.

Grafikkort så är det väl ett 8800 kort ifrån Nvidia som gäller och den med 320Mb minne verkar vara något så när prisvärd som t.ex denna http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=331406 men även ATI med sitt X1950XT är ett bra kort men kolla även på http://www.tomshardware.se där han jämför en hel drös med grafikkort.

Lådan är väl en smaksak men ett nätagg som jag kör med nu är ett Xion 600W som är tystlåten av sig då det sitter en 140 mm fläkt i den som man kan ställa i 3 olika hastigheter och mer info finns här http://www.xionusa.com men även deras 500W är mycket kompetent och egentligen köpte jag ett alldeles för stort nätagg då jag enligt en länk i min länksamling ang hur stort nätagg jag behöver kan klara mig på strax under 300W men det är skönt att ha lite resurser under huven :D.

Edit:stavningsfel

Permalänk
Hedersmedlem

*topic redigerad på begäran*

Permalänk
Medlem

Bara en fråga måste man ha DX10 Grafikkort till crysis för jag har ett X1950PRO.

Permalänk
Medlem

nej det måste du inte, vilket du kan läsa i ett par trådar om du orkat söka.

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Tack för svaret.

Jag kollade lite på andra trådar och valde ut det som verkade bra och lade till lite egna varor. Hur ser det här ut? Kommer man kunna lira Crysis med denna - och då med mycket goda inställningar? Kommer förmodligen klocka grafikkortet och processorn, men inte ändra timings på minnena som jag kommer ihåg att jag höll på med förut - tyckte det var alldeles för jobbigt. Är något för "overkill" för min grad utav överklockning så som t.ex. minnena?

Många frågor!
Men som sagt, vad tror ni om detta?

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=445361&...

PS.
För närvarande har jag ett OCZ 450W nätaggregat - kommer det räcka?
DS.

Permalänk
Medlem

Med den kylaren och en 120 mm fläkt till så du får push-pull blås ut ur lådan så lär du kunna klocka processorn till 3.2GHz utan större problem om jag minns rätt så kolla vidare här på Swec :).

Ditt nätagg lär räcka till bara den ger åtminstone 20A på 12V och eftersom du tänker köra med vad jag förstår med en hd och en brännare så kan du nog simma lugnt.

Permalänk
Medlem

Det var lite det jag tänkt!

Men kommer jag kunna spela Crysis på mycket höga inställningar med dessa komponeneter?

/Chopha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopha
Men kommer jag kunna spela Crysis på mycket höga inställningar med dessa komponeneter?

/Chopha

Ingen aning men posta denna fråga i spelavdelningen istället.